Skrzynia Jimny a Samurai
Moderator: Albert_N
Skrzynia Jimny a Samurai
Jako, że szukajka ignoruje wyrazy "skrzynia" i "biegów" w zestawieniu z "jimny", to się zapytam...
Wiem, że skrzynia od Jimniego do 2005 roku pasowała bolt in bolt do kadłuba silnika samuraia, ale jak z resztą? Można przy niej zastosować samurajskie sprzęgło lub chociaż koło zamachowe? Jak wygląda porównanie wymiarów, umiejscowienie drążka? Czy wyjście na wał do reduktora ma taki sam wieloklin jak samurai?
Chodzi o to, że moja skrzynia zaczęła głośno hałasować. W październiku zaczęło się terkotanie tylko gdy wbity był bieg i luz na reduktorze. Teraz jak wcisnę sprzęgło jest wszystko w porządku. Gdy sprzęgło nie jest wciśnięte, silnik chodzi na luzie to słychać terkotanie mimo że nie ma luzu na reduktorze, ale w miarę znośnie. Jak wrzucę bieg i luz na reduktorze to jest to coraz mocniejsze, wraz z wrzucaniem wyższych biegów. Na piątce i luzie na reduktorze wrażenia akustyczne są jak by ktoś z dużą częstotliwością nawalał młotkiem po skrzyni biegów. Z tego wnioskuję, że musiały się wysypać łożyska lub inne elementy w skrzyni, które hałasują podczas wirowania bez obciążenia. Biegi wchodzą dobrze, nie wypadają, nie zgrzytają, więc na razie będę jeździł, ale trzeba być przygotowanym na wypadek W.
Myślę, że zamiast remontować skrzynię bardziej opłaca się znaleźć jakąś w lepszym stanie i stąd ten pomysł na skrzynię jimniego - jest szansa, że będzie mniej zużyta z racji wieku. Uprzedzając pytania - silnik mam spięty z oryginalną skrzynią samuraia, z samurajskim sprzęgłem i przerobionym samurajskim kołem zamachowym.
Wiem, że skrzynia od Jimniego do 2005 roku pasowała bolt in bolt do kadłuba silnika samuraia, ale jak z resztą? Można przy niej zastosować samurajskie sprzęgło lub chociaż koło zamachowe? Jak wygląda porównanie wymiarów, umiejscowienie drążka? Czy wyjście na wał do reduktora ma taki sam wieloklin jak samurai?
Chodzi o to, że moja skrzynia zaczęła głośno hałasować. W październiku zaczęło się terkotanie tylko gdy wbity był bieg i luz na reduktorze. Teraz jak wcisnę sprzęgło jest wszystko w porządku. Gdy sprzęgło nie jest wciśnięte, silnik chodzi na luzie to słychać terkotanie mimo że nie ma luzu na reduktorze, ale w miarę znośnie. Jak wrzucę bieg i luz na reduktorze to jest to coraz mocniejsze, wraz z wrzucaniem wyższych biegów. Na piątce i luzie na reduktorze wrażenia akustyczne są jak by ktoś z dużą częstotliwością nawalał młotkiem po skrzyni biegów. Z tego wnioskuję, że musiały się wysypać łożyska lub inne elementy w skrzyni, które hałasują podczas wirowania bez obciążenia. Biegi wchodzą dobrze, nie wypadają, nie zgrzytają, więc na razie będę jeździł, ale trzeba być przygotowanym na wypadek W.
Myślę, że zamiast remontować skrzynię bardziej opłaca się znaleźć jakąś w lepszym stanie i stąd ten pomysł na skrzynię jimniego - jest szansa, że będzie mniej zużyta z racji wieku. Uprzedzając pytania - silnik mam spięty z oryginalną skrzynią samuraia, z samurajskim sprzęgłem i przerobionym samurajskim kołem zamachowym.
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21
Re: Skrzynia Jimny a Samurai
Mialem to samo. Po wymianie lozysk kulkowych stukanie nie przeszlo, dopiero wymiana skrzyni na nieco mniej zuzyta pomoglo (choc nie do konca). Nie udalo mi sie zidentyfikowac co stuka, podejrzewam, ze pomogloby wymienienie wszystkich lozysk lacznie z igielkowymi, ale gwarancji nie ma.
Karol L
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD
Re: Skrzynia Jimny a Samurai
lewarek zmiany biegów wyjdzie +- na lewarku reduktora - no, może troszkę wcześniej
ale da się zamienić tyły skrzyń

ale da się zamienić tyły skrzyń

Re: Skrzynia Jimny a Samurai
My z Danielsem, pracujemy nad przeszczepem skrzyni (minus reduktor) z Vitary, wydaje sie nieco solidniejsza i dostepnosc uzywek wieksza niz do Samuraja.
Karol L
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD
Re: Skrzynia Jimny a Samurai
Wczoraj wymieniłem skrzynię na używkę, o której zapewniono mnie że jest pewna. Co ciekawe, objawy mam praktycznie identyczne jak przed wymianą!
Na luzie terkocze, gdy wcisnę sprzęgło przestaje (podobnie na innych biegach).
Gdy dopycham lewarek w skrajnie prawą pozycję (by wrzucić V lub R) to skrzynia się trzęsie i hałasuje (tylko w momencie dopchnięcia, po wrzuceniu biegu jest spokój).
Na V biegu słychać taki hałas, że nawet w samuraiu mi to przeszkadza.
Moje podejrzenia:
1.) Pech, trafiłem na skrzynię o podobnym stopniu zużycia, trzeba skrzynię oddać do remontu.
2.) Zestaw acme jest jednak jakoś skopany, może skrzynia jest minimalnie nieosiowo? [celem montażu w skrzyni należy rozwiercić wszystkie otwory montażowe w skrzyni wiertłem 12, tak by były przelotowe i bez gwintów]
3.) Skopane jest coś ze sprzęgłem?
4.) Może jakimś cudem to coś nie halo z reduktorem? (ale przecież na luzie wałek do reduktora się nie kręci...)
Dla ułatwienia dodam, że wyżej opisane objawy zaczęły się niedługi czas po włożeniu 1,6 td, było to w maju 2010, zostało wtedy założone nowe sprzęgło kompletne aisin.
Dodatkowe informacje: Zestaw acme wymusza obrót skrzyni o kilka stopni wokół osi wałka sprzęgłowego, skrzynia zalana hipolem GL5 SAE 90 (jak w manualu), przed wymianą skrzyni wszystkie trzy wały oddałem do wymiany tego co zużyte i wyważenia.
Drogie brawo, pomóż
Na luzie terkocze, gdy wcisnę sprzęgło przestaje (podobnie na innych biegach).
Gdy dopycham lewarek w skrajnie prawą pozycję (by wrzucić V lub R) to skrzynia się trzęsie i hałasuje (tylko w momencie dopchnięcia, po wrzuceniu biegu jest spokój).
Na V biegu słychać taki hałas, że nawet w samuraiu mi to przeszkadza.
Moje podejrzenia:
1.) Pech, trafiłem na skrzynię o podobnym stopniu zużycia, trzeba skrzynię oddać do remontu.
2.) Zestaw acme jest jednak jakoś skopany, może skrzynia jest minimalnie nieosiowo? [celem montażu w skrzyni należy rozwiercić wszystkie otwory montażowe w skrzyni wiertłem 12, tak by były przelotowe i bez gwintów]
3.) Skopane jest coś ze sprzęgłem?
4.) Może jakimś cudem to coś nie halo z reduktorem? (ale przecież na luzie wałek do reduktora się nie kręci...)
Dla ułatwienia dodam, że wyżej opisane objawy zaczęły się niedługi czas po włożeniu 1,6 td, było to w maju 2010, zostało wtedy założone nowe sprzęgło kompletne aisin.
Dodatkowe informacje: Zestaw acme wymusza obrót skrzyni o kilka stopni wokół osi wałka sprzęgłowego, skrzynia zalana hipolem GL5 SAE 90 (jak w manualu), przed wymianą skrzyni wszystkie trzy wały oddałem do wymiany tego co zużyte i wyważenia.
Drogie brawo, pomóż

Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21
Re: Skrzynia Jimny a Samurai
Z cytowanych objawów mam terkotanie na luzie. Wymiana łożysk nie bardzo pomogła, coś się wzbudza. Zauważyłem, że kiedy skrzynia jeszcze nie rozgrzana to nie terkocze, może dać troszkę gęstsze oleum. Mi to specjalnie nie przeszkadza, wiec olewałem dotąd ten temat. Wkrótce mam nadzieje założyć skrzynie od Vitary i być może problem zniknie.....
Karol L
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD
Samurai 1.6TD
Y61 2.8TD
Re: Skrzynia Jimny a Samurai
Może igiełkowe łożysko podporowe w kole zamachowym? Albo samo koło nie wyważone?
Jak się puści sprzęgło, to kręci się wałek chyba tylko z jednym łożyskiem (aczkolwiek przy zimnym gęstym oleju i tak na neutralu auto chce ruszać do przodu).
Też mam w lj gruchotanie przy puszczonym sprzęgle, ale udaję że nie słyszę
Jak się puści sprzęgło, to kręci się wałek chyba tylko z jednym łożyskiem (aczkolwiek przy zimnym gęstym oleju i tak na neutralu auto chce ruszać do przodu).
Też mam w lj gruchotanie przy puszczonym sprzęgle, ale udaję że nie słyszę

Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.
Re: Skrzynia Jimny a Samurai
Tarcza sprzęgła czasem nie klekocze?
Re: Skrzynia Jimny a Samurai
Po weekendzie podjadę na Ogrodniczą, to może pogadamyN2O pisze:Tarcza sprzęgła czasem nie klekocze?

Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21
Re: Skrzynia Jimny a Samurai
Krzyżaki na wale pomiędzy skrzynią a reduktorem rozumiem że są w idealnym stanie i wał nie bije 

Fascynaci 4x4
Re: Skrzynia Jimny a Samurai
Tak, wszystkie wały oddałem do metmaxu, w wale środkowym wymienili jeden krzyżak i go wyważyli.
Jimny M16A
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21
Żuk A161H 4C90 + Eaton TS5-21
Re: Skrzynia Jimny a Samurai
Dawniej jeśli starzy "mechanicy" przygotowywali auto do sprzedaży, a w nim klekotała skrzynia to wsypywali do niej garść trocin, które działały cuda. Skrzynia chodziła cichutko i mięciutko.KSikorski pisze:Drogie brawo, pomóż



Takie wspomnienie dawnych "dobrych czasów"

Samurai - seria
- na serio 
Pacierza i piwa nie odmawiam!


Pacierza i piwa nie odmawiam!
Re: Skrzynia Jimny a Samurai
i jak dlugo dzialala?oblesnik pisze:Dawniej jeśli starzy "mechanicy" przygotowywali auto do sprzedaży, a w nim klekotała skrzynia to wsypywali do niej garść trocin, które działały cuda. Skrzynia chodziła cichutko i mięciutko.KSikorski pisze:Drogie brawo, pomóż![]()
![]()
![]()
Takie wspomnienie dawnych "dobrych czasów"

Nie jeżdżę w błocie bo można się zakopać
zbieram schematy i smieci na chomikuj.pl/offroad4x4
zbieram schematy i smieci na chomikuj.pl/offroad4x4
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość