235/75/15 w Samuraiu - raz na zawsze podsumuje dla potomnych
Moderator: Albert_N
235/75/15 w Samuraiu - raz na zawsze podsumuje dla potomnych
Chcac zmienic opony czytalem i czytalem jakie wejda nie wejda czy sie zmiaszcza czy obcieraja jak to jezdzi na tym itd tararara...
Oczywiscie kazdy mial inna teorie, kazdy pisal co innego z wlasnej praktyki przy swoim czesto wiecej lub mniej motanym aucie i tak naprawde jak zwykle nie wiadomo bylo o co chodzi i czy zadziala.
Dlatego dla potomnych z tym tematem i tutaj a nie w "oponach" - choc moze przekleje - napisze podsumowanie.
1 Generalnie warto miec choc troche wyzsza auto, a to podleczone resory a to buda czy cokolwiek, choc teoretycznie na seryjne w dobrym stanie opony wchodza.
2 Jak napisalo mi dwoch kolegow na felgach trojkatach (i mostach szerokich) nic nie obciera o resory (wierze, choc nie wiem nie ma takich felg)
3 Teraz uwaga... na felgach "kolkach" nie wejda! obcieraja o resory.
4 Oczywiscie wedle teorii felgi powiny byc nieco szersze 6-7 " ale to wg uznania, sam gdyby nie obcieranie zalozylbym je na standard 5,5 bo 6mm na strone to wielkiego trapeza raczej nie zrobi
5 Juz na tych kolach auto traci moc. Czytalem ze raczej nie, ze nic nie czuc wlasciwie itd. Powtorze, auto traci moc i to zajebiscie wyraznie. Najlepiej widac to na trasie. (Wiadomo ze licznik inaczej pokazuje ale...) Szybkosc max na niskich 215 mialem 140 na 235 przy minimalnym wietrze ze 110 moze 120 z gorki. (po przeliczeniach)
6 Oczywiscie biegi sa dluzsze i przy wyprzedzaniu slabsze auto jest mniej sprawne. W terenie Nie wiem.
7 Na pewno mozna powiedziec ze traci sie 5 bieg. Poprostu auto prawie zdycha. Chyba ze wiatr jest w plecy albo jedzie sie rowno 80 po plaskim to se mozna wlozyc. Inaszej szkoda batarii
8 Calosc jest wyraznie ciezsza i u mnie szersza (felgi 7" -12) wiec czuc to na kierownicy. Nie zeby jakas tragedia poprostu czuc roznice i trzeba sie przyzwyczaic (lub amor skretu dobry zalozyc). Aha i mam wspomaganie nie wiem jak byloby bez pewnie trudniej.
9 Targanie po koleinach bez zmian. Targalo i targa, ale nie zeby cos wyraznie bardziej
10 Nie sa za szerokie. Nacisk na kolo jest ok i nie blokuje za szybko przy hamowaniu.
11 Oczywiscie wylaza poza standardowe nadkola, niewiele ale wystarczajaco zeby policja sie przyczepila i cale auto bylo wiecznie ujeb..
12 Historie z oporami toczenia i wiekszym spalaniem mozna wsadzic miedzy bajki - nie ma roznicy
To tyle. Ja uzywal auta w zime na co dzien i jezdze tez w trasy wiec trakcja na szosie ma dla mnie duze znaczenie. W terenie nie wiem, poza tym ze nie wyrywa blotnikow przy wykrzyzu, ale mocy tez pewnie braknie i biegami trza mieszac inaczej.
Dlatego do opcji opony w tym rozmiarze zeby mialo to sens od razu trzeba myslec o zestawie do reduktora inaczej tylko ladnie bedzie wygladalo.
Majac felgi "kolka" trzeba dolozyc dystanse i to ze szpilkami bo 5mm nie wystarczy, lub w ogole felgi. Dalej jeszcze poszerzenie nadkoli.
Czyli jak ktos jest na etapie zmiany opon i mysli o wiekszych to na same opony 235 szkoda baterii. Jesli nie planuje wydania wiecej kasy na reszte roboty i gadzetow to najlepszym rozwiazaniem bez wiekszych zmian a wygodnym jest 215
Milego dlubania
Oczywiscie kazdy mial inna teorie, kazdy pisal co innego z wlasnej praktyki przy swoim czesto wiecej lub mniej motanym aucie i tak naprawde jak zwykle nie wiadomo bylo o co chodzi i czy zadziala.
Dlatego dla potomnych z tym tematem i tutaj a nie w "oponach" - choc moze przekleje - napisze podsumowanie.
1 Generalnie warto miec choc troche wyzsza auto, a to podleczone resory a to buda czy cokolwiek, choc teoretycznie na seryjne w dobrym stanie opony wchodza.
2 Jak napisalo mi dwoch kolegow na felgach trojkatach (i mostach szerokich) nic nie obciera o resory (wierze, choc nie wiem nie ma takich felg)
3 Teraz uwaga... na felgach "kolkach" nie wejda! obcieraja o resory.
4 Oczywiscie wedle teorii felgi powiny byc nieco szersze 6-7 " ale to wg uznania, sam gdyby nie obcieranie zalozylbym je na standard 5,5 bo 6mm na strone to wielkiego trapeza raczej nie zrobi
5 Juz na tych kolach auto traci moc. Czytalem ze raczej nie, ze nic nie czuc wlasciwie itd. Powtorze, auto traci moc i to zajebiscie wyraznie. Najlepiej widac to na trasie. (Wiadomo ze licznik inaczej pokazuje ale...) Szybkosc max na niskich 215 mialem 140 na 235 przy minimalnym wietrze ze 110 moze 120 z gorki. (po przeliczeniach)
6 Oczywiscie biegi sa dluzsze i przy wyprzedzaniu slabsze auto jest mniej sprawne. W terenie Nie wiem.
7 Na pewno mozna powiedziec ze traci sie 5 bieg. Poprostu auto prawie zdycha. Chyba ze wiatr jest w plecy albo jedzie sie rowno 80 po plaskim to se mozna wlozyc. Inaszej szkoda batarii
8 Calosc jest wyraznie ciezsza i u mnie szersza (felgi 7" -12) wiec czuc to na kierownicy. Nie zeby jakas tragedia poprostu czuc roznice i trzeba sie przyzwyczaic (lub amor skretu dobry zalozyc). Aha i mam wspomaganie nie wiem jak byloby bez pewnie trudniej.
9 Targanie po koleinach bez zmian. Targalo i targa, ale nie zeby cos wyraznie bardziej
10 Nie sa za szerokie. Nacisk na kolo jest ok i nie blokuje za szybko przy hamowaniu.
11 Oczywiscie wylaza poza standardowe nadkola, niewiele ale wystarczajaco zeby policja sie przyczepila i cale auto bylo wiecznie ujeb..
12 Historie z oporami toczenia i wiekszym spalaniem mozna wsadzic miedzy bajki - nie ma roznicy
To tyle. Ja uzywal auta w zime na co dzien i jezdze tez w trasy wiec trakcja na szosie ma dla mnie duze znaczenie. W terenie nie wiem, poza tym ze nie wyrywa blotnikow przy wykrzyzu, ale mocy tez pewnie braknie i biegami trza mieszac inaczej.
Dlatego do opcji opony w tym rozmiarze zeby mialo to sens od razu trzeba myslec o zestawie do reduktora inaczej tylko ladnie bedzie wygladalo.
Majac felgi "kolka" trzeba dolozyc dystanse i to ze szpilkami bo 5mm nie wystarczy, lub w ogole felgi. Dalej jeszcze poszerzenie nadkoli.
Czyli jak ktos jest na etapie zmiany opon i mysli o wiekszych to na same opony 235 szkoda baterii. Jesli nie planuje wydania wiecej kasy na reszte roboty i gadzetow to najlepszym rozwiazaniem bez wiekszych zmian a wygodnym jest 215
Milego dlubania
Pozdr
Arrtur
(GR89), (Cherokee96), (Sportage 99), (Samurai 0 ), Nissan d 22 i Fiat Fullback
Arrtur
(GR89), (Cherokee96), (Sportage 99), (Samurai 0 ), Nissan d 22 i Fiat Fullback
- samurai_hel
-
- Posty: 145
- Rejestracja: pn gru 04, 2006 1:20 pm
- Lokalizacja: HELL, pomorskie
- Kontaktowanie:
@arrtur
Masz jakiś dziwnie słaby silnik chyba.
U mnie w samuraiu '90 rozpędzam się do "granicy strachu" i jest miejsce pod pedałem gazu (opony AT 235/75R15). Piąty bieg mogę wrzucić przy 60km/h i się na nim dalej rozpędzać.
Nie ocierają o resory na standardowej feldze 5,5 cala w kółeczka (może masz felgi w "dziewięć kółek" od vitary? Mają chyba mniejszy offset od "dziesięciu kółek").
Obcierać będzie o plastyki i zagięcie przedniego zderzaka przy skręcie.
Przy szerokich mostach są szerokie nakłądki na błotniki - ta opona nie wystaje na standardowej feldze poza obrys nakładki.
W razie wątpliwości zapraszam na oględziny
Masz jakiś dziwnie słaby silnik chyba.
U mnie w samuraiu '90 rozpędzam się do "granicy strachu" i jest miejsce pod pedałem gazu (opony AT 235/75R15). Piąty bieg mogę wrzucić przy 60km/h i się na nim dalej rozpędzać.
Nie ocierają o resory na standardowej feldze 5,5 cala w kółeczka (może masz felgi w "dziewięć kółek" od vitary? Mają chyba mniejszy offset od "dziesięciu kółek").
Obcierać będzie o plastyki i zagięcie przedniego zderzaka przy skręcie.
Przy szerokich mostach są szerokie nakłądki na błotniki - ta opona nie wystaje na standardowej feldze poza obrys nakładki.
W razie wątpliwości zapraszam na oględziny

Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.
@ Arrtur
Wielkie dzięki za posta. Jutro zamawiam MT-ki i do teraz nie jestem pewien co do rozmiaru... Nie chcę wrzucać reduktora z 410 bo myślę, że jak przyjdzie czas to prędzej wydam kase na 4.16 albo jakąś zmote od razu z PTO. Więc chyba 215 będzie jak na razie.. W sumie w terenie nie będzie ogromnej różnicy. Tak myślę
@ Kostuch
Tak się cieszyłem po przeczytaniu posta Arrtura, że wiem jakie kółka brać
Jednak jak przeczytałem Twojego to wątpliwości nadal są.. Silnik mam zdrowy i mocny jeszcze, mosty szerokie, nadkola szerokie, nowe resory no i felgi 'kółka'. Wg Ciebie ten zestaw da radę bez inwestycji w nowe felgi z odpowiednim ET?
Pozdro
Wielkie dzięki za posta. Jutro zamawiam MT-ki i do teraz nie jestem pewien co do rozmiaru... Nie chcę wrzucać reduktora z 410 bo myślę, że jak przyjdzie czas to prędzej wydam kase na 4.16 albo jakąś zmote od razu z PTO. Więc chyba 215 będzie jak na razie.. W sumie w terenie nie będzie ogromnej różnicy. Tak myślę

@ Kostuch
Tak się cieszyłem po przeczytaniu posta Arrtura, że wiem jakie kółka brać

Pozdro
Teren terenem, ale po czarnym też warto w miarę komfortowo pomykać.Wojtek-P pisze:(...)Więc chyba 215 będzie jak na razie.. W sumie w terenie nie będzie ogromnej różnicy. Tak myślę(...)
Nie wiem jak 215, ale 235 (moje letnie) w koleinach to tragedia. Ciągła walka z kierownicą

Przy okazji, jaka jest max. szerokość opon, żeby w koleinach nie szarpało? Wie ktoś, bo też się przymierzam do nowych opon?
Pozdrawiam:
Przemek
Założyłem 30/9.5/15 (czyli coś 235/75/15), mosty mam szerokie, felgi "trójkąty" odwrócone, nadkola "podcięte" - nic nie obciera jest ok. , reduktor orginał 1.3, nie wyczułem specjalnie jakiś dużych strat mocy.
[URL=http://www.fotosik.pl/showFullSize ... .jpg[/img][/url]
[URL=http://www.fotosik.pl/showFullSize ... .jpg[/img][/url]
Frontera Long 2.4 1992 gaz
Suzuki Samurai 1.3 1987
Suzuki Samurai 1.3 1987
-
- Posty: 1640
- Rejestracja: pn kwie 04, 2005 1:13 am
Re: 235/75/15 w Samuraiu - raz na jutro podsumuje dla potomn
Arrtur pisze: 5 Juz na tych kolach auto traci moc. Czytalem ze raczej nie, ze nic nie czuc wlasciwie itd. Powtorze, auto traci moc i to zajebiscie wyraznie.
6 Oczywiscie biegi sa dluzsze i przy wyprzedzaniu slabsze auto jest mniej sprawne. W terenie Nie wiem.
7 Na pewno mozna powiedziec ze traci sie 5 bieg. Poprostu auto prawie zdycha.
Arrtur pisze: 12 Historie z oporami toczenia i wiekszym spalaniem mozna wsadzic miedzy bajki - nie ma roznicy
Nie żebym się złośliwił, ale masz tu wewnętrzną sprzeczność

Ja zmieniłem AT-ki na MT-ki 195/75 i przy moim staruszku pkt. 7 jest prawdziwy - 5-ki nie używam ze względu na opory jazdy.
-
- Posty: 1640
- Rejestracja: pn kwie 04, 2005 1:13 am
Ale co da radę?Wojtek-P pisze:@ Arrtur
Wielkie dzięki za posta. Jutro zamawiam MT-ki i do teraz nie jestem pewien co do rozmiaru... Nie chcę wrzucać reduktora z 410 bo myślę, że jak przyjdzie czas to prędzej wydam kase na 4.16 albo jakąś zmote od razu z PTO. Więc chyba 215 będzie jak na razie.. W sumie w terenie nie będzie ogromnej różnicy. Tak myślę![]()
@ Kostuch
Tak się cieszyłem po przeczytaniu posta Arrtura, że wiem jakie kółka braćJednak jak przeczytałem Twojego to wątpliwości nadal są.. Silnik mam zdrowy i mocny jeszcze, mosty szerokie, nadkola szerokie, nowe resory no i felgi 'kółka'. Wg Ciebie ten zestaw da radę bez inwestycji w nowe felgi z odpowiednim ET?
Pozdro
Jeździłem sezon na 31/10,5R15 na standardowych falgach oraz standardowym reduktorze i "dawało radę", cokolwiek by to nie znaczyło.
Powiem tak: kup większe opony niż rozsądek nakazuje - będziesz miał motywację do zmiany reduktora i/lub przełożeń w mostach

Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.
- michal_cobra
-
- Posty: 973
- Rejestracja: wt gru 27, 2005 6:58 pm
- Lokalizacja: Warszawa/Wesoła
Kolego 235/75/15 to nie to samo co 30/9.5/15Keny pisze:Założyłem 30/9.5/15 (czyli coś 235/75/15), mosty mam szerokie, felgi "trójkąty" odwrócone, nadkola "podcięte" - nic nie obciera jest ok. , reduktor orginał 1.3, nie wyczułem specjalnie jakiś dużych strat mocy.
[URL=http://www.fotosik.pl/showFullSize ... .jpg[/img][/url]
michal_c ==> Vitara 1.6 8v LPG + LSD
gg 9559834; skype michal_cobra

gg 9559834; skype michal_cobra
- cornholio78
- Posty: 1882
- Rejestracja: sob kwie 15, 2006 2:08 pm
Re: 235/75/15 w Samuraiu - raz na jutro podsumuje dla potomn
niekoniecznie. Brak mocy na piątym biegu wynika bardziej z powiększonej średnicy kół niż z powiększonej szerokości. Piąty bieg staje się zbyt długi co w połączeniu z niska moca na wolnych obrotach powoduje że silnik nie jest w stanie uzyskac nadwyżki mocy potrzebnej do przyspieszania.Piotr Karcz pisze:Arrtur pisze: 5 Juz na tych kolach auto traci moc. Czytalem ze raczej nie, ze nic nie czuc wlasciwie itd. Powtorze, auto traci moc i to zajebiscie wyraznie.
6 Oczywiscie biegi sa dluzsze i przy wyprzedzaniu slabsze auto jest mniej sprawne. W terenie Nie wiem.
7 Na pewno mozna powiedziec ze traci sie 5 bieg. Poprostu auto prawie zdycha.Arrtur pisze: 12 Historie z oporami toczenia i wiekszym spalaniem mozna wsadzic miedzy bajki - nie ma roznicy
Nie żebym się złośliwił, ale masz tu wewnętrzną sprzeczność![]()
...
Za to punkt 12 sam w sobie jest bzdetem, ponieważ przy szerszych oponach i zachowaniu takiej samej rzeźby bieżnika opory toczenia musza się zwiększyć ze względu na większą powierzchnię styku opony z podłożem
amortyzator skretu maszgalubap pisze:Teren terenem, ale po czarnym też warto w miarę komfortowo pomykać.Wojtek-P pisze:(...)Więc chyba 215 będzie jak na razie.. W sumie w terenie nie będzie ogromnej różnicy. Tak myślę(...)
Nie wiem jak 215, ale 235 (moje letnie) w koleinach to tragedia. Ciągła walka z kierownicą.
Przy okazji, jaka jest max. szerokość opon, żeby w koleinach nie szarpało? Wie ktoś, bo też się przymierzam do nowych opon?


Dżip z lebiodką
GSM 501 44 66 33

GSM 501 44 66 33
panowie , sprawa wygląda tak że istotny jest jeszcze bieżnik opony i firma która je robi. np.pomiędzy 235/75R15 oryginałem AT jest olbrzymia różnica w porównaniu z nalewką MT a w szczególności Simexopodobnymi.
Nalewki w ogóle wypadają różnie w zależności od użytego karkasu. Na własnym przykładzie ;195/80R15 PNEUS OVADA EXTREME T3 ; wzór Simexa, ma wysokość opony 71cm. a kostki bieżnika 19mm. porównywalna opona Fedima Extreme 215R15 ma rzeczywistą wysokość 72cm tak więc jest tylko 1cm. różnicy a powinno być ok. 4cm.
Nalewki w ogóle wypadają różnie w zależności od użytego karkasu. Na własnym przykładzie ;195/80R15 PNEUS OVADA EXTREME T3 ; wzór Simexa, ma wysokość opony 71cm. a kostki bieżnika 19mm. porównywalna opona Fedima Extreme 215R15 ma rzeczywistą wysokość 72cm tak więc jest tylko 1cm. różnicy a powinno być ok. 4cm.
ja posiadalem wczesneij standardy bfgoodrich 205/70 zmotalem zimowki 225/70 takie jak w sprinerach zakladali opona ciezsza byla bo wzmacniana auto odczuwa opony i to znacznie przy duzych wzniesnienach gdzie na standardach mielil jak zły teraz poprostu mu brakuje mocy wiec jak tylko wiosna bedzie i roztopy w planach beda MT ale nie jakies kozackie szeorkie tylko cos na wzor do 215 max niestety nie orientuje sie jakie oznaczenie beda mialy czy 30 -31 moze ktos napisze 



samurai->samurai->vitara->samurai->Terrano II
Michal_Cobra , napisałem "coś" czytaj +- , nie pisałem że jest to samo
, opony, które mam to nie nalewki. Ale żeby były aż tak duże
. Co do 5-tki to bardzo rzadko jej używam
. Aczkolwiek mam w planach (późniejszych) zapodać reduktor od 1.0 (ale to chyba normalne, że w "miarę jedzenia rośnie apetyt").



Frontera Long 2.4 1992 gaz
Suzuki Samurai 1.3 1987
Suzuki Samurai 1.3 1987
- artur krzysztof wnorowski
-
- Posty: 901
- Rejestracja: pn wrz 27, 2004 11:17 pm
- Lokalizacja: SASKERS LAND
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość