Od jakiegoś czasu przeglądałem sobie portugalskie forum Nissana Terrano – www.forumterrano.com.
Używałem do tłumaczenia gogle ale wydaje się że jeśli ma ktoś pojęcie o samochodzie to można łatwo zrozumieć o czym jest mowa – również na podstawie zdjęć i rysunków.
Pozbierałem trochę ciekawych (jak dla mnie) informacji o ich podejściu do przeróbek Terrano II – może się komuś przydadzą.
Oczywiście mogłem sie pomylić w wielu miejscach bo portugalskiego nie znam

1. Jakie opony do Terano II założyli koledzy z Portugali:
a) opony 33” – trzeba zrobić bodylift 5 cm, zamontować lift na sprężynach 2”, podciąć przednie błotniki i zamontować amortyzator skrętu. Dodatkowo powinien zostać wzmocniony wąs przekładni kierowniczej. Jednak zakładanie takich opon do samochodu używanego na co dzień jest przez nich nie polecane.
b) Opony 32” – BF MT 32-11,5R15 bodylift 3 cm, podkładki pod sprężyny 3 cm oraz felgi z offset -10 i lekkie podciecie nadkoli. Dodatkowo powinno być również wzmocnienie wąsa przekładni kierowniczej oraz amortyzator skrętu.
c) Opony 31” to już żadna nowość więc napiszę tylko że nie wymagają bodylift a jedynie podkręcenia drążków maksymalnie i podkładek pod sprężyny z tyłu. Wymagane jest delikatne wycięcie plastików
2. Podkręcanie drążków skrętnych
Najważniejsze aby podkręcać drążki maksymalnie tak aby można było zmieścić palec pomiędzy zderzakiem gumowym na górnym wahaczu a zderzakiem gumowym na ramie. Dodatkowo znalazłem zdjęcie poglądowe ile powinno się maksymalnie podnosić przód mierząc wymiar od osi koła do nadkola
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/1IJ ... directlink
Sposób podnoszenia na drążkach jest opisany tu:
http://personal.telefonica.terra.es/web ... orsion.htm
Można też zastosować amortyzator wraz z sprężyną np. połączenie Koni Heavy Track c -Eibach Springs - 50 z Tare
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/Hs7 ... directlink
Innym sposobem na podniesienie przedniego zawieszenia jest montaż nowych górnych wahaczy
http://www.jcf4x4.es/component/phocagal ... rano-ii-27
W Hiszpani stosuje takie rozwiązanie firma
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/OW_ ... directlink
Talleres JCF 4x4
Jose Curpián Fernández
Poligono Industrial San Luis - C/Veracruz, 14
29006 - Málaga
España (Spain)
curpian@jcf4x4.es
+34 952 332451
+34 952 332451
Można też zakupić cały zestwa Calmini którego montaż jest opisany tutaj (pierwsza część dotyczy tyłu na resorach ale przód jest taki sam)
http://www.nissan4x4.co.za/GH_ShowArtic ... 45&CATID=1
Zaś największy lift można uzyskać zakładając zestaw Trial Master kit +8 cm. Zdjęcia z takiego zestawu
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/wG3 ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/JNU ... directlink
Ostatnim sposobem podniesienia jest umieszczenie dystansu pomiędzy sworzniem górnego wahacza i wahaczem (niestety zdjęcie mi umknęło)
Można również wykonać bodylift którego zdjęcia są zaprezentowane tu
http://picasaweb.google.pt/clubterrano/ ... odylif50mm#
3. Podnoszenie tylnego zawieszenia
Pierwszy sposób to zastosowanie podkładek nad sprężyny. Wymiary podkładki podnoszącej o 4 cm są poniżej
http://picasaweb.google.pl/Robert.Gorg/ ... 8476889234
Innym sposobem jest zastosowanie całego zestawu składającego się z dłuższych sprężyn i amortyzatorów (zestawy do Terrano składające się z sprężyn/ 4x amortyzatory i wzmocnione drążki skrętne kosztuje w Polsce od 2500 PLN)
Przy podnoszeniu tylnego zawieszenia powyżej 2” należałoby również zmienić mocowanie drążka Panharda.
Przykład z forum to:
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/-N3 ... directlink
W zestawach podnoszących samochód są one standardowym wyposażeniem:
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/h9j ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/dsA ... directlink
Inny pomysł jednego z kolegów z Portugali to przecięcie istniejącego drążka, dorobienie gwintów i śruby rzymskiej. Dokumentacja zdjęciowa poniżej
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/SSj ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/QCF ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/9ap ... directlink
Aby uzyskać większy wykrzyż w terenie można również zastosować rozłączane sworznie stabilizatora tylnego
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/0JO ... directlink
Do dostania tutaj
https://www.4x4parts.com/catalog/pathfi ... p-319.html
Będąc jeszcze przy tylnym zawieszeniu i dążeniu do lepszych zdolności terenowych do Terrano nadaje się blokada Detroit Locker o numerze 187SL167A (UWAGA. Jest to blokada automatyczna i na asfalcie może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na zakręcie)
Relacja z montażu tej blokady tutaj:
http://www.nissan4x4.co.za/GH_ShowArticle.asp?HID=4
Oczywiście jest również dostępna do Terano blokada załączana pneumatycznie firmy ARB, oraz inne chińskie podróbki.
4. Osłony podwozia/progi/zderzaki do Terrano
a) Temat osłon podwozia jest bardzo szeroko udokumentowany zdjęciami/schematami z wymiarami w następujących linkach
http://picasaweb.google.pt/clubterrano/ ... cionDIBUJO#
http://picasaweb.google.pt/clubterrano/ ... iferencial#
http://picasaweb.google.pt/clubterrano/ ... ionEntrada#
http://picasaweb.google.pt/clubterrano/ ... ionTranfer#
Ja podam tylko jeszcze jedno miejsce gdzie są opisane osłony nie omawiane powyżej
http://personal.telefonica.terra.es/web ... ctores.htm
kliknąć przycisk "DESCARGA DE PLANOS" i można ściągnąć wymiary płyty ochronnej zapisanej w CAD.
b) Zaś pod poniższym linkiem można zobaczyć różne sposoby wykonania progów do Terano
http://picasaweb.google.pt/clubterrano/ ... Estriberas#
d) zderzaki wraz w ogólnymi wymiarami są opisane tu
http://picasaweb.google.pt/clubterrano/ ... aArbDibujo#
jako ciekawostkę tu znajdują się nawet zdjęcia zderzaka naszego formowego kolegi Jarka
http://picasaweb.google.pt/clubterrano/TerranoDefensa02#
5. Snorkel Terrano
Tutaj zaprezentuję zdjęcia snorkeli kolegów z portugali własnej produkcji jak i firmowych.
Snorkele własnej produkcji
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/ov- ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/jN4 ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/qvK ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/IbV ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/NUh ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/RF0 ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/Az3 ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/QBm ... directlink
A tutaj firmowe snorkle. Starałem się doczytać co to za modele ale jeżeli ktoś będzie bliżej zainteresowany to proszę mnie sprawdzić. Dodatkowo wiele z nich jest przystosowanych do samochodów bez ABS
AFN
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/IaX ... directlink
Airflow
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/o9H ... directlink
http://www.prott.pt
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/AC0 ... directlink
Safari snorkel RI SS 720 HF D22
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/7e- ... directlink
Roca Sliva
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/sP_ ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/Ij0 ... directlink
Safari Navara SS725-HF
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/yVm ... directlink
Safari WD21
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/ukb ... directlink
SNORKEL Safari jest SS720HF D22
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/YO1 ... directlink
Ten nie wiem
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/GVq ... directlink
Jest jeszcze snorkel Airflow którego instrukcję montażu można ściągnąć tutaj
http://openpdf.com/ebook/terrano-snorkel-pdf.html
6. Wzmocnienie wąsa układu kierowniczego
Wiele miejsca na portugalskim forum jest poświęcone wzmocnieniu wąsa układu kierowniczego. Oto niektóre z rozwiązań:
Wzmocnienie AFN
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/ivW ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/a2s ... directlink
Wzmocnienie jednego z forumiczów
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/_jh ... directlink
I wymiary do niego
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/fha ... directlink
Inna koncepcja koncepcja
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/b3P ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/MdB ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/4bm ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/ZGW ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/iDi ... directlink
Zupełnie inna koncepcja – poprzez zmiany w drążku kierowniczym środkowym
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/-jw ... directlink
7. Inne ciekawostki
a) strona z dokumentacją zdjęciową jak zrobić w Terano: wymianę klocków, montażu sprzęgiełek ręcznych AFN, zabudowa bagażnika i wiele innych
http://personal.telefonica.terra.es/web ... 0mismo.htm
b) Wiele zdjęć Terrano i różnych przeróbek
http://picasaweb.google.pt/clubterrano
c) wymiary amortyzatorów do liftu
Na przód
381mm - 245mm
(Katalog IRONMAN (http://www.ironman4x4.com/images/pdfs/specsnitrogas.pdf)
Do tyłu: krótki i długi
Amortyzatory poszczególnych marek do Terrano:
Ironman
Front
12667FE (gaz Nitro)
24667FE (Cell Foam)
Tył
12636GR (gaz Nitro)
24636FE (Cell Foam)
Procomp
Front
MX6
Tył
MX6050 (soft zaworów)
MX6053 (średnia zaworów)
Bilstien
Front
B46-1245 (WD21)
B46-2076 (R20)
Tył
B46-2077 (R20 i WD21)
d) montaż podwójnych amortyzatorów z przodu
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/GV4 ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/GpY ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/Z5l ... directlink
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/cf3 ... directlink