Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Moderator: Albert_N
-
-
- Posty: 114
- Rejestracja: pn cze 18, 2012 11:03 pm
- Lokalizacja: Śląsk
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
zapadła decyzja - robimy sami z wykorzystaniem oryginalnych ,łatwo i tanio dostępnych części,więc taki jest plan
-na przód tylne wahacze od LR Disco II-ciężkie ale będą lekko odchudzone
-panhard i drążki kierownicze też Disco II
-sprężyny przód i tył suzuki Jimny,na razie standard,zawsze można zmienić na jakieś Lovelsy albo inne OME
-wahacze tył LR Disco I -lekka i mocna rurka
-wahacz środkowy+sierżant Disco I
i tu nasuwa mi się pytanie czy zakres pracy sierżanta nie będzie ograniczał wykrzyżów
-na przód tylne wahacze od LR Disco II-ciężkie ale będą lekko odchudzone
-panhard i drążki kierownicze też Disco II
-sprężyny przód i tył suzuki Jimny,na razie standard,zawsze można zmienić na jakieś Lovelsy albo inne OME
-wahacze tył LR Disco I -lekka i mocna rurka
-wahacz środkowy+sierżant Disco I
i tu nasuwa mi się pytanie czy zakres pracy sierżanta nie będzie ograniczał wykrzyżów
VW T4syncro
Samurai 1,6 16V
Samurai 1,6 16V
- BENGI
- Posty: 1811
- Rejestracja: ndz lis 19, 2006 7:15 pm
- Lokalizacja: Sędzisław/dolnośląskie
- Kontaktowanie:
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
zmotaj sobie sam sierżanta, ten z disco to kawał ciężkiego żelastwa 

Uaz, Uaz, Nissan Szakal, 2xNissan Patrol K160, W160, Nissan Strzała, Y60 long
pzdr Mati
pzdr Mati

-
-
- Posty: 114
- Rejestracja: pn cze 18, 2012 11:03 pm
- Lokalizacja: Śląsk
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
wiem że ciężki ale za to nie do zgięcia,prędzej wyrwie mocowania,no i dostępność i taniość tulei met-gum,a po wyrzuceniu resorów masy raczej nie przybędzie
VW T4syncro
Samurai 1,6 16V
Samurai 1,6 16V
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
a tak żesmy zmotali ostatnio żeby sie nie giał:


KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
- apede
-
- Posty: 3873
- Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
- Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
- Kontaktowanie:
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Ło... nie za dużo? Żebra do wysokości główki nie wystarczą?
loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Żebro sięga gniazda sierżanta.Ten most giął sie juz dwa razy pod tymi kołami
.

KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
- apede
-
- Posty: 3873
- Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
- Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
- Kontaktowanie:
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Aha
loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
znaczy dokładniej,to nie jest ten sam most co sie zgiął,ale świeżyna.
Optymalnie by było, gdyby w każdym przekroju poprzecznym środek geometryczny pola przekroju był równo odległy od zewnetrznych obrysów tego przekroju.Co być może wymagałoby pogrubienia tego płaskownika/mocnika/ na dziurawym żebrze.
Optymalnie by było, gdyby w każdym przekroju poprzecznym środek geometryczny pola przekroju był równo odległy od zewnetrznych obrysów tego przekroju.Co być może wymagałoby pogrubienia tego płaskownika/mocnika/ na dziurawym żebrze.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
-
-
- Posty: 114
- Rejestracja: pn cze 18, 2012 11:03 pm
- Lokalizacja: Śląsk
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
vandall1 mógłbyś podpowiedzieć jak zrobić sierżanta bo na moje oko oryginalny z disco ma za mały zakres pracy i może ograniczać wykrzyż ,czy lepiej zastosować gałkę układu kierowniczego od ciężarówki z gwintem który by był osią obrotu tej gałki
VW T4syncro
Samurai 1,6 16V
Samurai 1,6 16V
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
W sensie, żeby gałka kręciła się na gwincie w trakcie wykrzyżu?
Nie ma takiej potrzeby.
Mam sierżanta na gałce z autosana i wykrzyż taki, że sprężyny wypadają z gniazd
Nie ma takiej potrzeby.
Mam sierżanta na gałce z autosana i wykrzyż taki, że sprężyny wypadają z gniazd

SJ416
Tam, gdzie nie ma wolności, nie ma ani praw, ani obowiązków - N. B.
Tam, gdzie nie ma wolności, nie ma ani praw, ani obowiązków - N. B.
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
vandall1 pisze:Żebro sięga gniazda sierżanta.Ten most giął sie juz dwa razy pod tymi kołami.
Co do wzmocnień - stal łatwiej wyboczyć niż rozciągnąć - wzmocnienia więcej dają jak są pod mostem niż nad mostem.
Poza tym nie masz wogóle wzmocnień od mocowania wahacza do końca pochwy mostu.
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Zacznijmy od tego,że określenie obciażeń tego mostu momentem gnącym jest stosunkowo proste,ale trudne przy określaniu danych wyjsciowych/dynamika/.Adam.Ż pisze:....Co do wzmocnień - stal łatwiej wyboczyć niż rozciągnąć - wzmocnienia więcej dają jak są pod mostem niż nad mostem.
Poza tym nie masz wogóle wzmocnień od mocowania wahacza do końca pochwy mostu.
Dlatemu tego typu konstrukcje są bardziej intuicyjne niz wyliczone.
Jak ktoś ma minimum pojecia o wytrzymałości materiałów-wie że przy tym modelu belki maksimum momentu gnącego wystepuje w środku długości/koło gruchy/ i tam przekrój powinien być najwiekszy.Na końcach/przy kołach/moment gnacy schodzi do zera,pozostaje zaś siła tnąca.
Twoje stwierdzenie,ze stal łatwiej wyboczyć niż rozciągnąć jest błędne,albowiem nie ma czegoś takiego jak "wytrzymałość stali na wyboczenie",są tylko dopuszczalne naprężenia sciskajace,gnące,ścinające etc.Odporność na wyboczenie to kwestia geometrii i dopuszczalnych napreżeń sciskających.
Umieszczenie wzmocnień pod mostem to chyba prowokacja z Twojej strony-dobrze wiesz,że to jest totalnie nieużyteczne w terenie.
Most ma przenieść obciażenia zginające,czyli biorąc pod uwagę dopuszczalne napreżenia gnące-musi mieć okreslony wskażnik przekroju/wyguglaj sobie co to jest/.Z tego punktu widzenia nie jest istotne czy wzmocnienie idzie nad czy pod rurą.
Twoje zarzuty uważam więc za kompletnie nie trafione.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
A ja proponował bym zwolnić albo zainwestować w zawieszenie... A nie w mele 

Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
To kurcze większość profesorów i wykładowców na politechnice sie myli według Ciebievandall1 pisze:Adam.Ż pisze:....Co do wzmocnień - stal łatwiej wyboczyć niż rozciągnąć - wzmocnienia więcej dają jak są pod mostem niż nad mostem.
Poza tym nie masz wogóle wzmocnień od mocowania wahacza do końca pochwy mostu.
...Twoje stwierdzenie,ze stal łatwiej wyboczyć niż rozciągnąć jest błędne,albowiem nie ma czegoś takiego jak "wytrzymałość stali na wyboczenie",są tylko dopuszczalne naprężenia sciskajace,gnące,ścinające etc.Odporność na wyboczenie to kwestia geometrii i dopuszczalnych napreżeń sciskających....

Pierwsze znalezione przez google - nie chce mi sie odkopywać podręczników do wytrzymałości materiałów
LINK
Wytłumacz mi dlaczego jest bezużyteczne w terenie skoro najniższy punkt mostu to grucha więc pierwszym czym zawadza sie w terenie to właśnie grucha.vandall1 pisze:Umieszczenie wzmocnień pod mostem to chyba prowokacja z Twojej strony-dobrze wiesz,że to jest totalnie nieużyteczne w terenie.
Ja u siebie mam wzmocnione od spodu, najniższe punkty mostu to grucha i resor. Mosty są proste do dzisiaj mimo skakania autem ważącym 1350kg.
Niestety nie mam zdjęć mostu znajomego, który miał wzmocniony most po środku między resorami, a wygieły mu sie właśnie końcówki bo przedobrzył z wyskokiem.vandall1 pisze:....Na końcach/przy kołach/moment gnacy schodzi do zera,pozostaje zaś siła tnąca....
Chodzi mi o to że jak już robić to po całości.
Poczytaj troche o właściwości materiałów.vandall1 pisze: Most ma przenieść obciażenia zginające,czyli biorąc pod uwagę dopuszczalne napreżenia gnące-musi mieć okreslony wskażnik przekroju/wyguglaj sobie co to jest/.Z tego punktu widzenia nie jest istotne czy wzmocnienie idzie nad czy pod rurą.
Twoje zarzuty uważam więc za kompletnie nie trafione.
Dlatego np. w seryjnych samochodach z przodu stosowane są wahacze kute żeliwne, z tyłu wahacze rurowe stalowe.
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Myślę że tak jest ponieważ atakujemy przodem,a tył jest wleczony.
Czasem zawias - ogólnie Dziadek
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Tutaj masz przykład problemu wyboczenia(na zdjęciu tylko odkształcenie sprężyste):

O ile górna część przekroju belki wysięgnika jest w miare prosta, o tyle dół jest skomplikowany(na przekroju by było widać sporo lepiej) by zapobiec wyboczeniu.

O ile górna część przekroju belki wysięgnika jest w miare prosta, o tyle dół jest skomplikowany(na przekroju by było widać sporo lepiej) by zapobiec wyboczeniu.
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew
-
-
- Posty: 114
- Rejestracja: pn cze 18, 2012 11:03 pm
- Lokalizacja: Śląsk
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
nie kończyłem żadnej uczelni ,ale to zdjęcie ma się ni jak do tego tematu 

VW T4syncro
Samurai 1,6 16V
Samurai 1,6 16V
- vandall_jr
-
- Posty: 3044
- Rejestracja: sob mar 24, 2012 11:52 pm
- Lokalizacja: 3city
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Adam.Ż pisze:Wytłumacz mi dlaczego jest bezużyteczne w terenie skoro najniższy punkt mostu to grucha więc pierwszym czym zawadza sie w terenie to właśnie grucha.

BUDUJEMY PROTOTYPY -Senior/Junior-517-80-83-86
www blaszczyk4x4.PL
www blaszczyk4x4.PL
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
jak nie masz nic konstruktywnego do powiedzenia to lepiej nic nie mówić
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew
- vandall_jr
-
- Posty: 3044
- Rejestracja: sob mar 24, 2012 11:52 pm
- Lokalizacja: 3city
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Użyj lepszego argumentu ...Adam.Ż pisze:jak nie masz nic konstruktywnego do powiedzenia to lepiej nic nie mówić
BUDUJEMY PROTOTYPY -Senior/Junior-517-80-83-86
www blaszczyk4x4.PL
www blaszczyk4x4.PL
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Ja też juz nic nie mam do powiedzenia,bo:
-twierdzenie ze stal łatwiej jest wyboczyć niż zgiać jest absurdalne.Przeczytaj dokładniej to co przytoczyłeś z wiki i doczytaj,że o tym czy coś sie wyboczy czy nie- decyduje materiał i jego g e o m e t r i a.Nie ma "dopuszczalnej wytrzymałości na wyboczenie" jako własność materiału:rura o długości np 5m pod naciskiem osiowym np 2t prawdopodobnie sie wyboczy,a taka sama rura o długości 5 cm pod tym samym obciążeniem zachowa stateczność.
-naprężenia gnące w danym przekroju belki równe są momentowi gnacemu podzielonemu przez wskażnik przekroju w tym miejscu.Wskażnik ten wynika z geometrii tego przekroju i nie jest istotne jak ten przekrój jest ukształtowany.Ma mieć określony wskażnik,bo inaczej przekroczymy dopuszczalną wartość naprężeń gnących i popłyniemy plastycznie.
-każdą konstrukcję można zniszczyć przeciążając ją.To że komuś, gdzieś coś sie zgięło nie jest żadnym argumentem.
-w moich postach jest pewna nieścisłość,ale zupełnie nie tam gdzie ją widzisz
-twierdzenie ze stal łatwiej jest wyboczyć niż zgiać jest absurdalne.Przeczytaj dokładniej to co przytoczyłeś z wiki i doczytaj,że o tym czy coś sie wyboczy czy nie- decyduje materiał i jego g e o m e t r i a.Nie ma "dopuszczalnej wytrzymałości na wyboczenie" jako własność materiału:rura o długości np 5m pod naciskiem osiowym np 2t prawdopodobnie sie wyboczy,a taka sama rura o długości 5 cm pod tym samym obciążeniem zachowa stateczność.
-naprężenia gnące w danym przekroju belki równe są momentowi gnacemu podzielonemu przez wskażnik przekroju w tym miejscu.Wskażnik ten wynika z geometrii tego przekroju i nie jest istotne jak ten przekrój jest ukształtowany.Ma mieć określony wskażnik,bo inaczej przekroczymy dopuszczalną wartość naprężeń gnących i popłyniemy plastycznie.
-każdą konstrukcję można zniszczyć przeciążając ją.To że komuś, gdzieś coś sie zgięło nie jest żadnym argumentem.
-w moich postach jest pewna nieścisłość,ale zupełnie nie tam gdzie ją widzisz

Ostatnio zmieniony pt cze 06, 2014 12:10 am przez vandall1, łącznie zmieniany 1 raz.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Nie bardzo rozumiem co chcesz zrobić,ale oprócz układu klasycznego z pionowym sworzniem kulistym mozemy zastosować sworzeń w układzie poziomym jak na foto.To tez dobrze działa,na pewno nie hamuje wykrzyżu,ale ale sworzeń musi być pełny,a nie "połówkowy"jak sie czasem zdarza,czyli sworzeń musi mieć pełną kulę:staryemeryt pisze:vandall1 mógłbyś podpowiedzieć jak zrobić sierżanta bo na moje oko oryginalny z disco ma za mały zakres pracy i może ograniczać wykrzyż ,czy lepiej zastosować gałkę układu kierowniczego od ciężarówki z gwintem który by był osią obrotu tej gałki

Zakres ruchu sworznia disco w układzie klasycznym musisz po prostu sprawdzić.
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Adam.Ż pisze:Tutaj masz przykład problemu wyboczenia(na zdjęciu tylko odkształcenie sprężyste):
O ile górna część przekroju belki wysięgnika jest w miare prosta, o tyle dół jest skomplikowany(na przekroju by było widać sporo lepiej) by zapobiec wyboczeniu.
A gdzie tu jest wyboczenie?
Z tego co mnie uczono, to wyboczenie występuje przy ściskaniu.

-
-
- Posty: 114
- Rejestracja: pn cze 18, 2012 11:03 pm
- Lokalizacja: Śląsk
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
dzięki vandall1,na razie zawieszenie musi poczekać bo trzeba gdzieś wyjechać-12.06. RO
VW T4syncro
Samurai 1,6 16V
Samurai 1,6 16V
Re: Sprezyny i wahacze w samuraiu - co i jak
Witam,
chciałbym przerobić zawieszenie na sprężyny.
Czy możecie polecić jakiś zaufany/ sprawdzony zakład w woj. dolnośląskim który to dobrze zrobi?
Znalazłem najbliżej Tomasz Przybylik Auto-Serwis GPmoto ktoś zna?
chciałbym przerobić zawieszenie na sprężyny.
Czy możecie polecić jakiś zaufany/ sprawdzony zakład w woj. dolnośląskim który to dobrze zrobi?
Znalazłem najbliżej Tomasz Przybylik Auto-Serwis GPmoto ktoś zna?
CJ7 w budowie
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość