Crick pisze:Witam. Ostatnio pomyślałem nad CB Radio. Przeglądając Allegro zauważyłem dużo ofert:
"RADIO CB COBRA 19 DX IV +
ANTENA MAGNESOWA KRÓTKA 66 cm bez konieczności strojenia +"
Jestem kompletnie "zielony" w sprawach CB Radio, więc takie pytania:
1. Czy ten model radyjka nadaje się na coś? Czy nie warto go kupować?
Nadaje się - na śmietnik. Szczególnie w Polsce. Radio to jest tak skonstruowane, że nie da się go przestroić w "0". Tzn. po przestrojeniu w zera między częstotliwością nadajnika a odbiornika jest około 3 kHz różnicy. Serwisy radzą sobie z tym w ten sposób, że ustawiają częstotliwości "po środku", czyli zarówno nadajnik jak i odbiornik są o 1,5 kHz od wymaganej częstotliwości. Ma to niestety negatywny wpływ na parametry pracy radia.
Poza tym są rózne "wypusty" tejże Cobry - nie da się przytoczyć w kulturalnym towarzystwie słów kolegi z serwisu, który dostał od producenta cała partię części, które nijak nie pasowały do radii, które do tej pory sprzedawała jego firma, i które miał naprawiać w ramach gwarancji...
W tej chwili nie jest produkowane żadne dobre radio CB, które można kupić w Polsce poniżej 400 zł. Wszystkie te tanie Cobry, Alany, TTi z niebieskim bajeranckim podświetleniem owszem - działają - ale nie jest to niestety sprzęt o dobrych parametrach, poza tym są niedokładnie wykonane (np. zimne luty), co wychodzi szczególnie przy eksploatacji w samochodzie terenowym.
Alternatywą są radia używane - np. Alan 18, Presidenty, czy chociażby Cobra 19+.
Ja w terrano używam zestawu Onwa MKI + antena Lemm AT-70 zamontowana na uchwycie na relingu. Radio mam zamontowane poniżej konsoli centralnej (po zdemontowaniu plastikowej osłony wylotów powietrza - za dźwigniami).
Komfort pracy z tak zamontowanym radiem jest OK, poza tym nie rzuca się w oczy. Zasięg w zupełności wystarczający.