Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Patrol, Pickup, Terrano, Navara, Pathfinder

Moderator: Kosiarz

Awatar użytkownika
LSD
 
 
Posty: 3109
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 12:21 pm
Lokalizacja: Szczecin / Poznań
Kontaktowanie:

Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: LSD » pn sty 10, 2011 11:21 pm

Temat jest kontynuacją "Klubu wyznawców TD42..."
Ostatnio bardzo modny jest temat uturbiania tego silnika. Chciałbym w jednym miejscu zebrać wszelkie pomysły i sposoby. Jak macie zdjęcia waszych oryginalnych TD42T lub wszelkich kitów turbo to wrzucjacie je tu.

Na początek wklejam zdjęcia TD42T z którymi ja się zetknąłem.

1. Oryginalny TD42T który był montowany tylko i wyłącznie w Safari począwszy od roku 1993. Nie posiada intercoolera. W Polsce jest tylko kilka sztuk tych silników. Wyróżnia je to, że mają przystosowaną pod turbinę rotacyjną pompę wtryskową. Silnik te można od wszelkich kitów odróżnić po rurze łączącej turbinę z kolektorem dolotowym i tym, że na kolektorze jest "bączek", czyli zawór upustowy ciśnienia.

Obrazek

Obrazek

2. Mój własny obecny Y60 z 93 roku z dołożonym kitem turbo. Pompa wtryskowa rzędowa. Kit z wielkim intercoolerem montowanym przed chłodnicami. Turbina Garrett T28 - 0,6 bara. Dość popularny kit - made in Kangurostan. Widok jeszcze z "oryginalnym" filtrem stożkowym :o

Obrazek

Obrazek

Obrazek

3. Y61 4,2D z dołożonym kitem. Kit dołożony w Aglii. Dość ciekawy przypadek. Kit złożony na europejskie (Austria) turbinie Schwitzera. Dodatkowo w zderzaku niewielki intercooler. Pompa rotacyjna bez kompensacji. Turbo wykręcona aż na 0,4 bara - szatan normalnie ;)

Obrazek

Obrazek

Obrazek



No a teraz należ wklejać foty swoich wydumek :)
Safari "Gucio" 4,2D
Patrol "Żuber" 4,2TDI SGX
Patrol L60 "Dziadek" 4,0

Awatar użytkownika
Łosiu
Posty: 2228
Rejestracja: pn sty 07, 2008 9:44 am
Lokalizacja: Bory Dolnośląskie

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: Łosiu » pn sty 10, 2011 11:38 pm

Ameryki pewnie nie odkryje, a post ten mozna potraktowac jakos kasztan i mi go usunac, ale ten pierwszy oryginalny turbo, to wyglada jako zywo td27t z TI / wczesnego TII z dolozonymi 2 garami :)21
nissan wd21 -> forek sf
GSX 1200 F
i tak dalej...

Awatar użytkownika
LSD
 
 
Posty: 3109
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 12:21 pm
Lokalizacja: Szczecin / Poznań
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: LSD » pn sty 10, 2011 11:53 pm

Jest odwrotnie TD27 to po prostu 2/3 silnika TD42 ;)
Safari "Gucio" 4,2D
Patrol "Żuber" 4,2TDI SGX
Patrol L60 "Dziadek" 4,0

Awatar użytkownika
Łosiu
Posty: 2228
Rejestracja: pn sty 07, 2008 9:44 am
Lokalizacja: Bory Dolnośląskie

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: Łosiu » pn sty 10, 2011 11:55 pm

a do stworzenia repliki oryginalnego td42t nie podejda graty z td27t? ta rulka z napisem turbo itp. ?? :wink:
nissan wd21 -> forek sf
GSX 1200 F
i tak dalej...

Awatar użytkownika
iras01
 
 
Posty: 1257
Rejestracja: ndz mar 02, 2008 11:34 pm
Lokalizacja: goleniow
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: iras01 » wt sty 11, 2011 12:10 am

http://www.safarisnorkel.com/turbo/td42_gq/sttd42-u.htm

Mikołaj a tak wyglada te niby Safari w orginale :)21
Gr 850Nm mi sie marzy :)

Awatar użytkownika
LSD
 
 
Posty: 3109
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 12:21 pm
Lokalizacja: Szczecin / Poznań
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: LSD » wt sty 11, 2011 12:34 am

iras01 pisze:http://www.safarisnorkel.com/turbo/td42_gq/sttd42-u.htm

Mikołaj a tak wyglada te niby Safari w orginale :)21
To jest jeden z kitów.

Safari tak jak zauważył Łosiu ma rurę dokładnie taką jak Terrano I 2,7TD :)
Safari "Gucio" 4,2D
Patrol "Żuber" 4,2TDI SGX
Patrol L60 "Dziadek" 4,0

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: wojtek_kom » wt sty 11, 2011 12:41 am

Łosiu pisze:a do stworzenia repliki oryginalnego td42t nie podejda graty z td27t? ta rulka z napisem turbo itp. ?? :wink:
W sensie dwa wydechy, dwa garnki na prawo, cztery na lewo do turbiny :)21
Nissan-y

Awatar użytkownika
iras01
 
 
Posty: 1257
Rejestracja: ndz mar 02, 2008 11:34 pm
Lokalizacja: goleniow
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: iras01 » wt sty 11, 2011 9:27 am

LSD pisze:
iras01 pisze:http://www.safarisnorkel.com/turbo/td42_gq/sttd42-u.htm

Mikołaj a tak wyglada te niby Safari w orginale :)21
To jest jeden z kitów.

Safari tak jak zauważył Łosiu ma rurę dokładnie taką jak Terrano I 2,7TD :)

Wiem ze to jeden z kitow...ale to jest ten zestaw co jest z połaczeniem stara i pto nissana :)21
Gr 850Nm mi sie marzy :)

Awatar użytkownika
Łosiu
Posty: 2228
Rejestracja: pn sty 07, 2008 9:44 am
Lokalizacja: Bory Dolnośląskie

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: Łosiu » wt sty 11, 2011 10:56 am

wojtek_kom pisze:
Łosiu pisze:a do stworzenia repliki oryginalnego td42t nie podejda graty z td27t? ta rulka z napisem turbo itp. ?? :wink:
W sensie dwa wydechy, dwa garnki na prawo, cztery na lewo do turbiny :)21
kolektor wydechowy trzeba by jakis stworzyc, turbine pewnie tez wieksza jakas niz ta z TD27T :-?
nissan wd21 -> forek sf
GSX 1200 F
i tak dalej...

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: Harley » wt sty 11, 2011 11:35 am

to może od razu ktoś wrzuci listę potrzebnych rzeczy do przeróbki ??
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
LSD
 
 
Posty: 3109
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 12:21 pm
Lokalizacja: Szczecin / Poznań
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: LSD » wt sty 11, 2011 5:26 pm

Harley pisze:to może od razu ktoś wrzuci listę potrzebnych rzeczy do przeróbki ??
- kolektor
- turbina
- 2 węże olejowe (zasilanie i powrót) z odpowiednimi końcówkami, żeby wpiąć się w system
- 2 węże wodne (jeżeli turbina jest chłodzona) + trójniki do wpięcia się
- rura metalowa turbina - kolektor dolotowy + gumowe lub silikonowe łączniki (kolanka)
- nowy filtr powietrza, lub przeróbka starego
- nowy odcinek wydechu pomiędzy turbiną a pierwszym tłumikiem lub cały nowy wydech
- ew. itercooler z odpowiednimi rurami
- ew. zawór blow off dla bezpieczeństwa
- regulacja pompy wtryskowej
- wydajniejsza chłodnica wody
- chłodnica oleju, jak chcemy wysoko kręcić turbinę

No i do pełni szczęści pompa rotacyjna ze sterowaniem ciśnieniowym lub ew. rzędówka + niezbędny osprzęt (przepustnica, obudowa rozrządu itp.)
Safari "Gucio" 4,2D
Patrol "Żuber" 4,2TDI SGX
Patrol L60 "Dziadek" 4,0

Awatar użytkownika
Ba
Posty: 1749
Rejestracja: czw sty 18, 2007 2:33 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: Ba » śr sty 12, 2011 10:00 am

1. Na ile macie spycone turbiny?

2. Mam taki problemik, dawnki już jest tyle, że podnosi obroty na idle. W pompie jest ogranicznik i dalej zmniejkszyć sie nie da. Jakieś pomysły jak to zmniejszyć? Po prostu lubie jak w ciężarówkach są obroty na wolnych.
Oprócz korektora dawki, zwanego kompensatorem. Pompa roto.
tel: 600298546

Awatar użytkownika
LSD
 
 
Posty: 3109
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 12:21 pm
Lokalizacja: Szczecin / Poznań
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: LSD » śr sty 12, 2011 12:07 pm

Ba pisze:1. Na ile macie spycone turbiny?

2. Mam taki problemik, dawnki już jest tyle, że podnosi obroty na idle. W pompie jest ogranicznik i dalej zmniejkszyć sie nie da. Jakieś pomysły jak to zmniejszyć? Po prostu lubie jak w ciężarówkach są obroty na wolnych.
Oprócz korektora dawki, zwanego kompensatorem. Pompa roto.
Raczej nic z tym nie zrobisz. To właśnie jest problem pomp roto przy uturbianiu.
Safari "Gucio" 4,2D
Patrol "Żuber" 4,2TDI SGX
Patrol L60 "Dziadek" 4,0

Awatar użytkownika
Ba
Posty: 1749
Rejestracja: czw sty 18, 2007 2:33 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: Ba » śr sty 12, 2011 1:47 pm

A jakbym pizgnął młotkiem w ogranicznik? :)
Olać to 800 rpm jest ok.
tel: 600298546

Awatar użytkownika
ololabprot
 
 
Posty: 136
Rejestracja: ndz kwie 27, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Rybnik

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: ololabprot » śr sty 12, 2011 1:59 pm

Ba pisze:1. Na ile macie spycone turbiny?

2. Mam taki problemik, dawnki już jest tyle, że podnosi obroty na idle. W pompie jest ogranicznik i dalej zmniejkszyć sie nie da. Jakieś pomysły jak to zmniejszyć? Po prostu lubie jak w ciężarówkach są obroty na wolnych.
Oprócz korektora dawki, zwanego kompensatorem. Pompa roto.
Wnioskuje ,że masz uturbione zwykłe roto (czy to miało sens ,jak wzrosło-zmalało spalanie )itd.Ja mam zdykłe 4,2d z roto w y61 czarna pokrywa zaworów.Słyszałem ,że nie wszystkie takie da sie zaturbić bo nie wszystkie mają wtrysk na denko tłoka i trzeba go rozbierać od dołu.(i tak trzeba zrobic spływke do miski ,ale jest to dodatkowa robota)
Ostatnio zmieniony śr sty 12, 2011 2:06 pm przez ololabprot, łącznie zmieniany 1 raz.
Patrol y61 GU4 +3.0td Mercedes
KTM 400EXC
http://www.youtube.com/watch?v=_ojDwew9G5c

Awatar użytkownika
LSD
 
 
Posty: 3109
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 12:21 pm
Lokalizacja: Szczecin / Poznań
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: LSD » śr sty 12, 2011 2:01 pm

Ba pisze:A jakbym pizgnął młotkiem w ogranicznik? :)
Olać to 800 rpm jest ok.

To jeszcz pochwal się ile masz wykręconą turbiną i ile Ci to pali.
Zakładam, że duuużo :)
Safari "Gucio" 4,2D
Patrol "Żuber" 4,2TDI SGX
Patrol L60 "Dziadek" 4,0

Awatar użytkownika
Ba
Posty: 1749
Rejestracja: czw sty 18, 2007 2:33 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: Ba » śr sty 12, 2011 6:54 pm

1. Brak natrysku denka tłoka w czarnej pokrywie zaworów to chyba urban mit. Podobno jakieś pierwsze modele '88 nie miały natrysku. Przerobiłem temat dość kompleksowo i co ważne: Nie na tym forum. Tu niestety dość sporo ludzi.. odnoszę wrażenie... nie bardzo wie co pisze. :) Zazwyczaj jest tak że ktoś gdzieś kiedyś słyszał, ale nikt nie widział 4.2 bez natrysku na denko tłoka. Nie przejmowałbym się również kolorem silnika. Zawsze można pokrywę zmienić albo szprejem opierdolić.

2. Normalnie latam na 3 tonowej świni Y61 td42 + turbo na 35 calach M/T, przód tył progi - żelazo, z tyłu zabudowa + kupa szpeju wyprawowego, mosty 4.3.
Spalanie średnie to 12,5 litra, maxymalne jakie osiągnąłem 15 (Na UA wyszło 20 ale to większość łofrołd). Turbina gwizda an 0.8-0.9 bara. Egt w normie. Do tego mały cooler z 3.0.
Jedna zasada: Jeżdzę płynnie.
Trasa max 90 - 95, unikam miasta tym autem, dynamiczne przespieszanie, sensowne hamowanie, redukcja biegów z międzygazem (choć to akurat chyba ma wpływ na komfort tylko), nie wyprzedzam jeśli nie muszę itp. ciśnienie w oponie 2,6 2,7 lato. (Na zimę na Kl - 71 nie jeżdżę bo się po prostu nie da - jak na łyżwach, ale jeśli muszę to od 1,2 bara do 2,0 w zależności gdzie.) Nie latam z bagażnikiem dachowym na stałe. (Większości się nie chce bo kozacko wygląda i trochę trzeba się narobić przy montażu :P)
Lecz jestem przekonany, że bez problemu wynik byłby 20 - 22 litrów przy bardziej gierojskiej jeździe.

3. Co do boost actuatora - nie mam, dawkę po prostu jak to ktoś kiedyś napisał regulujesz nogą :) Zastanawiałem się czy nie zmotać, ale póki co pierdziele. Auto nie kopci, ładnie pali, jak trzeba to zadupca.

Taki uturbiony kit już mi trafił się z silnikiem, nie uturbiałem.

Ostatnio przypadkowo posiadam wolnossący td42 w długim y61 na mostach 4,6 i kołach 33. Ten wolnossak pali podobnie.

Na pytanie co bym wolał... nie wiem... ten wolnyssak bardzo ładnie odpycha się, lecz jest zasługa mostów i mniejszych kół.
tel: 600298546

Awatar użytkownika
LSD
 
 
Posty: 3109
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 12:21 pm
Lokalizacja: Szczecin / Poznań
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: LSD » śr sty 12, 2011 8:12 pm

Z tymi kolorami dekli to nie do końca bez znaczenia.
Może od początku.

Nie ma silników td42, które nie mają natrysku na denko. Nawet te z początku produkcji mają. Potwierdzam to, gdyż mój Safari wolnosący 4,2 jest wyprodukowany 12.87 i natrysk ma.

Co do delki to sam kolor raczej znaczenia nie ma, ale mogą mieć znaczenie inne zminy, które Nissan zrobił w tych z czarnym deklem.
Chcą uzyskać trochę mniejszą masę odchudzeniu uległy: korbowody, wał, swożnie tłoków, tłoki i jeszcze parę innych drobiazgów.
W standardowym wolnossącym 4,2D jak i standardowym 4,2TD nie ma to zupełnie znaczenia.
Jeżeli jednak chce się z tego silnika wykrzesać np. 230 kM to już znaczenie ma. Przedwszystkim korbowody tego nie wytrzymują.
Safari "Gucio" 4,2D
Patrol "Żuber" 4,2TDI SGX
Patrol L60 "Dziadek" 4,0

Awatar użytkownika
Starck
Posty: 732
Rejestracja: pn sie 18, 2008 9:02 pm
Lokalizacja: Szczecin

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: Starck » śr sty 12, 2011 9:12 pm

Ba pisze:1. Brak natrysku denka tłoka w czarnej pokrywie zaworów to chyba urban mit. Podobno jakieś pierwsze modele '88 nie miały natrysku. Przerobiłem temat dość kompleksowo i co ważne......
Dawno nie czytałem tak konkretnego tekstu. :)2

BTW; prześlę zdjęcia i jakiś opis moich dwóch turbiaków i jednego ssaka. Może być ciekawie bo przy przebudowie przekładałem turbo do bloku, który go pierwotnie nie miał. W tym celu oba silniki poszły na proszek. Porównane wszystkie oznaczenia i drobiazgi. Ponieważ sam tego nie robiłem to się nie będę mądrzył bo gówno wiem, ale postaram się aby info było rzetelne.

Gratuluję tematu :)10
Y60 TD42T+PTO high-roof
Y60 TD42T+PTOx3 Pick-up, LWB+42cm

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: wojtek_kom » śr sty 12, 2011 11:01 pm

LSD pisze:Przedwszystkim korbowody tego nie wytrzymują.
Poparte doświadczeniem :)21
Pytam, bo chcę mocniej dłubnąć TD27
Nissan-y

Awatar użytkownika
Ba
Posty: 1749
Rejestracja: czw sty 18, 2007 2:33 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: Ba » śr sty 12, 2011 11:07 pm

wojtek_kom pisze:
LSD pisze:Przedwszystkim korbowody tego nie wytrzymują.
Poparte doświadczeniem :)21
Pytam, bo chcę mocniej dłubnąć TD27
Znane u australopitków są wybuchy przy wypyceniu na 180 - 190 rwkw.

Przy czym zwracam uwagę na oznaczenie rwkw :)
tel: 600298546

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: wojtek_kom » czw sty 13, 2011 12:04 am

Ba pisze: Przy czym zwracam uwagę na oznaczenie rwkw :)
Z czterech mam jakieś 100-130 rwkw :)21
Jakiś zapas jeszcze mam.
Nissan-y

Awatar użytkownika
ololabprot
 
 
Posty: 136
Rejestracja: ndz kwie 27, 2008 10:54 pm
Lokalizacja: Rybnik

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: ololabprot » czw sty 13, 2011 12:38 am

Ba pisze: Ostatnio przypadkowo posiadam wolnossący td42 w długim y61 na mostach 4,6 i kołach 33. Ten wolnossak pali podobnie.

Na pytanie co bym wolał... nie wiem... ten wolnyssak bardzo ładnie odpycha się, lecz jest zasługa mostów i mniejszych kół.
Dokładnie takie zestawienie w tej chwili mam y61,4,625,33" i spalanie w takich samych widełkach ,a pytanie o sens zadałem dlatego ,że miałem mozliwość krótkiej przejażdżki takiego samego zestawienia ale w turbo na pompie rzędowej bez intercoolera z turbiną atego(oba samochody były wtedy na 35") i różnica w osiągach była naprawde niewielka,mógłbym powiedzieć prawie żadna.Sam nie wiem czy mój silnik jest niedobity czy tamten miał wiekszość żywota za sobą?
Patrol y61 GU4 +3.0td Mercedes
KTM 400EXC
http://www.youtube.com/watch?v=_ojDwew9G5c

Awatar użytkownika
LSD
 
 
Posty: 3109
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 12:21 pm
Lokalizacja: Szczecin / Poznań
Kontaktowanie:

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: LSD » czw sty 13, 2011 9:18 am

ololabprot pisze:miałem mozliwość krótkiej przejażdżki takiego samego zestawienia ale w turbo na pompie rzędowej bez intercoolera z turbiną atego(oba samochody były wtedy na 35") i różnica w osiągach była naprawde niewielka,mógłbym powiedzieć prawie żadna.Sam nie wiem czy mój silnik jest niedobity czy tamten miał wiekszość żywota za sobą?
Dobrze dobrana turbina w 4,2D daje znaczącą poprawę osiągów. Przy powolnej jeżdie "po mieśćie" ta różnica jest praktycznie niezauważalna. Dzieje się tak, bo do takiej jazdy używamy zakresu obrotów do 1500 max 20000,a turbina budzi się właśnie ok 2000 obr.
Wielka różnica jest podczas katowania w terenie lub szybkiej jazdy poza miastem.
Wiadomym jest, że wolnossący 4,2 zamiera powyżej 3000 obr. Ten z turbiną dostej w tym zakresie mega kopa i kręci do czerwonego pola z pełną mocą. Wyprzedzanie przy dużych prędkościach nie jest już walką o przeżycie:).

Turbina od Atego jest wg. mnie zbyt duża. Przez to zbyt późno zaczyna pompować i dlatego nie ma efektu. Błędem jest stosowanie zbyt dużej turbiny w tym silniku.
Safari "Gucio" 4,2D
Patrol "Żuber" 4,2TDI SGX
Patrol L60 "Dziadek" 4,0

Awatar użytkownika
wojtek_kom
 
 
Posty: 3678
Rejestracja: wt lip 25, 2006 9:20 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Jak uturbić TD42 - 1001 sposobów

Post autor: wojtek_kom » czw sty 13, 2011 9:22 am

Dołożyć zmienną geometrię...
Nissan-y

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nissan”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości