Strona 1 z 6

LPG dla Nissan Patrol GR Y61

: sob sty 05, 2008 7:36 pm
autor: wojtek_kom
Trochę się napaliłem na LPG w Patrolu - samochód dalej jeździ na ON, dodatkowo zużywa LPG. Instalacja podwójna, oba paliwa zużywane jednocześnie ... ktoś może próbował zrobić coś takiego u nas?

Zakładają coś takiego w Australii, mają nawet dofinansowanie ze strony własnego rządu - jako przykład proponuję Google i "d-gas".
Faceci z "d-gas" odpisali na moje zapytanie:
- moment obrotowy o 20-30% procent większy na ON+LPG 8) ,
- w 2,8 maksymalny moment dostępny od 1500 obr/m, 8) ,
- niższa temperatura silnika - ??? to mnie b. zdziwiło, tam jest raczej cieplej niż u nas,
- zużycie ON mniejsze o 20-30% procent - zależne od stylu jazdy 8) ,
- zbiornik 45 litrów LPG starcza na około 2000 tys. km, wyszło mi około 1-1,5 litra LPG na 100 km,
- niska emisja - podobno nie kopci, GR zgodny z normę emisji EURO5/6 ;).

Problem:
- instalacja LPG w Patrolu, tam gdzie pytałem zrobili wielkie oczy,
- panowie z .au montują zbiornik LPG pod ramą - trochę dziwne,
- kompletna instalacja 4000 AUD.

Na zdjęciach można znaleźć Y61 4,2 oraz 3.0.

W sumie to zakładam własną instalację LPG do Patrola ;) taką "made in PL". Zobaczę jak będzie działać.
Na coś mam zwrócić uwagę?
Jak wygląda sprawa papierów do takiego LPG+ON?
Co powie diagnosta :)

: sob sty 05, 2008 7:52 pm
autor: Marcin-Kraków
Szczerze dosc ciekawe. Zobaczymy jak sie temat rozwinie. W sumie na przegladach jakos to musi przechodzic bo powszechnym sa autobusy miejskie jezdzace na podwojnej instalacji. Z tym ze czesto CNG.

W Holandi natomiast spotykalem sie dosc powszechnie, z dostawczakami z podwojna instalacja ON + LPG

: ndz sty 06, 2008 12:06 am
autor: typp
@wojtek_com informuj na bierzaco jak prace postepuja :D :D :D

Re: LPG dla Nissan Patrol GR Y61

: ndz sty 06, 2008 9:30 am
autor: trawers
wojtek_kom pisze: W sumie to zakładam własną instalację LPG do Patrola ;) taką "made in PL". Zobaczę jak będzie działać.
Na coś mam zwrócić uwagę?
Jak wygląda sprawa papierów do takiego LPG+ON?
Co powie diagnosta :)
A robisz to z elementów dostępnych dla aut benzynowych? Chodzi mi np o mikser. Jak chcesz dawkować gaz? To już chyba jakaś elektronika w to wchodzi, co?

Re: LPG dla Nissan Patrol GR Y61

: ndz sty 06, 2008 11:02 am
autor: wojtek_kom
trawers pisze: A robisz to z elementów dostępnych dla aut benzynowych? Chodzi mi np o mikser.
Tak...
trawers pisze: Jak chcesz dawkować gaz? To już chyba jakaś elektronika w to wchodzi, co?
Elektrozawór + zawór do regulacji, elektronika przyjedzie w poniedziałek (koszt elektroniki całe 23 zł).

: ndz sty 06, 2008 12:16 pm
autor: trawers
No ciekaw jestem jakie będą rezultaty. Pisz szczegółowo o wszystkim !!

: wt sty 08, 2008 8:53 pm
autor: wojtek_kom
Wszystko przebiega pomyślnie :). Jutro pierwsze testy, w czwartek pierwsza jazda na dystansie 100km.

: wt sty 08, 2008 10:10 pm
autor: whisky_snake
Marcin-Kraków pisze:Szczerze dosc ciekawe. Zobaczymy jak sie temat rozwinie. W sumie na przegladach jakos to musi przechodzic bo powszechnym sa autobusy miejskie jezdzace na podwojnej instalacji. Z tym ze czesto CNG.

W Holandi natomiast spotykalem sie dosc powszechnie, z dostawczakami z podwojna instalacja ON + LPG
a te autobusy to nie sa przypadkiem calkowicie przerobione w motorowni ?? i przypadkiem nie jezdza tylko na cng ??

: czw sty 10, 2008 6:48 pm
autor: slaweek
wojtek_kom pisze:Wszystko przebiega pomyślnie :). Jutro pierwsze testy, w czwartek pierwsza jazda na dystansie 100km.
Witam!
Odświeżam temat, bo ciekawy i co by nie umarł...

I jak testy? Info zapodaj pliz.

Pozdrawiam.

: czw sty 10, 2008 7:47 pm
autor: RX01
Witam wszystkich :)
whisky_snake pisze:
Marcin-Kraków pisze:Szczerze dosc ciekawe. Zobaczymy jak sie temat rozwinie. W sumie na przegladach jakos to musi przechodzic bo powszechnym sa autobusy miejskie jezdzace na podwojnej instalacji. Z tym ze czesto CNG.

W Holandi natomiast spotykalem sie dosc powszechnie, z dostawczakami z podwojna instalacja ON + LPG
a te autobusy to nie sa przypadkiem calkowicie przerobione w motorowni ?? i przypadkiem nie jezdza tylko na cng ??
Jako konstruktor autobusów śmiem się wtrącić i powiedzieć, że silniki te pracują w obiegu Otto i są zasilane tylko gazem CNG.

: czw sty 10, 2008 8:17 pm
autor: Lecho
A może trochę więcej - co to jest Otto? Jak dla mnie był to cesarz Otto :)20
Ale temat ciekawy, więc rozwiń...

: czw sty 10, 2008 8:26 pm
autor: mazurkas007
Lecho pisze:A może trochę więcej - co to jest Otto? Jak dla mnie był to cesarz Otto :)20
Ale temat ciekawy, więc rozwiń...
http://www.diaaut.home.pl/r3721c7x.htm

: czw sty 10, 2008 8:34 pm
autor: Narsil
Lecho pisze:A może trochę więcej - co to jest Otto? Jak dla mnie był to cesarz Otto :)20
Ale temat ciekawy, więc rozwiń...

Nie Otto, tylko Otton

sorki za spam.

: pt sty 11, 2008 8:05 am
autor: RX01
Lecho pisze:A może trochę więcej - co to jest Otto? Jak dla mnie był to cesarz Otto :)20
Ale temat ciekawy, więc rozwiń...
W skrócie benzyniak.
Obieg Otto - silniki o zapłonie iskrowym.
Obieg Diesla - zapłon samoczynny.
Oba obiegi różnią się przemianami termodynamicznymi.

: pt sty 11, 2008 1:44 pm
autor: cox
i jak tam testy ??

bo ja graty mam skompletowane 8)

pozdrawiam

: pt sty 11, 2008 2:11 pm
autor: redzik
a technicznie to jak?

LPG na dolocie powietrza i mieszac z powietrzem ?

: pt sty 11, 2008 10:18 pm
autor: wojtek_kom
Dostawa miksera sie opóźnia... trochę problemów ze sterowaniem...
Sam nie mogę sie doczekać.

LPG mieszane z powietrzem na dolocie. Dawkowanie zależne od obrotów - na razie jeden zawór.

: pt sty 11, 2008 10:20 pm
autor: wojtek_kom
cox pisze:i jak tam testy ??

bo ja graty mam skompletowane 8)

pozdrawiam
Do Wadowic mam nie daleko :) jak już odpalę proponuję wymianę know-how ;)

: pt sty 11, 2008 11:01 pm
autor: redzik
wojtek_kom pisze:Dostawa miksera sie opóźnia... trochę problemów ze sterowaniem...
Sam nie mogę sie doczekać.

LPG mieszane z powietrzem na dolocie. Dawkowanie zależne od obrotów - na razie jeden zawór.
to jakies mikro dawki tego gazu musza byc puszczone, a na dolocie przed turbina czy za ?

: pt sty 11, 2008 11:11 pm
autor: wojtek_kom
redzik pisze:
wojtek_kom pisze: to jakies mikro dawki tego gazu musza byc puszczone, a na dolocie przed turbina czy za ?
Nie, gaz podawany cały czas podczas jazdy, na postoju - biegu jałowym odcinany automatycznie. To pierwsza wersja, planowana wersja.
Wlot LPG przed turbiną. Całość na licencji GPLv2 ? 8)

Jeżeli będzie ok. to mam już plany co do TII.

: pt sty 11, 2008 11:38 pm
autor: redzik
http://www.go-lpg.co.uk/diesel.html

tutaj pisza, ze niewarta skorka za wyprawke

: sob sty 12, 2008 10:27 am
autor: wojtek_kom
redzik pisze:http://www.go-lpg.co.uk/diesel.html

tutaj pisza, ze niewarta skorka za wyprawke
Pierwsze mój Y61 waży prawie 3 tony :)

Za http://www.go-lpg.co.uk/diesel.html...
Oszczędność 25% ON to dużo, całkowity koszt to 18% to dalej dużo - zamiast 14 litrów, spalę 10,5 litra ON + litr LPG. Powiedzmy 11 litrów ON. Różnica 3 litrów to 12 zł na 100 km, koszt instalacji w moim przypadku bedzie niski. Zwróci się po około 10 tys. km. Bardzo dobry wynik...

W UK koszt instalacji zjada zysk - na podanej stronie znalazłem 1000 Funtów. W AU masz dopłatę 50% do instalacji - to musi działać, w tym wypadku nikt nie daje dopłaty bez wyników.

W przypadku TII koszt spłaty będzie dłuższy, przy 10l, oszczędzam powiedzmy 8 zł na 100km. Zwróci się po 2-3 miesiącach, na okrągło 15 tys. km.

: sob sty 12, 2008 10:40 am
autor: redzik
no 12zl minus 3,5zl za gaz = 8,5 zl

w t2 bedzie to 8zl - 2,3zl za gaz = 5,7 zl,

wiec trzeba jeszcze lekkie poprawki wprowadzic, ale jak duzo jezdzisz, to po jakims czasie sie rzeczywiscie zwroci.
Mnie osobiscie bardziej kreci ten przyrost mocy/momentu 8)

ps. jak zmotasz to do T2 i bedzie dzialac, to chetnie przyjme wiedze jaka dysponujesz, jesli oczywiscie bedziesz sie chcial podzielic. :wink:

: sob sty 12, 2008 11:12 am
autor: trawers
redzik pisze:Mnie osobiscie bardziej kreci ten przyrost mocy/momentu 8)
Dokładnie w tym samym celu śledzę ten temat. Bo wiesz, wyliczenia wyliczeniami, a pewnie nigdy tych podawanych danych nie osiągniesz. Ale pewnie się po jakimś czasie zwróci.
Natomiast wzrost mocy, no cóż, przy moim zamulonym aucie to gra warta świeczki. Opowiadaj dalej jak idzie :)

: sob sty 12, 2008 4:55 pm
autor: wojtek_kom
redzik pisze:no 12zl minus 3,5zl za gaz = 8,5 zl

w t2 bedzie to 8zl - 2,3zl za gaz = 5,7 zl,
Nie napisałem ale już uwzględniłem cenę LPG.