Woda w sprzęgiełku

Sportage, Asia Rocsta

Moderator: Marcin-Kraków

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Post autor: leon zet » śr mar 12, 2008 4:31 pm

Drodzy koledzy
Jak kto ma jakąś potrzebę odnośnie części to niech sprawdzi toto:
http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=322959800

Sprzęgiełka mają całkiem tanio aczkolwiek kupna łożysk nie polecam - taniej wyjdzie w sklepie z łozyskami.

Awatar użytkownika
arki
 
 
Posty: 173
Rejestracja: pt sty 12, 2007 10:20 pm
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: arki » czw mar 13, 2008 8:51 am

Tak jak obiecałem... dowiedziałem sie więcej szczegółów na temat zbrojonych łożysk do półosiek.
Jak sie okazuje sprawa nie jest taka prosta... ale nie beznadziejna :D

Łożyska te założone są i dziają...przejechały już trochę drogi....w tym Maroko również.

Ponieżej są zdjęcia 2-ch rodzajów łożysk...z większymi wałeczkami ( czeskie Toringtony i bodajże nasze rodzime których numer jest na zdjęciu, a kartkę z ich numerem zgubiłem...ale jest do odzyskania ) :D i te z troszkę drobniejszymi

1. Toringtony - polecane:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/494 ... 3c157.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/2ba ... 5a020.html

i te drugie alternatywne:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/06f ... 255e2.html
http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/6b6 ... 7638a.html

I tu kończą się dobre wiadomości...
Aby je założyć trzeba:

1- znaleźć dobrego tokarza
2 - patrz pkt 1 !!
3 - liznąć troszkę na tokarce !! :D ...piastę i półośkę
4 - patrz pkt 1
5 - liznąć pancerz łożyska od zewnątrz i wewnątrz
6 - liznąć ewentualnie pancerz łożyska z boku.
7 - poskładać i w drogę
:D

Jeżeli jesteście jeszcze zainteresowani zmierzę dokładnie wymiary łożysk po ich "zlizaniu"

Sorrki za jakość zdjęć, ale były robione telefonem kom.

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Post autor: leon zet » czw mar 13, 2008 9:20 am

Podaj koniecznie :)2

Awatar użytkownika
Armon
Posty: 497
Rejestracja: ndz sty 09, 2005 12:18 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Armon » czw mar 13, 2008 9:16 pm

no właśnie ... dużo półośkę trzeba "liznąć" nie chciałbym nadmiernie odchudzać tego elementu, bo przy 31" kołach nie chciałbym nasłuchiać metalicznego strzału jeżdżąc w terenie :roll:
pustynna jaszczurka :)21
BFG AT 31", lift 2", bodylift 2"
Suza GV 2.7 po czarnym

Awatar użytkownika
arki
 
 
Posty: 173
Rejestracja: pt sty 12, 2007 10:20 pm
Lokalizacja: Rzeszów

Post autor: arki » pt mar 14, 2008 12:43 am

Dlatego aby było sprawiedliwie, pocienia sie tez pancerz łożyska. :wink:
Jak tylko dotrę do kolegi to zmierzę.

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Post autor: leon zet » pt mar 14, 2008 10:38 pm

W temacie łożyskowania wymyśliłem następującą chorą teorię :)21 do przedyskutowania oczywiście :wink:

Ponieważ w moim samochodzie czopy przystosowane są do współpracy z łożyskami HK 2816 (28x35x16) - tak więc muszę bazowac na średnicy czopa 28 mm, chociaż przy zaproponowanym przeze mnie rozwiązaniu może nie mieć to większego znaczenia. Do rzeczy jednak:

Jako nowe łożysko proponuję igiełkowe cienkościenne HK 3014 (30x37x14) - ma ono średnicę zewnętrzną 37 mm co oznacza, że jest większe o 2 mm po średnicy od standartowego. Wniosek jest prosty i raczej logiczny - trzeba wytoczyć otwór w piaście na 37 mm (kosmetyka). Następnie do tego zestawu nalezy dokupić pierścień wewnętrzny do łożysk igiełkowych i walcowych o oznaczeniu IR25x30x16 lub IR 28x32x17. I teraz nalezy sobie zadać jedno zajebiście ważne pytanie - który z nich wybrać? Ja sugerowałbym ten pierwszy - należałoby w nim tylko powiększyć otwór do owych 28 mm średnicy czopa (szlifowanie?) a sam pierścień skrócić. Tak przerobiony pierścień nałożyć na czop, może nawet raczej przykleić na loctite niż na chama wciskać (coby nie pękł od naprężeń) i wszystko do kupy poskładać.

Zalet tego rozwiązania jest kilka:
- łożysko jest nieco większe, ma więcej elementów tocznych przez co inaczej rozkładają się obciążenia;
- materiał pierścienia wewnętrznego to stal łożyskowa a nie jakiś tam koreański gównolit - trudniej to uszkodzić;
- nawet jeśli wysypie się łożysko i wyrypie pierścień to zawsze można go usunąć i założyć nowy

Wady
- czaso- i praco- chłonność;
- jeśli jednak pierścień wewnętrzny się wyrypie a jest przyklejony na loctite to ciężko go będzie zdjąć;

No
To zapraszam do dyskusji
:)21
Ostatnio zmieniony sob mar 15, 2008 12:17 am przez leon zet, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Armon
Posty: 497
Rejestracja: ndz sty 09, 2005 12:18 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Armon » pt mar 14, 2008 11:57 pm

pomysł mi się podoba :)2 nawet bardzo
też stawiam na pierścień IR25x30x16, zawsze lepiej jak z igiełkami pracuje fabrycznie przygotowana powierzchnia
klejenie będzie też łatwiejsze niż wsadzanie na gorąco :wink:
teraz żałuję, że nie pomierzyłem sobie piasty przy okazji wymiany łożysk :-? ... nurtuje mnie powiększanie otworu o ten milimetr ... niby tyle co nic ale żółci inżynierowie mieli jakiś chyba powód "nierobienia" większej dziury ... może mało "mięsa" piasty jest czy cóś :roll:
pustynna jaszczurka :)21
BFG AT 31", lift 2", bodylift 2"
Suza GV 2.7 po czarnym

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Post autor: leon zet » sob mar 15, 2008 12:01 am

Mówisz i masz - akurat leży przede mną na biurku komplet łożysk co to na wzór mam - według katalogu to większe ma średnicę otworu 45,24mm - siakieś takie nietypowe :roll: Na mój gust powiększenie otworu nie powinno znacząco wpłynąć na wytrzymałość

Awatar użytkownika
Armon
Posty: 497
Rejestracja: ndz sty 09, 2005 12:18 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Armon » sob mar 15, 2008 12:23 am

no to jeszcze grubość masywu piasty .... tego chyba nie masz na biurku, ale może jutro z rana zmierzę se z natury ... potem szybki rysunek w Cad'zie i można będzie dywagować czy pęknie czy nie :wink:
pustynna jaszczurka :)21
BFG AT 31", lift 2", bodylift 2"
Suza GV 2.7 po czarnym

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Post autor: leon zet » sob mar 15, 2008 12:29 am

Wygląda to tak:
Średnica zewnętrzna piasty - czyli tam gdzie siedzi to większe łożysko - niech będzie te 45 mm (darujemy sobie setki). Jednocześnie wewnątrz tej piasty na tym samym przekroju siedzi to badziewne łozysko igiełkowe o średnicy zewnętrznej 35 mm - czyli ściankę masz 5 mm

Awatar użytkownika
Armon
Posty: 497
Rejestracja: ndz sty 09, 2005 12:18 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: Armon » sob mar 15, 2008 12:32 am

no właśnie, to w sumie nie dużo, dlatego zastanawiem się nad "przesnięciem w fazie" w grubości ścianki pionowej piasty 8)
bo zdejmując 1mm pocieniasz ściankę o 20% ... a to już robi różnicę
pustynna jaszczurka :)21
BFG AT 31", lift 2", bodylift 2"
Suza GV 2.7 po czarnym

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Post autor: leon zet » wt lip 29, 2008 10:59 pm

Zastanawiam się czy nie zrobić następującej kombinacji:
Na nieco sfatygowany czop o średnicy 28 mm nakleić na loctite pierścień łożyskowy IR 28x32x17 a w miejsce psującego krew łożyska igiełkowego nie wstawić po prostu tulejki z fosforobrązu z wytoczonymi stosownymi kanalikami smarnymi :roll:

W planach miałem pokrycie czopa chromem technicznymi przeszlifowanie na wymiar ale chyba się z czasem nie wyrobię
:roll:

Ewentualnie - ktoś zna oznaczenie oryginalnego łożyska igiełkowego?

Awatar użytkownika
Troopek
 
 
Posty: 251
Rejestracja: pn mar 13, 2006 11:10 pm
Lokalizacja: Elbląg/Wilkowo

Post autor: Troopek » śr lip 30, 2008 10:02 am

Ewentualnie - ktoś zna oznaczenie oryginalnego łożyska igiełkowego?
Na pudełku jest : OK01 33152 i nawet made in USA :roll:

A co ciekawe, na samym łozysku wybite jest: INA (chyba firma czy cuś) SCE188

Od 3 miesiecy lezą na polce i nie mam czasu sie tym zajac :oops:
Pozdro
Troopek
### Trooper 2,6i LPG Blos powered ###
### Sportek małżowiny ;-) ###

Awatar użytkownika
leon zet
 
 
Posty: 7508
Rejestracja: śr gru 10, 2003 7:55 pm
Lokalizacja: Wyszków i okolice
Kontaktowanie:

Post autor: leon zet » śr lip 30, 2008 11:20 am

A możesz tak w wolnej chwili zmierzyć średnicę wewnętrzną łożyska i jego szerokość? Może dobiorę coś z jakiegoś katalogu

Awatar użytkownika
Troopek
 
 
Posty: 251
Rejestracja: pn mar 13, 2006 11:10 pm
Lokalizacja: Elbląg/Wilkowo

Post autor: Troopek » śr lip 30, 2008 3:26 pm

Fi wewn.- 28,7 ( tu pomiar nie jest super dokladny bo ciezko zmierzyc-ale tak +- 0,05 )
fi zewn - 35
szer - 12,6
Pozdro
Troopek
### Trooper 2,6i LPG Blos powered ###
### Sportek małżowiny ;-) ###

ODPOWIEDZ

Wróć do „Kia”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości