Regulacja luzu zaworowego płytkami w Jimnym

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
Gorg
Posty: 732
Rejestracja: sob sty 29, 2005 11:08 pm
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Regulacja luzu zaworowego płytkami w Jimnym

Post autor: Gorg » śr lut 18, 2015 10:33 pm

Korzystając z manuala przetłumaczyłem i opisałem po polsku jak tą regulację przeprowadzić. Chciałbym aby spojrzał na to ktoś kto takie regulacje wykonuje i sprawdził czy wszystko się zgadza. Dodatkowo jest mowa w manualu o jakimś specjalnym narzędziu potrzebnym przy wyjmowaniu płytek (jest ich parę typów w zależności od zaworu). I mam pytanie co to za przyrząd, jaki jest jego cel (nie wynika to z manuala) i czy można go zastąpić czymś ogólnodostępnym. Korzystałem ze stron manuala: 6A1-9, 6A1-10, 6A1-11, 6A1-12, 6A1-15, 6A1-16, 6A1-17.
Opis
Sprawdzanie luzów zaworowych
1) odłącz kabel ujemny od akumulatora
2) Odkręć pokrywę zaworów – opis w poniżej
3) Używając klucza 17 mm obróć koło pasowe wału korbowego zgodnie z ruchem wskazówek zegara
Obrazek
tak aż krzywki wału rozrządu ustawią się prostopadle do płytek badanych jak na szkicu.
Obrazek
Chodzi o to aby znacznik prostokątny ustawił się jak na szkicu poniżej. Jak ustawisz to sprawdź szczelinę zgodnie z punktem 4.
Najpierw ustaw w ten sposób wałek rozrządu dla zaworu „1” i „7”, następnie przestaw kluczem dla zaworu „3” i „8”, następnie „4” i „6”, następnie dla zaworów „2” i „5”.
Obrazek
4) Sprawdź szczelinę pomiędzy krzywką wału a płytką używając szczelinomierza.
a) W przypadku wałka rozrządu od strony dolotu wartość musi mieścić się w granicach
Dla temperatury płynu chłodzącego 15 – 250C ma znajdować się pomiędzy 0,18 – 0,22 mm
Dla temperatury płynu chłodzącego 60 – 680C ma znajdować się pomiędzy 0,21 – 0,27 mm
b) W przypadku wałka rozrządu od strony wylotu wartość musi mieścić się w granicach
Dla temperatury płynu chłodzącego 15 – 250C ma znajdować się pomiędzy 0,28 – 0,32 mm
Dla temperatury płynu chłodzącego 60 – 680C ma znajdować się pomiędzy 0,30 – 0,36 mm

Wymiana płytek:
Kluczem 17 mm kręcąc za koło pasowe wału korbowego przestaw krzywkę wałka rozrządu do góry – jak na szkicu. Płytka zamocowana jest w pierścieniu z nacięciem – przesuń tak nacięcie aby znajdowało się jak na szkicu i było później dostępne aby śrubokrętem móc podważyć płytkę.
Obrazek
Obróć wałek rozrządu tak aby krzywka znalazła się od strony zaworu i odkręć śruby trzymające wałek.
Zamontuj specjalne narzędzie przykręcając je siłą 8Nm. Pamiętaj aby zastosować odpowiednie specjalne narzędzie do odpowiedniego zaworu. W tabeli są przypisane numery narzędzi do opisów na zaworach.
ObrazekObrazek
Obróć krzywkę wałka rozrządu o 90 stopni i wyjmij płytkę regulacyjną podważając ją i chwytając za pomocą narzędzia z magnesem na końcu.
Obrazek
Sprawdź mikrometrem grubość płytki i następnie obliczając dobierz odpowiednią nową płytkę
Obliczenia
Jeśli płytka zużyta ma grubość 2,4mm i wcześniej sprawdziliśmy szczelinomierzem że szczelina pomiędzy krzywką i płytką jak jeszcze była założona wynosi 0,45 mm to należy dodać te wartości, następnie dojąć od wyniku 0,2 mm(jeżeli jest to płytka z układu dolotu) lub 0,3 mm (jeżeli jest to płytka z układu wylotu) i uzyskujemy grubość płytki jaką należy zastosować.
Czyli dla dolotu
2,4 + 0,45 – 0,2 = 2,65 mm – grubość płytki nowej jaką włożyć.
Wsuwamy nową płytkę w miejsce starej
Grubości płytek dostępne w Suzuki znajdują się w tabeli
Obrazek
Obróć wałek rozrządu tak aby krzywka znalazła się od strony zaworu i odkręć śruby trzymające wałek.
Zdejmij specjalne narzędzie i dokręć śrubami mocowanie wału siłą 11Nm
Ponownie sprawdź szczelinomierzem.
ObrazekObrazek

Demontowanie pokrywy zaworów
1) odłącz biegun ujemy od akumulatora
2) Odłącz linkę gazu (1) z plastikowego zaczepu (2)
3) odkręć i zdejmij górną tworzywową pokrywę (3)
Wypnij kable zapłonowe (1)
5) Wyjmij kable zapłonowe, uchwyty kabli i kopułki świec
6) Wyjmij miarkę poziomu oleju
7) Odepnij jeszcze dwie rurki numer (2) i (4)
8) Odkręć śruby mocujące pokrywę zgodnie z zaznaczonym schematem od „1” – „7”
9) Zdejmij pokrywę zaworów , uszczelkę pokrywy oraz uszczelki świec zapłonowych
Obrazek
10) Sprawdź ich stan – czy nie są uszkodzone
11) Wyczyść powierzchnię przylegania uszczelki z starego silikonu, resztek uszczelki, pyłu itp.
12) Po wyczyszczeniu nałóż silikon wysokotemperaturowy (w manualu jest to podane jako środek Sealand 99000-31150) w zaznaczone miejsca „A” jak na schematach.
Obrazek
13) Załóż uszczelki upewniając się że nie przesunęły się w trakcie montażu pokrywy
14) Dokręć pokrywę siłą 8Nm dokręcając po kolei śruby zgodnie z schematem od „1” do „7”
Obrazek
15) Załóż wszystkie pozostałe przewody które wcześniej zdjąłeś i podłącz akumulator
Suzuki Grand Vitara / Suzuki Jimny
http://magia-modelarstwa.blogspot.com/

Awatar użytkownika
pawel abramczyk
 
 
Posty: 3441
Rejestracja: pt lis 28, 2008 6:12 pm
Lokalizacja: KRAKÓW 511-243-086
Kontaktowanie:

Re: Regulacja luzu zaworowego płytkami w Jimnym

Post autor: pawel abramczyk » pt lut 20, 2015 8:47 pm

to powinno być przyklejone u góry , albo stworzyć temat o takiej tematyce związanej tylko i wyłącznie o jimnim


:)2

czyli muszę przeregulować zawory
Super parchatek Super y60 :lol:

Awatar użytkownika
Gorg
Posty: 732
Rejestracja: sob sty 29, 2005 11:08 pm
Lokalizacja: Katowice
Kontaktowanie:

Re: Regulacja luzu zaworowego płytkami w Jimnym

Post autor: Gorg » sob lut 21, 2015 2:45 pm

no i nikt nie potrafi odpowiedzieć cóż to za specjalne narzędzie a wszyscy regulują luzy zaworowe jak książka przykazuje co 30 000 km - tak przynajmniej wynika z wypowiedzi na forum. Czyżby to było tylko trolowanie internetowe jak nowy zapyta o luzy?

Może jednak ktoś to robi lub podglądał mechanika który to robił i może napisać coś o tym specjalnym narzędziu?
Suzuki Grand Vitara / Suzuki Jimny
http://magia-modelarstwa.blogspot.com/

Awatar użytkownika
Lukaszek :)
 
 
Posty: 143
Rejestracja: ndz gru 05, 2004 5:21 pm
Lokalizacja: Wałbrzych

Re: Regulacja luzu zaworowego płytkami w Jimnym

Post autor: Lukaszek :) » sob lut 21, 2015 11:06 pm

Hej

Wg mnie to specjalne narzędzie ma na celu nacisnąć szklankę żeby zrobić miejsce pomiędzy wałkiem a płytką żebyś mógł oną wyciągnąć bez zdejmowania wałka. Można ją zastąpić czymś innym, ale jak strzeli w palce to będzie bolało, można też taki przyrząd zrobić. Można też zmierzyć wszystkie luzy, potem zdemontować wałki i masz dostęp do wszystkich płytek.
Tak czy siak trzeba mieć one płytki.

Dobra robota z opisem :) :)2

Pozdrawiam

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości