Czujnik położenia wału

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
Zun
 
 
Posty: 3564
Rejestracja: ndz lip 06, 2003 2:59 pm
Lokalizacja: Ustroń / Bielsko-Biała

Czujnik położenia wału

Post autor: Zun » czw lip 22, 2010 3:21 pm

Rozumiem , żę w wersji z wtryskiem znajduje się tam gdzie w wersji bez wtrysku jest zaślepka . Czy w wersji bez wtrysku da się go tam spokojnie przykręcić i czy koło zamachowe w wersji bez wtrysku ma podziałkę i jeśli w gaźnikowcu takiej podziałki nie ma to czy bezproblemowo można założyć koło zamachowe z wersji z wtryskiem , a może koła zamachowe np w swifcie czy też w Vitarze 1.6 będzie pasować i działać poprawnie z takim czujnikiem ?
Świszcząca Suka Stage I
Projekt zakończony , jeszcze tylko kilka poprawek ;)

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Czujnik położenia wału

Post autor: Kostuch » czw lip 22, 2010 3:54 pm

Zun pisze:Rozumiem , żę w wersji z wtryskiem znajduje się tam gdzie w wersji bez wtrysku jest zaślepka . Czy w wersji bez wtrysku da się go tam spokojnie przykręcić i czy koło zamachowe w wersji bez wtrysku ma podziałkę i jeśli w gaźnikowcu takiej podziałki nie ma to czy bezproblemowo można założyć koło zamachowe z wersji z wtryskiem , a może koła zamachowe np w swifcie czy też w Vitarze 1.6 będzie pasować i działać poprawnie z takim czujnikiem ?
A w ogóle o jakim aucie/silniku te rozważania?
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Zun
 
 
Posty: 3564
Rejestracja: ndz lip 06, 2003 2:59 pm
Lokalizacja: Ustroń / Bielsko-Biała

Re: Czujnik położenia wału

Post autor: Zun » czw lip 22, 2010 4:24 pm

Kostuch pisze:
Zun pisze:Rozumiem , żę w wersji z wtryskiem znajduje się tam gdzie w wersji bez wtrysku jest zaślepka . Czy w wersji bez wtrysku da się go tam spokojnie przykręcić i czy koło zamachowe w wersji bez wtrysku ma podziałkę i jeśli w gaźnikowcu takiej podziałki nie ma to czy bezproblemowo można założyć koło zamachowe z wersji z wtryskiem , a może koła zamachowe np w swifcie czy też w Vitarze 1.6 będzie pasować i działać poprawnie z takim czujnikiem ?
A w ogóle o jakim aucie/silniku te rozważania?
Samurai - jeśli łaska podaj do siebie numero telefono to dryndne do Ciebie , bo tak coś kojarze , że ty kumaty w te klocki
Świszcząca Suka Stage I
Projekt zakończony , jeszcze tylko kilka poprawek ;)

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Czujnik położenia wału

Post autor: Kostuch » czw lip 22, 2010 7:23 pm

Zun pisze:
Kostuch pisze:
Zun pisze:Rozumiem , żę w wersji z wtryskiem znajduje się tam gdzie w wersji bez wtrysku jest zaślepka . Czy w wersji bez wtrysku da się go tam spokojnie przykręcić i czy koło zamachowe w wersji bez wtrysku ma podziałkę i jeśli w gaźnikowcu takiej podziałki nie ma to czy bezproblemowo można założyć koło zamachowe z wersji z wtryskiem , a może koła zamachowe np w swifcie czy też w Vitarze 1.6 będzie pasować i działać poprawnie z takim czujnikiem ?
A w ogóle o jakim aucie/silniku te rozważania?
Samurai - jeśli łaska podaj do siebie numero telefono to dryndne do Ciebie , bo tak coś kojarze , że ty kumaty w te klocki
Coś ci się zupełnie przez ten upał pomyliło :D
Po pierwsze:
Nie jestem kumaty w te klocki, ale jak chcesz o tym porozmawiać to ci dam telefon :)21

Po drugie:
W samuraiu, ani żadnym chyba monowtryskowcu, nie ma czujnika położenia wału. Taki czujnik jest potrzebny tylko przy wielopunktowym wtrysku.
Przy wtrysku jest taka sama zaślepka na dzwonie sprzęgła jak przy gaźniku.
Koła zamachowe wtrysk-gaźnik powinny być geometrycznie zamienne (ale nigdy nie wnikałem i nie patrzyłem czy przy wtrysku też jest na nim podziałka). :roll:

BTW
Kiedyś nawet miałem fantazje o przeróbce na bezrozdzielaczowy zapłon (i może przy okazji na MPI), ale chroniczny brak czasu zatrzymał projekt :(
Byłoby to o tyle fajne, że wylatuje część instalacji WN - zwłaszcza kopułka, która nie zawsze chce robić pod wodą, a na dodatek np. mocno utrudnia wsadzanie swifta... :)4
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Wilku
Posty: 639
Rejestracja: czw sty 10, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Pultusk
Kontaktowanie:

Re: Czujnik położenia wału

Post autor: Wilku » pt lip 23, 2010 4:45 pm

Czy na pewno czujnik jest na kole zamachowym? W Swifcie/Mazdzie 323 BG/ chyba nawet fordzie 2.9 EFI i pewnie w wielu innych autach z lat '90 czujnik prędkości i położenia wału był wyłącznie w aparacie zapłonowym. Sprawdź czy w Vitarze i Samurai'u tak nie było, bo z poniższego zdjęcia wynika, że aparat z Vitary miał zabudowany czujnik.

Obrazek

pzdr, W
Muscel '69 2,9 EFI; było Suzuki Samurai '90 1,3 GTi;
http://www.pultusk4x4.org

Awatar użytkownika
Wilku
Posty: 639
Rejestracja: czw sty 10, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Pultusk
Kontaktowanie:

Re: Czujnik położenia wału

Post autor: Wilku » pt lip 23, 2010 5:13 pm

W Samurai'u wygląda to tak:

Obrazek

pzdr, W
Muscel '69 2,9 EFI; było Suzuki Samurai '90 1,3 GTi;
http://www.pultusk4x4.org

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Czujnik położenia wału

Post autor: Kostuch » pt lip 23, 2010 5:40 pm

Ale to nie jest czujnik położenia wału.

...a czujnik prędkości jest w prędkościomierzu.
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Wilku
Posty: 639
Rejestracja: czw sty 10, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Pultusk
Kontaktowanie:

Re: Czujnik położenia wału

Post autor: Wilku » pt lip 23, 2010 5:59 pm

W obrotomierzu jest czujnik VSS - czyjnik prędkości samochodu, potrzebny do minimalnego zwiększania prędkości obrotowej biegu jałowego w przypadku poruszania się samochodu z prędkością większą niż kilkanaście km/h.
W aparacie natomiast jest czujnik prędkości i położenia wału korbowego. To on informuje ECU w jakim położeniu jest wał korbowy i jaką ma szybkość. To główny czujnik układu - bez sygnału z niego silnik nie działa. Pozostałe to na pewno TPS, MAF, czujnik temp. silnika i powietrza itp. Na pewno potrzebny jeszcze będzie moduł zapłonowy, który również jest w instalacji gaźnikowej (w dwóch przypadkach się z tym spotkałem, więc pewnie to norma), filtr szumów, IAC, przyda sie wtryskiwacz, niskociśnieniowa pompa paliwa, jedno- trzy- lub czteroprzewodowa sonda lambda.

pzdr, W
Muscel '69 2,9 EFI; było Suzuki Samurai '90 1,3 GTi;
http://www.pultusk4x4.org

Awatar użytkownika
Zun
 
 
Posty: 3564
Rejestracja: ndz lip 06, 2003 2:59 pm
Lokalizacja: Ustroń / Bielsko-Biała

Re: Czujnik położenia wału

Post autor: Zun » pt lip 23, 2010 6:47 pm

Hmmm , czyli taki aparat powinienbyc w samuraiach od 90 do 95 i vitarach od 91 do 95 . Ale czy to przypadkiem nie jest jakas wydumka na rynek amerykanski ?
Świszcząca Suka Stage I
Projekt zakończony , jeszcze tylko kilka poprawek ;)

Awatar użytkownika
Wilku
Posty: 639
Rejestracja: czw sty 10, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Pultusk
Kontaktowanie:

Re: Czujnik położenia wału

Post autor: Wilku » pt lip 23, 2010 7:06 pm

Raczej nie, poszukaj na schematach.

pzdr, W
Muscel '69 2,9 EFI; było Suzuki Samurai '90 1,3 GTi;
http://www.pultusk4x4.org

Awatar użytkownika
Zun
 
 
Posty: 3564
Rejestracja: ndz lip 06, 2003 2:59 pm
Lokalizacja: Ustroń / Bielsko-Biała

Re: Czujnik położenia wału

Post autor: Zun » pt lip 23, 2010 7:25 pm

Wilku pisze:Raczej nie, poszukaj na schematach.

pzdr, W
Na jakich schematach ?
Świszcząca Suka Stage I
Projekt zakończony , jeszcze tylko kilka poprawek ;)

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Czujnik położenia wału

Post autor: Kostuch » pt lip 23, 2010 8:49 pm

Wilku pisze:W obrotomierzu jest czujnik VSS - czyjnik prędkości samochodu, potrzebny do minimalnego zwiększania prędkości obrotowej biegu jałowego w przypadku poruszania się samochodu z prędkością większą niż kilkanaście km/h.
W aparacie natomiast jest czujnik prędkości i położenia wału korbowego. To on informuje ECU w jakim położeniu jest wał korbowy i jaką ma szybkość. To główny czujnik układu - bez sygnału z niego silnik nie działa. Pozostałe to na pewno TPS, MAF, czujnik temp. silnika i powietrza itp. Na pewno potrzebny jeszcze będzie moduł zapłonowy, który również jest w instalacji gaźnikowej (w dwóch przypadkach się z tym spotkałem, więc pewnie to norma), filtr szumów, IAC, przyda sie wtryskiwacz, niskociśnieniowa pompa paliwa, jedno- trzy- lub czteroprzewodowa sonda lambda.

pzdr, W
Błądzisz :)21
W obrotomierzu nie ma czujnika tylko w prędkościomierzu.
Nie powoduje on żadnego zwiększania obrotów biegu jałowego. Do tego służy elektrozawór ISC (i ewentualnie throttle opener ze swoim zaworkiem)
Z czujnika CAS nie dowiesz się w jakim położeniu jest wał korbowy.
To że bez sygnału CAS silnik nie działa, to tylko efekt algorytmu sterownika. Przy wtrysku ciągłym CSI mogłoby go nie być wcale.
W samuraiu nie ma MAF tylko MAP.
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Wilku
Posty: 639
Rejestracja: czw sty 10, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Pultusk
Kontaktowanie:

Re: Czujnik położenia wału

Post autor: Wilku » pt lip 23, 2010 9:47 pm

W obrotomierzu nie ma czujnika tylko w prędkościomierzu. Nie powoduje on żadnego zwiększania obrotów biegu jałowego. Do tego służy elektrozawór ISC
Ehhh, trochę za szybko pisałem i dlatego małe błędy. Oczywiście, że w obrotomierzy nie ma czujnika, tylko w prędkościomierzu. Ale jego zadanie jest takie, jak opisałem - zawór zwiększający ilość powietrza do silnika to tylko element wykonawczy sterowany przecież przez ECU, do którego dociera sygnał między innymi z VSS.

Z czujnika CAS nie dowiesz się w jakim położeniu jest wał korbowy.
Dokładnie nie, ale sygnał taki wystarczy do realizacji wtrysku grupowego (Mazda 323 po '91 roku, Ford 2.9 EFI, Vitara 16v??) lub full group (Swift GTi).
W samuraiu nie ma MAF tylko MAP.
To prawda, nie ma przepływki tylko czujnik ciśnienia.

Trochę lektóry, aby nikt nie błądził:
http://pultusk4x4.org.pl/Suzuki/cps_swiftgti.jpg
http://pultusk4x4.org.pl/Suzuki/vss_swiftgti.jpg
http://pultusk4x4.org.pl/Suzuki/sam.jpg


pzdr, W
Muscel '69 2,9 EFI; było Suzuki Samurai '90 1,3 GTi;
http://www.pultusk4x4.org

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość