jakie auto do rajdów szybkościowych
Moderator: Pasza
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 47
- Rejestracja: śr wrz 03, 2008 5:37 pm
- Lokalizacja: Płock
jakie auto do rajdów szybkościowych
Witam,
Chciałem się trochę pobawić w rajdy szybkościowe takie gdzie przede wszystkim jest mniej topienia, a więcej szybkiej jazdy po niezbyt ciężkim terenie. Zastanawiam się nad wyborem auta. Pod uwagę biorę Toyotę Land Cruiser 90 i Mitsubishi Pajero. Zauważyłem, że w Polsce w rajdach w klasie T2 jeździ więcej Mitsu, ale np. w Czechach jeździ też sporo LandCruiserów. Myślałem też co prawda o Suzuki Vitara lub Grand Vitara, bo to chyba byłaby najtańsza opcja i ostatnio też się taka pojawiła na rajdach uzyskując całkiem niezłe wyniki.
Które Waszym zdaniem lepiej się nadaje. Pod uwagę biorę przede wszystkim prowadzenie, ale również i koszty użytkowania.
Chciałem się trochę pobawić w rajdy szybkościowe takie gdzie przede wszystkim jest mniej topienia, a więcej szybkiej jazdy po niezbyt ciężkim terenie. Zastanawiam się nad wyborem auta. Pod uwagę biorę Toyotę Land Cruiser 90 i Mitsubishi Pajero. Zauważyłem, że w Polsce w rajdach w klasie T2 jeździ więcej Mitsu, ale np. w Czechach jeździ też sporo LandCruiserów. Myślałem też co prawda o Suzuki Vitara lub Grand Vitara, bo to chyba byłaby najtańsza opcja i ostatnio też się taka pojawiła na rajdach uzyskując całkiem niezłe wyniki.
Które Waszym zdaniem lepiej się nadaje. Pod uwagę biorę przede wszystkim prowadzenie, ale również i koszty użytkowania.
- Janusz2000
-
- Posty: 900
- Rejestracja: pn sty 09, 2006 7:34 pm
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
było sto razy na forum... ale co tam, niech będzie, ale musisz napisać coś więcej:
- jaki masz budrzet - mniej więcej
- czy chcesz jeździć w klasie T2 w rajdach amatorskich czy w mistrzostwach polski? planujesz zrobić licencje cross-country, czy chcesz jeździć bez licencji, a więc czy twój samochód ma być licencjonowaną T2-ją czy umowną T2-ką?
- chcesz kupić gotową rajdówkę, czy samochód bazowy i samemmu (lub u kogoś) go zaadaptować do celów ścigania?
- jaki masz budrzet - mniej więcej
- czy chcesz jeździć w klasie T2 w rajdach amatorskich czy w mistrzostwach polski? planujesz zrobić licencje cross-country, czy chcesz jeździć bez licencji, a więc czy twój samochód ma być licencjonowaną T2-ją czy umowną T2-ką?
- chcesz kupić gotową rajdówkę, czy samochód bazowy i samemmu (lub u kogoś) go zaadaptować do celów ścigania?
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 47
- Rejestracja: śr wrz 03, 2008 5:37 pm
- Lokalizacja: Płock
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
- budżet mały, finansuję się sam, a na listę 100 najbogatszych jeszcze nie trafiłem 
- klasa T2 umowna, wolę rajdy, że się tak wyrażę bardziej ludzkie niż użeranie się z nadgorliwcami.
- czy gotowa czy samemu to muszę rozważyć. Jak się trafi dobre auto w dobrych pieniądzach to chyba lepiej brać już gotowe, ale opcja budowy też wchodzi w grę.
W sumie największy nacisk chcę położyć na zawieszenie i prowadzenie się auta. Znaczenie mają również koszty użytkowania.
Moje przemyślenia (możliwe, że błędne, więc proszę o uwagi)
- grand vitara to opcja najtańsza, duży plus również, że najlżejsza. Nie wiem jednak jak się będzie prowadzić na dobrym zawieszeniu np. King, Fox (bo na seryjnym to straszna lipa)
- pajero - najwięcej tego jeździ, więc i jest tu największe doświadczenie
- land cruiser - niby legendarna trwałość, ale mało ich jeździ (może się nie nadają albo się słabo prowadzą?)

- klasa T2 umowna, wolę rajdy, że się tak wyrażę bardziej ludzkie niż użeranie się z nadgorliwcami.
- czy gotowa czy samemu to muszę rozważyć. Jak się trafi dobre auto w dobrych pieniądzach to chyba lepiej brać już gotowe, ale opcja budowy też wchodzi w grę.
W sumie największy nacisk chcę położyć na zawieszenie i prowadzenie się auta. Znaczenie mają również koszty użytkowania.
Moje przemyślenia (możliwe, że błędne, więc proszę o uwagi)
- grand vitara to opcja najtańsza, duży plus również, że najlżejsza. Nie wiem jednak jak się będzie prowadzić na dobrym zawieszeniu np. King, Fox (bo na seryjnym to straszna lipa)
- pajero - najwięcej tego jeździ, więc i jest tu największe doświadczenie
- land cruiser - niby legendarna trwałość, ale mało ich jeździ (może się nie nadają albo się słabo prowadzą?)
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
Kup pajero, zchecią swoje sprzedam w pełni przygotowane do rajdów.
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 47
- Rejestracja: śr wrz 03, 2008 5:37 pm
- Lokalizacja: Płock
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
no jak chcesz sprzedać to może wcale nie tak dobre 
A na poważnie to opisz je trochę, cena i gdzie je można obejrzeć

A na poważnie to opisz je trochę, cena i gdzie je można obejrzeć
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 47
- Rejestracja: śr wrz 03, 2008 5:37 pm
- Lokalizacja: Płock
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
I co pomoże mi ktoś? Zwłaszcza na Janusza2000 liczę 
JarekF co prawda przedstawił mi ofertę, ale właśnie mam ten dylemat czy pakować się w pajero czy inne auto. Tym bardziej, że pajero JarkaF to długa wersja, a przez to w rajdach nietypowa.

JarekF co prawda przedstawił mi ofertę, ale właśnie mam ten dylemat czy pakować się w pajero czy inne auto. Tym bardziej, że pajero JarkaF to długa wersja, a przez to w rajdach nietypowa.
- Wowos
-
- Posty: 6938
- Rejestracja: ndz wrz 21, 2008 11:57 am
- Lokalizacja: Gdańsk / Nowy Sącz
- Kontaktowanie:
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
Dlaczego
W szybkościówce im większy rozstaw osi tym lepiej...

y60 autobus, czerwony.
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
jak chcesz po taniości to poszukaj postów Janusza2000, poczytaj je, sporo opisał na ten temat jużmaczbil108 pisze:I co pomoże mi ktoś? Zwłaszcza na Janusza2000 liczę
JarekF co prawda przedstawił mi ofertę, ale właśnie mam ten dylemat czy pakować się w pajero czy inne auto. Tym bardziej, że pajero JarkaF to długa wersja, a przez to w rajdach nietypowa.

Jimny 

Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
długi chyba lepiej się prowadzi i łatwiej go zlożyc w zakręcie
"chyba", bo krótkim pajero nigdy w rajdzie nie jechałem





-
- jestem tu nowy...
- Posty: 47
- Rejestracja: śr wrz 03, 2008 5:37 pm
- Lokalizacja: Płock
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
długi na pewno się lepiej prowadzi, jest mniej nerwowy, ale jest też mniej zwinny zwłaszcza w ciasnych zakrętach, nawrotach itp. No i jest też cięższy pewnie ze 200-300kg, a masa ma tu duże znaczenie. Więcej też startuje krótszych, czy z tych powodów, które wymieniłem czy z innych?
- Janusz2000
-
- Posty: 900
- Rejestracja: pn sty 09, 2006 7:34 pm
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
A co ja jestem? żaden ze mnie spec od T2-jek
wcześniej postanowiłem Cie nakierować z pytaniami żeby inni pociągnęli wątek
no ale dobra - kiedyś była tendencja ogólna, że w rajdach nie ważne jakich, że im krótszy samochód tym lepszy, z czasem ludzie zaczeli odkrywać, że plusy krótkiego samochodu przesłoniły im minusy
i od kliku lat tendencja jest raczej idąca w długie samochody (nawet przeprawówki - patrz na rozstaw osi GRATA vs zmoty które się budowało 10 lat temu).
Optymalnym rozstawem osi do jazdy cross coutnry jest długi rozstaw (dlaczego ktoś już powyżej napisał) - tym bardziej że jeśli popatrzysz na sam rozstaw osi to długie Pajero czy LC wcale nie mają rozstawu dużo dłuższego od krótkich, wydłuża je buda. Optymalnym rozwiązaniem jest więc baza z samochodu długiego, ze skróconym nadwoziem (tylny zwis jest zwyczajnie nie potrzebny) - tak wygląda większość T1- ala Pajero - samochody Wasiaka, Grajka, czy Pajero, którym Darek Żyła przejechał ostatnio Dakar.
Co wybierzesz - to tak naprawde twoje indywidualne preferencje - czy wolisz samochód pewniej prowadzący się przy większyć prędkościch, z lepszym rozkładem mas, stabilniej zachowujący się na poprzecznych nierównościach czy krótrzy - trochę zwinniejszy w ciansych zakrętach. Podobnie z pytaniem czy Pajero czy Land Cruiser, który lepszy to jak pytanie co jest lepsze do jazdy w terenie manual czy automat, beznyna czy diesel - każdy ma swoje plusy i minusy i jeden kierowca wybierze jedno, a inny drugie.
Tak więc bardziej kierowałbym się samym egzemplarzem - co uda Ci się znaleść w dobrej cenie, w dobrym stanie i jeszcze żeby było przygotowane z głową. Z punktu widzenia ekonomii na pewno najlepiej jest kupić gotowy samochód, przygotowanie samemu to czas, pieniądze i wiedza. I tutaj na korzyść przygotowanych już Pajero przemawia fakt, że chyba jest ich więcej na rynku wtórnym, nie śledze tego dokładnie, ale Pajeraki pojawiają się chociażby tutaj na giełdzie na rajdach, a nie pamietam kiedy ostatnio widziałem żeby ktoś sprzedawał 90-tkę czy 120t-kę do amatorskich cross-country.


no ale dobra - kiedyś była tendencja ogólna, że w rajdach nie ważne jakich, że im krótszy samochód tym lepszy, z czasem ludzie zaczeli odkrywać, że plusy krótkiego samochodu przesłoniły im minusy

Optymalnym rozstawem osi do jazdy cross coutnry jest długi rozstaw (dlaczego ktoś już powyżej napisał) - tym bardziej że jeśli popatrzysz na sam rozstaw osi to długie Pajero czy LC wcale nie mają rozstawu dużo dłuższego od krótkich, wydłuża je buda. Optymalnym rozwiązaniem jest więc baza z samochodu długiego, ze skróconym nadwoziem (tylny zwis jest zwyczajnie nie potrzebny) - tak wygląda większość T1- ala Pajero - samochody Wasiaka, Grajka, czy Pajero, którym Darek Żyła przejechał ostatnio Dakar.
Co wybierzesz - to tak naprawde twoje indywidualne preferencje - czy wolisz samochód pewniej prowadzący się przy większyć prędkościch, z lepszym rozkładem mas, stabilniej zachowujący się na poprzecznych nierównościach czy krótrzy - trochę zwinniejszy w ciansych zakrętach. Podobnie z pytaniem czy Pajero czy Land Cruiser, który lepszy to jak pytanie co jest lepsze do jazdy w terenie manual czy automat, beznyna czy diesel - każdy ma swoje plusy i minusy i jeden kierowca wybierze jedno, a inny drugie.
Tak więc bardziej kierowałbym się samym egzemplarzem - co uda Ci się znaleść w dobrej cenie, w dobrym stanie i jeszcze żeby było przygotowane z głową. Z punktu widzenia ekonomii na pewno najlepiej jest kupić gotowy samochód, przygotowanie samemu to czas, pieniądze i wiedza. I tutaj na korzyść przygotowanych już Pajero przemawia fakt, że chyba jest ich więcej na rynku wtórnym, nie śledze tego dokładnie, ale Pajeraki pojawiają się chociażby tutaj na giełdzie na rajdach, a nie pamietam kiedy ostatnio widziałem żeby ktoś sprzedawał 90-tkę czy 120t-kę do amatorskich cross-country.
- Janusz2000
-
- Posty: 900
- Rejestracja: pn sty 09, 2006 7:34 pm
- Lokalizacja: Warszawa
- Kontaktowanie:
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
o masz Ci los, wiedziałem że jakaś szydera się wcześniej czy później pojawiGAZFAN pisze:Janusz SPEC! Janusz SPEC!
![]()

Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
Nie bój nic, to zazdrośnicy z LR - w takich tylko kamikadze startują 

Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
Nie mówi się SPEC tylko SZPECGAZFAN pisze:Janusz SPEC! Janusz SPEC!
![]()

-
- jestem tu nowy...
- Posty: 47
- Rejestracja: śr wrz 03, 2008 5:37 pm
- Lokalizacja: Płock
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
Dzięki za konkretną i obszerną odp.
Zadam zatem może jeszcze 2 pytania, które wniosą coś nowego do problemu:
1. jak z prowadzeniem i wybieraniem nierówności w aucie typu
- pajero (niezależny przód i tył)
- land crusier/vitara (niezależny przód, z tyłu sztywny most)
- patrol (bo i takie jeżdżą) (z przodu i z tyłu sztywny most)
Oczywiście, że kluczowe są tu amorki ze sprężynami, ale zakładając, że wszystkie mają podobne amorki wysokiej klasy, które z tych aut będzie się prowadzić najlepiej i powiedzmy najbardziej gładko (nie jestem zwolennikiem twardego zawieszenia, ale zawieszenia, które wybiera)
Zadam zatem może jeszcze 2 pytania, które wniosą coś nowego do problemu:
1. jak z prowadzeniem i wybieraniem nierówności w aucie typu
- pajero (niezależny przód i tył)
- land crusier/vitara (niezależny przód, z tyłu sztywny most)
- patrol (bo i takie jeżdżą) (z przodu i z tyłu sztywny most)
Oczywiście, że kluczowe są tu amorki ze sprężynami, ale zakładając, że wszystkie mają podobne amorki wysokiej klasy, które z tych aut będzie się prowadzić najlepiej i powiedzmy najbardziej gładko (nie jestem zwolennikiem twardego zawieszenia, ale zawieszenia, które wybiera)
- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
Na szybko pokonywane dziury, najlepsze jest cos co ma jak najmniejsza mase nieresorowana. W zwiazku z tym, niezalezny zawias wygrywa ze sztywnym mostem.
Do szybkosciowek, ewidentnie niezalezny zawias sie lepiej sprawdza, ale zeby sie sprawdzal musi miec wszystkie elementy dedykowane do sportu. Czyli wachacze, sworznie, amorki wszystko musi byc mocniejsze niz standard, zeby sie poscigac.
Patrol wytrzymuje taki jaki jest, ale prowadzenie Pajero III bedzie prawdopodobnie duzo lepsze.
Do szybkosciowek, ewidentnie niezalezny zawias sie lepiej sprawdza, ale zeby sie sprawdzal musi miec wszystkie elementy dedykowane do sportu. Czyli wachacze, sworznie, amorki wszystko musi byc mocniejsze niz standard, zeby sie poscigac.
Patrol wytrzymuje taki jaki jest, ale prowadzenie Pajero III bedzie prawdopodobnie duzo lepsze.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
- pajero.v60
-
- Posty: 167
- Rejestracja: pn cze 18, 2007 8:31 pm
- Kontaktowanie:
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
Maczbil Ty to na skróty chcesz iść
Ludzie do wiedzy dochodzą latami i kosztami a Ty chcesz za darmo .
King Fox? czy któreś auta z czołówki to stosują?
Potrzeba kasy kasy kasy.
Jedni zbudowali T1 na krótkim pajero i teraz pomnik maja, a ci co na długim rozstawię walczą z masą i rozkładem mas
I tak dalej, dale, dalej
poz
Ludzie do wiedzy dochodzą latami i kosztami a Ty chcesz za darmo .
King Fox? czy któreś auta z czołówki to stosują?
Potrzeba kasy kasy kasy.
Jedni zbudowali T1 na krótkim pajero i teraz pomnik maja, a ci co na długim rozstawię walczą z masą i rozkładem mas
I tak dalej, dale, dalej
poz
Budowa repliki legendarnego auta, zwycięzcy rajdu Dakar - Mitsubishi Pajero Evolution MPR13.
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
A myślałeś o czymś takim?
Szybkie, na dobrym zawiasie, a i błota się nie boi.
http://www.rajdy4x4.pl/index.php/ida/3/ ... &pSt=1&p=1
Szybkie, na dobrym zawiasie, a i błota się nie boi.
http://www.rajdy4x4.pl/index.php/ida/3/ ... &pSt=1&p=1
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
nie mówi się szprej tylko szprayjLaska pisze:Nie mówi się SPEC tylko SZPECGAZFAN pisze:Janusz SPEC! Janusz SPEC!
![]()

Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
dlatego odsyłałem do postów Janusza, w miarę prosta, solidna konstrukcja umożliwiająca starty w różnych rajdach, a przy dobrym zespole walkę o wysokie lokatyjarząbek pisze:A myślałeś o czymś takim?
Szybkie, na dobrym zawiasie, a i błota się nie boi.
http://www.rajdy4x4.pl/index.php/ida/3/ ... &pSt=1&p=1

T1 i T2 to walka na czytanie ze zrozumieniem regulaminu i nowoczesne technologie

Jimny 

-
- jestem tu nowy...
- Posty: 47
- Rejestracja: śr wrz 03, 2008 5:37 pm
- Lokalizacja: Płock
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
http://www.rajdy4x4.pl/index.php/ida/3/ ... &pSt=1&p=1
raczej jak dla mnie to odpada (za drogi w zakupie i utrzymaniu). Minusem 2 mosty sztywne (prowadzenie) plusem duża moc. Na dzień dzisiejszy najbardziej rozważam pajero III. Jedyne co mi tam nie pasuje to zbyt słaby silnik. Ideałem byłoby chyba takie pajero z silnikiem od bmw od vw.
Przyjrzę się też jeszcze land cruiserowi z dużą benzyną (czasami się takie trafiają 4,8l)
No i godna uwaga jest grand vitara 2,5l (dobry stosunek mocy do masy), choć nie wiedzieć czemu tak mało ich jeździ w rajdach.
raczej jak dla mnie to odpada (za drogi w zakupie i utrzymaniu). Minusem 2 mosty sztywne (prowadzenie) plusem duża moc. Na dzień dzisiejszy najbardziej rozważam pajero III. Jedyne co mi tam nie pasuje to zbyt słaby silnik. Ideałem byłoby chyba takie pajero z silnikiem od bmw od vw.
Przyjrzę się też jeszcze land cruiserowi z dużą benzyną (czasami się takie trafiają 4,8l)
No i godna uwaga jest grand vitara 2,5l (dobry stosunek mocy do masy), choć nie wiedzieć czemu tak mało ich jeździ w rajdach.
- Wowos
-
- Posty: 6938
- Rejestracja: ndz wrz 21, 2008 11:57 am
- Lokalizacja: Gdańsk / Nowy Sącz
- Kontaktowanie:
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
Przecież zakup i doprowadzenie pajero do stanu, w którym może rywalizować z parchem Oleszczaka wcale nie wyjdzie Cię taniej 
A tu jest konstrukcja sprawdzona i oblatana na wszystkie możliwe strony

A tu jest konstrukcja sprawdzona i oblatana na wszystkie możliwe strony

y60 autobus, czerwony.
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 47
- Rejestracja: śr wrz 03, 2008 5:37 pm
- Lokalizacja: Płock
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
Zgadza się, ale sprzęt Oleszczaka kosztuje 80 kzł, a przygotowane pajero 49 kzł
Re: jakie auto do rajdów szybkościowych
maczbil108 pisze:Zgadza się, ale sprzęt Oleszczaka kosztuje 80 kzł, a przygotowane pajero 49 kzł

Jimny 

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość