klatka zewnętrzna
Moderator: Albert_N
- Zefir
- jestem tu nowy...
- Posty: 10
- Rejestracja: pt lis 04, 2005 9:35 am
- Lokalizacja: Żary woj. lubuskie
klatka zewnętrzna
Przymierzam się do zrobienia klateczki w mojej suczce . Znalazłem już spawacza (niestety będą spawane... po 2 miesiącach poszukiwania gientarki bez rezultatu poddałem się)
Mam pytanie do osób które w ostatnim czasie wykonywały do samuraja klatke(klatka tzw. standard: progi, boki, gora, przod-mocowanie do orurowania przedniego...itd.) . Ile trzeba w przybliżeniu szykować kaski na rury? Myślałem o rurkach fi 50mm, w ściance 2mm. Będzie ok? Może macie jakieś inne propozycje co do rurki? WIem że moje zapytanie nie jest dokładne i ktoś mogł kupić rurki na złomie a inny w centrostalu... itp. Chcialem zadzwonic do centrostalu ale już zamknięte, a mam już termin u spawacza zaklepany i bardzo mocno mnie ciekawi ile keszu będę musiał wywalić.
Z gory dzieki za odpowiedzi.
Pozdro
Zefir
Mam pytanie do osób które w ostatnim czasie wykonywały do samuraja klatke(klatka tzw. standard: progi, boki, gora, przod-mocowanie do orurowania przedniego...itd.) . Ile trzeba w przybliżeniu szykować kaski na rury? Myślałem o rurkach fi 50mm, w ściance 2mm. Będzie ok? Może macie jakieś inne propozycje co do rurki? WIem że moje zapytanie nie jest dokładne i ktoś mogł kupić rurki na złomie a inny w centrostalu... itp. Chcialem zadzwonic do centrostalu ale już zamknięte, a mam już termin u spawacza zaklepany i bardzo mocno mnie ciekawi ile keszu będę musiał wywalić.
Z gory dzieki za odpowiedzi.
Pozdro
Zefir
Co do spawania - jest taka firma na śląsku - nie pomnę nazwy teraz - robią takie pochwyty do drzwi itp, mają kształtki pod różnym kątem do których dospawujesz proste odcinki rur. eleminuje to giętarkę i wygląda strasznie ok. Nie znam tylko grubości ścianek tych kształtek. A jeżeli chodzi o cenę to zazwyczaj jest za tonę i musisz mieć katalog żeby przeliczyć. 

Zuzia 1,6 Vitara
uwaga: nie patrz w światło lasera pozostałym okiem
uwaga: nie patrz w światło lasera pozostałym okiem
to nie są kolanka hamburskie tylko wygięte kawałki normalnych rur, po prostu goście zamiast giąć skomplikowane kształty zamawiają wygięte odcinki pod różnymi kontami i spawają se z prostymi. Skraca to czas wykonania końcowego wyrobu. Po wyspawaniu i oszlifowaniu, ocynkowaniu i pomalowaniu nie ma śladów łączeń. Tylko nie wiem z jakich grubości rur to robią ale się dopytać można.homikk pisze:ty, kender, od kiedy klatke bezpieczeństwa robi sie na kolankach hamburskich?
Jeżeli kolanka hamburskie dobrze rozumiem - takie co się skręca na gwint później

a raz czy dwa gdzieś widziałem taką klatkę na kolankach ale to faja była
Zuzia 1,6 Vitara
uwaga: nie patrz w światło lasera pozostałym okiem
uwaga: nie patrz w światło lasera pozostałym okiem
ano jak tak, to takMroczny pisze:kolana hamburskie to są te, które się wspawuje zamiast giąć rurę na małe promienie
spawane = mniej wytrzymałe od giętego - i trzeba mieć pojęcie jak spawać
co do gięcia - jak Ty 2 miesiące szukałeś giętarki? ja mam dwie
każdy naprawiacz układów wydechowych też
i co drugi zakład ślusarski
a mnie zawsze uczyli że spaw silniejszy od materiału

A pozatym z kolanek się klatki nie robi, no
Zuzia 1,6 Vitara
uwaga: nie patrz w światło lasera pozostałym okiem
uwaga: nie patrz w światło lasera pozostałym okiem
Czy kolana hamburskie, czy kształtki to wszystko jedno - ważne że spawane na styk.
Można taką klatkę wykonać ale nie całą ( pałąki główne muszą być gięte ! ) i trzeba pospawać bardzo starannie i po prawidłowym przygotowaniu
Najlepsze wytyczne - Załącznik "J" FIA - polecam stosować dla własnego i innych bezpieczeństwa
@kender spaw jest mocniejszy od materiału tylko nie jest plastyczny co w przypadku klatek ma wielkie znaczenie
Można taką klatkę wykonać ale nie całą ( pałąki główne muszą być gięte ! ) i trzeba pospawać bardzo starannie i po prawidłowym przygotowaniu
Najlepsze wytyczne - Załącznik "J" FIA - polecam stosować dla własnego i innych bezpieczeństwa
@kender spaw jest mocniejszy od materiału tylko nie jest plastyczny co w przypadku klatek ma wielkie znaczenie
człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi
Spokojnie, mozna spawac i spaw jest odpowiednio wytrzymaly jesli spawa sie odpowiednia stal.PM metal tuning pisze:Czy kolana hamburskie, czy kształtki to wszystko jedno - ważne że spawane na styk.
Można taką klatkę wykonać ale nie całą ( pałąki główne muszą być gięte ! ) i trzeba pospawać bardzo starannie i po prawidłowym przygotowaniu
Najlepsze wytyczne - Załącznik "J" FIA - polecam stosować dla własnego i innych bezpieczeństwa
@kender spaw jest mocniejszy od materiału tylko nie jest plastyczny co w przypadku klatek ma wielkie znaczenie
Nie kazda stal jest spawalna ! I taka ktora nie jest (bo ma np. zbyt duzo wegla) bedzie pozniej pekac.
Jesli chodzi o spawanie elementow narazonych jak klatka, to technologia jest prosta.
Oczywiscie odpada spawanie "na styk". Trzeba dorobic tulejke, ktora wejdzie w miare ciasno wewnatrz rurek.
Rurki przy koncu ktory bedzie spawany nawierca sie w dwoch miejscach, tak aby mozna bylo zrobic spawem "oczko"
z wsadzona weanatrz tulejka. Laczone rurki obspawuje sie od czola dookola tak, aby przespawac lacznie z tuleka.
I spoina gotowa. Taki spaw przetrzyma rurke, klatke i duzo, duzo wiecej.
Oczywiscie, prosciej i szybciej ponaginac odpowiednie ksztalty z litego materialu

Ta technologie przetestowalem osobiscie na naprawianej ramie zabytkowego motocykla
z calkowicie sztywnym tylnym zawieszeniem. Wszystkie cztery spawy wytrzymaly jakies 2 000 km
przez 2 lata po dziurawym Wroclawiu i jeden "wielki dzwon" przez patalacha w kapeluszu jadacego poldkiem

Motorek se polecial, opadl, cosik tak sie wyglo, zwichrowalo ale nic nie peklo

LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza
LJ-81 jeszcze lepsza







zanim zaczniesz radzić przeczytaj załącznik.



to jest metoda garażowa i wykonujesz tak na własną odpowiedzialność.
jeśli gość który pytał o klatkę tak ją zrobi, wykona porządną rolkę, zostanie inwalidą to zwróci się do Ciebie bo wykonał zgodnie z Twoją radą.
A Ty mu pewnie powiesz że nie musiał tego brać poważnie


człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi
A i zapomniałem, zanim mnie uspokoisz materiałoznawstwem i stalami spawalnymi, to pragnę Cię poinformować, że w miarę
popularna ( i w miarę tania ) rura nadająca się do tego celu to - rura czarna bez szwu ST37, DIN1629 - ( rura jest cechowana )
i jest w pełni spawalna metodą MAG oraz elektrodami otulonymi w odpowiadającym jej gatunku.
To jest minimum
Coś gdzieś dzwoniło.....
popularna ( i w miarę tania ) rura nadająca się do tego celu to - rura czarna bez szwu ST37, DIN1629 - ( rura jest cechowana )
i jest w pełni spawalna metodą MAG oraz elektrodami otulonymi w odpowiadającym jej gatunku.
To jest minimum

Coś gdzieś dzwoniło.....

człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi
Nie za bardzo rozumiem co kwestionujesz lub bierzesz uwagi jakos do siebiePM metal tuning pisze:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
zanim zaczniesz radzić przeczytaj załącznik.![]()
![]()
![]()
to jest metoda garażowa i wykonujesz tak na własną odpowiedzialność.
jeśli gość który pytał o klatkę tak ją zrobi, wykona porządną rolkę, zostanie inwalidą to zwróci się do Ciebie bo wykonał zgodnie z Twoją radą.
A Ty mu pewnie powiesz że nie musiał tego brać poważnie![]()

Mysle, ze podtawa wytrzymalosci klatki nie sa spawy i ich technika wykonania, ale konstrukcja,
Jak ktos opiera wytrzymalosc na spawach, to nie jest klatka tylko trumna, spawy trzeba zrobic
tak aby nie pekly i to chyba byla istota problemu - czyz nie? Konstrukcja to zupelnie odmienna sprawa.
Jesli chodzi o dobor materialu, to zwrocilem tylko uwage, ze przy dobieraniu elementow do wykonania lukow
trzeba to zrobic umiejetnie a nie brac z polki hurtownianej jak leci, po ksztalcie itd.
Moga sie trafic elementy wykonane ze stali niespawalnych, czyż nie?
Zupelnie nie rozumiem skad te zlosci

LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza
LJ-81 jeszcze lepsza

No fajnie, ale o co chodzi? Ty to wiesz, ale jakos wczesniej nikt o tym nie wspomnial, a teraz mozePM metal tuning pisze:A i zapomniałem, zanim mnie uspokoisz materiałoznawstwem i stalami spawalnymi, to pragnę Cię poinformować, że w miarę
popularna ( i w miarę tania ) rura nadająca się do tego celu to - rura czarna bez szwu ST37, DIN1629 - ( rura jest cechowana )
i jest w pełni spawalna metodą MAG oraz elektrodami otulonymi w odpowiadającym jej gatunku.
To jest minimum![]()
Coś gdzieś dzwoniło.....
przynajmniej zwroci uwage na odpowiedni dobor materialu z punktu widzenia spawalnosci

LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza
LJ-81 jeszcze lepsza

Mysle, ze zbyt czesto upraszcza sie stawiane tu problemy, nie rozwazajac teorii wszelakich problemowhomikk pisze:![]()
na podstawie tego tematu można napisać prace mgr. pt. "ofrołd w teorii internetowej a rzeczywistośc"

Przykladem niech bedzie mongosc teorii na wykonanie liftu na wieszakach, az do monstrualnie przerosnietych na pol metra

Tak dla rownowagi w przyrodzie, jak sa goscie co kazdy zagajnik wyrownaja na drogi
tak musza byc zieloni co stana w obronie kazdego krzaczka i jakos sa drogi i lasy itd.
Jest wiele potrzeb na zmiany w zawieszeniu, ukladzie hamulcowym, malo kasy na gotowe rozwiazania,
duzo pomyslow i zapalu, to trzeba znalezc przeciwwage, aby zachowac rownowage w przyrodzie.
Jest rozporzadzenie dotyczace wykonywania przegladow rejestracyjnych, warto poczytac bo to ksztalcaca lektura.
Na jednej ze stacji diagnostycznych we Wroclawiu jest taka gablota z eksponatami ...
LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza
LJ-81 jeszcze lepsza

Jako ciekawostke dodam, ze wykonuje sie klatki ze stali 25CrMo4 która łatwo spawalna nie jest, a do tego jest do obrobki cieplnej 
Co do spawania klatki z kolanek, laczenia na zakladke i przeciwwskazan - warto sie zastanowic co sie dzieje z rura laczona podczas jej zginania w przeroznych kierunkach - peknie najszybciej tam gdzie rozklad sil nie bedzie rownomierny - a wiec tez tam gdzie bedzie mocniejsza niz w innym miejscu..

Co do spawania klatki z kolanek, laczenia na zakladke i przeciwwskazan - warto sie zastanowic co sie dzieje z rura laczona podczas jej zginania w przeroznych kierunkach - peknie najszybciej tam gdzie rozklad sil nie bedzie rownomierny - a wiec tez tam gdzie bedzie mocniejsza niz w innym miejscu..
dokładnie tak|bst| pisze:Jako ciekawostke dodam, ze wykonuje sie klatki ze stali 25CrMo4 która łatwo spawalna nie jest, a do tego jest do obrobki cieplnej
Co do spawania klatki z kolanek, laczenia na zakladke i przeciwwskazan - warto sie zastanowic co sie dzieje z rura laczona podczas jej zginania w przeroznych kierunkach - peknie najszybciej tam gdzie rozklad sil nie bedzie rownomierny - a wiec tez tam gdzie bedzie mocniejsza niz w innym miejscu..


tylko i wyłącznie z uwagi na koszty ( z którymi bardzo się liczy Zefir ) , możliwości pospawania, dostępność zaproponowałem :
ten post na wypadek jakbym został źle zrozumianyPM metal tuning pisze:w miarę popularna ( i w miarę tania ) rura nadająca się do tego celu to - rura czarna bez szwu ST37, DIN1629 - ( rura jest cechowana )
To jest minimum![]()

P.S.
to nie do Ciebie bst

człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi
- Discotheque
-
- Posty: 3241
- Rejestracja: wt kwie 30, 2002 1:00 am
- Lokalizacja: North
Kolanka w klatce to samobojstwo. W zyciu bym nie wsiadl do takiego auta szczegolnie ze w terenie nie jestes w stanie przewidziec co sie stanie. Na plaskim ok, rolka i brak twardych. Na rajdzie przewaznie walisz przy trawersie i ciezko wtedy nie zaliczyc wielu drzew. Strzaly beda w okreslone punkty a nie w calosc.
Ostatnio mielismy bok kiedy to uj wie jak uderzylismy klatka zewnetrzna w jeden nieszczesny wystajacy w tym miejscu spory kamien dokladnie idealnie w miejscu gdzie kierowca ma glowe. Rura ladnie sie wygiela i pociagnela za soba cala klatke amortyzujac obciazenie. Przy kolankach peknie w okolicy spawu. Widzialem juz taka hamburska klatke po uderzeniu w drzewo jak pourywane kawalki rur wbijaly sie wszedzie w samochod podczas dachowania.
Ostatnio mielismy bok kiedy to uj wie jak uderzylismy klatka zewnetrzna w jeden nieszczesny wystajacy w tym miejscu spory kamien dokladnie idealnie w miejscu gdzie kierowca ma glowe. Rura ladnie sie wygiela i pociagnela za soba cala klatke amortyzujac obciazenie. Przy kolankach peknie w okolicy spawu. Widzialem juz taka hamburska klatke po uderzeniu w drzewo jak pourywane kawalki rur wbijaly sie wszedzie w samochod podczas dachowania.
Forumowym oszołomom mówimy stanowcze NIE!
@Discotheque a ten kamień pewnie był sam na hektarowej polanie ( tak działają prawa Murphiego )
Dla niedowiarków i "szczęściarzy" wyprodukowano załącznik "J"- podane na tacy policzone konstrukcje.
Klatka z kolanek ma jeszcze jedną podstawową wadę - co tam jadę przecież mam klatkę
Dla niedowiarków i "szczęściarzy" wyprodukowano załącznik "J"- podane na tacy policzone konstrukcje.
Klatka z kolanek ma jeszcze jedną podstawową wadę - co tam jadę przecież mam klatkę

człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi
- Discotheque
-
- Posty: 3241
- Rejestracja: wt kwie 30, 2002 1:00 am
- Lokalizacja: North
I bardzo dobrze, zasiłek pogrzebowy jest zbyt niskiZefir pisze:Kto jest z woj. lubuskiego zasieg najlepiej ok 100km od Żar i ma giętarkę do rur. I chciałby pożyczyć oczywiście nie za darmoProszę na priv!
Już byłem zdecydowany na kolanka a tu kolega mnie przestraszyl... brrr pourywane wbijające się rury..... grrr... brrr

A nawiasem mówiąc zastanów się nad rozwiązaniem takim:
- solidny pałąk za głowami + zastrzały
- bez klatki zewnętrznej
- asekuracja boczna w punktach łączeń zastrzał/pałąk (przy cabrio)
- przy blaszance przejście przez słupek środkowy (od pałąka) w kierunku zawiasów drzwi.
spięte nad ramką szyby + krzyż nad głowami.(Przy cabrio możesz zrobić to samo).
Pałąk do ramy. Pomimo mocowań z przodu do zawiasów będzie pracować (skręcać się) prawidłowo z uwagi na oddalenie mocowań rama/kasta.
przy mocowaniu do zawiasów pośrednio jest jeszcze wykorzystywana oryginalna rozpora biegnąca pod deską.
człowiek człowiekowi wilkiem a kiwi kiwi kiwi
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości