To jak turbo nie pracuje - działa pompa i silnik jak w zwykłym wolnossącym
Jak turbo pracuje - pompuje więcej powietrza czyli tlenu do spalania paliwa. Pompa powinna dać odpowiednio więcej paliwa żeby ten dodatkowy tlen z nim spalić.
Robi się to właśnie boost compenstaroem, ciśnienie w kolektorze dolotowym napompowane przez turbinę pcha membranę w pompie, ona przesuwa jakąś dźwigienkę od dawki paliwa i leje więcej. Tak w uproszczeniu dużym.
W pompie zwykłej tej regulacji nie masz - i dawkę można skręcić jedynie mocniej na stałe - czyli przy jakimś doładowaniu dla danych obrotów silnika będzie ok [więcej paliwa i więcej powietrza], przy innej jeździe będzie pompa lała za dużo paliwa do cylindrów którego nie spali bo turbo nie dopompuje powietrza albo dopompuje go za mało - czyli czarny dym za autem, wzrost temperatury wszystkiego w silniku, i inne takie nieprzyjemności.
Pompy z boost compensatorem są rzadkie i drogie
