
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Moderator: Albert_N
Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Pytanko mam : w samuraiu ze sprawnymi resorami, pod jakim katem względem poziomu jest wąs zwrotnicy 

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Twoje pytanie wymaga sprecyzowania, o który kąt pytasz.Michal_R pisze:Pytanko mam : w samuraiu ze sprawnymi resorami, pod jakim katem względem poziomu jest wąs zwrotnicy
W każdym razie koło powinno stać pionowo. Stan resorów nie ma tu znaczenia bo zwrotnice są mocowane do było nie było sztywnego mostu i koła są spięte sztywnym drążkiem.
Chyba ze masz "miętkiego" samuraja

LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza
LJ-81 jeszcze lepsza

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Powinny być pochylone o jeden stopieńmatchbox pisze:
W każdym razie koło powinno stać pionowo.

Chodzi mi o kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (to co odpowiada za prostowanie się koł podczas jazdy, za telepanie kiermaną, itp.


Nie kazać mi mierzyć, bo kule obcięte a zwrotnice zamienione prawa z lewą i....... generalnie długa historia

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Mylisz chyba 'kingpin inclination' (9 stopni) i 'camber' (1 stopień).Michal_R pisze:Powinny być pochylone o jeden stopieńmatchbox pisze:
W każdym razie koło powinno stać pionowo.![]()
Chodzi mi o kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (to co odpowiada za prostowanie się koł podczas jazdy, za telepanie kiermaną, itp.) Oś obrotu zwrotnicy względem prostej prostopadłej do podłoża według danych tech. winna być pochylona o 3'30 stopnia, i jesli tak jest to pod jakim kątem do podłoza powinien być wąs zwrotnicy
![]()
Nie kazać mi mierzyć, bo kule obcięte a zwrotnice zamienione prawa z lewą i....... generalnie długa historia
Chyba musisz zrobić sobie jakąś konstrukcję, żeby ustawić kąt wyprzedzenia sworznia na 3 30.
Przez jakiś czas miałem sporo więcej (to też długa historia...) i jedynym efektem ubocznym było "stanowcze wracanie do jazdy na wprost".
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.
Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Ustawialem tak zeby was zwrotnicy byl poziomo. To znaczy ta obrobiona powierzchnia wokol otworu na przegub. Kierownica wraca na w poprawne polozenie, nie ma zadnych objawow zeby bylo cos nie tak.
Karol L
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD
Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
przegub - koncówka drążkaKarol L pisze: wokol otworu na przegub.


Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Tak, chodzilo mi o koncowke drazka. Wydalo mi sie to oczywiste, ale moze mozna to zinterpretowac inaczejMichal_R pisze:przegub - koncówka drążkaKarol L pisze: wokol otworu na przegub.bo jesli nie to nic nie rozumieć

Karol L
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD
Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Witam. To i ja podepnę się pod temat. Może ktoś wie czemu po zmianie zawieszenia z resorów na sprężyny kąt wyprzedzenia trzeba było mocno zwiękrzyć, bo auto jeździło po całej drodze
. Gdy robiłem SPOA wystarczyło zachować oryginalny kąt wyprzedzenia kół i było dobrze, srajtek był przewidywalny i słuchał się kierownicy. Po przejściu na sprężyny ten sam kąt nie wystarczył cała droga była moja
. Zaznaczę, że wysokość auta została bez zmian.


Wyrób Samurajopodobny
Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Kat wyprzedzenia to kat wyprzedzenia - dziala zawsze - moze ci cos nie wyszlo jego ustawienie, a moze problem lezy gdzie indziej (skopany uklad kier, zle ustawiona zbieznosc, luzy...). Masz zdjecia zawiechy i ukladu kierowniczego?Perkos pisze:Witam. To i ja podepnę się pod temat. Może ktoś wie czemu po zmianie zawieszenia z resorów na sprężyny kąt wyprzedzenia trzeba było mocno zwiękrzyć, bo auto jeździło po całej drodze. Gdy robiłem SPOA wystarczyło zachować oryginalny kąt wyprzedzenia kół i było dobrze, srajtek był przewidywalny i słuchał się kierownicy. Po przejściu na sprężyny ten sam kąt nie wystarczył cała droga była moja
. Zaznaczę, że wysokość auta została bez zmian.
Karol L
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD
Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Zdjęć na razie nie mam. A pomylić mi się nie mogło, bo na oko widać że wąs na zwrotnicy do którego jest mocowany drążek kier. był mniej więcej w poziomie gdy były resory, a teraz musi być ustawiony lekko do góry i nie chodzi tu o różnice dziesiątych stopnia. Różnica w ustawieniu mostu jest widoczna gołym okiem. Dla tego mnie to dziwi. A części składowe układu kierowniczego może i nie są nowe, ale luzów nie ma.
Wyrób Samurajopodobny
Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
W zmocie ktora teraz robie wąs poszedł do góry, ale przedni most poszedł kilometr do przodu, a reduktor zblizył sie do ziemiPerkos pisze:Zdjęć na razie nie mam. A pomylić mi się nie mogło, bo na oko widać że wąs na zwrotnicy do którego jest mocowany drążek kier. był mniej więcej w poziomie gdy były resory, a teraz musi być ustawiony lekko do góry i nie chodzi tu o różnice dziesiątych stopnia. Różnica w ustawieniu mostu jest widoczna gołym okiem. Dla tego mnie to dziwi. A części składowe układu kierowniczego może i nie są nowe, ale luzów nie ma.

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Jakiś wariat pociął ją tak że podłużnice leżały osobnoPerkos pisze:Co złamała sie rama??

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Jutro zaczynamy robić SPOA przy mojej suczy - nie do końca wiemy jaki kąt "pinion angel" trzeba ustawić aby nie było przykrych niespodzianek. Może ktoś pomóc?
http://www.samurai.org.pl KLUB SAMURAI 4x4
Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Aby niebyło przykrych niespodzianek należy nie robić spoaTJEmyszon pisze: aby nie było przykrych niespodzianek.

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Dobrze zrobione spoa nie robi przykrych niespodzianek dlatego pytam wiec oczekuje konkretnej odpowiedzi a nie głupich podtekstów.Michal_R pisze:Aby niebyło przykrych niespodzianek należy nie robić spoaTJEmyszon pisze: aby nie było przykrych niespodzianek.
http://www.samurai.org.pl KLUB SAMURAI 4x4
Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Moim zdaniem nie ma czegoś takiego jak dobre spoa w samuraiu, w niczym to nie pomaga a wręcz odwrotnie...TJEmyszon pisze:Dobrze zrobione spoa nie robi przykrych niespodzianek dlatego pytam wiec oczekuje konkretnej odpowiedzi a nie głupich podtekstów.Michal_R pisze:Aby niebyło przykrych niespodzianek należy nie robić spoaTJEmyszon pisze: aby nie było przykrych niespodzianek.
Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Wszystko zależy od tego w jakiej formie są resory. Jeśli są jeszcze dobre to przy spoa srajtek będzie za wysoki i BARDZO wrażliwy na trawersy. Natomiast gdy są już wyklepane to spoa podniesie auto mniej więcej tyle co resory od Mazura. Miałem u siebie spoa przy wyklepanych resorach i było dobrze na trawersach. Jedyny minus tego rozwiązania to pękające resory przy tylnym moście. Pojazdy wyposażone w spoa fabrycznie (uaz, honker, toyota hi-lux) mają inaczej skonstruowane resory które wytrzymują przeciw reakcję mostu na moment obrotowy kół. W samuraju trzeba było zakładać drążek reakcyjny przy gruszce mostu. Ale jeśli chcesz przeżucić mosty, to napisze jak ja to zrobiłem. Gdy wyjmiesz przedni most odetnij (lub zrób drugą) jedną z podpór na której opierają sie resory na moście, obróć most i podeprzyj go aby leżał stabilnie i sie nie okręcał. Weź poziomicę przyłóż do do drugiej podpory i wypoziomuj most, załóż odcięta podporę w nowym miejscu i też wypoziomuj. Dzięki temu zachowasz oryginalny kąt wyprzedzenia kół. Przy tylnym moście zmieniłem odrobinę ustawienia podpór, tak aby wałek atakujący patrzył w górę, krzyżaki wału mniej sie w tedy niszczą. Trzeba pamietać tez o flanszach dystansowych do wałów pędnych bo przy spoa robią sie za krótkie.
Wyrób Samurajopodobny
Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
W ostatniej chwili zrezygnowalem ze spoa - jednak za dużo wątpliwości mam co do tego jak to sie sprawdzi. Moje resorki są padniete i leżą płasko dlatego było by w sumie całkiem ok - boje sie jednak skutków ubocznych o których piszesz. Puki co dzisiaj zaczynam lift budy o 6cm bo dzieki temu będe mógł wyjechac wreszcie w teren na nowych oponkach.
Mam taki pomysł jeszcze żeby zrobić grubsze podkładki pomędzy pióra resorów z ertanolu. np. 4 x po 0,5cm co dało by większe wygiecie w góre rosorów o teoretyczny 1cm.
Czy to ma sens i sie sprawdzi czy takim rozwiazaniem raczej zaszkodze resorom i naraze je na pękniecie bądź cholera wie co inneg
Jeszcze sprecyzuje że nie chodzi mi o te płaskie prostokątne przekładki resorów a okrągłe podkładki osadzone przy końcach piór.
Robił ktoś takie patenty już?
Mam taki pomysł jeszcze żeby zrobić grubsze podkładki pomędzy pióra resorów z ertanolu. np. 4 x po 0,5cm co dało by większe wygiecie w góre rosorów o teoretyczny 1cm.
Czy to ma sens i sie sprawdzi czy takim rozwiazaniem raczej zaszkodze resorom i naraze je na pękniecie bądź cholera wie co inneg

Jeszcze sprecyzuje że nie chodzi mi o te płaskie prostokątne przekładki resorów a okrągłe podkładki osadzone przy końcach piór.
Robił ktoś takie patenty już?
http://www.samurai.org.pl KLUB SAMURAI 4x4
Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Nic to nie da. Resor pracuje całą swoją płaszczyzną jak podeprzesz go na końcach to albo złamie się na środku albo przegnie w drugą stronę. Oryginalne resory z samuraja nie są tak kruche jak np. w żuku czy polonezie, nie pękaja tak szybko ale za to wyginają się dość łatwo. Dlatego jak już mają dość to nie pomaga klepanie ani inne zabiegi reanimujące, trzeba wymienić je na nowe, a najlepiej zastąpić sprężynami.
Wyrób Samurajopodobny
Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy
Perkos masz rację jeżeli chodzi o różnicę w kącie wyprzedzenia pomiędzy resorami a sprężynami. Nie są to moje doświadczenia ale Trasek przerobił ten temat i ma to rozpracowane.
Zbanowany za komerchę w podpisie "Sklepterenowy.pl"
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość