Wszystko o VSS w Samuraju + DIY HOWTO

Lj, Samurai, Vitara, Jimny

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
stormy
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 47
Rejestracja: śr lis 10, 2010 11:16 pm
Lokalizacja: Izabelin

Wszystko o VSS w Samuraju + DIY HOWTO

Post autor: stormy » pn sty 31, 2011 7:22 pm

Witam wszystkich.

Rozpracowywałem ostatnio temat VSS w samuraju, ponieważ okazało się w kupionym niedawno samochodzie był założony licznik od starszej gaźnikowej wersji.
Dorobienie Check Engine okazało się proste - wystarczyło dolutować w liczniku kilka zworek i jedną diodę. Niestety po przywróceniu działania tej kontrolki pojawił się błąd 24 oznaczający błąd VSS. W moim przypadku oznaczał brak VSS...
Pogrzebałem po różnych forach, dokumentacjach itp. co ostatecznie zakończyło się samodzielnym dorobieniem tego czujnika.
Podzielę się zdobytą wiedzą - może komuś się przyda, bo problem jak widzę czasami się pojawia, zwłaszcza jak ktoś przekłada silnik od Vitary zamiast gaźnikowego 1,3.

VSS oznacza Vehicle Speed Sensor czyli po prostu czujnik prędkości. W Samuraju znajduje się on wewnątrz prędkościomierza i przetwarza obroty linki na impulsy masy).
Na wielu forach widziałem pytanie: "czy można zastąpić go impulsatorem od metromierza".
W ZASADZIE NIE MOŻNA. Dlatego, że VSS daje 4 impulsy na obót linki a impulsatory od metromierzy zazwyczaj 1imp/obr a ECU nie jest takie głupie na jakie wygląda i się nabrać nie daje.
Od tej reguły są 2 wyjątki:
- zdarzają się impulsatory które daję 4 impulsy na obrót
- dodamy kawałek elektroniki który pomnoży impulsy przez 4 (mnożnik częstotliwości x4)

Jak to działa?
Banalnie. Jest to po prostu kontaktron podłączony jednym końcem do masy (pin. 4 w złączu licznika) a drugim do ECU (pin 3 w złączu licznika).
UWAGA: numery pinów w liczniku mogę być różne w rożnych wersjach samurajów!
Wewnątrz prędkościomierza znajdują się tarcza z 4 magnesami które przelatując na przeciw kontaktronu powoduje jego zwieranie.
I teraz dobra wiadomość: W każdym liczniku znajdują się magnesy, nawet w tych starych które o VSS nie słyszały. Wynika to z zasady działania prędkościomierza.

Czyli aby wykonać brakujący VSS potrzebujemy w zasadzie kontaktron + coś do jego zamocowania.
Oryginał wygląda tak:
Obrazek

Materiały:

Do samodzielnego wykonania VSS potrzebujemy:
- kawałek płytki laminowanej do obwodów drukowanych o grubości 1mm (1,5mm jest za gruba)
- obudowa wtyku Canon DB-9
- kawałek przewodu
- kontaktron o stykach zwiernych, rurka ok. 10mm długości
Koszt wszystkich materiałów nie powinien przekroczyć ceny jednego piwa :D

Gotowy wyrób powinien wyglądać tak:
Obrazek

Wykonanie:

1. Mocowanie VSS:
Z laminatu wycinamy płytkę o kształcie podobnym do pokazanego na zdjęciu. Ważny jest ten ząbek z prawej który musi pasować do gniazda w liczniku.
Obrazek
Po dopasowaniu do licznika wycinamy ostrym nożem rowek w laminacie przez co powstają nam dwie "ścieżki". Cynujemy całość żeby się nie miedź nie utleniała. Dolutowujemy kontaktron. Teraz trzeba multimetrem sprawdzić czy działa - w miejsce linki wkładamy wkrętak i bardzo wolno obracamy obserwują wskazania multimetru. Powinniśmy zobaczyć że 4 razy na obrót styki się zwierają i rozwierają. Jeżeli nie działa trzeba poprawić umiejscowienie kontaktronu.

2. Złącza:
Z laminatu wycinamy 2 prostokąciki jak na zdjęciu.
Z obudowy wtyczki DB-9 wyciągamy 2 blaszki służące do mocowania kabla i z każdej obłamujemy nagwintowany kawałek. Obłamane kawałki lutujemy do płytki.
Myślę że zdjęcia wszystko wyjaśniają:
Obrazek

3. Składamy do kupy:
Jak na zdjęciach:
Obrazek
Obrazek

4. Montujemy do licznika.
Tutaj uwaga - zależnie od wersji licznika
a) trzeba będzie rzeźbić z kabelkami tak jak u mnie
b) będą gotowe punkty opisane RSW i GND, wtedy wystarczy tylko ostrożnie zeskrobać soldermaskę

Obrazek

Życzę miłej zabawy :D
Ostatnio zmieniony śr lut 02, 2011 2:14 pm przez stormy, łącznie zmieniany 1 raz.
Subaru Outback 2,5 + Jeep Cherokee 4,0 + Suzuki Samurai 1,3

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Wszystko o VSS w Samuraju + DIY HOWTO

Post autor: Kostuch » wt lut 01, 2011 10:46 am

stormy pisze:...
Na wielu forach widziałem pytanie: "czy można zastąpić go impulsatorem od metromierza". NIE. NIE MOŻNA. Dlatego, że VSS daje 4 impulsy na obót linki a impulsatory od metromierzy zazwyczaj 1imp/obr a ECU nie jest takie głupie na jakie wygląda i się nabrać nie daje.

...
Dobry opis, ale z powyższym się nie zgodzę.
Wystarczy zrobić prosty układ logiczny generujący impuls na każdym zboczu i na wyjściu podłączyć jeszcze jeden -> na końcu będzie cztery razy więcej impulsów.
Na kontrolerze attiny całkowity koszt wyjdzie jakieś 5 złotych. No, ale nie każdy ma metromierz i ochotę na jeszcze jeden kawałek elektroniki w aucie.
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
stormy
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 47
Rejestracja: śr lis 10, 2010 11:16 pm
Lokalizacja: Izabelin

Re: Wszystko o VSS w Samuraju + DIY HOWTO

Post autor: stormy » wt lut 01, 2011 12:22 pm

Kostuch pisze: Dobry opis, ale z powyższym się nie zgodzę.
Wystarczy zrobić prosty układ logiczny generujący impuls na każdym zboczu i na wyjściu podłączyć jeszcze jeden -> na końcu będzie cztery razy więcej impulsów.
Na kontrolerze attiny całkowity koszt wyjdzie jakieś 5 złotych. No, ale nie każdy ma metromierz i ochotę na jeszcze jeden kawałek elektroniki w aucie.
Nie no proszę Cię, kto by używał mikrokontroler do podzielenia impulsów przez 4 :) Armata na wróble to za mało powiedziane :) Takie coś to się robi na kilku bramkach :)

Przez chwilę myślałem o takim rozwiązaniu, ale:
1. to mimo wszystko sporo więcej pracy (projekt, płytka, jakaś obudowa, drobne zmotanie instalacji elektr. po stronie samochodu)
2. zbędnej elektronice w samochodzie mówimy stanowcze nie ;)

Pozdrawiam,
Subaru Outback 2,5 + Jeep Cherokee 4,0 + Suzuki Samurai 1,3

Awatar użytkownika
Kostuch
 
 
Posty: 7393
Rejestracja: pn sty 20, 2003 2:17 pm
Lokalizacja: wawa

Re: Wszystko o VSS w Samuraju + DIY HOWTO

Post autor: Kostuch » wt lut 01, 2011 12:43 pm

stormy pisze:
Kostuch pisze: Dobry opis, ale z powyższym się nie zgodzę.
Wystarczy zrobić prosty układ logiczny generujący impuls na każdym zboczu i na wyjściu podłączyć jeszcze jeden -> na końcu będzie cztery razy więcej impulsów.
Na kontrolerze attiny całkowity koszt wyjdzie jakieś 5 złotych. No, ale nie każdy ma metromierz i ochotę na jeszcze jeden kawałek elektroniki w aucie.
Nie no proszę Cię, kto by używał mikrokontroler do podzielenia impulsów przez 4 :) Armata na wróble to za mało powiedziane :) Takie coś to się robi na kilku bramkach :)

Przez chwilę myślałem o takim rozwiązaniu, ale:
1. to mimo wszystko sporo więcej pracy (projekt, płytka, jakaś obudowa, drobne zmotanie instalacji elektr. po stronie samochodu)
2. zbędnej elektronice w samochodzie mówimy stanowcze nie ;)

Pozdrawiam,
Odnośnie armaty na wróble, to:
Pierwsze primo:
W tym wypadku mnożysz przez 4 a nie dzielisz - to odrobinę komplikuje sprawę z bramkami.

Drugie primo:
Jeżeli można wziąć jedną kostkę z 8 nóżkami zamiast kilku czternastonóżkowych, to co jest w efekcie prostsze?

Trzecie primo:
Przy zmienionym rozmiarze opon, ecu jest oszukiwane co do rzeczywistej szybkości. Nie mam pojęcia jaki ma to wpływ na jego kombinacje, ale mikrokontrolerem można to łatwo skorygować. A przy odrobinie więcej pomyślunku można przekalibrować prędkościomierz.


Z całą resztą się zgadzam.
Przed erą internetu, każdy wiejski głupek pozostawał w swojej wiosce.

Awatar użytkownika
Dafit
 
 
Posty: 236
Rejestracja: pt lis 24, 2006 4:41 pm
Lokalizacja: Jędrzejów
Kontaktowanie:

Re: Wszystko o VSS w Samuraju + DIY HOWTO

Post autor: Dafit » wt lut 01, 2011 2:47 pm

stormy pisze: Na wielu forach widziałem pytanie: "czy można zastąpić go impulsatorem od metromierza". NIE. NIE MOŻNA. Dlatego, że VSS daje 4 impulsy na obót linki a impulsatory od metromierzy zazwyczaj 1imp/obr a ECU nie jest takie głupie na jakie wygląda i się nabrać nie daje.
ja tez sie z tym nie zgodze, np. moj impulsator daje 4impulsy na obrot, zupelnie jak ori w liczniku.
Jezeli chodzi o vss to u siebie przelozylem go z licznika angielskiej vitary ktory kupilem u siebie na szrocie za 20 zl, bez zabaw z lutowaniem wystarczylo tylko bo przelozyc i dac jeden kabelek.
Samurai 1.6 16v... in progress....

Awatar użytkownika
stormy
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 47
Rejestracja: śr lis 10, 2010 11:16 pm
Lokalizacja: Izabelin

Re: Wszystko o VSS w Samuraju + DIY HOWTO

Post autor: stormy » śr lut 02, 2011 2:16 pm

Dafit pisze: ja tez sie z tym nie zgodze, np. moj impulsator daje 4impulsy na obrot, zupelnie jak ori w liczniku.
Dobra, zanim całe forum napisze tutaj, że się ze mną nie zgadza :) uwzględniłem wasze uwagi i poprawiłem howto.
Subaru Outback 2,5 + Jeep Cherokee 4,0 + Suzuki Samurai 1,3

ODPOWIEDZ

Wróć do „Suzuki”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość