235/75/15 w Samuraiu - raz na zawsze podsumuje dla potomnych

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Arrtur
 
 
Posty: 137
Rejestracja: wt sty 18, 2005 5:23 pm
Lokalizacja: Wawa - Nadarzyn

235/75/15 w Samuraiu - raz na zawsze podsumuje dla potomnych

Post autor: Arrtur » sob lut 24, 2007 9:37 pm

Chcac zmienic opony czytalem i czytalem jakie wejda nie wejda czy sie zmiaszcza czy obcieraja jak to jezdzi na tym itd tararara...

Oczywiscie kazdy mial inna teorie, kazdy pisal co innego z wlasnej praktyki przy swoim czesto wiecej lub mniej motanym aucie i tak naprawde jak zwykle nie wiadomo bylo o co chodzi i czy zadziala.

Dlatego dla potomnych z tym tematem i tutaj a nie w "oponach" - choc moze przekleje - napisze podsumowanie.

1 Generalnie warto miec choc troche wyzsza auto, a to podleczone resory a to buda czy cokolwiek, choc teoretycznie na seryjne w dobrym stanie opony wchodza.
2 Jak napisalo mi dwoch kolegow na felgach trojkatach (i mostach szerokich) nic nie obciera o resory (wierze, choc nie wiem nie ma takich felg)
3 Teraz uwaga... na felgach "kolkach" nie wejda! obcieraja o resory.
4 Oczywiscie wedle teorii felgi powiny byc nieco szersze 6-7 " ale to wg uznania, sam gdyby nie obcieranie zalozylbym je na standard 5,5 bo 6mm na strone to wielkiego trapeza raczej nie zrobi
5 Juz na tych kolach auto traci moc. Czytalem ze raczej nie, ze nic nie czuc wlasciwie itd. Powtorze, auto traci moc i to zajebiscie wyraznie. Najlepiej widac to na trasie. (Wiadomo ze licznik inaczej pokazuje ale...) Szybkosc max na niskich 215 mialem 140 na 235 przy minimalnym wietrze ze 110 moze 120 z gorki. (po przeliczeniach)
6 Oczywiscie biegi sa dluzsze i przy wyprzedzaniu slabsze auto jest mniej sprawne. W terenie Nie wiem.
7 Na pewno mozna powiedziec ze traci sie 5 bieg. Poprostu auto prawie zdycha. Chyba ze wiatr jest w plecy albo jedzie sie rowno 80 po plaskim to se mozna wlozyc. Inaszej szkoda batarii
8 Calosc jest wyraznie ciezsza i u mnie szersza (felgi 7" -12) wiec czuc to na kierownicy. Nie zeby jakas tragedia poprostu czuc roznice i trzeba sie przyzwyczaic (lub amor skretu dobry zalozyc). Aha i mam wspomaganie nie wiem jak byloby bez pewnie trudniej.
9 Targanie po koleinach bez zmian. Targalo i targa, ale nie zeby cos wyraznie bardziej
10 Nie sa za szerokie. Nacisk na kolo jest ok i nie blokuje za szybko przy hamowaniu.
11 Oczywiscie wylaza poza standardowe nadkola, niewiele ale wystarczajaco zeby policja sie przyczepila i cale auto bylo wiecznie ujeb..
12 Historie z oporami toczenia i wiekszym spalaniem mozna wsadzic miedzy bajki - nie ma roznicy

To tyle. Ja uzywal auta w zime na co dzien i jezdze tez w trasy wiec trakcja na szosie ma dla mnie duze znaczenie. W terenie nie wiem, poza tym ze nie wyrywa blotnikow przy wykrzyzu, ale mocy tez pewnie braknie i biegami trza mieszac inaczej.

Dlatego do opcji opony w tym rozmiarze zeby mialo to sens od razu trzeba myslec o zestawie do reduktora inaczej tylko ladnie bedzie wygladalo.
Majac felgi "kolka" trzeba dolozyc dystanse i to ze szpilkami bo 5mm nie wystarczy, lub w ogole felgi. Dalej jeszcze poszerzenie nadkoli.

Czyli jak ktos jest na etapie zmiany opon i mysli o wiekszych to na same opony 235 szkoda baterii. Jesli nie planuje wydania wiecej kasy na reszte roboty i gadzetow to najlepszym rozwiazaniem bez wiekszych zmian a wygodnym jest 215


Milego dlubania
Pozdr
Arrtur
(GR89), (Cherokee96), (Sportage 99), (Samurai 0 ), Nissan d 22 i Fiat Fullback

Awatar użytkownika
Anchor
 
 
Posty: 118
Rejestracja: ndz gru 26, 2004 11:30 pm
Lokalizacja: KRK

Post autor: Anchor » sob lut 24, 2007 10:05 pm

Uff... Przeczytałem całość :)2 .
Dawno nie było tak konstruktywnego postu :P :)2

Awatar użytkownika
samurai_hel
 
 
Posty: 145
Rejestracja: pn gru 04, 2006 1:20 pm
Lokalizacja: HELL, pomorskie
Kontaktowanie:

Post autor: samurai_hel » sob lut 24, 2007 10:10 pm

wielkie brawa :)2 :)2 :)2 i cieszę się, że zostałem przy 215 :D
Aga i Zbyszek Samurai 1,3i MT lift 6cm, DW 9,5lbs, reduktor od 410; Merc V220

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Post autor: Kostuch » sob lut 24, 2007 11:00 pm

@arrtur
Masz jakiś dziwnie słaby silnik chyba.
U mnie w samuraiu '90 rozpędzam się do "granicy strachu" i jest miejsce pod pedałem gazu (opony AT 235/75R15). Piąty bieg mogę wrzucić przy 60km/h i się na nim dalej rozpędzać.
Nie ocierają o resory na standardowej feldze 5,5 cala w kółeczka (może masz felgi w "dziewięć kółek" od vitary? Mają chyba mniejszy offset od "dziesięciu kółek").
Obcierać będzie o plastyki i zagięcie przedniego zderzaka przy skręcie.
Przy szerokich mostach są szerokie nakłądki na błotniki - ta opona nie wystaje na standardowej feldze poza obrys nakładki.
W razie wątpliwości zapraszam na oględziny :o
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Wojtek-P
 
 
Posty: 1177
Rejestracja: ndz paź 08, 2006 5:31 pm
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Post autor: Wojtek-P » sob lut 24, 2007 11:56 pm

@ Arrtur
Wielkie dzięki za posta. Jutro zamawiam MT-ki i do teraz nie jestem pewien co do rozmiaru... Nie chcę wrzucać reduktora z 410 bo myślę, że jak przyjdzie czas to prędzej wydam kase na 4.16 albo jakąś zmote od razu z PTO. Więc chyba 215 będzie jak na razie.. W sumie w terenie nie będzie ogromnej różnicy. Tak myślę :roll:

@ Kostuch
Tak się cieszyłem po przeczytaniu posta Arrtura, że wiem jakie kółka brać :) Jednak jak przeczytałem Twojego to wątpliwości nadal są.. Silnik mam zdrowy i mocny jeszcze, mosty szerokie, nadkola szerokie, nowe resory no i felgi 'kółka'. Wg Ciebie ten zestaw da radę bez inwestycji w nowe felgi z odpowiednim ET?

Pozdro

Awatar użytkownika
galubap
Posty: 1850
Rejestracja: wt maja 23, 2006 8:35 am
Lokalizacja: Bielsko - Biała

Post autor: galubap » ndz lut 25, 2007 12:08 am

Wojtek-P pisze:(...)Więc chyba 215 będzie jak na razie.. W sumie w terenie nie będzie ogromnej różnicy. Tak myślę :roll: (...)
Teren terenem, ale po czarnym też warto w miarę komfortowo pomykać.
Nie wiem jak 215, ale 235 (moje letnie) w koleinach to tragedia. Ciągła walka z kierownicą :)3.
Przy okazji, jaka jest max. szerokość opon, żeby w koleinach nie szarpało? Wie ktoś, bo też się przymierzam do nowych opon?

Pozdrawiam:
Przemek

Awatar użytkownika
Keny
Posty: 381
Rejestracja: sob gru 03, 2005 4:05 pm
Lokalizacja: Inowrocław

Post autor: Keny » ndz lut 25, 2007 12:15 am

Założyłem 30/9.5/15 (czyli coś 235/75/15), mosty mam szerokie, felgi "trójkąty" odwrócone, nadkola "podcięte" - nic nie obciera jest ok. , reduktor orginał 1.3, nie wyczułem specjalnie jakiś dużych strat mocy.
[URL=http://www.fotosik.pl/showFullSize ... .jpg[/img][/url]
Frontera Long 2.4 1992 gaz
Suzuki Samurai 1.3 1987

Piotr Karcz
Posty: 1640
Rejestracja: pn kwie 04, 2005 1:13 am

Re: 235/75/15 w Samuraiu - raz na jutro podsumuje dla potomn

Post autor: Piotr Karcz » ndz lut 25, 2007 12:27 am

Arrtur pisze: 5 Juz na tych kolach auto traci moc. Czytalem ze raczej nie, ze nic nie czuc wlasciwie itd. Powtorze, auto traci moc i to zajebiscie wyraznie.
6 Oczywiscie biegi sa dluzsze i przy wyprzedzaniu slabsze auto jest mniej sprawne. W terenie Nie wiem.
7 Na pewno mozna powiedziec ze traci sie 5 bieg. Poprostu auto prawie zdycha.
Arrtur pisze: 12 Historie z oporami toczenia i wiekszym spalaniem mozna wsadzic miedzy bajki - nie ma roznicy

Nie żebym się złośliwił, ale masz tu wewnętrzną sprzeczność :roll:

Ja zmieniłem AT-ki na MT-ki 195/75 i przy moim staruszku pkt. 7 jest prawdziwy - 5-ki nie używam ze względu na opory jazdy.

Piotr Karcz
Posty: 1640
Rejestracja: pn kwie 04, 2005 1:13 am

Post autor: Piotr Karcz » ndz lut 25, 2007 12:39 am

Keny pisze: nie wyczułem specjalnie jakiś dużych strat mocy.
Od prawej: fabryczne 195, potem 225, 235

Obrazek

Dla silnika, sprzęgła itp. różnica raczej znaczna jak widać...

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Post autor: Kostuch » ndz lut 25, 2007 12:56 am

Wojtek-P pisze:@ Arrtur
Wielkie dzięki za posta. Jutro zamawiam MT-ki i do teraz nie jestem pewien co do rozmiaru... Nie chcę wrzucać reduktora z 410 bo myślę, że jak przyjdzie czas to prędzej wydam kase na 4.16 albo jakąś zmote od razu z PTO. Więc chyba 215 będzie jak na razie.. W sumie w terenie nie będzie ogromnej różnicy. Tak myślę :roll:

@ Kostuch
Tak się cieszyłem po przeczytaniu posta Arrtura, że wiem jakie kółka brać :) Jednak jak przeczytałem Twojego to wątpliwości nadal są.. Silnik mam zdrowy i mocny jeszcze, mosty szerokie, nadkola szerokie, nowe resory no i felgi 'kółka'. Wg Ciebie ten zestaw da radę bez inwestycji w nowe felgi z odpowiednim ET?

Pozdro
Ale co da radę?
Jeździłem sezon na 31/10,5R15 na standardowych falgach oraz standardowym reduktorze i "dawało radę", cokolwiek by to nie znaczyło.
Powiem tak: kup większe opony niż rozsądek nakazuje - będziesz miał motywację do zmiany reduktora i/lub przełożeń w mostach :)2
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
michal_cobra
 
 
Posty: 973
Rejestracja: wt gru 27, 2005 6:58 pm
Lokalizacja: Warszawa/Wesoła

Post autor: michal_cobra » ndz lut 25, 2007 1:11 am

Keny pisze:Założyłem 30/9.5/15 (czyli coś 235/75/15), mosty mam szerokie, felgi "trójkąty" odwrócone, nadkola "podcięte" - nic nie obciera jest ok. , reduktor orginał 1.3, nie wyczułem specjalnie jakiś dużych strat mocy.
[URL=http://www.fotosik.pl/showFullSize ... .jpg[/img][/url]
Kolego 235/75/15 to nie to samo co 30/9.5/15
michal_c ==> Vitara 1.6 8v LPG + LSD :-)
gg 9559834; skype michal_cobra

Awatar użytkownika
dziczek
 
 
Posty: 1136
Rejestracja: śr lut 22, 2006 8:15 pm
Lokalizacja: Góry Izerskie od początku do końca

Post autor: dziczek » ndz lut 25, 2007 1:25 am

może coś zacznę kasztanić ,bo tu na razie same brawa....zapraszam kolegę teoretyka na bagna ,a potem na wypowiedzi,jak błota kilo w gumofilcach przyniesie..... :)23
Pajero Classic
VW BUS ('72)-odpoczywa
ZRX 1100

Awatar użytkownika
Gujson
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 91
Rejestracja: śr lis 09, 2005 8:14 pm
Lokalizacja: Jaworzno i czasami Zawoja

Post autor: Gujson » ndz lut 25, 2007 7:52 am

Arrtur a co to za opony są?? żeby ich nie zanabyć przypadkiem ;)
wszystkich dziewczyn nie zaliczysz, ale warto próbować

Awatar użytkownika
KODŻI
Posty: 573
Rejestracja: pn sty 15, 2007 8:17 pm
Lokalizacja: Poznań / Polska Południowa

Post autor: KODŻI » ndz lut 25, 2007 9:54 am

U mnie jest tak samo w rozmarze ( 235/75/15)jak pisze KOSTUCH, wszystko o.k. :)2
Nic nie obciera i nie wystaje poza obrys auta, tyle że nie mam przednigo zderzaka.
Jest to chyba największy rozmiar opony który można założyć w samuraju bez większych problemów
EKIPA 4X4 KARKONOSZE
Sammi 1,3i

Awatar użytkownika
cornholio78
Posty: 1882
Rejestracja: sob kwie 15, 2006 2:08 pm

Re: 235/75/15 w Samuraiu - raz na jutro podsumuje dla potomn

Post autor: cornholio78 » ndz lut 25, 2007 10:26 am

Piotr Karcz pisze:
Arrtur pisze: 5 Juz na tych kolach auto traci moc. Czytalem ze raczej nie, ze nic nie czuc wlasciwie itd. Powtorze, auto traci moc i to zajebiscie wyraznie.
6 Oczywiscie biegi sa dluzsze i przy wyprzedzaniu slabsze auto jest mniej sprawne. W terenie Nie wiem.
7 Na pewno mozna powiedziec ze traci sie 5 bieg. Poprostu auto prawie zdycha.
Arrtur pisze: 12 Historie z oporami toczenia i wiekszym spalaniem mozna wsadzic miedzy bajki - nie ma roznicy

Nie żebym się złośliwił, ale masz tu wewnętrzną sprzeczność :roll:
...
niekoniecznie. Brak mocy na piątym biegu wynika bardziej z powiększonej średnicy kół niż z powiększonej szerokości. Piąty bieg staje się zbyt długi co w połączeniu z niska moca na wolnych obrotach powoduje że silnik nie jest w stanie uzyskac nadwyżki mocy potrzebnej do przyspieszania.

Za to punkt 12 sam w sobie jest bzdetem, ponieważ przy szerszych oponach i zachowaniu takiej samej rzeźby bieżnika opory toczenia musza się zwiększyć ze względu na większą powierzchnię styku opony z podłożem

Awatar użytkownika
Eskapada
 
 
Posty: 6434
Rejestracja: pn paź 11, 2004 4:02 pm
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Eskapada » ndz lut 25, 2007 10:35 am

galubap pisze:
Wojtek-P pisze:(...)Więc chyba 215 będzie jak na razie.. W sumie w terenie nie będzie ogromnej różnicy. Tak myślę :roll: (...)
Teren terenem, ale po czarnym też warto w miarę komfortowo pomykać.
Nie wiem jak 215, ale 235 (moje letnie) w koleinach to tragedia. Ciągła walka z kierownicą :)3.
Przy okazji, jaka jest max. szerokość opon, żeby w koleinach nie szarpało? Wie ktoś, bo też się przymierzam do nowych opon?
amortyzator skretu masz ?? zapewne nie :roll:
Dżip z lebiodką :)21
GSM 501 44 66 33

Awatar użytkownika
Colorado
 
 
Posty: 968
Rejestracja: śr mar 22, 2006 4:43 pm
Lokalizacja: Legionowo

Post autor: Colorado » ndz lut 25, 2007 10:35 am

235/75/15 to jest 29 cali- zmierz metrowka.
30/9,5 cala to w przyblizeniu 245/75/15
Cholerna sprezynka

Awatar użytkownika
Maciej 1
 
 
Posty: 239
Rejestracja: pn sie 04, 2003 5:16 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Maciej 1 » ndz lut 25, 2007 12:53 pm

panowie , sprawa wygląda tak że istotny jest jeszcze bieżnik opony i firma która je robi. np.pomiędzy 235/75R15 oryginałem AT jest olbrzymia różnica w porównaniu z nalewką MT a w szczególności Simexopodobnymi.
Nalewki w ogóle wypadają różnie w zależności od użytego karkasu. Na własnym przykładzie ;195/80R15 PNEUS OVADA EXTREME T3 ; wzór Simexa, ma wysokość opony 71cm. a kostki bieżnika 19mm. porównywalna opona Fedima Extreme 215R15 ma rzeczywistą wysokość 72cm tak więc jest tylko 1cm. różnicy a powinno być ok. 4cm.

Awatar użytkownika
bocianlf
 
 
Posty: 236
Rejestracja: pn sty 29, 2007 10:19 pm
Lokalizacja: Łask

Post autor: bocianlf » ndz lut 25, 2007 1:01 pm

ja posiadalem wczesneij standardy bfgoodrich 205/70 zmotalem zimowki 225/70 takie jak w sprinerach zakladali opona ciezsza byla bo wzmacniana auto odczuwa opony i to znacznie przy duzych wzniesnienach gdzie na standardach mielil jak zły teraz poprostu mu brakuje mocy wiec jak tylko wiosna bedzie i roztopy w planach beda MT ale nie jakies kozackie szeorkie tylko cos na wzor do 215 max niestety nie orientuje sie jakie oznaczenie beda mialy czy 30 -31 moze ktos napisze ;)
:) 4X4 :)
samurai->samurai->vitara->samurai->Terrano II

Awatar użytkownika
Maciej 1
 
 
Posty: 239
Rejestracja: pn sie 04, 2003 5:16 pm
Lokalizacja: Poznań

Post autor: Maciej 1 » ndz lut 25, 2007 1:06 pm

215 to 215 ,bo w calach to jakieś 28.5 . Proponuje 215R15MT (pełen profil czyli nie dzielone " / ") idealne i nie brak mocy.

Awatar użytkownika
Keny
Posty: 381
Rejestracja: sob gru 03, 2005 4:05 pm
Lokalizacja: Inowrocław

Post autor: Keny » ndz lut 25, 2007 1:45 pm

Michal_Cobra , napisałem "coś" czytaj +- , nie pisałem że jest to samo :wink: , opony, które mam to nie nalewki. Ale żeby były aż tak duże :-? . Co do 5-tki to bardzo rzadko jej używam :wink: . Aczkolwiek mam w planach (późniejszych) zapodać reduktor od 1.0 (ale to chyba normalne, że w "miarę jedzenia rośnie apetyt").
Frontera Long 2.4 1992 gaz
Suzuki Samurai 1.3 1987

Awatar użytkownika
artur krzysztof wnorowski
 
 
Posty: 901
Rejestracja: pn wrz 27, 2004 11:17 pm
Lokalizacja: SASKERS LAND

Post autor: artur krzysztof wnorowski » ndz lut 25, 2007 2:14 pm

Jezdze na 235/75/15 MT "kółka"
i nic nie obciera fakt tuning mocowania przedniego zderzaka trzeba było zrobic nic nie podcinane i motane a chodzi

Awatar użytkownika
gri74
 
 
Posty: 5786
Rejestracja: pn lis 24, 2003 9:40 pm
Lokalizacja: Warszawa

Post autor: gri74 » ndz lut 25, 2007 2:42 pm

Jednym słowem lipa to podsumowanie :lol:
Diffland .pl
Diffland Classic Car .pl

i wiele innych )

Awatar użytkownika
KODŻI
Posty: 573
Rejestracja: pn sty 15, 2007 8:17 pm
Lokalizacja: Poznań / Polska Południowa

Post autor: KODŻI » ndz lut 25, 2007 3:07 pm

Chyba tak :)3
EKIPA 4X4 KARKONOSZE
Sammi 1,3i

Awatar użytkownika
Gujson
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 91
Rejestracja: śr lis 09, 2005 8:14 pm
Lokalizacja: Jaworzno i czasami Zawoja

Post autor: Gujson » ndz lut 25, 2007 3:16 pm

a miało być tak pięknie :D
wszystkich dziewczyn nie zaliczysz, ale warto próbować

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość