CB za granicą

radia, anteny, dodatki, strojenie, wybór itp.

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
olin1
Posty: 585
Rejestracja: wt kwie 15, 2008 7:59 pm
Lokalizacja: Nowy Sącz / Kraków

CB za granicą

Post autor: olin1 » pn mar 19, 2012 3:31 pm

Hej.
Mam pytanie: czy na terenie Słowacji, Austrii i Włoch jest wymagane jakieś zezwolenie na CB w samochodzie ?
Daihatsu Rocky - na zawsze
Defender 110 - obecny
Pajero IV - obecny

puszekxrv
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 8
Rejestracja: śr wrz 21, 2011 3:13 pm
Lokalizacja: kraków

Re: CB za granicą

Post autor: puszekxrv » wt mar 20, 2012 10:43 pm

olin1 pisze:Hej.
Mam pytanie: czy na terenie Słowacji, Austrii i Włoch jest wymagane jakieś zezwolenie na CB w samochodzie ?
W Austrii totalny zakaz ..

Awatar użytkownika
kuba500
 
 
Posty: 2635
Rejestracja: pn gru 24, 2007 12:15 am
Lokalizacja: Wrocław
Kontaktowanie:

Re: CB za granicą

Post autor: kuba500 » wt mar 20, 2012 10:52 pm

puszekxrv pisze:
olin1 pisze:Hej.
Mam pytanie: czy na terenie Słowacji, Austrii i Włoch jest wymagane jakieś zezwolenie na CB w samochodzie ?
W Austrii totalny zakaz ..

:o nie twierdze że nie ma, ale byłem nie raz w Austrii miałem kilka kontroli i nigdy nikt nawet nie zapytał o CB
KZJ95 , Suzuki SV650, Celica GT-FOUR też 4x4 :D

Awatar użytkownika
Wowos
 
 
Posty: 6938
Rejestracja: ndz wrz 21, 2008 11:57 am
Lokalizacja: Gdańsk / Nowy Sącz
Kontaktowanie:

Re: CB za granicą

Post autor: Wowos » śr mar 21, 2012 2:35 am

"Wydział Konsularny Ambasady RP w Wiedniu uprzejmie informuje, iż w Austrii konieczne jest specjalne zezwolenie na posiadanie i uzytkowanie CB radia, szczegolowe informajce po adresem (http://www.bmvit.gv.at/telekommunikatio ... index.html) Austria nie akceptuje ponadto odironików/nadajników z możliwością zmiany standardów przez użytkowników. nadajnik CB musi pracowac tylko i wylacznie w modulacji FM. W praktyce problemy z policja moga wyniknąć nawet z posiadania anteny na dachu i rozmowntowanego radia w bagażniku (możliwa kontrol policyjn i konfiskata urządzenia). WK odradza podróżowanie nawet z rozmontowanym CB radiem po Austrii.

Z poważaniem

Marcin Jakubowski
III Sekretarz Ambasady/ III. Botschaftssekretär
Tel. +43 1 870 15 108
Fax.+43 1 870 15 136"
y60 autobus, czerwony.

puszekxrv
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 8
Rejestracja: śr wrz 21, 2011 3:13 pm
Lokalizacja: kraków

Re: CB za granicą

Post autor: puszekxrv » śr mar 21, 2012 7:54 am

Podobnie jest z antyradarem...Jak znajdą to zabiorą i jeszcze mandat dadzą :-(((

Awatar użytkownika
Bogdan 4x4
 
 
Posty: 1251
Rejestracja: ndz paź 10, 2004 7:49 pm
Lokalizacja: z podkarpackiej wioski

Re: CB za granicą

Post autor: Bogdan 4x4 » śr mar 21, 2012 8:08 am

Nie słyszałem aby któryś z dużych mobili, wjeżdżając do AT spinał się po dachu i demontował antenę.
Wsio można szto nie można, tolko z wolna i astarożna

Awatar użytkownika
Wojtek_W
 
 
Posty: 9861
Rejestracja: pt cze 11, 2010 3:42 pm

Re: CB za granicą

Post autor: Wojtek_W » śr mar 21, 2012 8:11 am

Ja tez bylem kilkukrtonie. Mialem kontrole. Nigdy nie bylo problemu.
y61 long `99 +2`TrailMaster +SuperWinch +ARB przod + inne swiatelka,przelaczniki,bagazniki...

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: CB za granicą

Post autor: Zibi » śr mar 21, 2012 8:14 am

Hmm, ja byłem 38 razy w Wiedniu. Zawsze z CB, nigdy nie miałem problemów.

Ciekawe jestem jak to jest ze zgodnością takich przepisów do prawa europejskiego. Szczególnie w motywie "posiadania" a nie uzywania.

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: CB za granicą

Post autor: wojtek_kom » śr mar 21, 2012 8:19 am

Zibi pisze:Hmm, ja byłem 38 razy w Wiedniu. Zawsze z CB, nigdy nie miałem problemów.

Ciekawe jestem jak to jest ze zgodnością takich przepisów do prawa europejskiego. Szczególnie w motywie "posiadania" a nie uzywania.
Proste, mieli swoje przepisy, przed EU :)21
Masz blachy AT, masz problem, masz inne blachy, śpisz spokojnie.

Praktycznie każdy kraj, ma coś w tym temacie innego.
Nissan-y

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: CB za granicą

Post autor: Zibi » śr mar 21, 2012 8:50 am

Sprawdziłem w UKE

W krajach członkowskich CEPT dopuszczone jest używanie radiotelefonów CB zgodnych z normą ETSI EN 300 135 (patrz polskie regulacje prawne, rozporządzenie o którym mowa powyżej) zwane CB PR 27 (urządzenia o mocy do 4 W, pracujące wyłącznie z modulacją FM). W zdecydowanej większości tych krajów, stosownie do rekomendacji CEPT T/R 2009, nie jest wymagane żadne pozwolenie na używanie urządzeń CB PR 27.

Kraje członkowskie[edytuj]

Na dzień 24 czerwca 2007 członkami CEPT jest 48 krajów:

Albania, Andora, Austria, Azerbejdżan, Białoruś, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Gruzja, Niemcy, Grecja, Węgry, Islandia, Irlandia, Włochy, Łotwa, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Malta, Mołdawia, Monako, Czarnogóra, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, San Marino, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Macedonia, Turcja, Ukraina, Wielka Brytania i Watykan.

Tak więc problem nie dotyczy tylko Austrii ale wielu krajów.

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: CB za granicą

Post autor: wojtek_kom » śr mar 21, 2012 3:05 pm

Zibi pisze:Sprawdziłem w UKE

W krajach członkowskich CEPT dopuszczone jest używanie radiotelefonów CB zgodnych z normą ETSI EN 300 135 (patrz polskie regulacje prawne, rozporządzenie o którym mowa powyżej) zwane CB PR 27 (urządzenia o mocy do 4 W, pracujące wyłącznie z modulacją FM). W zdecydowanej większości tych krajów, stosownie do rekomendacji CEPT T/R 2009, nie jest wymagane żadne pozwolenie na używanie urządzeń CB PR 27.

Kraje członkowskie[edytuj]

Na dzień 24 czerwca 2007 członkami CEPT jest 48 krajów:

Albania, Andora, Austria, Azerbejdżan, Białoruś, Belgia, Bośnia i Hercegowina, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Gruzja, Niemcy, Grecja, Węgry, Islandia, Irlandia, Włochy, Łotwa, Liechtenstein, Litwa, Luksemburg, Malta, Mołdawia, Monako, Czarnogóra, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, San Marino, Serbia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Macedonia, Turcja, Ukraina, Wielka Brytania i Watykan.

Tak więc problem nie dotyczy tylko Austrii ale wielu krajów.
Wiesz że to co cytujesz, oznacza że źle pracujesz z radiem CB, na terenie kraju o nazwie Polska :)21
Jednocześnie oznacza, że w Austrii możesz używać radia CB :)21

Generalnie w całej EU, CB ->4W FM 27 MHz i kanały według wykazu. Pewne minimum które jest wszędzie. Dochodzą lokalne regulacje.
U nas, CB ->4W AM/FM, 27 MHz, wstęgi sobie darujemy i kanały według wykazu.
Nissan-y

Awatar użytkownika
marmoo
 
 
Posty: 1165
Rejestracja: śr cze 28, 2006 2:54 pm
Lokalizacja: Podlasie

Re: CB za granicą

Post autor: marmoo » pt mar 23, 2012 10:53 pm

modulatcja jednowstegowa 12w.

a jak sie te przepisy austryjackie maja niby do posiadania w aucie wielobandowego krotkofalarskiego trxa z pasmem11m ?

tez zabiora?
:roll:
Ford- Family of fine cars.
2x V8 2xV6
Expedition, Explorer, Bronco II, F150

Awatar użytkownika
GrzechoS
Posty: 371
Rejestracja: wt paź 13, 2009 7:39 pm
Lokalizacja: Okolice Góry Kalwarii

Re: CB za granicą

Post autor: GrzechoS » sob mar 24, 2012 9:37 am

marmoo pisze:modulatcja jednowstegowa 12w.

a jak sie te przepisy austryjackie maja niby do posiadania w aucie wielobandowego krotkofalarskiego trxa z pasmem11m ?

tez zabiora?
:roll:
To chyba jest odpowiedź:
Wowos pisze:"Wydział Konsularny Ambasady RP w Wiedniu uprzejmie informuje, ............. Austria nie akceptuje ponadto odironików/nadajników z możliwością zmiany standardów przez użytkowników. nadajnik CB musi pracowac tylko i wylacznie w modulacji FM. .....................
Zibi pisze:W krajach członkowskich CEPT dopuszczone jest używanie radiotelefonów CB zgodnych z normą ETSI EN 300 135 (patrz polskie regulacje prawne, rozporządzenie o którym mowa powyżej) zwane CB PR 27 (urządzenia o mocy do 4 W, pracujące wyłącznie z modulacją FM).


Reasumując, radia które posiadają certyfikat CB PR 27 to proste radia pracujące tylko i wyłącznie (bez możliwości zmiany) w FM z 4W i podstawowej 40tce. Nie wiem czy są dostępne na naszym rynku, bo my mamy łagodniejsze przepisy wewnętrzne no i dodatkowo nikt ich nie przestrzega, czyli kupujemy wypasione Presidenty, Midlandy itp :D .
Sama konieczność pracy na popularnej 19tce w AM, już powoduje, że takie radio nie spełnia wymogów CB PR 27.

Oznacza to, że antenę na dachu możesz mieć, tyle, że jeżeli masz blachy AT to raczej masz zgodne z certyfikatem radio, a jak masz np. PL to na 100% masz radio nie zgodne z przepisamii w Austrii.
Lepiej mieć spokój niż rację. 8)
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: CB za granicą

Post autor: A.F. » sob mar 24, 2012 1:30 pm

marmoo pisze:modulatcja jednowstegowa 12w.

a jak sie te przepisy austryjackie maja niby do posiadania w aucie wielobandowego krotkofalarskiego trxa z pasmem11m ?

tez zabiora?
:roll:
A który krótkofalowy multibander wychodzi z fabryki z odblokowanym nadawaniem na 11 m ?? 8)
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
marmoo
 
 
Posty: 1165
Rejestracja: śr cze 28, 2006 2:54 pm
Lokalizacja: Podlasie

Re: CB za granicą

Post autor: marmoo » ndz mar 25, 2012 9:24 pm

eee fak...
ale do polszy dociera juz odblokowany :)21
Ford- Family of fine cars.
2x V8 2xV6
Expedition, Explorer, Bronco II, F150

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: CB za granicą

Post autor: wojtek_kom » ndz mar 25, 2012 9:37 pm

marmoo pisze:eee fak...
ale do polszy dociera juz odblokowany :)21
Wszystkie są odblokowane :)21
Najlepsze że sieją, subharmoniczna :wink:
Nissan-y

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: CB za granicą

Post autor: A.F. » pn mar 26, 2012 7:08 am

marmoo pisze:eee fak...
ale do polszy dociera juz odblokowany :)21
Do mnie IC706 dotarł nieodblokowany :wink:
Ale nawet po odblokowaniu nie wolno nadawać na 11m sprzętem nie dopuszczonym do pracy w tym pasmie.
Fabryczny sprzęt po przeróbkach to jest home-made, a na 11 m nie wolno używać home-made.
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
marmoo
 
 
Posty: 1165
Rejestracja: śr cze 28, 2006 2:54 pm
Lokalizacja: Podlasie

Re: CB za granicą

Post autor: marmoo » pn mar 26, 2012 8:42 am

jakos tak zacmienie umyslowe miałem, bo wszystko na czym pracowałem było odblokowane na 11m.
aczkolwiek nigdy tam nie pracowalem z powodu braku anteny
Ford- Family of fine cars.
2x V8 2xV6
Expedition, Explorer, Bronco II, F150

Awatar użytkownika
Marci
 
 
Posty: 3917
Rejestracja: wt sie 03, 2004 9:56 pm
Lokalizacja: Łódź

Re: CB za granicą

Post autor: Marci » pt mar 30, 2012 9:02 pm

ja woziłem zezwolenie ceptoskie w 4 jezykach za czasów jeszcze piru , i jak sie pytali to im to pokazywałem a w mobilu lincoln z naklejką aumater radio czy jakos tak i koniec rozmowy
lodz4x4.weebly.com
d23 pickup :)21
790-71-74-74

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: CB za granicą

Post autor: A.F. » pt sty 24, 2014 7:37 am

Ze strony UKE:

http://www.uke.gov.pl/pozwolenie-radiow ... orska-4266

Komunikat dla użytkowników CB radio

W związku z informacją Bundesnetzagentur, regulatora niemieckiego, Urząd Komunikacji Elektronicznej przypomina, iż zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 3 lipca 2007 r. w sprawie urządzeń radiowych nadawczych lub nadawczo-odbiorczych, które mogą być używane bez pozwolenia (Dz. U. Nr 138, poz. 972 z późn. zm.) nie wymaga pozwolenia radiowego używanie urządzeń nadawczych lub nadawczo-odbiorczych Radia Obywatelskiego CB wyłącznie w zakresie częstotliwości 26,960 - 27,410 MHz, pracujących z modulacją częstotliwości lub amplitudy (FM/AM/SSB) z mocą wyjściową nadajnika do 4 W dla FM i AM, oraz z mocą 12 W (PEP) dla SSB, na max. 40 kanałach o częstotliwości środkowej (nośnej) od 26,965 MHz do 27,405 MHz z odstępem sąsiedniokanałowym wynoszącym 10 kHz i spełniających inne wymagania określone w normach przenoszących normy: ETSI EN 300 135 - dla FM i ETSI EN 300 433 dla AM i SSB.

Na powyższych warunkach mogą być używane jedynie urządzenia CB dopuszczone do obrotu (Art. 153. ust 1. Prawo telekomunikacyjne), posiadające deklarację zgodności z zasadniczymi wymaganiami, lub posiadające wydaną na podstawie wcześniejszych przepisów homologację, certyfikat zgodności.

Administracja Niemiec zwraca uwagę na stosowanie przez polskich użytkowników CB radio niewłaściwych częstotliwości nośnych tzw. "0" (od 26,960 MHz do 27,400 MHz), przesuniętych o 5 kHz w stosunku do obowiązującej siatki częstotliwości, co powoduje wystąpienie zakłóceń łączności, informując równocześnie stronę polską, że w przypadku wykrycia faktu używania nieprawidłowych częstotliwości, użytkownikowi CB radio na terenie Niemiec grożą sankcje w wysokości do 950 euro oraz konfiskata urządzenia.
UKE przypomina również, iż zgodnie z przytoczonymi normami, na terenie Niemiec używane mogą być urządzenia FM pracujące z mocą 4 W (emisja F3E/G3E) oraz urządzenia AM z mocą 1 W (emisja A3E) lub z mocą 4 W (emisja J3E).
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

ODPOWIEDZ

Wróć do „CB radio”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość