Jimny - dyferencjały

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Jimny - dyferencjały

Post autor: KSikorski » wt cze 03, 2014 1:59 pm

Postanowiłem sprawdzić różne forumowe mity na temat dyfrów jimniego. Oto rezultaty:

1.) Nie jest prawdą by przedni most miał mniejszą przekładnię główną niż tylny. Są dokładnie takie same, tylny dyfer można przykręcić do przedniego koła talerzowego i w drugą stronę podobnie.

2.) Przedni dyfer ma mniejsze łożyska dyferencjału i jest to jedyny powód dla którego nie można przełożyć całego tylnego dyfra na przód.

3.) Koła koronowe z tylnego dyfra można włożyć do przedniego. Satelity są identyczne. W łatwy sposób otwiera to drogę do wzmocnionych półosi w przednim moście.
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: Zibi » wt cze 03, 2014 2:04 pm

tyle, że w jimnim były 2 rodzaje mostów o ile pamietam.

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: KSikorski » wt cze 03, 2014 2:15 pm

Wczorajsze badanie wykonałem na mostach od Jimniego VVT z rocznika 2007.

Natomiast do tej pory nie natrafiłem na istotne różnice po za przełożeniami. Mój jimny z 2001 ma takie same dyfry jak ten z 2007.
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: Zibi » wt cze 03, 2014 2:35 pm

tyle, że różne są z lat 99-2000

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: KSikorski » wt cze 03, 2014 2:42 pm

W czym tkwi różnica?
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: Kostuch » wt cze 03, 2014 10:16 pm

KSikorski pisze: 2.) Przedni dyfer ma mniejsze łożyska dyferencjału i jest to jedyny powód dla którego nie można przełożyć całego tylnego dyfra na przód.
A nie jest tak, że przedni jest "high pinion" a tylny zwykły?
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: KSikorski » śr cze 04, 2014 3:53 am

Jest, ale nie zmienia to faktu że średnica koła talerzowego jest taka sama i rozstaw otworów mocujących również jest ten sam.
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Awatar użytkownika
Zibi
 
 
Posty: 17616
Rejestracja: pt wrz 17, 2004 12:05 pm
Lokalizacja: Wadowice
Kontaktowanie:

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: Zibi » śr cze 04, 2014 7:15 am

roczniki do 2000 miały koło chyba na 8 śrub a poiwyżej na 10. Nawet blokady są rozdzielone rocznikami.

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: KSikorski » śr cze 04, 2014 9:43 am

No proszę, tego nie wiedziałem. Mimo to podejrzewam że w obrębie jednego samochodu moje stwierdzenia się sprawdzą niezależnie od rocznika.
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Awatar użytkownika
Salata123
 
 
Posty: 4423
Rejestracja: sob lut 12, 2005 3:41 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: Salata123 » śr cze 04, 2014 6:27 pm

KSikorski pisze:Jest, ale nie zmienia to faktu że średnica koła talerzowego jest taka sama i rozstaw otworów mocujących również jest ten sam.
Ale to juz powód dla którego nie da się tego zamienić.

Dwa, dyfer tył niezależnie od rocznika zawsze taki jak w samuraiu.
Suzuki SJ 410
GG: 1101137
www.wawa4x4.pl

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: KSikorski » śr cze 04, 2014 10:06 pm

Odlew obudowy ma dodatkowe otwory gwintowane w górnej części, po za tym to samo kropka w kropkę :)2
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: Kostuch » czw cze 05, 2014 8:47 am

Podsumowując:
Wszystko pasuje, ale można przełożyć z tyłu na przód tylko koła koronowe i satelity, bo cała reszta jest inna? :)21
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: KSikorski » czw cze 05, 2014 9:42 am

Można w kilka chwil przełożyć koła koronowe i satelity bo są takie same. Tylny dyfer może trafić na przód pod warunkiem obróbki średnic osadzenia łożysk.
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: Kostuch » czw cze 05, 2014 10:41 am

KSikorski pisze:Tylny dyfer może trafić na przód pod warunkiem obróbki średnic osadzenia łożysk.
No zaraz...
Obudowa nie przypasuje, bo z przodu ryj jest na górze a z tyłu na dole - kolizja z drążkiem poprzecznym.
Talerz z atakiem nie przypasuje, bo zarys zębów dla low pinion jest inny niż high pinion.
Pozostaje koszyk satelitów, ale tylko jeżeli się go przerzeźbi...

To trochę tak jak z tymi samochodami, co je rozdają na Placu Czerwonym :lol:
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: KSikorski » czw cze 05, 2014 11:05 am

Nie mówię o obudowie!

Usystematyzujmy słownictwo:

Obudowa - odlew w którym montuje się przekładnię hipoidalną i dyferencjał

Dyferencjał - odlewany bądź odkuwany kosz w którym znajdują się satelity i koła koronowe

Przekładnia - para wałek atakujący+koło talerzowe w ustawieniu hipoidalnym

- Do przedniego dyferencjału da się przełożyć koła koronowe i satelity z tylnego dyferencjału

- Przednia i tylna przekładnia mają jednakowe wymiary koła talerzowego, co pozwala przykręcić dowolny dyferencjał do dowolnego koła talerzowego.

- Przednia obudowa jest dostosowana do przekładni w układzie high pinion, tylna obudowa low pinion.

- Jeszcze tego dokładnie nie zmierzyłem, ale na oko zaryzykuję stwierdzenie:

By tylny dyferencjał w całości wsadzić do przedniej obudowy należy wykonać obróbkę mechaniczną średnic osadzenia łożysk w przedmiotowym dyferencjale.*


* - oczywiście nie będę tego robił bo wg raportów zanfi ten 2 satelitowy dyfer wytrzymuje bez łaski 33 cale. Słabym punktem są przeguby.
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: Kostuch » czw cze 05, 2014 11:42 am

KSikorski pisze:Nie mówię o obudowie!

Usystematyzujmy słownictwo:
...
Aaaa...
To jeszcze zdefiniuj pojęcie "dyfer" w tym kontekście:
KSikorski pisze:2.) Przedni dyfer ma mniejsze łożyska dyferencjału i jest to jedyny powód dla którego nie można przełożyć całego tylnego dyfra na przód.
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: KSikorski » czw cze 05, 2014 11:48 am

Słowo dyfer nie ma jednoznacznej definicji, więc w tym przypadku użycie go było błędem :-D

Może przejdźmy na słownictwo z manuala, będzie poparte obrazkami :-)
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Awatar użytkownika
Didymos
Posty: 2164
Rejestracja: sob kwie 24, 2004 3:30 pm
Lokalizacja: Węgrów

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: Didymos » pt cze 06, 2014 10:24 am

Jak nie ma jednoznacznej definicji, dyfer to skrót od dyferencjał, czyli po naszemu mechanizm różnicowy.
A że z czasem w mowie potocznej dyfer przyjęło się mówić na całą zawartość główki mostu (niesłusznie z resztą), to już insza inszość.
SJ416
Tam, gdzie nie ma wolności, nie ma ani praw, ani obowiązków - N. B.

Awatar użytkownika
vandall1
 
 
Posty: 10415
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 1:26 am
Lokalizacja: Gdynia

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: vandall1 » pt cze 06, 2014 3:47 pm

To jeszcze sprawdzcie kierunki uzębienia :roll:
KASZTANIARZ- SENIOR
BUDUJEMY PROTOTYPY
tel 798215618 /GG2385761/
blaszczyk4x4.pl

Awatar użytkownika
Salata123
 
 
Posty: 4423
Rejestracja: sob lut 12, 2005 3:41 pm
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: Salata123 » pt cze 06, 2014 11:19 pm

Juz dawno sprawdzone i wiadomo co wiadomo :)21
Suzuki SJ 410
GG: 1101137
www.wawa4x4.pl

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: KSikorski » śr sie 06, 2014 10:55 am

Przełożenia 3,9 z przedniego mostu mają mniejszą średnicę koła talerzowego niż przełożenia 4,3, oraz inną konstrukcję odlewu gruchy. Żeby włożyć 4,3 do mostu w którym wcześniej było 3,9 trzeba powiększyć wycięcia w pochwie mostu, inaczej się nie zmieści.
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Jarek77
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: pn sie 17, 2009 5:56 am
Lokalizacja: lubuskie

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: Jarek77 » pt wrz 05, 2014 1:24 pm

KSikorski pisze:Przełożenia 3,9 z przedniego mostu mają mniejszą średnicę koła talerzowego niż przełożenia 4,3, oraz inną konstrukcję odlewu gruchy. Żeby włożyć 4,3 do mostu w którym wcześniej było 3,9 trzeba powiększyć wycięcia w pochwie mostu, inaczej się nie zmieści.
Dokładnie, ale po dłubnięciu wchodzi nowszy dyfer i można wtedy w przedliftowym modelu założyć spokojnie koła 29-30 cali

Awatar użytkownika
KSikorski
Posty: 2020
Rejestracja: pn paź 27, 2008 2:07 pm
Lokalizacja: Kielno

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: KSikorski » pt wrz 05, 2014 8:16 pm

Ja na razie sprawdzę ścieżkę mocniejszego silnika zamiast wolniejszych mostów... Nie lubię jak silnik za bardzo wyje na przelotach po asfalcie.
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21

Jarek77
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 74
Rejestracja: pn sie 17, 2009 5:56 am
Lokalizacja: lubuskie

Re: Jimny - dyferencjały

Post autor: Jarek77 » sob wrz 13, 2014 9:31 pm

KSikorski pisze:Ja na razie sprawdzę ścieżkę mocniejszego silnika zamiast wolniejszych mostów... Nie lubię jak silnik za bardzo wyje na przelotach po asfalcie.
"luz" w przełożeniach => większe koła => cięcie nadkoli => niekończąca się opowieść :D
mocniejszy silnik zawsze się przyda

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości