Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
Michal_R
Posty: 353
Rejestracja: pn lut 18, 2008 11:45 am
Lokalizacja: ze stodoły
Kontaktowanie:

Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Michal_R » sob paź 10, 2009 4:08 pm

Pytanko mam : w samuraiu ze sprawnymi resorami, pod jakim katem względem poziomu jest wąs zwrotnicy ??

Awatar użytkownika
matchbox
Posty: 1746
Rejestracja: śr cze 25, 2003 2:43 pm
Lokalizacja: Wroclaw

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: matchbox » pn paź 12, 2009 8:16 am

Michal_R pisze:Pytanko mam : w samuraiu ze sprawnymi resorami, pod jakim katem względem poziomu jest wąs zwrotnicy ??
Twoje pytanie wymaga sprecyzowania, o który kąt pytasz.
W każdym razie koło powinno stać pionowo. Stan resorów nie ma tu znaczenia bo zwrotnice są mocowane do było nie było sztywnego mostu i koła są spięte sztywnym drążkiem.
Chyba ze masz "miętkiego" samuraja :)21
LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza :)21

Awatar użytkownika
Michal_R
Posty: 353
Rejestracja: pn lut 18, 2008 11:45 am
Lokalizacja: ze stodoły
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Michal_R » pn paź 12, 2009 11:07 am

matchbox pisze:
W każdym razie koło powinno stać pionowo.
Powinny być pochylone o jeden stopień :wink:

Chodzi mi o kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (to co odpowiada za prostowanie się koł podczas jazdy, za telepanie kiermaną, itp. :)21 ) Oś obrotu zwrotnicy względem prostej prostopadłej do podłoża według danych tech. winna być pochylona o 3'30 stopnia, i jesli tak jest to pod jakim kątem do podłoza powinien być wąs zwrotnicy ??

Nie kazać mi mierzyć, bo kule obcięte a zwrotnice zamienione prawa z lewą i....... generalnie długa historia :)21

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Kostuch » pn paź 12, 2009 11:22 am

Michal_R pisze:
matchbox pisze:
W każdym razie koło powinno stać pionowo.
Powinny być pochylone o jeden stopień :wink:

Chodzi mi o kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy (to co odpowiada za prostowanie się koł podczas jazdy, za telepanie kiermaną, itp. :)21 ) Oś obrotu zwrotnicy względem prostej prostopadłej do podłoża według danych tech. winna być pochylona o 3'30 stopnia, i jesli tak jest to pod jakim kątem do podłoza powinien być wąs zwrotnicy ??

Nie kazać mi mierzyć, bo kule obcięte a zwrotnice zamienione prawa z lewą i....... generalnie długa historia :)21
Mylisz chyba 'kingpin inclination' (9 stopni) i 'camber' (1 stopień).
Chyba musisz zrobić sobie jakąś konstrukcję, żeby ustawić kąt wyprzedzenia sworznia na 3 30.

Przez jakiś czas miałem sporo więcej (to też długa historia...) i jedynym efektem ubocznym było "stanowcze wracanie do jazdy na wprost".
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Karol L
Posty: 351
Rejestracja: śr lut 13, 2002 1:00 am
Lokalizacja: wawa

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Karol L » pn paź 12, 2009 1:04 pm

Ustawialem tak zeby was zwrotnicy byl poziomo. To znaczy ta obrobiona powierzchnia wokol otworu na przegub. Kierownica wraca na w poprawne polozenie, nie ma zadnych objawow zeby bylo cos nie tak.
Karol L
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD

Awatar użytkownika
Michal_R
Posty: 353
Rejestracja: pn lut 18, 2008 11:45 am
Lokalizacja: ze stodoły
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Michal_R » pn paź 12, 2009 2:17 pm

Karol L pisze: wokol otworu na przegub.
przegub - koncówka drążka ?? bo jesli nie to nic nie rozumieć :)21

Awatar użytkownika
Karol L
Posty: 351
Rejestracja: śr lut 13, 2002 1:00 am
Lokalizacja: wawa

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Karol L » pn paź 12, 2009 2:30 pm

Michal_R pisze:
Karol L pisze: wokol otworu na przegub.
przegub - koncówka drążka ?? bo jesli nie to nic nie rozumieć :)21
Tak, chodzilo mi o koncowke drazka. Wydalo mi sie to oczywiste, ale moze mozna to zinterpretowac inaczej :)
Karol L
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD

Perkos
 
 
Posty: 100
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 10:13 pm
Lokalizacja: Zachodniopomorskie

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Perkos » pn paź 12, 2009 6:33 pm

Witam. To i ja podepnę się pod temat. Może ktoś wie czemu po zmianie zawieszenia z resorów na sprężyny kąt wyprzedzenia trzeba było mocno zwiękrzyć, bo auto jeździło po całej drodze :o . Gdy robiłem SPOA wystarczyło zachować oryginalny kąt wyprzedzenia kół i było dobrze, srajtek był przewidywalny i słuchał się kierownicy. Po przejściu na sprężyny ten sam kąt nie wystarczył cała droga była moja :-?. Zaznaczę, że wysokość auta została bez zmian.
Wyrób Samurajopodobny

Awatar użytkownika
Karol L
Posty: 351
Rejestracja: śr lut 13, 2002 1:00 am
Lokalizacja: wawa

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Karol L » pn paź 12, 2009 10:30 pm

Perkos pisze:Witam. To i ja podepnę się pod temat. Może ktoś wie czemu po zmianie zawieszenia z resorów na sprężyny kąt wyprzedzenia trzeba było mocno zwiękrzyć, bo auto jeździło po całej drodze :o . Gdy robiłem SPOA wystarczyło zachować oryginalny kąt wyprzedzenia kół i było dobrze, srajtek był przewidywalny i słuchał się kierownicy. Po przejściu na sprężyny ten sam kąt nie wystarczył cała droga była moja :-?. Zaznaczę, że wysokość auta została bez zmian.
Kat wyprzedzenia to kat wyprzedzenia - dziala zawsze - moze ci cos nie wyszlo jego ustawienie, a moze problem lezy gdzie indziej (skopany uklad kier, zle ustawiona zbieznosc, luzy...). Masz zdjecia zawiechy i ukladu kierowniczego?
Karol L
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD

Perkos
 
 
Posty: 100
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 10:13 pm
Lokalizacja: Zachodniopomorskie

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Perkos » wt paź 13, 2009 5:52 am

Zdjęć na razie nie mam. A pomylić mi się nie mogło, bo na oko widać że wąs na zwrotnicy do którego jest mocowany drążek kier. był mniej więcej w poziomie gdy były resory, a teraz musi być ustawiony lekko do góry i nie chodzi tu o różnice dziesiątych stopnia. Różnica w ustawieniu mostu jest widoczna gołym okiem. Dla tego mnie to dziwi. A części składowe układu kierowniczego może i nie są nowe, ale luzów nie ma.
Wyrób Samurajopodobny

Awatar użytkownika
Michal_R
Posty: 353
Rejestracja: pn lut 18, 2008 11:45 am
Lokalizacja: ze stodoły
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Michal_R » sob paź 17, 2009 5:47 pm

Perkos pisze:Zdjęć na razie nie mam. A pomylić mi się nie mogło, bo na oko widać że wąs na zwrotnicy do którego jest mocowany drążek kier. był mniej więcej w poziomie gdy były resory, a teraz musi być ustawiony lekko do góry i nie chodzi tu o różnice dziesiątych stopnia. Różnica w ustawieniu mostu jest widoczna gołym okiem. Dla tego mnie to dziwi. A części składowe układu kierowniczego może i nie są nowe, ale luzów nie ma.
W zmocie ktora teraz robie wąs poszedł do góry, ale przedni most poszedł kilometr do przodu, a reduktor zblizył sie do ziemi :)21

Perkos
 
 
Posty: 100
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 10:13 pm
Lokalizacja: Zachodniopomorskie

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Perkos » ndz paź 18, 2009 10:19 am

Co złamała sie rama?? :wink:
Wyrób Samurajopodobny

Awatar użytkownika
Michal_R
Posty: 353
Rejestracja: pn lut 18, 2008 11:45 am
Lokalizacja: ze stodoły
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Michal_R » ndz paź 18, 2009 12:13 pm

Perkos pisze:Co złamała sie rama?? :wink:
Jakiś wariat pociął ją tak że podłużnice leżały osobno :)21

Awatar użytkownika
Myszono
 
 
Posty: 200
Rejestracja: wt maja 19, 2009 11:27 am
Lokalizacja: Jędrzejów
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Myszono » ndz paź 18, 2009 1:13 pm

Jutro zaczynamy robić SPOA przy mojej suczy - nie do końca wiemy jaki kąt "pinion angel" trzeba ustawić aby nie było przykrych niespodzianek. Może ktoś pomóc?
http://www.samurai.org.pl KLUB SAMURAI 4x4

Awatar użytkownika
Michal_R
Posty: 353
Rejestracja: pn lut 18, 2008 11:45 am
Lokalizacja: ze stodoły
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Michal_R » ndz paź 18, 2009 1:48 pm

TJEmyszon pisze: aby nie było przykrych niespodzianek.
Aby niebyło przykrych niespodzianek należy nie robić spoa :)21

Awatar użytkownika
Myszono
 
 
Posty: 200
Rejestracja: wt maja 19, 2009 11:27 am
Lokalizacja: Jędrzejów
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Myszono » ndz paź 18, 2009 3:38 pm

Michal_R pisze:
TJEmyszon pisze: aby nie było przykrych niespodzianek.
Aby niebyło przykrych niespodzianek należy nie robić spoa :)21
Dobrze zrobione spoa nie robi przykrych niespodzianek dlatego pytam wiec oczekuje konkretnej odpowiedzi a nie głupich podtekstów.
http://www.samurai.org.pl KLUB SAMURAI 4x4

Awatar użytkownika
Michal_R
Posty: 353
Rejestracja: pn lut 18, 2008 11:45 am
Lokalizacja: ze stodoły
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Michal_R » ndz paź 18, 2009 9:53 pm

TJEmyszon pisze:
Michal_R pisze:
TJEmyszon pisze: aby nie było przykrych niespodzianek.
Aby niebyło przykrych niespodzianek należy nie robić spoa :)21
Dobrze zrobione spoa nie robi przykrych niespodzianek dlatego pytam wiec oczekuje konkretnej odpowiedzi a nie głupich podtekstów.
Moim zdaniem nie ma czegoś takiego jak dobre spoa w samuraiu, w niczym to nie pomaga a wręcz odwrotnie...

Perkos
 
 
Posty: 100
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 10:13 pm
Lokalizacja: Zachodniopomorskie

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Perkos » pn paź 19, 2009 7:18 am

Wszystko zależy od tego w jakiej formie są resory. Jeśli są jeszcze dobre to przy spoa srajtek będzie za wysoki i BARDZO wrażliwy na trawersy. Natomiast gdy są już wyklepane to spoa podniesie auto mniej więcej tyle co resory od Mazura. Miałem u siebie spoa przy wyklepanych resorach i było dobrze na trawersach. Jedyny minus tego rozwiązania to pękające resory przy tylnym moście. Pojazdy wyposażone w spoa fabrycznie (uaz, honker, toyota hi-lux) mają inaczej skonstruowane resory które wytrzymują przeciw reakcję mostu na moment obrotowy kół. W samuraju trzeba było zakładać drążek reakcyjny przy gruszce mostu. Ale jeśli chcesz przeżucić mosty, to napisze jak ja to zrobiłem. Gdy wyjmiesz przedni most odetnij (lub zrób drugą) jedną z podpór na której opierają sie resory na moście, obróć most i podeprzyj go aby leżał stabilnie i sie nie okręcał. Weź poziomicę przyłóż do do drugiej podpory i wypoziomuj most, załóż odcięta podporę w nowym miejscu i też wypoziomuj. Dzięki temu zachowasz oryginalny kąt wyprzedzenia kół. Przy tylnym moście zmieniłem odrobinę ustawienia podpór, tak aby wałek atakujący patrzył w górę, krzyżaki wału mniej sie w tedy niszczą. Trzeba pamietać tez o flanszach dystansowych do wałów pędnych bo przy spoa robią sie za krótkie.
Wyrób Samurajopodobny

Awatar użytkownika
Myszono
 
 
Posty: 200
Rejestracja: wt maja 19, 2009 11:27 am
Lokalizacja: Jędrzejów
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Myszono » pn paź 19, 2009 8:31 am

W ostatniej chwili zrezygnowalem ze spoa - jednak za dużo wątpliwości mam co do tego jak to sie sprawdzi. Moje resorki są padniete i leżą płasko dlatego było by w sumie całkiem ok - boje sie jednak skutków ubocznych o których piszesz. Puki co dzisiaj zaczynam lift budy o 6cm bo dzieki temu będe mógł wyjechac wreszcie w teren na nowych oponkach.

Mam taki pomysł jeszcze żeby zrobić grubsze podkładki pomędzy pióra resorów z ertanolu. np. 4 x po 0,5cm co dało by większe wygiecie w góre rosorów o teoretyczny 1cm.
Czy to ma sens i sie sprawdzi czy takim rozwiazaniem raczej zaszkodze resorom i naraze je na pękniecie bądź cholera wie co inneg :)
Jeszcze sprecyzuje że nie chodzi mi o te płaskie prostokątne przekładki resorów a okrągłe podkładki osadzone przy końcach piór.

Robił ktoś takie patenty już?
http://www.samurai.org.pl KLUB SAMURAI 4x4

Perkos
 
 
Posty: 100
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 10:13 pm
Lokalizacja: Zachodniopomorskie

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: Perkos » pn paź 19, 2009 9:24 am

Nic to nie da. Resor pracuje całą swoją płaszczyzną jak podeprzesz go na końcach to albo złamie się na środku albo przegnie w drugą stronę. Oryginalne resory z samuraja nie są tak kruche jak np. w żuku czy polonezie, nie pękaja tak szybko ale za to wyginają się dość łatwo. Dlatego jak już mają dość to nie pomaga klepanie ani inne zabiegi reanimujące, trzeba wymienić je na nowe, a najlepiej zastąpić sprężynami.
Wyrób Samurajopodobny

Awatar użytkownika
st.Medard
Posty: 705
Rejestracja: śr gru 19, 2007 4:24 pm
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: Kąt wyprzedzenia sworznia zwrotnicy

Post autor: st.Medard » sob paź 24, 2009 11:47 am

Perkos masz rację jeżeli chodzi o różnicę w kącie wyprzedzenia pomiędzy resorami a sprężynami. Nie są to moje doświadczenia ale Trasek przerobił ten temat i ma to rozpracowane.
Zbanowany za komerchę w podpisie "Sklepterenowy.pl"

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość