Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Kostuch » pt gru 18, 2009 10:05 am

matchbox pisze:No nie wiem 8)
Dlaczego dłuższa półoś miała by być bardziej wytrzymalsza od krótkiej? To tylko kwestia rozstawu osi.
Na dużym ET felgi nadmiernie dociążą, wyginają most do punktu podparcia czyli do mocowania resoru.
Dla przypomnienia rozstaw resorów z przodu jest mniejszy niż z tyłu z tąd bardziej narażony jest przedni most.
Kilka takich "uśmiechniętych" mostów już widziałem. Dlatego lepiej założyć szeroki most zamiast odstawiać felgę.
Sam most 410 ma faktycznie słabsze przeguby. Jeśli chodzi o wielkość talerza itp. to zasadnicza różnica tkwi
w różnicy przełożeń mostu. Most 410 jest wolniejszy, czyli chyba lepiej? LJ oczywiście najwolniejszy (4,56), 410 szybszy (4,11),
413 jeszcze szybszy (3,91) i szeroki most (3,727). Do tego przedni most samiego ma już tylko dwie satelity. Dlatego moim zdaniem
zamieniając wprost wąskie mosty na szerokie można tylko stracić a nie zyskać. :wink:
Reasumując proponuję następującą recepturę przy zwiększaniu rozstawu kół oczywiście, bo innego sensu to nie ma -
wziąć przedni most od Samuraia zostawić półosie ale wsadzić tam główkę mostu od 410 i zamiast kombinować z tylnym mostem
zadbać o mocne i jak najszersze mocowanie przedniego mostu. Tylny zostawić oryginał i zastosować dystanse
lub bardziej odstawione felgi.
Ale namieszałeś :roll:
Główki 410 nie wsadzisz do mostu sj413/samurai
Przedni most samuraia ma 4 satelity (aczkolwiek mam też jakiś dyfer z wczesnej 413 z 2 satelitami)
Sj413 nie oznacza jednoznacznie przełożenia 3,9
Długą półoś podobno ciężej ukręcić, bo naprężenia skręcające mają więcej miejsca, żeby się rozłożyć - jest tu paru "prawie inżynierów" z polibudy, to może coś dopiszą na ten temat...
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Kostuch » pt gru 18, 2009 10:06 am

matchbox pisze:No nie wiem 8)
Dlaczego dłuższa półoś miała by być bardziej wytrzymalsza od krótkiej? To tylko kwestia rozstawu osi.
Na dużym ET felgi nadmiernie dociążą, wyginają most do punktu podparcia czyli do mocowania resoru.
Dla przypomnienia rozstaw resorów z przodu jest mniejszy niż z tyłu z tąd bardziej narażony jest przedni most.
Kilka takich "uśmiechniętych" mostów już widziałem. Dlatego lepiej założyć szeroki most zamiast odstawiać felgę.
Sam most 410 ma faktycznie słabsze przeguby. Jeśli chodzi o wielkość talerza itp. to zasadnicza różnica tkwi
w różnicy przełożeń mostu. Most 410 jest wolniejszy, czyli chyba lepiej? LJ oczywiście najwolniejszy (4,56), 410 szybszy (4,11),
413 jeszcze szybszy (3,91) i szeroki most (3,727). Do tego przedni most samiego ma już tylko dwie satelity. Dlatego moim zdaniem
zamieniając wprost wąskie mosty na szerokie można tylko stracić a nie zyskać. :wink:
Reasumując proponuję następującą recepturę przy zwiększaniu rozstawu kół oczywiście, bo innego sensu to nie ma -
wziąć przedni most od Samuraia zostawić półosie ale wsadzić tam główkę mostu od 410 i zamiast kombinować z tylnym mostem
zadbać o mocne i jak najszersze mocowanie przedniego mostu. Tylny zostawić oryginał i zastosować dystanse
lub bardziej odstawione felgi.
Ale namieszałeś :roll:
Główki 410 nie wsadzisz do mostu sj413/samurai
Przedni most samuraia ma 4 satelity (aczkolwiek mam też jakiś dyfer z wczesnej 413 z 2 satelitami)
Sj413 nie oznacza jednoznacznie przełożenia 3,9
Długą półoś podobno ciężej ukręcić, bo naprężenia skręcające mają więcej miejsca, żeby się rozłożyć - jest tu paru "prawie inżynierów" z polibudy, to może coś dopiszą na ten temat...
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
apede
 
 
Posty: 3873
Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
Kontaktowanie:

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: apede » pt gru 18, 2009 10:25 am

Ja jestem "caly inzynier" :)21 z polibudy. Dluzsza polos pracuje na skrecanie tak jak dluzszy resor na ugiecie. Jest bardziej sprezysta i podatna.
loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Kostuch » pt gru 18, 2009 11:08 am

apede pisze:Ja jestem "caly inzynier" :)21 z polibudy. Dluzsza polos pracuje na skrecanie tak jak dluzszy resor na ugiecie. Jest bardziej sprezysta i podatna.
Ale wiesz, ty możesz nie znać najnowszych tendencji i się możesz mylić. A taki student chodzi pilnie na wykłady ( :)20 ) i się dowie czegoś nowego.
Np. uczeni amerykańscy ostatnio odkryli, że bla bla bla...
:)21
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

protetyk
 
 
Posty: 3646
Rejestracja: wt lis 02, 2004 1:25 pm
Lokalizacja: Katowice

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: protetyk » pt gru 18, 2009 1:14 pm

Kostuch pisze: Przedni most samuraia ma 4 satelity (aczkolwiek mam też jakiś dyfer z wczesnej 413 z 2 satelitami)
Odwrotnie panie. W samuraiu są dwie a w 413 cztery satelity z przodu. Przynajmniej w japończyku o santanie się nie wypowiadam.

protetyk
 
 
Posty: 3646
Rejestracja: wt lis 02, 2004 1:25 pm
Lokalizacja: Katowice

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: protetyk » pt gru 18, 2009 1:31 pm

Kostuch pisze: Długą półoś podobno ciężej ukręcić, bo naprężenia skręcające mają więcej miejsca, żeby się rozłożyć ..
Długie ma większą sprężystość, ale im coś krótszego, tym trzeba większą siłę przyłożyć
żeby to skręcić.
Jakoś do mnie nie przemawia ta teoria że długie półośki są mocniejsze.

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Kostuch » pt gru 18, 2009 2:11 pm

protetyk pisze:
Kostuch pisze: Przedni most samuraia ma 4 satelity (aczkolwiek mam też jakiś dyfer z wczesnej 413 z 2 satelitami)
Odwrotnie panie. W samuraiu są dwie a w 413 cztery satelity z przodu. Przynajmniej w japończyku o santanie się nie wypowiadam.
To chyba nie jest takie proste.
Z ciekawości zajrzałem do EPC suzuki i...

SJ413 występuje w osiemnastu podtypach. Każdy z nich może jeszcze mieć osobny zakres numerów seryjnych.
Kilka (losowo) sprawdziłem i nie znalazłem żadnej prawidłowości - czasem na rysunku są dwie a czasem cztery satelity.
:roll:
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
matchbox
Posty: 1746
Rejestracja: śr cze 25, 2003 2:43 pm
Lokalizacja: Wroclaw

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: matchbox » pt gru 18, 2009 3:03 pm

Kostuch pisze: Ale namieszałeś :roll:
Taki miałem zamiar :)21
Kostuch pisze:Główki 410 nie wsadzisz do mostu sj413/samurai
Hmm, osobiście nie próbowałem i nie wiem czy wprost cały mechanizm różnicowy z fragmentem obudowy da się przełożyć do szerokiego mostu, ale przeszkoda może być tylko taka, że atak w 410 będzie łożyskowany na innym wymiarze i nie będzie można podmienić. Moja teoria jest oparta jedynie na pogłoskach, ale ponoć podchodzi założyć przełożenie z 410 do szerokiego mostu.
Kostuch pisze:Przedni most samuraia ma 4 satelity (aczkolwiek mam też jakiś dyfer z wczesnej 413 z 2 satelitami)
Sj413 nie oznacza jednoznacznie przełożenia 3,9
Nie ma jednoznacznych wskazówek dotyczących tego co jest Samurai-em. Wg Daniela zwłaszcza w okresie przejściowym występowały różne mutacje, szczególnie na rynek USA. Do tego dochodzą różne niespodzianki spowodowane modyfikacjami poprzednich właścicieli. Ogólnie proponuję przyjąć że wąskie mosty w zasadzie mają 4 satelity a szerokie 2.
Kostuch pisze:Długą półoś podobno ciężej ukręcić, bo naprężenia skręcające mają więcej miejsca, żeby się rozłożyć - jest tu paru "prawie inżynierów" z polibudy, to może coś dopiszą na ten temat...
Nie zmuszaj mnie do grzebnięcia w podręczniku, nie chce mi się :)21 Moze zbadamy statystykę, która półoś częściej się ukręca, dłuższa czy krótsza? Ja nie pomogę bo LJ ma symetryczny most 8)
LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza :)21

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Kostuch » pt gru 18, 2009 5:01 pm

matchbox pisze:...
Moze zbadamy statystykę, która półoś częściej się ukręca, dłuższa czy krótsza? Ja nie pomogę bo LJ ma symetryczny most 8)
Zrób ankietę :)2
Standardowym LJtem nie da się ukręcić półośki :)21
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Adam.Ż
 
 
Posty: 4480
Rejestracja: pt mar 21, 2003 8:21 pm
Lokalizacja: Sochaczew

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Adam.Ż » pt gru 18, 2009 6:00 pm

musiały by być identyczne warunki, identyczne siły i obciążenia żeby testy dały jakieś prawdopodobne wyniki
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Kostuch » pt gru 18, 2009 7:10 pm

Adam.Ż pisze:musiały by być identyczne warunki, identyczne siły i obciążenia żeby testy dały jakieś prawdopodobne wyniki
Typowa wymijająca odpowiedź przyszłego inżyniera :)21

Pisałem o ankiecie a nie testach. Trochę ludzie już naukręcali półosiek, więc po lekkim naciągnięciu faktów, poda się tendencyjne statystyczne wyniki...
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Adam.Ż
 
 
Posty: 4480
Rejestracja: pt mar 21, 2003 8:21 pm
Lokalizacja: Sochaczew

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Adam.Ż » pt gru 18, 2009 7:19 pm

ale taka prawda Panie :wink:
Ja już z 5 ukręciłem ale za każdym razem była wina użytkownika.
A to skok w powietrze, a to blokada zapięta przodu i auto wpychane przez winde na skarpe, a to blokada i na wstecznym przy maks skręconych kołach lub blokada i winda przycisnęła koło do kamienia...
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Kostuch » pt gru 18, 2009 7:39 pm

Adam.Ż pisze: Ja już z 5 ukręciłem ale za każdym razem była wina użytkownika.
...
No wiesz, głupio tłumaczyć że się półoś ukręciła, bo to zła półoś była.
Da się ukręcić z innej przyczyny, niż przez użytkownika? :lol:
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Adam.Ż
 
 
Posty: 4480
Rejestracja: pt mar 21, 2003 8:21 pm
Lokalizacja: Sochaczew

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Adam.Ż » sob gru 19, 2009 1:37 am

tak, jedną tylną przez to że była zbyt mocno podcięta przez tokarza :wink:
ale nie liczyłem Jej do tych 5-ciu :wink:
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew

Awatar użytkownika
MarcinX
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 79
Rejestracja: ndz maja 24, 2009 4:09 pm

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: MarcinX » sob gru 19, 2009 2:22 am

ja utopilem auto w blocie i tez pekla,, krotka :|
Dodge Dakota 4.7 V8
Suzuki Samurai 1.9D

Awatar użytkownika
matchbox
Posty: 1746
Rejestracja: śr cze 25, 2003 2:43 pm
Lokalizacja: Wroclaw

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: matchbox » ndz gru 20, 2009 11:57 am

Kostuch pisze:(...)Standardowym LJtem nie da się ukręcić półośki :)21
Ukreciłem razu pewnego w reduktorze wałek napedzajacy tylny dyfer, to nie sadze zeby ukrecenie polosi bylo jakims nadzwyczajnym wyczynem 8)
Ale faktycznie bez blokady bedzie to raczej zadanie niewykonalne. Ja sie w kazdym razie nie pisze na testera :)21
LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza :)21

Awatar użytkownika
matchbox
Posty: 1746
Rejestracja: śr cze 25, 2003 2:43 pm
Lokalizacja: Wroclaw

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: matchbox » ndz gru 20, 2009 12:00 pm

Adam.Ż pisze:musiały by być identyczne warunki, identyczne siły i obciążenia żeby testy dały jakieś prawdopodobne wyniki
Z probabilistycznego punktu widzenia to bez znaczenia, tylko czy zbierzemy tyle przykładów co by można było mówić o wiarygodnym badaniu :)21
LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza :)21

Perkos
 
 
Posty: 100
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 10:13 pm
Lokalizacja: Zachodniopomorskie

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Perkos » ndz gru 27, 2009 11:09 pm

Ja mam mosty od 410 z półosiami i przegubami od 413, na przegubach mam pierścienie zaciskowe i jedyne co się sypie to wewnętrzna część przegubów. Rozsadza je i niszczą wielofrez na półosi, muszę więc wymieniać całość- przegub wraz z półosią. Skasowałem już w ten sposób trzy przeguby, a półosie są w jednym kawałku. Zastanawiam się co trzeba zrobić żeby urwać wąską półoś, skoro wzmocnione przeguby pierwsze siadają. Dodam, że na przednim moście mam tzw. besterblocker :wink: Dla tego siadają mi przeguby :)21
Wyrób Samurajopodobny

Awatar użytkownika
Salata123
 
 
Posty: 4423
Rejestracja: sob lut 12, 2005 3:41 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Salata123 » pn gru 28, 2009 2:12 am

a ajkie amasz przeguby.;:?
Suzuki SJ 410
GG: 1101137
www.wawa4x4.pl

Perkos
 
 
Posty: 100
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 10:13 pm
Lokalizacja: Zachodniopomorskie

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Perkos » pn gru 28, 2009 8:47 am

No oryginalne NKN wydobyte z aut przywiezionych z Niemiec.
Wyrób Samurajopodobny

Awatar użytkownika
Seba350
Posty: 430
Rejestracja: wt wrz 30, 2008 4:07 pm
Lokalizacja: Złotów
Kontaktowanie:

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Seba350 » pn gru 28, 2009 4:15 pm

Perkos pisze:Ja mam mosty od 410 z półosiami i przegubami od 413, na przegubach mam pierścienie zaciskowe i jedyne co się sypie to wewnętrzna część przegubów. Rozsadza je i niszczą wielofrez na półosi, muszę więc wymieniać całość- przegub wraz z półosią. Skasowałem już w ten sposób trzy przeguby, a półosie są w jednym kawałku. Zastanawiam się co trzeba zrobić żeby urwać wąską półoś, skoro wzmocnione przeguby pierwsze siadają. Dodam, że na przednim moście mam tzw. besterblocker :wink: Dla tego siadają mi przeguby :)21
60km/h ,auto jedzie na 2 kolach ,spadasz na ziemie nie odpuszczajac i poloski nie ma :) - mi sie tak udalo :)
Suzuki Samurai 1,8 - PARARAŃCZA - sprzedana
Suzuki Vitara Cabrio+2"
Escort Cabrio RS2000 i inne

yoger
 
 
Posty: 272
Rejestracja: śr lis 05, 2008 10:31 pm
Lokalizacja: Gliwice

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: yoger » pn gru 28, 2009 4:24 pm

Wszystko przecież zależy na którą półoś w danym momencie będzie działać większa siła, mając blokadę np. obie kręcą się tak samo, wystarczy, że któraś dostanie odpowiedniego oporu i już jej nie ma, przy takim samym materiale i wykonaniu i jednakowej sile ukręci się dłuższa. Nie wiem jak to działa technicznie (rozkład naprężeń, obciążeń na długości) ale to tak jak ktoś wspominał z resorami, dłuższy łatwiej złamać, przykład: weź ołówek 20cm i 5cm, sprawdź który łatwiej złamać. Można próbować skręcać 2 pary kombinerek i jazda :P
No to od początku

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Kostuch » pn gru 28, 2009 5:33 pm

yoger pisze:... ale to tak jak ktoś wspominał z resorami, dłuższy łatwiej złamać, przykład: weź ołówek 20cm i 5cm, sprawdź który łatwiej złamać. Można próbować skręcać 2 pary kombinerek i jazda :P
Błądzisz...
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Perkos
 
 
Posty: 100
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 10:13 pm
Lokalizacja: Zachodniopomorskie

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Perkos » pn gru 28, 2009 6:51 pm

yoger pisze:. Nie wiem jak to działa technicznie (rozkład naprężeń, obciążeń na długości) ale to tak jak ktoś wspominał z resorami, dłuższy łatwiej złamać, przykład: weź ołówek 20cm i 5cm, sprawdź który łatwiej złamać. Można próbować skręcać 2 pary kombinerek i jazda :P
Ten numer działa tylko przy sile gnącej, przy skręcaniu liczy się przekrój a nie długość (oczywiście w odpowiednich granicach) gdyby długość miała znaczenie fabrycznie grucha była by na środku mostu, algo dłuższa półoś była by grubsza.
Wyrób Samurajopodobny

Awatar użytkownika
Michal_R
Posty: 353
Rejestracja: pn lut 18, 2008 11:45 am
Lokalizacja: ze stodoły
Kontaktowanie:

Re: Szeroki ,a waski most - chodzi o wytrzymalosc bebechow

Post autor: Michal_R » pn gru 28, 2009 7:33 pm

Perkos pisze:gdyby długość miała znaczenie fabrycznie grucha była by na środku mostu, algo dłuższa półoś była by grubsza.
A moment zamiast wałami był by transportowany bezprzewodowo w technologi bluetooth :)21

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości