Strona 1 z 2
Problem z zestrojeniem anteny CB
: śr cze 11, 2008 11:50 am
autor: ArturoK4
Witam , mam problem z zestrojeniem anteny na Jeepie cj-7 na tylnej klapie .
Antena jest zamontowana na metalowym uchwycie i swr jest cały czas na 20kanale - 3 , na 40 - 3,5 , na 1 - 2,5
Zmieniałem trzy anteny i każda stroi podobnie , najniższy swr to nie całe 2 na 20 kanale ale reszta powyżej 3.
Parę fotek jak to jest zamontowane;
Czy cewka jest za nisko i za blisko blachy , może dodakowa masa , może dłuższy i wyższy kątownik zastosować ?
Proszę o popartą takim doświadczeniem radę .
: śr cze 11, 2008 11:58 am
autor: sla66
: śr cze 11, 2008 12:03 pm
autor: ArturoK4
Czyli rozumiem że mam cewkę za nisko , mam na wysokości burty uchwyt do anteny zamontować ?
: śr cze 11, 2008 1:10 pm
autor: sys-kom
trzeba troszkę o falach radiowych poczytać , i na czym polega ustawianie anteny
.
po krótce
dostrajasz antenę do długości fali 27 Mhz czyli 11 m
jeśli będzie za krótka lub za długa fala emitowana będzie się odbijała i wracała do radia
to co do ustawiania anten
a co do montażu anten,
antena powinna mieć tgz horyzont , przeciwwagi , i jak tam kto to jeszcze nazwie
jeśli takowych nie ma sygnał rozchodzi się dookoła
jeśli zamontujemy przeciwwagi pod anteną daje mam to efekt odbicia do (ziemi) i sygnał leci dalej ale tym samym robi się dziura pod anteną ( bardzo słaby sygnał )
po zamontowaniu tak anteny jak u Ciebie przeciwwagą staje się sam samochód i odbija sygnał który wraca do anteny i dlatego tak ciężko ustawić lub jest to niemożliwe przy większych mocach radia ,
prawidłowe ustawienie anteny to niestety dach ,
Wiem zaraz ktoś napisze że nie masz dachy itd , . to już lepiej zamontuj antenę przed maską na przednim zderzaku , będzie lepiej niż teraz , bo mało tego zazwyczaj chciałbyś słuchać co się dzieje przed Tobą na drodze a nie za Tobą , a tak zamontowaną anteną sam zasłaniasz się od sygnału .
np. Wojskowa radiostacją na uazie miała 2 anteny jedna przykręcona przez plandekę druga z boku samochodu , ale nie z tyłu .
: śr cze 11, 2008 1:11 pm
autor: darkman
problemy z wysokimi wartościami swr w twoim aucie nie są spowodowane miejscem umieszczenia anteny lecz nieprawidłowym podłaczeniem elektrycznym:
-brak masy lub słaba / widzę, że masz to wszystko poheftowane via lakier/kontakt z masą jeśli jest to tylko wia wnetrze dziur - zbyt mała powierzchnia
-"spięcie", błedna oprawa wtyczki antenowej / być może nitka rdzenia kabla się gdzieś zawinęła
-ułomne ułożenie kabla antenowego w jego dalszym przebiegu np stworzenie cewki,
-zbyt mała powierzchnia elementu masującego - czyli klapy tyłu / połaczenie z katoserią jest izolowane uszczelkami i tylko zawias prowadzi do masy "głownej" auta czyli najlepiej ramy, silnika, podwozia, stalowego zderzaka itp.
-długość kabla antenowego jest być może źle dobrana, ale zasadniczo to wykluczam tę przyczynę,
Samo przeniesienie anteny poprawi jej sprawność, zasięg i skuteczność, ale to kwestia wtórna.
Zrób test - zdejmij antenę razem z instalacją i sprawdź na innym aucie.. itd.. przyczyn może być jeszcze kilkanaście... jak jesteś z w-wy to wpadnij do mnie to ci pomogę, bo mi się nudzi.. a umiem i piwo lubię

(nie mylić z dżipami)
Sla, a Ty może sobie trochę odrdzewisz to druciarstwo.. przpraszam montaż ten

: śr cze 11, 2008 1:35 pm
autor: Klamer
@karoalex
Tak jak pisze Darkman - sprawdź najpierw kabel (cewka, lut, brak zwarcia), sprawdź antenę na innym aucie, na innej główce antenowej. Jeśli masz tam identyczny SWR to wtedy, ponieważ odizolowałeś gumą uchwyt, to tak jak Darkman wspomniał, bardzo prawdopodobny jest brak masy - najprościej, zedrzyj trochę lakieru od wewnętrznej strony paki, w miejscu, w którym są podkładki pod nakrętki mocujące i zrób to samo na uchwycie pod podkładkami pod łbem śrub - po skręceniu tego wszystkiego, miejsca odsłonięte (bez lakieru) możesz dla estetyki pędzelkiem podmalować farbą w odpowiednim kolorze, bądź posmarować towotem.
: śr cze 11, 2008 2:28 pm
autor: ArturoK4
3 anteny były sprawdzane na tym uchwycie i wszystkienie nie dają sie zestroić , 2 używane stroiły na innych autach i jedna nowa nie sprawdzona ale zachowuje się dokładnie tak samo jak tamte.
Kabel nowy dobrze polutowany ułożony zygzakiem pod siedzeniem tylnym z racji tego że jest go 4 metry a od anteny do radia jest w lini prostej aż 1metr.
Acha klapy nie ma jest zaspawana.
To tyle na temat kabla i anten , klapy.
W pierwszej kolejności wywalę gumę z pod uchwytu i poździeram lakier z pod podkładek , rozważam podłonczenie kabelka do masy akumulatora i do stopki anteny.
Idę się bawić...
Dziękuję za dotychczasowe rady.
: śr cze 11, 2008 2:55 pm
autor: sys-kom
to odkręć antenę i wystaw ponad dach , przymocuj prowizorycznie i zobaczysz że ustawisz , bo ja to się nie znam , ale troszkę na radiu przesiedziałem ,
: czw cze 12, 2008 11:17 am
autor: ArturoK4
Antena CTE INTERNATIONALE BOSTON 16lat ale pełnosprawna , druga SIRIO PERFORMER nowa i cieżko ja zestroić.
W tak zwanym miedzy czasie uchwyt przedłuzyłem 20 cm ponad burtę , guma wywalona z pod uchwytu , plandeka z tyłu ściągnieta SWR dalej 2-3,5.
Podłączony kabelek z masy akumulatora do główki mocowania anteny i SWR 1,2-2 bez ustawiania.
Dalej uchwyt na swoje miejsce jak na początku z gumą , plandeka na swoje miejsce i kabelek ale bardzo cienki do podstawy anteny i co znowu kicha SWR 2,5-3,5.
Idę wyciągnąć gumę i zmienię kabelek masowy na grubszy i niemam wiecej pomyslu na to strojenie

!
No jeszcze uchwyt przedłużyć ponad burtę(no ale był i było to samo).
Widziałem parę terenówek i nie tylko z tak umieszczoną anteną i wszyscy zgodnie twierdzą że SWR mają SUPER

!
Kuśwa CHYBA IM NIE WIERZĘ

!!
: czw cze 12, 2008 11:35 am
autor: sys-kom
20 % niedoskonałości instalacji
20 % kiepskiego usytuowania anteny i blachy mocującej
20 % przez izolację farba i uszczelka
20 % kiepska masa
20 % bo stroiłeś przy budynku [quote][/quote]
: czw cze 12, 2008 11:42 am
autor: ArturoK4
Stawiam na to;
70% - bardzo słaba masa
30% - wydłużyć uchwyt żeby cewka była powyżej burty
Reszta to łut szczescia.
: czw cze 12, 2008 11:51 am
autor: sys-kom
cewka nie promieniuje ( może jakieś 5 % ) reszta idzie w bat, ale masa to podstawa , zdrap farbę z uchwytu , zasmaruj tawotem , i tak samo od wnętrza samochodu żeby śruby były do blachy i też tawocik żeby nie rdzewiało , może pomoże , no bo raczej nie wystawisz anteny wyżej ,
ni i zapomnij o swr na poziomie 1,5 jak będziesz miał 1 kiedykolwiek to:
1. znaczy że nie ma w ogóle mocy
2. reflektometr się zepsuł
A może podkręcałeś moc radia , i masz 10 W , to też będziesz miał problem
: czw cze 12, 2008 11:54 am
autor: Klamer
sys-kom pisze:
A może podkręcałeś moc radia , i masz 10 W , to też będziesz miał problem

? a możesz rozwinąć swoją wypowiedz???
: czw cze 12, 2008 11:56 am
autor: darkman
1.brak masy
2.to nie ma być 'kabelek masowy', tylko plecionka najlepiej w wersji "ja ci tu dam"
3.połączenie elektryczne ma być prawidłowe
4.co to znaczy prawidłowe, sorry ale SE POSZUKAJ

, bo temat jest banalny
ad. po prostu doprowadź porządnie i porządną masę do tej anteny.. no na wszelki wypadek jeszcze rozkręć cewkę i popatrz czy nie ma tam jakiegoś uszkodzenia.. ale nie ma.no.
: czw cze 12, 2008 12:00 pm
autor: ArturoK4
Lakier zeskrobany i z uchwytu i z burty od wewnetrznej strony , wszystko smaruje wazeliną techniczną .
Radio ALAN 18 z normą niemiecką wiec podejrzewam 1wacika , ale dziwne wskazania jak SWR 2,5-3,5 moc pełna na wyświetlaczu w radiu jak SWR 1.5-2 to 1-2 diody sie zapalają ?
: czw cze 12, 2008 12:02 pm
autor: darkman
acha.. kol. koralex ale zmierz to reflektometrem a nie "miarko łot radia", ten pomiar, któy wykonujesz jest bardzo iluzoryczny.
dobra..
Klamer, spierdalmy stąd.
: czw cze 12, 2008 12:03 pm
autor: ArturoK4
MASA uważaj biorę się za ciebie
ps. mierzę to reflektometrem może nie najwyższych lotów ale do tej pory robił dzielnie przez 16lat i było OŁRAJT.
Ej , nie obrażaj sie zaraz nie wszyscy są Alfą i Omegą.
: czw cze 12, 2008 12:07 pm
autor: Klamer
darkman pisze:
Klamer, spierdalmy stąd.
fakt
: czw cze 12, 2008 12:09 pm
autor: ArturoK4
Powodzenia...
No i szkoda że tacy niektórzy nerwowi .
: czw cze 12, 2008 1:00 pm
autor: sys-kom
Klamer pisze:sys-kom pisze:
A może podkręcałeś moc radia , i masz 10 W , to też będziesz miał problem

? a możesz rozwinąć swoją wypowiedz???
w alanach i onwach , na bazie tranzystora mocy jest rezystor zbijający moc do 4 w , po usunięciu jego moc wzrastała do 10 w i ładnie to hulało , ale w innych radiach to już nie wiem , nie przerabiałem
: czw cze 12, 2008 1:03 pm
autor: ArturoK4
Radio dostałem od ojca jako używka a on je kupił razem z autem , więc niewiadomo co z nim jest grane .
Radio było u fachowca na sprawdzeniu bo coś go bolało ale niewiem co,
teraz podobno jest ołrajt.
: czw cze 12, 2008 1:17 pm
autor: Klamer
nie mogę się powstrzymać;
sys-kom, masz potwornie chaotyczny sposób wypowiedzi i potwornie upraszczasz, co powoduje tu straszny zamęt. Widać, że liznąłeś trochę wiedzy, że bawiłeś się w CB i chwała Ci za to, ale proszę Cię, staraj się aby Twoje wypowiedzi miały trochę inny charakter, bo troszkę się ośmieszasz - jest tu trochę ludzi, którzy mają dużo większą wiedzę od nas obu razem wziętych i nawet czasem chcą pomóc, ale jak im się czasem ktoś "wcina między wódkę a zakąskę" i prawi herezję w tonie znawcy ("wpada nowy na imprezę"), to i im wreszcie przestaje się chcieć.
Przeczytaj wątek "Krótkofalowcy odzywać się", będziesz miał trochę więcej wiedzy
: czw cze 12, 2008 2:41 pm
autor: sys-kom
krótkofalowcem nie jestem , wiec się nie odzywam ,w tym poście .
A co wiem na temat elektroniki to piszę , zawsze mogę po prostu książkę i schematy przepisać , jeśli będzie łatwiej , mam taki głupi zwyczaj jak nie mam zielonego pojęcia to się nie odzywam , jeśli jestem czegoś pewien to będę sie o to bił , no taki jestem , jak mam sugestie to staram się pomagać , zawsze mogę w ogóle nie pisać .
I nie żebym sie chwalił , ale drogi kolego nie masz zielonego pojęcia czym się zajmuję wiec nie oceniaj mojej wiedzy , fakt są mądrzejsi , ale się nie odzywają
I postaraj się pomagać Ty innym bo To nie ja zniechęcam .
Klamer pisze:darkman pisze:
Klamer, spierdalmy stąd.
fakt
: czw cze 12, 2008 2:52 pm
autor: seburaj
Darunio, a ja mam problem z ML 145 alana
jak zwykle antene zamontowalem na masce...
maske umasiłem solidną plecionka miedzianą...
elektryka jest ok, zwarcia zadnego na kablu antenowym nima, radio herbert - a nie dosc, ze pokazywalo swr 2-3, to jeszcze fatalnie nadawało - odbierało dobrze
co ciekawe, jak nakrecilem na ta sama instalacje antene presidenta (odpowiednik tego co mam z alana) to swr zrobil sie jeden z haczykiem, małym haczykiem - ale ponoc dalej slyszeli mnie z jakims tłem
nie bedziesz kiedys w okolicy ?

: czw cze 12, 2008 3:23 pm
autor: darkman
Seba, babem weź i dzidziora i wpadnij do mnie na wioche, na gryla to pomajstrujemy. w ten łykend będę bo już 2 tyg się nie ruszałem ze stolycy, to mi się należy.moje dziecię terazx pojechało na kretę ale w następny łykend juz bedzie, to jak tam chcesz - zapraszam`y teraz albo za tydzień.
a te mle 145 coś tam mają niedobrego w sobie, ale bodaj to chodzi o podstawy magnetyczne - coś tu chłopaki doświadczeńsze w tej materii pisali onegdaj (że się kabelki lubią parzyć czy coś), ale akurat przyznaję, brak mi wiedzy na ten temat.
wpadaj, przerobimy, będzie mrozić

.. maski twojej to nie trzeba było uziemowywać raczej - ale zobaczymy.