
opony Pirelli Scorpion
Moderator: Albert_N
opony Pirelli Scorpion
Witam. Mam pytanie w wiecznym temacie opon
Aktualnie mam założone 205/R15/70 ale ich życie dobiega końca i chciałbym założyć coś troche większego. Interesują mnie np. Pirelli Scorpion 225/R15/75 całoroczne, wóz nie liftowany, felgi orginalne, poszerzenia błotników są. Przeznaczenie opon to 95% asfalt, 5% okazyjnie lekki teren. Czy taka opona bez problemów wejdzie? Czy spalanie znacząco wzrośnie? Czy będzie o wiele głośniej na czarnym? Może coś innego doradzicie mniej więcej w tym rozmiarze... Z góry dzięki za wszystkie odpowiedzi i pozdrawiam

Suzuki Vitara 1.6 JLX Cabrio 1989r. LPG
Re: opony Pirelli Scorpion
Tej zimy je zdjąłem bo łysawe były no i powiem że w śniegu lepiej urabiały niż BFG AT.
Re: opony Pirelli Scorpion
mi good year at/r w takim rozmiarze przytrą raz za czas,
ale pewnie mam inne felgi,
poza tym fajne się jeździ,osiągi się znacząco nie pogorszyły
ale pewnie mam inne felgi,
poza tym fajne się jeździ,osiągi się znacząco nie pogorszyły
Wj/Wg
Re: opony Pirelli Scorpion
Które scorpiony? Atr, str, mt ...
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru
Re: opony Pirelli Scorpion
Dzięki za odpowiedzi. Też się zastanawiałem nad Good Year Wrangler, jest tego pare sztuk na allegro i w całkiem przyzwoitych cenach można wyrwać. Scorpiony raczej Atr, bo chyba te są bardziej na asfalt, mt to raczej przewaga na błotko a str to szczerze powiem nie wiem co znaczy. Poprawcie mnie jak sie myle z tymi skrótami bo pewny nie jestem
Suzuki Vitara 1.6 JLX Cabrio 1989r. LPG
Re: opony Pirelli Scorpion
Wszystkie terenowe pirelli nazywają się scorpion a goodyeary wrangler. Podstawowa różnica jest pomiędzy modelami. I wpierw warto zdecydować jaki typ opony się chce a potem dopiero jaka markę. Str to szosowa opona caloroczna do suvow ( miałem i nie polecam) a odpowiednik goodyeara to HP all weather ( raz miałem i tez tylko na szosę ). Obie firmy robią at ale jest multum innych producentów a np. Goodyear ma dwa modele ATR i AT/SA ( ten drugi nowszy z kevlarem - dla cichosci ponoć.). Moim zdaniem pirelli at będzie dość egzotyczny ( dostępność w pryzszlosci w wypadku uszkodzenia).
Czyli:
tylko teren - agresywne MT jak dimex lub choćby nalewki
głownie teren - MT albo takie hybrydy jak duratrac
szosa i czasem teren - agresywniejsze at (bfg, general,)
szosa i polne drogi - delikatniejsze AT ( pirelli, toyo)
szosa i od wielkiego dzwony jakiś szuterek - opony szosowe do suv (str, hp)
szosa i 500 koni - opony ultra high performance do suv
Ponieważ dochodzi jeszcze problem zimy - to można napisać książkę
Czyli:
tylko teren - agresywne MT jak dimex lub choćby nalewki
głownie teren - MT albo takie hybrydy jak duratrac
szosa i czasem teren - agresywniejsze at (bfg, general,)
szosa i polne drogi - delikatniejsze AT ( pirelli, toyo)
szosa i od wielkiego dzwony jakiś szuterek - opony szosowe do suv (str, hp)
szosa i 500 koni - opony ultra high performance do suv
Ponieważ dochodzi jeszcze problem zimy - to można napisać książkę
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru
Re: opony Pirelli Scorpion
na rendzu mialem typowe szosowki pirelli scorpion. Plusy w mniejszym spalaniu, ale na sniegu, wodzie to juz lepsze byly bfg at
Nie jeżdżę w błocie bo można się zakopać
zbieram schematy i smieci na chomikuj.pl/offroad4x4
zbieram schematy i smieci na chomikuj.pl/offroad4x4
Re: opony Pirelli Scorpion
Dziś miałem okazje porównać moje 215/70 do 235/75 (tak tylko na oko bo na feldze od terrano były i nie mogłem założyć) i te 75 to są o jakieś 9cm wyższe niż moje 70, wygląda że ciężko to będzie zmieścić w nie liftowaną Vitare, ale może... Jakie macie opinie o oponach o profilu 75 w porównaniu do 70 w Vitarze? Chodzi o to czy sie zmieszczą bez wycinania i spawania
oraz jak z hałasem i spalaniem na szosie. PS. Dzięki alfik, że mi rozjaśniłeś te skróty bo juz się troche zacząłem gubić, tak więc interesuje mnie dział "szosa i polne drogi" AT lub "szosa i od wielkiego dzwonu jakiś szuterek" STR

Suzuki Vitara 1.6 JLX Cabrio 1989r. LPG
Re: opony Pirelli Scorpion
235/75 nie wejdą do nieliftowanej Vitary. Zreszta wejdz na to forum
http://suzuki.a-ng.eu/
bedziesz miał sporo lektury do czytania która rozwieje Twoje wątpliwości
http://suzuki.a-ng.eu/
bedziesz miał sporo lektury do czytania która rozwieje Twoje wątpliwości
Vitara1.6 8v 90r.Zawiecha +4", bodylift +2", KL-71 31", 4.24, LockRight-tyl, cdn.
Re: opony Pirelli Scorpion
W wariancie "szosa i od wielkiego dzwonu jakiś szuterek" - nie ma co szaleć z wymiarami i zostawić fabryczny, jeśli jednak myślisz o "polnych drogach" - rozmiar większy niż fabryczny ma sens - 70 oznacza, że wysokość gumy to 70% szerokości, a 75, że 75. Stąd średnica opony zależy i od profilu i od szerokości (i od średnicy felgi) - tak więc możesz mieć i 70 i 75 tej samej średnicy, ale ta druga będzie wąska. W ciemno można założyć, że w autach terenowch zwiększenie średnicy o cal nie powinno być żadnym problem (najwyżej wykorzystamy zapas zaplanowany na łańcuchy), drugi cal może już być wyzwaniem, ale jak widać w większości przypadków jest OK (mogą być wyjątki). Trzeci cal, to już kombinacje oczywiście są różne auta - dwa cale w Jimnym i w Patrolu to zupełnie inna sytuacja.
Także sama zmiana szerokości może być problemem - bo się może nie zmieścić przy skręcie - trzeć o ramę, albo o krawędź błotnika przy wykrzyżu. Statycznie trudno to sprawdzić, jeśli się chce wykorzystać na maxa, ale jak skręcisz na maxa przednie koła to zobaczysz, ile zostanie luzu - jeśli wykorzystasz tylko jego mniejszą część, pewnie będzie OK, jak zmierzysz np. 4 cm i o tyle zwiększysz koło - problem gwanatnowany.
Jest wiele sposobów niemieszczenia się koła i radzenia sobie z tym. Tylne koło może trzeć od góry, z przodu albo z tyłu o nadkole, albo o rant błotnika, na tarcie od góry pomaga lift (wprost budy, zaś zawieszenia mniej, bo jak nie są zmieniane odboje to dynamicznie i tak może koło powędrować w górę do tej pozycji, co bez liftu) problem przód/tył - to zwykle rzeźba, a rant - możliwym lekarstwem jest zmiana odsadzenia.
Z przodu dochodzi tarcie przy skręcie - tu może pomóc zmiana odsadzenia (na zewnątrz) felgi ale jednocześnie może spowodować problem gdzie indziej (nadkole/rant). Tak czy inaczej - AT większe na średnicy o mniej niż cal większej niż fabryczne to bezpieczny wybór do spokojnej jazdy...
Także sama zmiana szerokości może być problemem - bo się może nie zmieścić przy skręcie - trzeć o ramę, albo o krawędź błotnika przy wykrzyżu. Statycznie trudno to sprawdzić, jeśli się chce wykorzystać na maxa, ale jak skręcisz na maxa przednie koła to zobaczysz, ile zostanie luzu - jeśli wykorzystasz tylko jego mniejszą część, pewnie będzie OK, jak zmierzysz np. 4 cm i o tyle zwiększysz koło - problem gwanatnowany.
Jest wiele sposobów niemieszczenia się koła i radzenia sobie z tym. Tylne koło może trzeć od góry, z przodu albo z tyłu o nadkole, albo o rant błotnika, na tarcie od góry pomaga lift (wprost budy, zaś zawieszenia mniej, bo jak nie są zmieniane odboje to dynamicznie i tak może koło powędrować w górę do tej pozycji, co bez liftu) problem przód/tył - to zwykle rzeźba, a rant - możliwym lekarstwem jest zmiana odsadzenia.
Z przodu dochodzi tarcie przy skręcie - tu może pomóc zmiana odsadzenia (na zewnątrz) felgi ale jednocześnie może spowodować problem gdzie indziej (nadkole/rant). Tak czy inaczej - AT większe na średnicy o mniej niż cal większej niż fabryczne to bezpieczny wybór do spokojnej jazdy...
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość