Strona 1 z 4

RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: pn kwie 23, 2012 11:50 pm
autor: Korbamoto
Wiem, wiem, uprzedzam wywody- silnik do bani, słynny ''wybuchacz''. Ale jednak pomimo 21 lat i nieznanego przebiegu rechocze jak z fabryki, co potwierdziło wielu słuchających go szpeców. Nie był ''wybuchnięty'' nigdy raczej, bo ma tą wypustkę na oryginalnej uszczelce pod głowicą. I co ciekawe- wcale nie ma tendencji do przegrzewania się, a wręcz odwrotnie. Wczoraj na Kuklówce wkleiłem się w torfowe błoto i ostro pałowałem. Bez skutku co prawda, wyjechałem tylko dzięki pomocy i wyciągnięciu mnie przez miłą załogę Mercedesa Gelendy (za co wielkie im dzięki, ale to inny temat) A wskaźnik temperatury nie przekroczył połowy. Przy normalnej jeździe wskazuje tak plus minus 1/3 i wyżej nie idzie. Podejrzewam, że mam zblokowany termostat na pełnym otwarciu. W zime grzeje sie dość długo. Czy cos z tym robić, czy cieszyć się, że nie ma tendencji do przegrzewania się? Wiem że nie dogrzany silnik więcej pali i szybciej sie zużywa ponoć. Ale czy to jest znacząca różnica? Za mało nim jeźdżę i nie tankuje do pełna, więc nie znam rzeczywistego zużycia paliwa. Więc czy mam wymieniać termostat i ewentualnie wisko wiatraka, czy zostawić tak jak jest i mieć rezerwę grzania się na wypadek ostrego przymusowego pałowania?
Podpowiedzta i nie róbta se po raz kolejny jaj z mojego silnika (i wielu innych userów forum) bo on pomimo wieku naprawdę daje radę :wink:
Jak się nie ma co sie lubi, to się lubi co się ma :wink:

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 2:02 am
autor: superkto
Pojawił mi się identyczny objaw po wymianie chłodnicy na nową. Starej nie było w połowie i lubiał sobie pod czerwone podejść.
Ten sam silnik tylko GR.

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 6:54 am
autor: decc
Ja mam chłodnicę po regeneracji i od niedawna dołożoną chłodnicę oleju i wymieniony termostat po tym jak padł całkowicie. Po tej wymianie termostatu silnik się wręcz nie dogrzewa. Założyłem dopiero co wskaźnik temperatury ze skalą w st. C i wczoraj wyjechałem na chwilę z garażu sprawdzić światła, to temp. jaką udało mi się maksymalnie osiągnąć to ponad 70 st. (odpowiada to może maks 1/4 skali oryginalnego wskaźnika temp. Y60). W terenie może uda się parę stopni więcej, ale nie sądzę. Też się zastanawiam, czy to dobrze, czy źle.

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 7:29 am
autor: Sawa GR
Dobry termostat, jest wskazany, zimą mam ciepło po ok 1km, latem nigdy nie doszedłem powyżej połowy skali.
Olej lepiej smaruje jak jest ciepły, mniej wytwarza się nagaru itp. Silnik chodził dobrze przez 20 lat z termostatem, więc czemu nie miał by pochodzić kolejnych 10? Ja bym montował...

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 8:43 am
autor: Peepuck!
Niesprawny termostat to usterka układu chłodzenia. Jak masz zużyte tylne klocki to auto nadal hamuje... Nie będziesz ich wymieniał bo hamuje?

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 10:32 am
autor: miastek
Mam identyczny objaw, również po wymianie chłodnicy.
Po mieście mam 1/4 skali w trasie przy średniej prędkości 110 km/h podchodzi do ok 1/3 skali w terenie jak długo pałuję w miejscu to 1-2mm pod połową sie zatrzymuje. Też chyba wymienię termostat bo wydaje się że chyba zacięty na otwarciu.

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 10:44 am
autor: decc
U mnie jest tak na nowym. Pewnie to efekt regeneracji chłodnicy.

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 11:16 am
autor: martii
bo jak ktos se w koncu chlodnice przeczyscil to tera ma problem bo czerwonego nie lapie :lol:

moj od czasu generalnego przeczyszczenia chlodnicy w srodku - a przelalem przez nia hektolitry wody pod cisnieniem pokazuje 1/4-1/3
w drugim parchu mam chlodnice po regeneracji i pokazuje tak samo

nic nie ruszaj - diesel to nie benzyna, ze po paru min bedziesz mial 90'

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 12:02 pm
autor: Sawa GR
Będziesz miał ale musisz spełnić 2 warunki, sprawny termostat i kręcenie turbiną.
Diesle są na tyle wydajne że na wolnych obrotach nie są w stanie się nagrzać (im nowsze tym mniej). Wystarczy że turbina lekko dmuchnie i sytuacja się odwraca. W tym roku przy -22'C (auto stało w blaszaku) odpalone wyjazd obroty do 2000 i po ok 1km już zaczyna dość mocno ciepło dmuchać. Po 5km upał że można jechać na golasa.

Kiedyś spałem w dieslu podjechaliśmy na parking było ok 0 auto z drogi 90'C, usnęło nam się na odpalonym silniku. Po 2h obudziłem się bo zrobiło się zimno, temperatura silnika ok 45-50'C, dmuchawa na 1, tak wystygło. Wystarczyło włączyć przycisk (pokrętło w Y60) obroty 1700 (turbina dmucha) i po 5 min ciepło...

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 4:42 pm
autor: Korbamoto
Peepuck! pisze:Niesprawny termostat to usterka układu chłodzenia. Jak masz zużyte tylne klocki to auto nadal hamuje... Nie będziesz ich wymieniał bo hamuje?
jesli na sprawnym termostacie silnik sie lubi przegrzewac i ma mu wywalic glowice, a na niesprawnym grzeje sie mniej, to jesli to nie ma to wplywu na trwalosc i zuzycie paliwa, to ja juz wole miec ten niesprawny. Bo jak widac nie tylko ja tak mam.
A niesprawny termostat nie zagraza bezpieczenstwu nikogo tak jak niesprawne hamulce.

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 5:25 pm
autor: Peepuck!
Nie w tym rzecz... Utrzymywanie takiego stanu to tzw. "ucieranie dupy szkłem" . Doprowadź układ chłodzenia do porządku to i przegrzewał się nie będzie. A jeśli układ jest OK i dalej są problemy no to już jeździsz na bombie zegarowej. Wcześniej czy później czekają Cie kłopociki. Zatem może jednak lepiej doprowadzić układ chłodzenia do sprawności...

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 5:31 pm
autor: lysy76
Korbamoto pisze:
Peepuck! pisze:Niesprawny termostat to usterka układu chłodzenia. Jak masz zużyte tylne klocki to auto nadal hamuje... Nie będziesz ich wymieniał bo hamuje?
jesli na sprawnym termostacie silnik sie lubi przegrzewac i ma mu wywalic glowice, a na niesprawnym grzeje sie mniej, to jesli to nie ma to wplywu na trwalosc i zuzycie paliwa, to ja juz wole miec ten niesprawny. Bo jak widac nie tylko ja tak mam.
A niesprawny termostat nie zagraza bezpieczenstwu nikogo tak jak niesprawne hamulce.
Ciekawa teoria...
:)21
To kup taki, który otwiera się wcześniej niż te 82 stC ...

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 8:27 pm
autor: Whitie
Bo ja tu nowy jestem z tym patrolem...

obojetnie co bym nie robił to temperatura nie przekracza 1/3
Nagrzewa się szybciutko i wszytsko wydaje się byc w jak najlepszym porządku.
Kombinować czy tak moze być ?

No bo jestem zaskoczony...
W terrano miałem dokładnie tak samo i przez 2 lata bez mała jeździł pięknie... i teraz nowemy też jeździ pięknie.. to nie wiem w końcu czy sie doszukiwac czy olać....

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 8:53 pm
autor: Fiba
Jeździj nie szukaj dziury w całym . :)21
Ale na wskaźnik temperatury spoglądaj . :o

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 9:39 pm
autor: decc
Ja przegrzałem parę razy silnik, bo ciężko paczeć na ten mały wskaźnik, zwłaszcza w terenie. Zerkam na niego jak często się da, ale niestety przegapiłem parę razy moment przegrzania. Ostatnio jak padł termostat. Jeździłem wtedy w obsłudze Baja Carpathia i głowę miałem zajętą czym innym niż sprawdzanie temperatury. Dlatego teraz na próbę założyłem dodatkowy wskaźnik z podziałką. Ma pamięć najwyższego wskazania i alarm po przekroczeniu zadanej wartości. Liczę że jak zacznie piszczeć i migać, to wcześniej wyłapię problem.

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 10:17 pm
autor: janusz k160
Z moich doświadczeń-układ w 2.8 TDI jest ciśnieniowy-czego "fachowcy" nie ogarniają dając ciśnieniowy korek na chłodnicępo wymianie tejże, a nie na zbiornik wyrównawczy.... :)21 Wrodzona czujność pozwoliła mi uniknąć poważnej usterki, choć jak wróciłem do "fachmanów" to usłyszałem, że głowica bankowo wybuchnięta. ....Ale-nie bierze płynu (2 miechy już jeżdżę)-więc, coby facecikom za wesoło nie było powiedziałem, że najpierw niech się na uczą korki wkładać do chłodnicy.... :)21 Sekundo-jak zawalili-silnik robią na swój koszt-efekt?-po 5 sek. żaden przy aucie nie stał :)21 ...chyba mnie nie lubią 8)
PS. Postanowiłem, że jeszcze krwi im napsuję, jak w CRO się nie utopię... :)21

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 10:23 pm
autor: janusz k160
A i patrzcie przy wymianie termostatu...-dają standardowo silikon-mam jedno zastrzeżerzenie-daja go z adużo-ściśnięty potrafi zatkać 3/4 przepływu...-sam widziałem w moim.... Możecie każdą kasę na auto wywalić-niska kultura techniczna mechaników każde auto zabije-powoli dorastam za co serwisy tyle kasy biorą....Kosztowało mnie to silnik :)21
PS. W 160-ce mam tekturkę lekko posmarowaną silikonem :)21 -i robi od 2004 roku :)2 -znawców tematu proszę do tablicy...wiem-tekturkę trzeba wyciąć, w uj robotu i takie tam :wink: 8) :o :)21

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 10:31 pm
autor: N2O
U mnie też je na tekturę.
:)21

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 10:33 pm
autor: decc
janusz k160 pisze:Z moich doświadczeń-układ w 2.8 TDI jest ciśnieniowy-czego "fachowcy" nie ogarniają dając ciśnieniowy korek na chłodnicępo wymianie tejże, a nie na zbiornik wyrównawczy....
Ale co ma do temperatury korek? Jest ciśnieniowy, po to, żeby przy zbyt dużej ilości płynu odprowadzić nadmiar do zbiorniczka. Po regeneracji chłodnicy korek zostaje oryginalny bo wymieniany jest tylko rdzeń, czyli środkowa część chłodnicy z lamelkami. Boczne zbiorniczki są piaskowane i malowane, a korek jest właśnie przy bocznym zbiorniczku. Jeżeli ktoś Ci wymienił korek na zwykły, to chyba po to, żeby mieć dodatkową pozycję na fakturze do zdarcia z klienta :wink:. Nie twierdzę, że się korka nie wymienia - a i owszem jak już nie działa z powodu zużycia, ale jak Ci dali zwykły, to jacyś mechanicy z koziej d. Zresztą nie dziwi mnie to, bo znam parę przypadków fuszery "renomowanych" nawet na tym forumie warsztatów.

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 10:36 pm
autor: decc
janusz k160 pisze:A i patrzcie przy wymianie termostatu...-dają standardowo silikon-mam jedno zastrzeżerzenie-daja go z adużo-ściśnięty potrafi zatkać 3/4 przepływu...-sam widziałem w moim.... Możecie każdą kasę na auto wywalić-niska kultura techniczna mechaników każde auto zabije-powoli dorastam za co serwisy tyle kasy biorą....Kosztowało mnie to silnik :)21
PS. W 160-ce mam tekturkę lekko posmarowaną silikonem :)21 -i robi od 2004 roku :)2 -znawców tematu proszę do tablicy...wiem-tekturkę trzeba wyciąć, w uj robotu i takie tam :wink: 8) :o :)21
Mój śp. stary miał zakład regeneracji pomp wodnych (takich co robiły na wsiach jak nie było wodociągów). Ojciec zawsze dawał do pomp uszczelki tekturowe, wycinane ręcznie nożyczkami i posmarowane smarem. Robiły parę lat :)2 .

Edit: Możesz spokojnie towotem posmarować i będzie robić, a Ci przekroju nie zaklei. Ja mam tak sprzęgiełka AVM uszczelnione. Wada: jednorazowy montaż, po demontażu trzeba dać nowe. Podpowiem też patent starego na odrysowanie kształtu uszczelki: przykładasz tekturkę do powierzchni, która ma być uszczelniana i przejeżdżasz cały obrys brudnym paluchem. Jak masz czysty to można pobrudzić grafitem z ołówka. Pięknie odrysowuje kontury :)21 :)2

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 10:37 pm
autor: N2O
Y61 ma śmieszny układ chłodzenia.
Korek na chłodnicy pełniący rolę "zakrętki od słoika"(chyba tylko po to aby dało się nalać płynu), a drugi korek na zbiorniczku ciśnieniowym, który wymiarami jest taki sam jak na chłodnicy i daje się podmienić, a ze zbiorniczka idzie przewód do jeszcze drugiego zbiorniczka nadmiarowego.
:)21

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 10:41 pm
autor: decc
Y61 ma też większą chłodnicę.

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 10:44 pm
autor: janusz k160
@decc-układ ciśnieniowy-nie wolny-nagrzany płyn jest usuwany ale nie zasysany z powrotem, bo korek się zamknął -tak niszczą nam silniki "znafcy"-poprzednio miałeś wolny przelot z korkiem ciśnieniowym na chłodnicy-obecnie jak masz 2.8 TDI powinien być ciśnieniowy z korkiem 0.9 bara na zbiorniku wyrównawczym....i nie 1.3 jak termotchec podaje i sprzedaje-taką mi wydupcyło w kosmos-kupiłem fabrykę w rzeszowie za 1250 zeta ( w JC-2400 :)11 :)3 )-i robi aż miło :)2

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 10:47 pm
autor: decc
Kurna, ale ja od zawsze miałem korek ciśnieniowy na chłodnicy, a na zbiorniczku zwykły. W takim układzie nie ma możliwości zasysania płynu z powrotem do chłodnicy. A powinno być inaczej?

Re: RD28T Grzanie/Niedogrzanie/Wybuchanie

: wt kwie 24, 2012 10:48 pm
autor: janusz k160
N2O pisze:Y61 ma śmieszny układ chłodzenia.
Korek na chłodnicy pełniący rolę "zakrętki od słoika"(chyba tylko po to aby dało się nalać płynu), a drugi korek na zbiorniczku ciśnieniowym, który wymiarami jest taki sam jak na chłodnicy i daje się podmienić, a ze zbiorniczka idzie przewód do jeszcze drugiego zbiorniczka nadmiarowego.
:)21

Do czasu tez się śmiałem z tego....do czasu-to są ważne szczegóły :wink: