Strona 1 z 7
klatka zewnętrzna
: śr gru 21, 2005 3:06 pm
autor: Zefir
Przymierzam się do zrobienia klateczki w mojej suczce . Znalazłem już spawacza (niestety będą spawane... po 2 miesiącach poszukiwania gientarki bez rezultatu poddałem się)
Mam pytanie do osób które w ostatnim czasie wykonywały do samuraja klatke(klatka tzw. standard: progi, boki, gora, przod-mocowanie do orurowania przedniego...itd.) . Ile trzeba w przybliżeniu szykować kaski na rury? Myślałem o rurkach fi 50mm, w ściance 2mm. Będzie ok? Może macie jakieś inne propozycje co do rurki? WIem że moje zapytanie nie jest dokładne i ktoś mogł kupić rurki na złomie a inny w centrostalu... itp. Chcialem zadzwonic do centrostalu ale już zamknięte, a mam już termin u spawacza zaklepany i bardzo mocno mnie ciekawi ile keszu będę musiał wywalić.
Z gory dzieki za odpowiedzi.
Pozdro
Zefir
: śr gru 21, 2005 3:52 pm
autor: kender
Co do spawania - jest taka firma na śląsku - nie pomnę nazwy teraz - robią takie pochwyty do drzwi itp, mają kształtki pod różnym kątem do których dospawujesz proste odcinki rur. eleminuje to giętarkę i wygląda strasznie ok. Nie znam tylko grubości ścianek tych kształtek. A jeżeli chodzi o cenę to zazwyczaj jest za tonę i musisz mieć katalog żeby przeliczyć.

: śr gru 21, 2005 8:31 pm
autor: homikk
ty, kender, od kiedy klatke bezpieczeństwa robi sie na kolankach hamburskich?

: śr gru 21, 2005 8:37 pm
autor: kender
homikk pisze:ty, kender, od kiedy klatke bezpieczeństwa robi sie na kolankach hamburskich?

to nie są kolanka hamburskie tylko wygięte kawałki normalnych rur, po prostu goście zamiast giąć skomplikowane kształty zamawiają wygięte odcinki pod różnymi kontami i spawają se z prostymi. Skraca to czas wykonania końcowego wyrobu. Po wyspawaniu i oszlifowaniu, ocynkowaniu i pomalowaniu nie ma śladów łączeń. Tylko nie wiem z jakich grubości rur to robią ale się dopytać można.
Jeżeli kolanka hamburskie dobrze rozumiem - takie co się skręca na gwint później

i widac połączenia.
a raz czy dwa gdzieś widziałem taką klatkę na kolankach ale to faja była
: śr gru 21, 2005 8:43 pm
autor: Mroczny
kolana hamburskie to są te, które się wspawuje zamiast giąć rurę na małe promienie
spawane = mniej wytrzymałe od giętego - i trzeba mieć pojęcie jak spawać
co do gięcia - jak Ty 2 miesiące szukałeś giętarki? ja mam dwie
każdy naprawiacz układów wydechowych też
i co drugi zakład ślusarski
: śr gru 21, 2005 8:49 pm
autor: kender
Mroczny pisze:kolana hamburskie to są te, które się wspawuje zamiast giąć rurę na małe promienie
spawane = mniej wytrzymałe od giętego - i trzeba mieć pojęcie jak spawać
co do gięcia - jak Ty 2 miesiące szukałeś giętarki? ja mam dwie
każdy naprawiacz układów wydechowych też
i co drugi zakład ślusarski
ano jak tak, to tak
a mnie zawsze uczyli że spaw silniejszy od materiału

no ale skoro tak prawicie to takich doświadczeń nie mam, widziałem po prostu jak to goście robili i spodobała mi się prostota. A pod kolana hamburskie rozumiem takie odlewane co przy dzwonie by pękneły. Człowiek całe życie się uczy.
A pozatym z kolanek się klatki nie robi, no
: śr gru 21, 2005 9:28 pm
autor: Twardy
Czy kolana hamburskie, czy kształtki to wszystko jedno - ważne że spawane na styk.
Można taką klatkę wykonać ale nie całą ( pałąki główne muszą być gięte ! ) i trzeba pospawać bardzo starannie i po prawidłowym przygotowaniu
Najlepsze wytyczne - Załącznik "J" FIA - polecam stosować dla własnego i innych bezpieczeństwa
@kender spaw jest mocniejszy od materiału tylko nie jest plastyczny co w przypadku klatek ma wielkie znaczenie
: czw gru 22, 2005 8:06 am
autor: matchbox
PM metal tuning pisze:Czy kolana hamburskie, czy kształtki to wszystko jedno - ważne że spawane na styk.
Można taką klatkę wykonać ale nie całą ( pałąki główne muszą być gięte ! ) i trzeba pospawać bardzo starannie i po prawidłowym przygotowaniu
Najlepsze wytyczne - Załącznik "J" FIA - polecam stosować dla własnego i innych bezpieczeństwa
@kender spaw jest mocniejszy od materiału tylko nie jest plastyczny co w przypadku klatek ma wielkie znaczenie
Spokojnie, mozna spawac i spaw jest odpowiednio wytrzymaly jesli spawa sie odpowiednia stal.
Nie kazda stal jest spawalna ! I taka ktora nie jest (bo ma np. zbyt duzo wegla) bedzie pozniej pekac.
Jesli chodzi o spawanie elementow narazonych jak klatka, to technologia jest prosta.
Oczywiscie odpada spawanie "na styk". Trzeba dorobic tulejke, ktora wejdzie w miare ciasno wewnatrz rurek.
Rurki przy koncu ktory bedzie spawany nawierca sie w dwoch miejscach, tak aby mozna bylo zrobic spawem "oczko"
z wsadzona weanatrz tulejka. Laczone rurki obspawuje sie od czola dookola tak, aby przespawac lacznie z tuleka.
I spoina gotowa. Taki spaw przetrzyma rurke, klatke i duzo, duzo wiecej.
Oczywiscie, prosciej i szybciej ponaginac odpowiednie ksztalty z litego materialu
Ta technologie przetestowalem osobiscie na naprawianej ramie zabytkowego motocykla
z calkowicie sztywnym tylnym zawieszeniem. Wszystkie cztery spawy wytrzymaly jakies 2 000 km
przez 2 lata po dziurawym Wroclawiu i jeden "wielki dzwon" przez patalacha w kapeluszu jadacego poldkiem
Motorek se polecial, opadl, cosik tak sie wyglo, zwichrowalo ale nic nie peklo

: czw gru 22, 2005 8:53 am
autor: Twardy
: czw gru 22, 2005 9:11 am
autor: Twardy
A i zapomniałem, zanim mnie uspokoisz materiałoznawstwem i stalami spawalnymi, to pragnę Cię poinformować, że w miarę
popularna ( i w miarę tania ) rura nadająca się do tego celu to - rura czarna bez szwu ST37, DIN1629 - ( rura jest cechowana )
i jest w pełni spawalna metodą MAG oraz elektrodami otulonymi w odpowiadającym jej gatunku.
To jest minimum
Coś gdzieś dzwoniło.....

: czw gru 22, 2005 9:21 am
autor: homikk
na podstawie tego tematu można napisać prace mgr. pt. "ofrołd w teorii internetowej a rzeczywistośc"

: czw gru 22, 2005 9:28 am
autor: Twardy
: czw gru 22, 2005 10:47 am
autor: matchbox
Nie za bardzo rozumiem co kwestionujesz lub bierzesz uwagi jakos do siebie
Mysle, ze podtawa wytrzymalosci klatki nie sa spawy i ich technika wykonania, ale konstrukcja,
Jak ktos opiera wytrzymalosc na spawach, to nie jest klatka tylko trumna, spawy trzeba zrobic
tak aby nie pekly i to chyba byla istota problemu - czyz nie? Konstrukcja to zupelnie odmienna sprawa.
Jesli chodzi o dobor materialu, to zwrocilem tylko uwage, ze przy dobieraniu elementow do wykonania lukow
trzeba to zrobic umiejetnie a nie brac z polki hurtownianej jak leci, po ksztalcie itd.
Moga sie trafic elementy wykonane ze stali niespawalnych, czyż nie?
Zupelnie nie rozumiem skad te zlosci

: czw gru 22, 2005 10:51 am
autor: matchbox
PM metal tuning pisze:A i zapomniałem, zanim mnie uspokoisz materiałoznawstwem i stalami spawalnymi, to pragnę Cię poinformować, że w miarę
popularna ( i w miarę tania ) rura nadająca się do tego celu to - rura czarna bez szwu ST37, DIN1629 - ( rura jest cechowana )
i jest w pełni spawalna metodą MAG oraz elektrodami otulonymi w odpowiadającym jej gatunku.
To jest minimum
Coś gdzieś dzwoniło.....

No fajnie, ale o co chodzi? Ty to wiesz, ale jakos wczesniej nikt o tym nie wspomnial, a teraz moze
przynajmniej zwroci uwage na odpowiedni dobor materialu z punktu widzenia spawalnosci

: czw gru 22, 2005 11:00 am
autor: matchbox
homikk pisze:
na podstawie tego tematu można napisać prace mgr. pt. "ofrołd w teorii internetowej a rzeczywistośc"

Mysle, ze zbyt czesto upraszcza sie stawiane tu problemy, nie rozwazajac teorii wszelakich problemow
Przykladem niech bedzie mongosc teorii na wykonanie liftu na wieszakach, az do monstrualnie przerosnietych na pol metra
Tak dla rownowagi w przyrodzie, jak sa goscie co kazdy zagajnik wyrownaja na drogi
tak musza byc zieloni co stana w obronie kazdego krzaczka i jakos sa drogi i lasy itd.
Jest wiele potrzeb na zmiany w zawieszeniu, ukladzie hamulcowym, malo kasy na gotowe rozwiazania,
duzo pomyslow i zapalu, to trzeba znalezc przeciwwage, aby zachowac rownowage w przyrodzie.
Jest rozporzadzenie dotyczace wykonywania przegladow rejestracyjnych, warto poczytac bo to ksztalcaca lektura.
Na jednej ze stacji diagnostycznych we Wroclawiu jest taka gablota z eksponatami ...
: czw gru 22, 2005 11:04 am
autor: bst
Jako ciekawostke dodam, ze wykonuje sie klatki ze stali 25CrMo4 która łatwo spawalna nie jest, a do tego jest do obrobki cieplnej

Co do spawania klatki z kolanek, laczenia na zakladke i przeciwwskazan - warto sie zastanowic co sie dzieje z rura laczona podczas jej zginania w przeroznych kierunkach - peknie najszybciej tam gdzie rozklad sil nie bedzie rownomierny - a wiec tez tam gdzie bedzie mocniejsza niz w innym miejscu..
: czw gru 22, 2005 11:08 am
autor: Twardy
miałem odpowiedzieć.... ale nie odpowiem
bicie piany i odwracanie kota ogonem

: czw gru 22, 2005 11:23 am
autor: Twardy
|bst| pisze:Jako ciekawostke dodam, ze wykonuje sie klatki ze stali 25CrMo4 która łatwo spawalna nie jest, a do tego jest do obrobki cieplnej

Co do spawania klatki z kolanek, laczenia na zakladke i przeciwwskazan - warto sie zastanowic co sie dzieje z rura laczona podczas jej zginania w przeroznych kierunkach - peknie najszybciej tam gdzie rozklad sil nie bedzie rownomierny - a wiec tez tam gdzie bedzie mocniejsza niz w innym miejscu..
dokładnie tak
tylko i wyłącznie z uwagi na koszty ( z którymi bardzo się liczy Zefir ) , możliwości pospawania, dostępność zaproponowałem :
PM metal tuning pisze:w miarę popularna ( i w miarę tania ) rura nadająca się do tego celu to - rura czarna bez szwu ST37, DIN1629 - ( rura jest cechowana )
To jest minimum
ten post na wypadek jakbym został źle zrozumiany
P.S.
to nie do Ciebie
bst 
: czw gru 22, 2005 11:59 am
autor: Discotheque
Kolanka w klatce to samobojstwo. W zyciu bym nie wsiadl do takiego auta szczegolnie ze w terenie nie jestes w stanie przewidziec co sie stanie. Na plaskim ok, rolka i brak twardych. Na rajdzie przewaznie walisz przy trawersie i ciezko wtedy nie zaliczyc wielu drzew. Strzaly beda w okreslone punkty a nie w calosc.
Ostatnio mielismy bok kiedy to uj wie jak uderzylismy klatka zewnetrzna w jeden nieszczesny wystajacy w tym miejscu spory kamien dokladnie idealnie w miejscu gdzie kierowca ma glowe. Rura ladnie sie wygiela i pociagnela za soba cala klatke amortyzujac obciazenie. Przy kolankach peknie w okolicy spawu. Widzialem juz taka hamburska klatke po uderzeniu w drzewo jak pourywane kawalki rur wbijaly sie wszedzie w samochod podczas dachowania.
: czw gru 22, 2005 12:13 pm
autor: Zefir
Kto jest z woj. lubuskiego zasieg najlepiej ok 100km od Żar i ma giętarkę do rur. I chciałby pożyczyć oczywiście nie za darmo

Proszę na priv!
Już byłem zdecydowany na kolanka a tu kolega mnie przestraszyl... brrr pourywane wbijające się rury..... grrr... brrr
: czw gru 22, 2005 12:18 pm
autor: Twardy
@Discotheque a ten kamień pewnie był sam na hektarowej polanie ( tak działają prawa Murphiego )
Dla niedowiarków i "szczęściarzy" wyprodukowano załącznik "J"- podane na tacy policzone konstrukcje.
Klatka z kolanek ma jeszcze jedną podstawową wadę -
co tam jadę przecież mam klatkę 
: czw gru 22, 2005 12:30 pm
autor: matchbox
PM metal tuning pisze: (...)
co tam jadę przecież mam klatkę 
i dlatego nie bede mial klatki
a to byla sentencja na podsumowanie dyskusji o "biciu piany",
bez urazy PM,
jak kogos nie stac na porzadna klatke z zalacznika X, to Paryz-Dakar odpada

: czw gru 22, 2005 12:32 pm
autor: Discotheque
O jajka trzeba dbac!!!
: czw gru 22, 2005 12:33 pm
autor: Twardy
Zefir pisze:Kto jest z woj. lubuskiego zasieg najlepiej ok 100km od Żar i ma giętarkę do rur. I chciałby pożyczyć oczywiście nie za darmo

Proszę na priv!
Już byłem zdecydowany na kolanka a tu kolega mnie przestraszyl... brrr pourywane wbijające się rury..... grrr... brrr
I bardzo dobrze, zasiłek pogrzebowy jest zbyt niski
A nawiasem mówiąc zastanów się nad rozwiązaniem takim:
- solidny pałąk za głowami + zastrzały
- bez klatki zewnętrznej
- asekuracja boczna w punktach łączeń zastrzał/pałąk (przy cabrio)
- przy blaszance przejście przez słupek środkowy (od pałąka) w kierunku zawiasów drzwi.
spięte nad ramką szyby + krzyż nad głowami.(Przy cabrio możesz zrobić to samo).
Pałąk do ramy. Pomimo mocowań z przodu do zawiasów będzie pracować (skręcać się) prawidłowo z uwagi na oddalenie mocowań rama/kasta.
przy mocowaniu do zawiasów pośrednio jest jeszcze wykorzystywana oryginalna rozpora biegnąca pod deską.
: czw gru 22, 2005 12:38 pm
autor: Twardy
@matchbox zastanów się co piszesz - ludzie wierzą, widziałem
PEACE
