Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Moderator: Albert_N
Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Witam serdecznie!
Weekendowo użytkuję Toyotę 4runner, lecz chciałbym pomóc koledze w zdiagnozowaniu problemu w Samuraiu więc miałbym do Szanowynych forumowiczów następujące pytania.
Samochód Samurai prawdopodobnie SJ 413 z silnikiem do Swifta na monowtrysku.
Problem: Bardzo duża konsumpcja oleju. Zasłona dymna koloru niebieskiego. Gaśnięcie silnika po puszczeniu sprzęgła na luzie.
chciałbym wykonać pomiar kompresji w poszczególnych cylindrach.
1. Czy należy badanie kompresji robić na zimnym silniku czy rozgrzać go do temp. pracy
2. Jak wyłączyć podawanie paliwa (czy można to zrealizować po wypięciu wtyczek z komputera) ?
3. Jaką podać ilość oleju przy próbie olejowej?
4. Jak sprawdzić czy jest ustawiony prawidłowy kąt zapłonu. (Wiem, że zapłon należy sprawdzić na pierwszym cylindrze przed najwyższym punktem i w silniku 4-suwowym zapłon wystapi co drugi skok tłoka)
5. W jakiej kolejności powinny być podłączone kable zapłonowe do ściec licząc od "chłodnicy" w stosunku do cyfr na aparacie zapłonowym.
6. Nie pali się check engine, a po zdjęciu klemy z aku auto przestało gasnąć na biegu jałowym - jak można sprawdzić ewentualne błędy w ecu (czy jest jakiś patent na wyświetlenie błędów)
7. Jaki powinien być ustawiony luz zaworowy. Jak w prawidłowy sposób powinno się przeprowadzić regulację.
Rozumiem, że te tematy były poruszane na forum i pewnie dla wielu z Was mogą być banalne ale prosiłbym o udzielenie odpowiedzi. Chciałbym, żeby te podstawowe informację były w jednym miejscu.
Dziękuję za pomoc.
Proszę o konkretne odpowiedzi.
Piotr
Weekendowo użytkuję Toyotę 4runner, lecz chciałbym pomóc koledze w zdiagnozowaniu problemu w Samuraiu więc miałbym do Szanowynych forumowiczów następujące pytania.
Samochód Samurai prawdopodobnie SJ 413 z silnikiem do Swifta na monowtrysku.
Problem: Bardzo duża konsumpcja oleju. Zasłona dymna koloru niebieskiego. Gaśnięcie silnika po puszczeniu sprzęgła na luzie.
chciałbym wykonać pomiar kompresji w poszczególnych cylindrach.
1. Czy należy badanie kompresji robić na zimnym silniku czy rozgrzać go do temp. pracy
2. Jak wyłączyć podawanie paliwa (czy można to zrealizować po wypięciu wtyczek z komputera) ?
3. Jaką podać ilość oleju przy próbie olejowej?
4. Jak sprawdzić czy jest ustawiony prawidłowy kąt zapłonu. (Wiem, że zapłon należy sprawdzić na pierwszym cylindrze przed najwyższym punktem i w silniku 4-suwowym zapłon wystapi co drugi skok tłoka)
5. W jakiej kolejności powinny być podłączone kable zapłonowe do ściec licząc od "chłodnicy" w stosunku do cyfr na aparacie zapłonowym.
6. Nie pali się check engine, a po zdjęciu klemy z aku auto przestało gasnąć na biegu jałowym - jak można sprawdzić ewentualne błędy w ecu (czy jest jakiś patent na wyświetlenie błędów)
7. Jaki powinien być ustawiony luz zaworowy. Jak w prawidłowy sposób powinno się przeprowadzić regulację.
Rozumiem, że te tematy były poruszane na forum i pewnie dla wielu z Was mogą być banalne ale prosiłbym o udzielenie odpowiedzi. Chciałbym, żeby te podstawowe informację były w jednym miejscu.
Dziękuję za pomoc.
Proszę o konkretne odpowiedzi.
Piotr
Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Jak kopci na siwo to bym był za otworzeniem silnika i sprawdzeniu co i jak 

Sj 413 89' [S]pecial werszyn
Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Dzięki za odpowiedz,
Pewnie na tym się skończy i na koniec zostanie kupiony nowy używany silnik (tańsza opcja niż remont)
A swoją drogą może komuś zechciałoby się napisać informacje, o które pytałem, tak dla potomności.
Silnik jest już dość zmęczony - hałasują panewki przy odpalaniu i oleju pali tyle co benzyny, wiec jego czas już nastąpił
Piotr
Pewnie na tym się skończy i na koniec zostanie kupiony nowy używany silnik (tańsza opcja niż remont)
A swoją drogą może komuś zechciałoby się napisać informacje, o które pytałem, tak dla potomności.
Silnik jest już dość zmęczony - hałasują panewki przy odpalaniu i oleju pali tyle co benzyny, wiec jego czas już nastąpił
Piotr
Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
ad. 4 musisz mieć specjalną lampe stroboskopową
ad. 5 od chłodnicy 1,2,3,4 bo liczysz od rozrządu
ad. 6 trzeba złączyć odpowiednie piny w kostce
ad. 7 ciężko tak wytłumaczyć na forum bo troche tego jest. Luzy masz w zależności czy silnik ciepły czy zimny. Trzeba wiedzieć które dźwigienki ustawić w mijaniu a które ustawiać i jak dokładniej ma sie szczelinomierz poruszać.
ad. 5 od chłodnicy 1,2,3,4 bo liczysz od rozrządu
ad. 6 trzeba złączyć odpowiednie piny w kostce
ad. 7 ciężko tak wytłumaczyć na forum bo troche tego jest. Luzy masz w zależności czy silnik ciepły czy zimny. Trzeba wiedzieć które dźwigienki ustawić w mijaniu a które ustawiać i jak dokładniej ma sie szczelinomierz poruszać.
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew
Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Jeżeli kopci tak jak piszesz to wtryski do wymiany ,a co do kmpresjito zmirz ciśnienie normalnie ,a potem jeszcze raz wlewając do cylindra troche oleju,jeżeli cisnienie wzrośnie to pierścienie do wymiany jeżeli ciśnienie bez zmian to głowica.Pozdrawiam Andrzej
Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
hmm coś mi sie tak widzi że sami ma jednopunkt więc jeśli już to wtrysk
ale ja bym powiedział że nie wiadomo do końca...
Niebieski to może dawać i na padniętej turbinie(której raczej w samim nie ma). A to jest objawem spalania oleju...

ale ja bym powiedział że nie wiadomo do końca...
Niebieski to może dawać i na padniętej turbinie(której raczej w samim nie ma). A to jest objawem spalania oleju...
Samurai "BLACK DRAGON"1.6 92r;2x winch; 2x blokada:) ; 4,16.
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew
Zebra OFF-ROAD Klub Sochaczew
Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Ciśnienie zmierzyliśmy i było po 12 atm na wszystkich cylindrach. Zrobiliśmy próbę szczelności pierścienie wlewając naftę do cylindrów i na 3 leciał dołem nafta co by znaczyło ze pierścienie do wymiany. Nie zrobiliśmy próby olejowej bo już nie było czasu. Piszecie ze dymienie może być spowodowane wtryskiem.
Czy ktoś się orientuje jaką wydajność powinien mieć wtryskiwacz? Pod kapą zawodową ślady po białawej mazi co by oznaczało walniętą głowicę lub uszczelkę pod głowicą. No nic wąchamy dalej. Może macie jakieś sugestie?
Pzdr Piotr
Czy ktoś się orientuje jaką wydajność powinien mieć wtryskiwacz? Pod kapą zawodową ślady po białawej mazi co by oznaczało walniętą głowicę lub uszczelkę pod głowicą. No nic wąchamy dalej. Może macie jakieś sugestie?
Pzdr Piotr
Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
czasmi pod korkiem oleju zbiera się białawy nalot - słyszałem że to normalne przy zmianach temperator jak o tej porze roku4_R pisze:Pod kapą zawodową ślady po białawej mazi co by oznaczało walniętą głowicę lub uszczelkę pod głowicą.
Pzdr Piotr
Jeep ZJ 96' 5.2 lift 4,5", 33" był
pisane po 23 nie jest pawdziwe

pisane po 23 nie jest pawdziwe


Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Trochę emulsji pod korkiem wlewu oleju jeszcze o niczym nie świadczy. Ale chmura olejowa to najprawdopodobniej efekt padniętych pierścieni olejowych. Niestety ten typ pierścieni olejowych łatwo ulega destrukcji przy przegrzaniu, sprężynka traci elastyczność i pomaga tylko wymiana. Po kompresji tego nie da się ocenić. Objawy mogą być dwóch rodzajów 1. dymi na niebiesko (tak że widać w lusterku) jak się rusza ze świateł i jak się najpierw przychamuje silnikiem a potem doda gazu 2. po rozgrzaniu silnika trzeba fest przygazować, tak 3-4 tyś obr, jak pójdzie chmura dymu to pierścienie do wymiany, nie ma co kobinować. Przy okazji wiadomo, trzeba zrobić głowicę co by nie robić dwa razu. Może to też być wina uszczelniaczy zaworów, ale wtedy dymi raczej zaraz po zapaleniu a później jakby przechodzi, znaczy nie widać
Wymiana pierścieni nie jest jakimś karkołomnym ani drogim zabiegiem. Komplet pierścieni kosztuje poniżej 200 PLN. Gorzej że trzeba robić głowicę
Ale najbardziej trefne są panewki. Nie powinny były paść przy normalnej eksploatacji. Najgorzej jak silnik dostał pod kompresję wodę albo ktoś się przejechał na miksie olejowo wodnym (i teraz resztki tego zdarzenia widać pod korkiem oleju) wał może być nie do odratowania. To się okazę dopiero po pomiarach wału przed szlifowaniem. Wtedy cała zabawa z remontem stanie się nieopłacalna.

Wymiana pierścieni nie jest jakimś karkołomnym ani drogim zabiegiem. Komplet pierścieni kosztuje poniżej 200 PLN. Gorzej że trzeba robić głowicę

LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza
LJ-81 jeszcze lepsza

Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Tłoki tez lubią pękać ale raczej tak jak było w moim przypadku przez "zachłystnięcie" wody 

Sj 413 89' [S]pecial werszyn
Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Tak sie własnie poskładało ze drugi silnik jest tez zajechany i tu mi podpowiedzcie czy przy wymianie pierscieni po szlifie cilindrow na pierscienie nadwymiarowe trzeba wymieniac tłoki ? Silnik oddałem rozebrany na pomiary i stwierdzili ze ma jajowate cilindry .
Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Nie.Adam.Ż pisze: ad. 5 od chłodnicy 1,2,3,4 bo liczysz od rozrządu
1-3-4-2
Pierwszy cylinder od strony rozrządu
Rocky--->T II --->Samurai--->Jeep XJ 4.0--->Monterey/Galloper 

Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Nie, Adam ma racje, na kopulce masz ponumerowane wg kolejnosci zaplonów i lączysz tak jak to opisal Adam.Hinek pisze:Nie.Adam.Ż pisze: ad. 5 od chłodnicy 1,2,3,4 bo liczysz od rozrządu
1-3-4-2
Pierwszy cylinder od strony rozrządu
Ambulans High Roof 30" 1.6 4.16
604 083 564 Piotr
604 083 564 Piotr
Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
No tak. Ja podałem kolejność zapłonów co w kontekście pytania niewiele daje.PI7er pisze: Nie, Adam ma racje, na kopulce masz ponumerowane wg kolejnosci zaplonów i lączysz tak jak to opisal Adam.
Ale u mnie na kopułce zaznaczony jest tylko 1 cylinder.
Rocky--->T II --->Samurai--->Jeep XJ 4.0--->Monterey/Galloper 

Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Hmm ... podpuszczasz nas?D_A_R_O_ pisze:Tak sie własnie poskładało ze drugi silnik jest tez zajechany i tu mi podpowiedzcie czy przy wymianie pierscieni po szlifie cilindrow na pierscienie nadwymiarowe trzeba wymieniac tłoki ? Silnik oddałem rozebrany na pomiary i stwierdzili ze ma jajowate cilindry .
LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza
LJ-81 jeszcze lepsza

Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
Lepiej wybadac temat niz byc oszukanym .matchbox pisze:Hmm ... podpuszczasz nas?D_A_R_O_ pisze:Tak sie własnie poskładało ze drugi silnik jest tez zajechany i tu mi podpowiedzcie czy przy wymianie pierscieni po szlifie cilindrow na pierscienie nadwymiarowe trzeba wymieniac tłoki ? Silnik oddałem rozebrany na pomiary i stwierdzili ze ma jajowate cilindry .
Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
No cóż, najwyżej wyjdzie że się dałem podpuścićD_A_R_O_ pisze:Lepiej wybadac temat niz byc oszukanym .matchbox pisze:Hmm ... podpuszczasz nas?D_A_R_O_ pisze:Tak sie własnie poskładało ze drugi silnik jest tez zajechany i tu mi podpowiedzcie czy przy wymianie pierscieni po szlifie cilindrow na pierscienie nadwymiarowe trzeba wymieniac tłoki ? Silnik oddałem rozebrany na pomiary i stwierdzili ze ma jajowate cilindry .

Regeneracje robi się na wymiar zgodny z częściami które można kupić. Oczywiście są rozwiązania pozwalające na dorabianie elementów na wymiar, ale ze względu na koszty oraz jakość jednostkowej produkcji w przypadku elementów silnika zawsze wybór elementu robionego "fabrycznie" jest korzystniejszy.
Wracając do sedna problemu to w przypadku regeneracji podstawowych elementów dostępne są zestawy nadwymiarowe zawierające komplety tłoków i pierścieni do I i kolejnych nadwymiarów, zwiększenia co 0,5 mm średnicy, dla łożyskowania wału korbowodowego i korbowodów zestawy panewek co 0,25 mm. Co za tym idzie dokonuje się pomiaru zużycia powierzchni i odchyłki od wymiaru nominalnego. Dla cylindrów w najlepszym przypadku, przy stwierdzeniu nieznacznych rozbieżności wystarczy wymiana pierścieni oczywiście o wymiarach nominalnych. W gorszej sytuacji odchyłka wskaże na który nadwymiar należy się zdecydować aby usunąć odkształcenia od walcowego kształtu cylindrów. Zatem jeśli średnica cylinrów zwiększy się o 0,5 a może nawet 1,0 czy 1,5 mm to sobie sam odpowiedz czy trzeba zmieniać tłoki. Jeśli chcesz zaoszczędzić bo i tak za chwile wjedziesz w wodę i rozpiepszysz silnik

Ale jak masz problem z łożyskowaniem wału, to już pozamiatane, wg mnie w takiej sytuacji remont jest już nieopłacalny, nawet jak byś sam remontował silnik.
LJ-80 - FUN
LJ-81 jeszcze lepsza
LJ-81 jeszcze lepsza

Re: Samurai SJ 413 - sprawdzenie kompresji i zapłonu
To zalezy, jak wal jest bez rys i trzyma jeszcze wymiar bliski do nominalu mozna dac nowe panewki nominalne, koszt ok 100zlmatchbox pisze: Ale jak masz problem z łożyskowaniem wału, to już pozamiatane, wg mnie w takiej sytuacji remont jest już nieopłacalny, nawet jak byś sam remontował silnik.
Ambulans High Roof 30" 1.6 4.16
604 083 564 Piotr
604 083 564 Piotr
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość