dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
Moderator: Kosiarz
dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
Cześć,
W celu zwiększenia bezpieczeństwa antywybuchowego w ZD30 (zwłaszcza na przelotówkach) chciałbym zainstalować dodatkowe czujniki temperatury silnika / oleju silnikowego oraz płynu chłodniczego. Chodzi mi o rozwiązania z zewnętrznymi wskaźnikami z montarzem podobnym do aut tuningowych. Czytałem gdzieś na forum (nie mogę tego odnaleźć), że takie rozwiązanie istnieje jest chwalone. Ostatecznie daje szanse na bardziej optymalną jazdę i lepszą orientację w parametrach silnika. Czyli daje możliwość odpuszczenia i zmiany dynamiki jazdy w celu wychłodzenia układu(ów).
Mam zatem kilka pytań:
1. Czy znacie takie montaże w Patrolach. ?
2. Czy firmy tuningujące plaskacze mogłyby zrobić dla mnie taką usługę ?
3. Czy temperatura silnika i oleju silnikowego to tożsame parametry ? Jeśli tak to jaka temperatura powinna być maksymalna (lato, obciążone auto, 110/120 km/h 400km monotonnej autostrady). ? (pytam o temperaturę w kontekście specyfiki ZD30 o ile taka specyfika istnieje)
4. Jaka powinna być maksymalna dopuszczalna (maksymalna do długotrwałej drogi) temperatura płynu chłodzącego ? (pytam o temperaturę w kontekście specyfiki ZD30 o ile taka specyfika istnieje)
5. Który z punktów tuningowych / off road w Warszawie może taką instalację zrobić w najlepszej jakości wymaganej w zastosowaniu turystycznym (czyli nie do ścigania) i bez kosztów dedykowanych autom wyścigowym ?
Kombinowałem z interface na ODBII i torque na Androida - niestety nie chce działać z Patrolem. W innych samochodach temperatury, ciśnienia i doładowania oraz wiele innych parametrów podawane są na bieżąco co jest rozwiązaniem idealnym.
Serdecznie dziękuję i pozdrawiam
W celu zwiększenia bezpieczeństwa antywybuchowego w ZD30 (zwłaszcza na przelotówkach) chciałbym zainstalować dodatkowe czujniki temperatury silnika / oleju silnikowego oraz płynu chłodniczego. Chodzi mi o rozwiązania z zewnętrznymi wskaźnikami z montarzem podobnym do aut tuningowych. Czytałem gdzieś na forum (nie mogę tego odnaleźć), że takie rozwiązanie istnieje jest chwalone. Ostatecznie daje szanse na bardziej optymalną jazdę i lepszą orientację w parametrach silnika. Czyli daje możliwość odpuszczenia i zmiany dynamiki jazdy w celu wychłodzenia układu(ów).
Mam zatem kilka pytań:
1. Czy znacie takie montaże w Patrolach. ?
2. Czy firmy tuningujące plaskacze mogłyby zrobić dla mnie taką usługę ?
3. Czy temperatura silnika i oleju silnikowego to tożsame parametry ? Jeśli tak to jaka temperatura powinna być maksymalna (lato, obciążone auto, 110/120 km/h 400km monotonnej autostrady). ? (pytam o temperaturę w kontekście specyfiki ZD30 o ile taka specyfika istnieje)
4. Jaka powinna być maksymalna dopuszczalna (maksymalna do długotrwałej drogi) temperatura płynu chłodzącego ? (pytam o temperaturę w kontekście specyfiki ZD30 o ile taka specyfika istnieje)
5. Który z punktów tuningowych / off road w Warszawie może taką instalację zrobić w najlepszej jakości wymaganej w zastosowaniu turystycznym (czyli nie do ścigania) i bez kosztów dedykowanych autom wyścigowym ?
Kombinowałem z interface na ODBII i torque na Androida - niestety nie chce działać z Patrolem. W innych samochodach temperatury, ciśnienia i doładowania oraz wiele innych parametrów podawane są na bieżąco co jest rozwiązaniem idealnym.
Serdecznie dziękuję i pozdrawiam
Ostatnio zmieniony czw mar 05, 2015 9:48 pm przez Vesa, łącznie zmieniany 2 razy.
Vesa
ex 2x Y60, teraz GU4 3.0 - turystyk.
ex 2x Y60, teraz GU4 3.0 - turystyk.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
1. Gdzieś tu było na forum, ale dawno.
2. Tak.
3. Nie! silnik ma w różnych miejscach różną temperaturę. Olej przez nie przepływa i smaruje+chłodzi, ale temperatury nie są równe.
4. Nie wiem
5. Sam zrobisz przy odrobinie chęci. Jak nie to każdy ogarnięty warsztat 4x4, i to pewnie taniej niż tuningowcy. W-wy nie znam to nie pomogę
Kwestia gdzie się wpiąć najlepiej w obieg wody i oleju z czujnikiem - tu ktoś obeznany w 3.0 musiałby podpowiedzieć.
2. Tak.
3. Nie! silnik ma w różnych miejscach różną temperaturę. Olej przez nie przepływa i smaruje+chłodzi, ale temperatury nie są równe.
4. Nie wiem
5. Sam zrobisz przy odrobinie chęci. Jak nie to każdy ogarnięty warsztat 4x4, i to pewnie taniej niż tuningowcy. W-wy nie znam to nie pomogę

Kwestia gdzie się wpiąć najlepiej w obieg wody i oleju z czujnikiem - tu ktoś obeznany w 3.0 musiałby podpowiedzieć.
- Wowos
-
- Posty: 6938
- Rejestracja: ndz wrz 21, 2008 11:57 am
- Lokalizacja: Gdańsk / Nowy Sącz
- Kontaktowanie:
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
Zamiast powielania zegara temperatury wody wolałbym założyć taki pokazujący egt.
y60 autobus, czerwony.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
Ta, EGT też do kompletu by pasowało...
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
hi, OK może i ma to sens z tym czujnikiem temperatury spalin + ew. ładowanie turba i chyba wszystko co potrzebne byłoby do wglądu.
gdzie jest miejsce gdzie jest najwyższa i najbardziej szkodliwa dla tego silnika temperatura ?
oraz najważniejsze - jakie parametry temperaturowe są OK a jakie "za dużo" dla ZD30 ?
pozdrawiam
gdzie jest miejsce gdzie jest najwyższa i najbardziej szkodliwa dla tego silnika temperatura ?
oraz najważniejsze - jakie parametry temperaturowe są OK a jakie "za dużo" dla ZD30 ?
pozdrawiam
Vesa
ex 2x Y60, teraz GU4 3.0 - turystyk.
ex 2x Y60, teraz GU4 3.0 - turystyk.
- Wowos
-
- Posty: 6938
- Rejestracja: ndz wrz 21, 2008 11:57 am
- Lokalizacja: Gdańsk / Nowy Sącz
- Kontaktowanie:
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
Łap: https://www.dropbox.com/s/czrptmy8qeyro ... r.pdf?dl=0
W początkowych rozdziałach są rozważania nt. poprawnego dbania o silnik, i przyczyn padania tego cuda.
W początkowych rozdziałach są rozważania nt. poprawnego dbania o silnik, i przyczyn padania tego cuda.
y60 autobus, czerwony.
- rudypajero.koszalin
- Posty: 1895
- Rejestracja: sob gru 03, 2005 10:13 pm
- Lokalizacja: koszalin
- Kontaktowanie:
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
Najwyższa i najbardziej szkodliwa jest na powierzchni tłoka. Nie jesteś w stanie jej zmierzyć. Przyczyną płynięcia denka tłoka w ZD30 (najczęstsza awaria dla tego silnika), jest wadliwe działanie wtryskiwaczy, oraz niedostateczne jego studzenie olejem, pośrednio możesz ją kontrolować przez wartość EGT.Vesa pisze:...
gdzie jest miejsce gdzie jest najwyższa i najbardziej szkodliwa dla tego silnika temperatura ?
...
Alkohol spożywany z umiarem, nie szkodzi nawet w dużych ilościach.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
czyli można przyjąć, że analiza temperatury EGT będzie miarodajna dla ew. zauważenia przegrania 4 tłoka?
czy wiemy jaka jest wartość temp EGT (i gdzie ją zmierzyć) która jest "normalna / duża / krytyczna (czerwone pole alert itd ? - dla ZD30)
czy wiemy jaka jest wartość temp EGT (i gdzie ją zmierzyć) która jest "normalna / duża / krytyczna (czerwone pole alert itd ? - dla ZD30)
Vesa
ex 2x Y60, teraz GU4 3.0 - turystyk.
ex 2x Y60, teraz GU4 3.0 - turystyk.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
nie kręcić pow 3000obr ten silnik tego nie lubi , a na autostradzie co jakiś czas dać mu chwile odpocząć zwłaszcza jak jest z górki , ten silnik lubi jazdę dziadka kapelusznika 

lodz4x4.weebly.com
d23 pickup
790-71-74-74
d23 pickup

790-71-74-74
- Wowos
-
- Posty: 6938
- Rejestracja: ndz wrz 21, 2008 11:57 am
- Lokalizacja: Gdańsk / Nowy Sącz
- Kontaktowanie:
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0

Tylko, ze ta grafika jest bez sensu, bo w przypadku zd30 granat powinien być bez zawleczki

y60 autobus, czerwony.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
obiecuję, że sobie taką nakleję na auto
(może nawet na pokrywę silnika
myślicie, że ktoś w serwisie zna temperaturę spalin ?
oraz pytanie
jakie parametry ładowania powinno mieć turbo seryjne w zestawie z tym silnikiem (2005r). ?
pozdrawiam


myślicie, że ktoś w serwisie zna temperaturę spalin ?
oraz pytanie
jakie parametry ładowania powinno mieć turbo seryjne w zestawie z tym silnikiem (2005r). ?
pozdrawiam
Vesa
ex 2x Y60, teraz GU4 3.0 - turystyk.
ex 2x Y60, teraz GU4 3.0 - turystyk.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
Zawsze jeszcze mozna pomyslec o CHT z pomiarem na kazdym cylindrze, ale to juz chyba przerost formy nad trescia.
Nie przejmuj sie. Ksiezniczki z ch...ja nie zrobisz (Emila).
-
-
- Posty: 7370
- Rejestracja: ndz lis 23, 2008 9:31 pm
- Lokalizacja: ściernisko
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
wybaczcie ale nie mogłem się powstrzymać
to tak jakby pacjentowi terminalnemu, podawać multiwitaminę i się oszukiwać, że będzie dobrze .
ale nie zawsze tak było
może świat kiedyś do tego wróci
http://patrykstal.pl/to-nie-jest-silnik-zabawkowy/

to tak jakby pacjentowi terminalnemu, podawać multiwitaminę i się oszukiwać, że będzie dobrze .

ale nie zawsze tak było
może świat kiedyś do tego wróci
http://patrykstal.pl/to-nie-jest-silnik-zabawkowy/
Ten kto wolny nad swym losem nie płacze
Lepsze Polskie gówno w polu,niźli fiołki w Neapolu
Lepsze Polskie gówno w polu,niźli fiołki w Neapolu
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
Showklunkier z klepiącymi zaworami...


Wujek Dobra Rada 

-
-
- Posty: 7370
- Rejestracja: ndz lis 23, 2008 9:31 pm
- Lokalizacja: ściernisko
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
tiaaa, nawet jakby nie palił na 3 gary to i tak jest to prawdziwy silnik i pojedzielysy76 pisze:Showklunkier z klepiącymi zaworami...
a te o których mowa muszą mieć powietrze krystaliczne, paliwo zdrojowe, płynu w nadmiarze ale jak się jedzie na wczasy to i tak trzeba zabrać dwa komplety korbowodów i blok do bagażnika
to już lepiej ten 2,8 bo tylko głowice w ilości większej należy zabrać ale to przynajmniej da się sensownie poukładać w bagażniku
prawda ?

Ten kto wolny nad swym losem nie płacze
Lepsze Polskie gówno w polu,niźli fiołki w Neapolu
Lepsze Polskie gówno w polu,niźli fiołki w Neapolu
- Wowos
-
- Posty: 6938
- Rejestracja: ndz wrz 21, 2008 11:57 am
- Lokalizacja: Gdańsk / Nowy Sącz
- Kontaktowanie:
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
Ostatnio byłem na wycieczce 100 kilosów od domu. Jechałem z duszą na ramieniu, zlany potem na każdym wzniesieniu drogi...


y60 autobus, czerwony.
- vandall_jr
-
- Posty: 3044
- Rejestracja: sob mar 24, 2012 11:52 pm
- Lokalizacja: 3city
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
To ja się pytam gdzie jest ta granica
i ten parametr który powie nam, że to już, zaraz jebnnnie, szybko wysiadać,
Szkoda czasu, wapna na dodatkowe zegary jak ma wystrzelić to wystrzeli. A dodatkowe zegary pomiarowe spowodują tylko większe starty finansowe.


Szkoda czasu, wapna na dodatkowe zegary jak ma wystrzelić to wystrzeli. A dodatkowe zegary pomiarowe spowodują tylko większe starty finansowe.

BUDUJEMY PROTOTYPY -Senior/Junior-517-80-83-86
www blaszczyk4x4.PL
www blaszczyk4x4.PL
-
-
- Posty: 7370
- Rejestracja: ndz lis 23, 2008 9:31 pm
- Lokalizacja: ściernisko
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
zegary spowodują też obsesję wpatrywania się w nie
zamiast na drogę
zamiast na drogę
Ten kto wolny nad swym losem nie płacze
Lepsze Polskie gówno w polu,niźli fiołki w Neapolu
Lepsze Polskie gówno w polu,niźli fiołki w Neapolu
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
też wolałbym święty spokój - ale jest jak jest.
Wskaźniki są po to aby wiedzieć kiedy odpuścić na dojazdówce, ew. trochę podkręcić jak można.
Tylko po to. Bo z tego co czytam praktycznie tylko na długich odcinkach przy obrotach około 3000+ dzieją się z tym NIEPRZEWIDYWALNYM silnikiem jaja.
A w pytaniu chodzi o temperaturę wyrażaną w stopniach i ładowaniem w psi
dzięki
Wskaźniki są po to aby wiedzieć kiedy odpuścić na dojazdówce, ew. trochę podkręcić jak można.
Tylko po to. Bo z tego co czytam praktycznie tylko na długich odcinkach przy obrotach około 3000+ dzieją się z tym NIEPRZEWIDYWALNYM silnikiem jaja.
A w pytaniu chodzi o temperaturę wyrażaną w stopniach i ładowaniem w psi


dzięki
Vesa
ex 2x Y60, teraz GU4 3.0 - turystyk.
ex 2x Y60, teraz GU4 3.0 - turystyk.
- Wowos
-
- Posty: 6938
- Rejestracja: ndz wrz 21, 2008 11:57 am
- Lokalizacja: Gdańsk / Nowy Sącz
- Kontaktowanie:
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
A ja bym jeździł pełnym zakresem obrotomierza, dbał o regularne wymiany porządnego oleju, i w dupie miał resztę. Bo jak ma dupnąć to i tak dupnie.
y60 autobus, czerwony.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
Tu jak zwykle za wiele konkretów się nie dowiesz
zaznaczam że samochód jeździ zawodowo i ciąga tak po 5-6 tony - ciężar zestawu, na trasach Polska Afryka ewentualnie Azja
i dotyczy to 2,8 Y60 - ale może Ci pomoże
A więc tak
- wskażnik temp - w zasadzie przydaje się - ten dodatkowy - bo nie wiem jak jest w 61 ale w 60-ce termostat jest na powrocie i jak idzie podwyższona temp chłodziwa na chłodnice to zanim termostat otworzy to chwila mija - a to czasami jest chwila zabójcza
Ja umieściłem czujnik w obieg pierwotny - czyli mały idący na nagrzewnicę ta tylna
- temp normalna pracy to 85 st - czasami pod gorę jak dostaje w tyłem to do 92 - max 95 chwilowo
Podciągałem dawkę paliwa więc zamontowałem EGT - w wydech - w kolektor albo za turbiną
z tego co wiem to max temp przy montażu w kolektorze to ok 700 st, za turbiną 500-550 st
mam też wskaźnik ciśnienia
Jak pojeździsz - ale to dotyczy z max obciążeniami w róznych warunkach - gory - to zobaczysz zależności od tego ile gazujesz, od temp spalin i to jak rośnie temp cieczy
Wbrew pozorom za niskie obroty powodują baaardzo wzrost spalin (EGT) co za chwilę widzimy na wskaźniku cieczy
Ciśnienie doładowania też ma znaczenie
Chociaż u Ciebie będzie to mniej zależne - pompa elektroniczna a nie mechaniczna - czyli bardziej dobierająca optymalną mieszankę - powietrze/paliwo - a to ma znaczenie na temp spalin co przekłada się na temp w cylindrach - co ma znaczenie przy Twoim silniku
zaznaczam że samochód jeździ zawodowo i ciąga tak po 5-6 tony - ciężar zestawu, na trasach Polska Afryka ewentualnie Azja
i dotyczy to 2,8 Y60 - ale może Ci pomoże
A więc tak
- wskażnik temp - w zasadzie przydaje się - ten dodatkowy - bo nie wiem jak jest w 61 ale w 60-ce termostat jest na powrocie i jak idzie podwyższona temp chłodziwa na chłodnice to zanim termostat otworzy to chwila mija - a to czasami jest chwila zabójcza
Ja umieściłem czujnik w obieg pierwotny - czyli mały idący na nagrzewnicę ta tylna
- temp normalna pracy to 85 st - czasami pod gorę jak dostaje w tyłem to do 92 - max 95 chwilowo
Podciągałem dawkę paliwa więc zamontowałem EGT - w wydech - w kolektor albo za turbiną
z tego co wiem to max temp przy montażu w kolektorze to ok 700 st, za turbiną 500-550 st
mam też wskaźnik ciśnienia
Jak pojeździsz - ale to dotyczy z max obciążeniami w róznych warunkach - gory - to zobaczysz zależności od tego ile gazujesz, od temp spalin i to jak rośnie temp cieczy
Wbrew pozorom za niskie obroty powodują baaardzo wzrost spalin (EGT) co za chwilę widzimy na wskaźniku cieczy
Ciśnienie doładowania też ma znaczenie
Chociaż u Ciebie będzie to mniej zależne - pompa elektroniczna a nie mechaniczna - czyli bardziej dobierająca optymalną mieszankę - powietrze/paliwo - a to ma znaczenie na temp spalin co przekłada się na temp w cylindrach - co ma znaczenie przy Twoim silniku
GR Y 60 2,8 IC - Long, TJM + 2" (75, 200 kg)
http://www.kajmanoverland.pl
http://www.kajmanoverland.pl
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
sorry ale wg. mnie termopara za turbiną pokazuje tyle samo co w schowkuCajman pisze:zamontowałem EGT - w wydech - w kolektor albo za turbiną

Albo ładujesz termopary na wszystkie gary

Patrol Y60 2.8, TMIC, 4" SS Snorkel, 3" wydech, MBC
Burbo Astina 400KM+
Burbo Astina 400KM+

Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
tekkenfan pisze:sorry ale wg. mnie termopara za turbiną pokazuje tyle samo co w schowkuCajman pisze:zamontowałem EGT - w wydech - w kolektor albo za turbiną.
Albo ładujesz termopary na wszystkie gary, albo wersja eko - na najcieplejszy cylinder.
sprawdzone przez ludzi którzy się tym zajmuja
no nie za bardzo tyle co w schowku - jadąc takim i dając mu w palnik miałem koło 500 st - tyle w schowku nie masz
Termopara na wszystkie



a który to jest najcieplejszy

GR Y 60 2,8 IC - Long, TJM + 2" (75, 200 kg)
http://www.kajmanoverland.pl
http://www.kajmanoverland.pl
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
Żeby było z sensem, to pasuje na każdym cylindrze mieć pomiar. Bo wtrysk Ci lunie na jednym i pozamiatane. Uśredniona będzie ok, ale np. na trzecim będzie wesoło 

XTZ 750
Outback EJ25 MT
Outback EJ25 MT
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości