Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

koolor
 
 
Posty: 113
Rejestracja: pn sty 08, 2007 6:59 pm
Lokalizacja: Warszawa Lublin
Kontaktowanie:

Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: koolor » wt maja 18, 2010 9:38 am

Witam Jestem z działu gaz - kolor :-) pisze w imieniu kolegi :-)
Czy ktoś ma może torseny w swoich mostach w Samuraju ?
Dziekuje z góry za pomoc
Karol
http://www.gaz69.pl
MIĄŻSZ - słuchajcie tego zespołu , wygraliśmy tegoroczną FAME 2010

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: Kostuch » wt maja 18, 2010 9:59 am

Legenda ludowa głosi, że kiedyś Quaife robił. Ale częściej widywano yeti, niż to żelazo :lol:
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
bigos
 
 
Posty: 3412
Rejestracja: wt sty 29, 2008 7:04 am
Lokalizacja: Połaniec/Kielce

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: bigos » wt maja 18, 2010 10:06 am

i pewnie z racji kosztów produkcji bardziej opłaca się besterlockera zrobić :lol:
Jimny :)21

Awatar użytkownika
blizzard
Posty: 466
Rejestracja: śr lis 01, 2006 11:16 pm
Lokalizacja: Pruszków/Konstancin
Kontaktowanie:

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: blizzard » wt maja 18, 2010 12:53 pm

Adoms chyba posiada, ale to nie były zwykłe mosty SJ.

http://www.forum4x4.pl/memberlist.php?m ... ile&u=9957
był Jimny, jest KZJ95
KLUB SUZUKI

Awatar użytkownika
bigos
 
 
Posty: 3412
Rejestracja: wt sty 29, 2008 7:04 am
Lokalizacja: Połaniec/Kielce

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: bigos » wt maja 18, 2010 1:12 pm

Adamos ma mosty od UAZa albo afgany
Jimny :)21

Awatar użytkownika
viperecki
Posty: 1749
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 4:38 pm
Lokalizacja: JURA Podzamcze

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: viperecki » wt maja 18, 2010 1:43 pm

z rzcji kosztów samych mechanizmów torsem chyba przegrywa z blokadami elektrycznymi lub pnuematycznymi
Samurai 91R. 31" booger 5.5t t-max calmini 4.16, na springu ;)5.12 w mostach itp itd

Awatar użytkownika
Kabal
 
 
Posty: 16844
Rejestracja: pt cze 09, 2006 9:47 am
Lokalizacja: Wrocław

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: Kabal » śr maja 19, 2010 10:14 am

Kostuch pisze: Legenda ludowa głosi, że kiedyś Quaife robił. Ale częściej widywano yeti, niż to żelazo :lol:
A Quaife to się nie specjalizuje w szperach płytkowych przypadkiem? Bo tak mi się coś kołacze, że od torsena zasadą działania znacznie się różnią...
Your body is not a temple, it's an amusement park. Enjoy the ride.
tel. 504126172

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: Kostuch » śr maja 19, 2010 10:21 am

Nazwa 'torsen' jest pewnie zastrzeżona przez kogośtam (audi?) i quaife nazywa to 'helical gear lsd' dla zmylenia przeciwnika :D
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Kabal
 
 
Posty: 16844
Rejestracja: pt cze 09, 2006 9:47 am
Lokalizacja: Wrocław

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: Kabal » śr maja 19, 2010 10:27 am

To nie tak, Torsen to nazwa własna producenta :wink: coś jak Quaife. Jeno quaife z tego co pamiętam stosował płytki cierne a torsen przekładnie ślimakowe dla ograniczenia poślizgu, znaczy zeszperowania mechanizmu różnicowego.
Edit wychodzi na Twoje, Helical gear jak w mordkę strzelił :wink: zwracam honor.
Your body is not a temple, it's an amusement park. Enjoy the ride.
tel. 504126172

Awatar użytkownika
viperecki
Posty: 1749
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 4:38 pm
Lokalizacja: JURA Podzamcze

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: viperecki » śr maja 19, 2010 3:35 pm

TORSEN - "TORque – SENsing" (wyczuwający moment) jest rodzajem mechanizmu różnicowego opatentowanym w 1956 roku przez amerykańską firmę Gleason Corporation. Zastąpił on stosowany w pierwszych modelach Audi Quattro centralny, tradycyjny mechanizm różnicowy „otwarty”.
Samurai 91R. 31" booger 5.5t t-max calmini 4.16, na springu ;)5.12 w mostach itp itd

Awatar użytkownika
sciba
Posty: 2325
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:03 am
Lokalizacja: Człuchów/Poznań

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: sciba » śr maja 19, 2010 6:36 pm

Kabal pisze:To nie tak, Torsen to nazwa własna producenta :wink: coś jak Quaife. Jeno quaife z tego co pamiętam stosował płytki cierne a torsen przekładnie ślimakowe dla ograniczenia poślizgu, znaczy zeszperowania mechanizmu różnicowego.
Edit wychodzi na Twoje, Helical gear jak w mordkę strzelił :wink: zwracam honor.
W torsenie tez są stosowane podkladki cierne ale oczywiscie w troche inny sposób
Z tego co wiem to TORSEN faktycznie jest nazwa opatentowną i znaczy to co pisze @viperecki
Stare eskimoskie powiedzanie - " pamietaj, nigdy nie jedz żółtego śniegu "

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: TomaszRT » śr maja 19, 2010 6:41 pm

sciba pisze:W torsenie tez są stosowane podkladki cierne ale oczywiscie w troche inny sposób
panie magister inżynier :)21 rozwiń temat.. wiem że w tym wyczynowym 2R są jeszcze płytki coby działał również jak się idzie pytą i się wewnętrzne koło odrywa od nawierzchni ale czyżby coś więcej ?
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: TomaszRT » śr maja 19, 2010 6:49 pm

viperecki pisze:Zastąpił on stosowany w pierwszych modelach Audi Quattro centralny, tradycyjny mechanizm różnicowy „otwarty”.
A co ciekawe B grupowe quattro nigdy nie miało TorSena, ino właśnie otwarty dyfer z blokadą pełną, załączaną na OS* rozpinaną na dojazdówkach..

*niezależnie od nawierzchni.. L.Koraszewski twierdził, że to kwestia ustawienia geometrii zawiasu, żeby dobrze skręcało na asfalcie..
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
alfik
Posty: 1754
Rejestracja: czw lis 03, 2005 10:04 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: alfik » śr maja 19, 2010 7:03 pm

W torsenie przy nierównowadze momentów działających po obu stronach mechanizmu pojawiają się siły przemieszczające ślimaki i przez cierne płytki blokujące częściowo mechanizm. WIększa różnica - większe tarcie. Jednak maksymalne przyblokowanie pozwala na kilkukrotną różnicę momentów. Jak koło w powietrzu, to drugie stanie (poza specjalnymi wersjami z dodatkowym lsd) ale wystarczy lekko przyhamować i wóz może ruszyć - koło zatrzymane dostanie bowiem x razy moment hamujący.
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: TomaszRT » śr maja 19, 2010 7:13 pm

@alfik a w którym miejscu są te cierne płytki blokujące ? najlepiej opisz na przykładzie TorSena A bo łon najbardziej przejrzysty..

faktycznie, w przypadku TorSena użycie hamulca jest jak najbardziej pomocne..
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
viperecki
Posty: 1749
Rejestracja: ndz lut 17, 2008 4:38 pm
Lokalizacja: JURA Podzamcze

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: viperecki » śr maja 19, 2010 7:41 pm

zanim wątek zaleją pytania odsyłam do http://pl.wikipedia.org/wiki/TorSen lektóry uzupełniającej po przeczytaniu pogadamy czi i skąd to zaadoptować OK ??
Samurai 91R. 31" booger 5.5t t-max calmini 4.16, na springu ;)5.12 w mostach itp itd

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: Kostuch » czw maja 20, 2010 11:12 am

alfik pisze:W torsenie przy nierównowadze momentów działających po obu stronach mechanizmu pojawiają się siły przemieszczające ślimaki i przez cierne płytki blokujące częściowo mechanizm. WIększa różnica - większe tarcie. Jednak maksymalne przyblokowanie pozwala na kilkukrotną różnicę momentów. Jak koło w powietrzu, to drugie stanie (poza specjalnymi wersjami z dodatkowym lsd) ale wystarczy lekko przyhamować i wóz może ruszyć - koło zatrzymane dostanie bowiem x razy moment hamujący.
Prawie dobrze. :D
Chodzi o torque bias wpływający na to "jak bardzo blokada blokuje" i prebiasing dający efekt "blokowania" bez przyhamowywania, jak koło jest w powietrzu.

A jeżeli chodzi o adaptacje, to wyjdzie pewnie drożej od np genuina arb...
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
sciba
Posty: 2325
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:03 am
Lokalizacja: Człuchów/Poznań

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: sciba » czw maja 20, 2010 7:23 pm

To ja może powlkejam schamciki tlumaczące to wszytsko tylko muszę się dostać do drugie kompa gdzie mam te super tajne materiały...ale ogólnie dobrze prawicie...troche mieszacie T1 T2 i T3 czyli generacje torsena....dadam tylko, że przy najnowszej odsłonie T3 występującej np. w Q7 w rolę wchodzi również elektronika. A torsen w ofrołdzie jak najbardziej tylko, że bardziej w wynalazkach do ścigania :wink: chcąc przerabiać samuraia do cross country chyba gra nie warta świecy :roll:
Stare eskimoskie powiedzanie - " pamietaj, nigdy nie jedz żółtego śniegu "

Awatar użytkownika
TomaszRT
 
 
Posty: 5971
Rejestracja: pt lis 17, 2006 9:08 am
Lokalizacja: Rzeszów/Wyspa

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: TomaszRT » pt maja 21, 2010 7:54 pm

sciba pisze:dodam tylko, że przy najnowszej odsłonie T3 występującej np. w Q7 w rolę wchodzi również elektronika.
to też rozwiń.. bo na oficjalnych schematach nic nie ma o elektronice..
:)21

T3 w wersji twin (np. jako międzyosiówka w Alfie Q4) to jest techniczny majstersztyk -> otwarty dyfer na przednie koła wewnątrz TorSena międzyosiowego, wszystko w jednej obudowie..
'częściej patrzę się na wschód, chyba tam patrzę od zawsze...'

Awatar użytkownika
Michal_R
Posty: 353
Rejestracja: pn lut 18, 2008 11:45 am
Lokalizacja: ze stodoły
Kontaktowanie:

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: Michal_R » pn maja 24, 2010 9:59 pm

viperecki pisze: czi i skąd to zaadoptować OK ??
Trza mieć dwa tylne dyfry od czteronapedowej celiki z 3s-gte pod maską. Takie główki motamy do samuraiowych luf. Celikowe dyfry mają przykręcane do flansz półosie , dotych flansz dokręcamy suzukowe zabieraki (to co siedzi czasami zamiast sprzęgiełek) z przedniego mostu, składamy wszystko do kupy i ognia :)21 A jak i torsen to będzie za mało to zawsze do tak zmotanego mostu można zakupic szpere 3-way od Quifa czy innego Kaaz'a :)21

Awatar użytkownika
sciba
Posty: 2325
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:03 am
Lokalizacja: Człuchów/Poznań

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: sciba » wt cze 01, 2010 11:12 am

Obiecałem te schematy, wiec jestem
Sorry, że tak długo, ale brutalny kapitalizm wyzysk młodych ambitnych itd bla bla bla :)21

Na temat T3 w Q7:

Stosowanie T-1 i T-2 jako centralnego mechanizmu różnicowego ma pewne ograniczenie. Jest nim jego symetryczna obudowa, która pozwala w warunkach normalnej przyczepności na rozdzielanie momentu miedzy osie tylko w stosunku 50:50. Większość producentów samochodów sportowych (Audi RS4) lub SUV (Audi Q7), w których Torsen znajduje idealne zastosowanie, oczekuje rozkładu siły napędowej bliskim 40:60 (40% przód i 60% tył). W związku z tym konstruktorzy, chcąc sprostać wymaganiom rynku, zaprojektowali mechanizm różnicowy Torsen T-3. Typ C to przekładnia planetarna o działaniu asymetrycznym, stosowana głównie jako międzyosiowy mechanizm różnicowy (rys. 4.49). Nowością konstrukcyjną Torsena T-3 jest umieszczenie obwodowo ślimacznic w obudowie mechanizmu
Asymetria rozdzielania momentu polega na tym, że podczas poprawności kinematycznej ruchu układ rozdziela moment obrotowy w stosunku innym niż 50:50. Budowa i zasada działania zostanie omówiona na przykładzie miedzyosiowego mechanizmu różnicowego z samochodu sportowo-rekracyjnego Audi Q7 (rys. 4.50) z rozdziałem podstawowym momentu 42% na oś przednią i 58% na oś tylną.
Budowa wariantu T-3 jest bardziej skomplikowana niż poprzednich modeli, ale mimo to konstruktorom udało się znacznie obniżyć wagę urządzenia. Mechanizm różnicowy tworzy pojedynczy zespół planetarny z kołem słonecznym, satelitami, jarzmem satelitów i kołem koronowym. Na jarzmo w którym osadzone są ślimacznice, przekazywany jest bezpośrednio moment napędowy z wałka wejściowego. Satelity zazębione są jednocześnie z kołem koronowym i kołem słonecznym, przekazując moment napędowy na oba te koła. Koło koronowe jest połączone z wałkiem wyjściowym napędu tylnej osi. Koło słoneczne przekazuje napęd na przednią oś.
Mechanizm T-3 znajduje się w skrzyni rozdzielczej zaraz za skrzynią biegów. Napęd dostarczany jest przez wał wejściowy i następnie rozdzielany na wał osi tylnej i przekładnię łańcuchową połączoną z wałem osi przedniej.
Cały układ wspomagany jest przez elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS która uaktywnia się w chwili gdy koła którejś z osi stracą przyczepność. Urządzenie korzysta z informacji o prędkości obrotowej kół, z systemu ABS/ESP. EDS może działac do prędkości nie większej niż 80 km/h. Jego działanie zostało przedstawione na rysunku 4.51.

Trochę to może być zakręcone...sam muszę to kilka razy przeczytać, żeby to ogarnąć (sam to pisałem :)21 )
może schemaciki będą bardziej przejrzyste...

Obrazek
Stare eskimoskie powiedzanie - " pamietaj, nigdy nie jedz żółtego śniegu "

Awatar użytkownika
sciba
Posty: 2325
Rejestracja: pn wrz 20, 2004 10:03 am
Lokalizacja: Człuchów/Poznań

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: sciba » wt cze 01, 2010 11:16 am

@Tomek tu masz rozmieszczenie podkładek ciernych

Obrazek
Stare eskimoskie powiedzanie - " pamietaj, nigdy nie jedz żółtego śniegu "

Awatar użytkownika
graf17
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 34
Rejestracja: wt maja 15, 2007 9:39 pm
Lokalizacja: Łaziska Górne

Re: Torsen ( true track )a mosty Suzuki SamuraiSJ 413

Post autor: graf17 » pn gru 06, 2010 10:18 pm

chcąc przerabiać samuraia do cross country chyba gra nie warta świecy :roll:[/quote]

http://allegro.pl/blokada-torsen-sam-ua ... 35341.html


http://allegro.pl/mechanizm-roznicowy-t ... 64598.html

Może to nie aż tyle $ ?

Ciekawe jak takie coś robi
Suzuki SJ 413 1987 plandeka, prawie fabryka

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości