Strona 1 z 2
dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: czw mar 05, 2015 2:53 pm
autor: Vesa
Cześć,
W celu zwiększenia bezpieczeństwa antywybuchowego w ZD30 (zwłaszcza na przelotówkach) chciałbym zainstalować dodatkowe czujniki temperatury silnika / oleju silnikowego oraz płynu chłodniczego. Chodzi mi o rozwiązania z zewnętrznymi wskaźnikami z montarzem podobnym do aut tuningowych. Czytałem gdzieś na forum (nie mogę tego odnaleźć), że takie rozwiązanie istnieje jest chwalone. Ostatecznie daje szanse na bardziej optymalną jazdę i lepszą orientację w parametrach silnika. Czyli daje możliwość odpuszczenia i zmiany dynamiki jazdy w celu wychłodzenia układu(ów).
Mam zatem kilka pytań:
1. Czy znacie takie montaże w Patrolach. ?
2. Czy firmy tuningujące plaskacze mogłyby zrobić dla mnie taką usługę ?
3. Czy temperatura silnika i oleju silnikowego to tożsame parametry ? Jeśli tak to jaka temperatura powinna być maksymalna (lato, obciążone auto, 110/120 km/h 400km monotonnej autostrady). ? (pytam o temperaturę w kontekście specyfiki ZD30 o ile taka specyfika istnieje)
4. Jaka powinna być maksymalna dopuszczalna (maksymalna do długotrwałej drogi) temperatura płynu chłodzącego ? (pytam o temperaturę w kontekście specyfiki ZD30 o ile taka specyfika istnieje)
5. Który z punktów tuningowych / off road w Warszawie może taką instalację zrobić w najlepszej jakości wymaganej w zastosowaniu turystycznym (czyli nie do ścigania) i bez kosztów dedykowanych autom wyścigowym ?
Kombinowałem z interface na ODBII i torque na Androida - niestety nie chce działać z Patrolem. W innych samochodach temperatury, ciśnienia i doładowania oraz wiele innych parametrów podawane są na bieżąco co jest rozwiązaniem idealnym.
Serdecznie dziękuję i pozdrawiam
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: czw mar 05, 2015 3:04 pm
autor: Takayuki
1. Gdzieś tu było na forum, ale dawno.
2. Tak.
3. Nie! silnik ma w różnych miejscach różną temperaturę. Olej przez nie przepływa i smaruje+chłodzi, ale temperatury nie są równe.
4. Nie wiem
5. Sam zrobisz przy odrobinie chęci. Jak nie to każdy ogarnięty warsztat 4x4, i to pewnie taniej niż tuningowcy. W-wy nie znam to nie pomogę
Kwestia gdzie się wpiąć najlepiej w obieg wody i oleju z czujnikiem - tu ktoś obeznany w 3.0 musiałby podpowiedzieć.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: czw mar 05, 2015 5:20 pm
autor: Wowos
Zamiast powielania zegara temperatury wody wolałbym założyć taki pokazujący egt.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: czw mar 05, 2015 7:46 pm
autor: Takayuki
Ta, EGT też do kompletu by pasowało...
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: czw mar 05, 2015 9:07 pm
autor: Vesa
hi, OK może i ma to sens z tym czujnikiem temperatury spalin + ew. ładowanie turba i chyba wszystko co potrzebne byłoby do wglądu.
gdzie jest miejsce gdzie jest najwyższa i najbardziej szkodliwa dla tego silnika temperatura ?
oraz najważniejsze - jakie parametry temperaturowe są OK a jakie "za dużo" dla ZD30 ?
pozdrawiam
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: czw mar 05, 2015 10:48 pm
autor: Wowos
Łap:
https://www.dropbox.com/s/czrptmy8qeyro ... r.pdf?dl=0
W początkowych rozdziałach są rozważania nt. poprawnego dbania o silnik, i przyczyn padania tego cuda.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: pt mar 06, 2015 12:09 am
autor: Vesa
thx
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: pt mar 06, 2015 12:21 am
autor: rudypajero.koszalin
Vesa pisze:...
gdzie jest miejsce gdzie jest najwyższa i najbardziej szkodliwa dla tego silnika temperatura ?
...
Najwyższa i najbardziej szkodliwa jest na powierzchni tłoka. Nie jesteś w stanie jej zmierzyć. Przyczyną płynięcia denka tłoka w ZD30 (najczęstsza awaria dla tego silnika), jest wadliwe działanie wtryskiwaczy, oraz niedostateczne jego studzenie olejem, pośrednio możesz ją kontrolować przez wartość EGT.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: pt mar 06, 2015 4:13 pm
autor: Vesa
czyli można przyjąć, że analiza temperatury EGT będzie miarodajna dla ew. zauważenia przegrania 4 tłoka?
czy wiemy jaka jest wartość temp EGT (i gdzie ją zmierzyć) która jest "normalna / duża / krytyczna (czerwone pole alert itd ? - dla ZD30)
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: sob mar 07, 2015 7:03 pm
autor: Marci
nie kręcić pow 3000obr ten silnik tego nie lubi , a na autostradzie co jakiś czas dać mu chwile odpocząć zwłaszcza jak jest z górki , ten silnik lubi jazdę dziadka kapelusznika

Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: sob mar 07, 2015 7:26 pm
autor: Wowos

Tylko, ze ta grafika jest bez sensu, bo w przypadku zd30 granat powinien być bez zawleczki

Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: sob mar 07, 2015 11:50 pm
autor: Vesa
obiecuję, że sobie taką nakleję na auto

(może nawet na pokrywę silnika
myślicie, że ktoś w serwisie zna temperaturę spalin ?
oraz pytanie
jakie parametry ładowania powinno mieć turbo seryjne w zestawie z tym silnikiem (2005r). ?
pozdrawiam
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: ndz mar 08, 2015 2:14 am
autor: suziXL
Zawsze jeszcze mozna pomyslec o CHT z pomiarem na kazdym cylindrze, ale to juz chyba przerost formy nad trescia.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: ndz mar 08, 2015 10:06 am
autor: Patryk 160
wybaczcie ale nie mogłem się powstrzymać
to tak jakby pacjentowi terminalnemu, podawać multiwitaminę i się oszukiwać, że będzie dobrze .
ale nie zawsze tak było
może świat kiedyś do tego wróci
http://patrykstal.pl/to-nie-jest-silnik-zabawkowy/
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: ndz mar 08, 2015 10:17 am
autor: lysy76
Showklunkier z klepiącymi zaworami...

Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: ndz mar 08, 2015 10:52 am
autor: Patryk 160
lysy76 pisze:Showklunkier z klepiącymi zaworami...

tiaaa, nawet jakby nie palił na 3 gary to i tak jest to prawdziwy silnik i pojedzie
a te o których mowa muszą mieć powietrze krystaliczne, paliwo zdrojowe, płynu w nadmiarze ale jak się jedzie na wczasy to i tak trzeba zabrać dwa komplety korbowodów i blok do bagażnika
to już lepiej ten 2,8 bo tylko głowice w ilości większej należy zabrać ale to przynajmniej da się sensownie poukładać w bagażniku
prawda ?

Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: ndz mar 08, 2015 11:11 am
autor: Wowos
Ostatnio byłem na wycieczce 100 kilosów od domu. Jechałem z duszą na ramieniu, zlany potem na każdym wzniesieniu drogi...

Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: ndz mar 08, 2015 11:18 am
autor: vandall_jr
To ja się pytam gdzie jest ta granica

i ten parametr który powie nam, że to już, zaraz jebnnnie, szybko wysiadać,
Szkoda czasu, wapna na dodatkowe zegary jak ma wystrzelić to wystrzeli. A dodatkowe zegary pomiarowe spowodują tylko większe starty finansowe.

Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: ndz mar 08, 2015 11:48 am
autor: Patryk 160
zegary spowodują też obsesję wpatrywania się w nie
zamiast na drogę
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: ndz mar 08, 2015 11:54 am
autor: Vesa
też wolałbym święty spokój - ale jest jak jest.
Wskaźniki są po to aby wiedzieć kiedy odpuścić na dojazdówce, ew. trochę podkręcić jak można.
Tylko po to. Bo z tego co czytam praktycznie tylko na długich odcinkach przy obrotach około 3000+ dzieją się z tym NIEPRZEWIDYWALNYM silnikiem jaja.
A w pytaniu chodzi o temperaturę wyrażaną w stopniach i ładowaniem w psi
dzięki
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: ndz mar 08, 2015 1:02 pm
autor: Wowos
A ja bym jeździł pełnym zakresem obrotomierza, dbał o regularne wymiany porządnego oleju, i w dupie miał resztę. Bo jak ma dupnąć to i tak dupnie.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: wt mar 10, 2015 12:46 pm
autor: Cajman
Tu jak zwykle za wiele konkretów się nie dowiesz
zaznaczam że samochód jeździ zawodowo i ciąga tak po 5-6 tony - ciężar zestawu, na trasach Polska Afryka ewentualnie Azja
i dotyczy to 2,8 Y60 - ale może Ci pomoże
A więc tak
- wskażnik temp - w zasadzie przydaje się - ten dodatkowy - bo nie wiem jak jest w 61 ale w 60-ce termostat jest na powrocie i jak idzie podwyższona temp chłodziwa na chłodnice to zanim termostat otworzy to chwila mija - a to czasami jest chwila zabójcza
Ja umieściłem czujnik w obieg pierwotny - czyli mały idący na nagrzewnicę ta tylna
- temp normalna pracy to 85 st - czasami pod gorę jak dostaje w tyłem to do 92 - max 95 chwilowo
Podciągałem dawkę paliwa więc zamontowałem EGT - w wydech - w kolektor albo za turbiną
z tego co wiem to max temp przy montażu w kolektorze to ok 700 st, za turbiną 500-550 st
mam też wskaźnik ciśnienia
Jak pojeździsz - ale to dotyczy z max obciążeniami w róznych warunkach - gory - to zobaczysz zależności od tego ile gazujesz, od temp spalin i to jak rośnie temp cieczy
Wbrew pozorom za niskie obroty powodują baaardzo wzrost spalin (EGT) co za chwilę widzimy na wskaźniku cieczy
Ciśnienie doładowania też ma znaczenie
Chociaż u Ciebie będzie to mniej zależne - pompa elektroniczna a nie mechaniczna - czyli bardziej dobierająca optymalną mieszankę - powietrze/paliwo - a to ma znaczenie na temp spalin co przekłada się na temp w cylindrach - co ma znaczenie przy Twoim silniku
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: wt mar 10, 2015 2:55 pm
autor: tekkenfan
Cajman pisze:zamontowałem EGT - w wydech - w kolektor albo za turbiną
sorry ale wg. mnie termopara za turbiną pokazuje tyle samo co w schowku

.
Albo ładujesz termopary na wszystkie gary

, albo wersja eko - na najcieplejszy cylinder.
Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: wt mar 10, 2015 3:18 pm
autor: Cajman
tekkenfan pisze:Cajman pisze:zamontowałem EGT - w wydech - w kolektor albo za turbiną
sorry ale wg. mnie termopara za turbiną pokazuje tyle samo co w schowku

.
Albo ładujesz termopary na wszystkie gary

, albo wersja eko - na najcieplejszy cylinder.
sprawdzone przez ludzi którzy się tym zajmuja
no nie za bardzo tyle co w schowku - jadąc takim i dając mu w palnik miałem koło 500 st - tyle w schowku nie masz
Termopara na wszystkie

tzn jak potem - masz 8 wskaźników czy robisz jakąś rzeźbę wyciągającą średnią czy może max

- pierwsze słyszę
a który to jest najcieplejszy

Re: dodatkowe wskaźniki tematperatur w Patrolu 3.0
: wt mar 10, 2015 3:32 pm
autor: ernil
Żeby było z sensem, to pasuje na każdym cylindrze mieć pomiar. Bo wtrysk Ci lunie na jednym i pozamiatane. Uśredniona będzie ok, ale np. na trzecim będzie wesoło
