Strona 1 z 13
Laweta - Prawo jazdy - Kategorie
: pn sty 14, 2008 11:29 am
autor: galubap
Zanim mnie zbluzgacie, to powiem, że szukałem i nie znalazłem.
Pytanie takie, holownik < 2 t. laweta + Vitara ~1,5 t. Mogę ciągnąć na B?
Pozdrawiam:
Przemek
: pn sty 14, 2008 11:33 am
autor: liverpool
nie
: pn sty 14, 2008 11:45 am
autor: Balu-Balu
2 X NIE. Powyżej 750 kg MC przyczepy prawko E musi być.

: pn sty 14, 2008 11:48 am
autor: TomaszRT
Balu-Balu pisze:Powyżej 750 kg MC przyczepy prawko E musi być.
Nie prawda.
@galubap. Napisz jeszcze raz wyraźnie co czym chcesz holować bo pierwszego postu nie rozumiem

a postaram się rozwiać Twoje wątpliwości.
: pn sty 14, 2008 11:54 am
autor: galubap
Więc jeszcze raz:
Holownik o masie około 1,8 t. Na lawecie Vitara. Waga Vitary około 1 t., lawety nie wiem, kilkaset kilo pewnie. W sumie cały zestaw poniżej 3,5 t.
Generalnie akcja będzie raczej jednorazowa (trza auto na Zmotę zawlec

)
: pn sty 14, 2008 12:02 pm
autor: NumeR
Wydaje mi się że w twoim wypadku dopuszczalna masa całkowita lawety (jej masa + dopuszczalna ładowność) nie mogą przekraczać 1.7t. tak aby masa zestawu nie przekroczyła 3.5t. Masa auta na lawecie nie ma znaczenia bo liczy się d.m.c. lawety.
P.S. Mogę się mylić.
: pn sty 14, 2008 12:03 pm
autor: TomaszRT
Jeśli DMC lawety nie przekracza MASY WŁASNEJ pojazdu ciągnącego a DMC całego zestawu nie przekracza 3,5 tony to możesz na B.
Ale żeby Ci odpowiedzieć na pytanie czy można to musisz mi podać:
MASĘ WŁASNĄ holownika
DMC holownika
DMC lawety
: pn sty 14, 2008 12:06 pm
autor: galubap
@TomaszRT - dzięki, właśnie o to mi chodziło

Dokładnie jeszcze nie wiem, czym będziemy auto ciągnąć, więc dokładnie nie podam. Ważne, że mam jasność

: pn sty 14, 2008 2:00 pm
autor: Krecik
TomaszRT pisze:Jeśli DMC lawety nie przekracza MASY WŁASNEJ pojazdu ciągnącego a DMC całego zestawu nie przekracza 3,5 tony to możesz na B.
Ale żeby Ci odpowiedzieć na pytanie czy można to musisz mi podać:
MASĘ WŁASNĄ holownika
DMC holownika
DMC lawety
Tomku, jak juz tak dokladnie chcesz, to nie zapominaj o wspólczynnikuu 0.7 przy hamulcu najazdowym...
wtedy przepisy pierd*olą sie dokumentnie :/
jak policjant bedzie sie chciał przywalić, to i tak sie przywali, ja juz wychodze z załozenia ze patrze do dokumentów samochodu na pozycje ile moze holować, i dokladnie taką przyczpke zapinam.
A potem jeśli DMC auta + DMC przyczepy < 3.5 tony to prowadzi żona z B
a jeśli > 3.5 tony, no to wtedy B+E potrzebne wiec nie prowadzi
kilka kontroli było, nie czepiali sie do tego ze DMC przyczepy > 0.7 x MW holownika, widać już ci bardziej życiowi.
: pn sty 14, 2008 2:02 pm
autor: Krecik
a, i jeszcze jedno, gdyby sie okazało ze wyjdzie razem >3.5 tony, to poza tym ze posadzisz za kierownice kolege z kategorią B+E (conajmniej, moze byc też C+E) nie zapomnijcie kupić winetki
bo do tego akurat lubią sie przyczepić a to potem 3000 kosztuje.
winetka na każdej poczcie w okolicy, około 5-6zł/dzień
ale za to autostrady za free

: pn sty 14, 2008 2:06 pm
autor: liverpool
Co wy tutaj nowe teorie sporządzacie. Jeździć można nawet tirem z przyczepą na B, ale jeżeli kolega się pyta o konkretny przypadek (i jak rozumiem zgodnie z prawem)z lawetą i na niej Vitara to potrzeba jest B+E i tyle.
: pn sty 14, 2008 2:08 pm
autor: Krecik
nie mój drogi liverpoolu
w pewnych dość wyszukanych ale mozliwych wariantach, nie jest konieczne B+E
poza tym - tirem z przyczepą na B oczywiscie mozna pojechać
tu sie zgadzam
a umiesz mi napisać w jakiej konkretnie sytuacji stwierdzenie "tirem z przyczepą na B' bedzie prawdziwe :>
: pn sty 14, 2008 2:10 pm
autor: TomaszRT
Krzysiek, masz rację.. W swoim wywodzie zapomniałem dodać, aby kolega zerknął w papiery samochodu holującego i zobaczył ile maksymalnie może tym pojazdem holować i tejże wartości nie przekraczał.
: pn sty 14, 2008 2:14 pm
autor: Krecik
Tomku - to jest bardziej skomplikowane...
w normalnym swiecie istnieje cos takiego /i jest uznawane/ jak homologacja pojazdu, w tej homologacji jest napisane wiadomo , masa własna, masa dopuszczalna, no i masa mozliwej technicznie i konstrukcyjnie przyczepy.
Np. takie volvo V70 ma bodajze 1.8 masa wlasna, 2.2 dmc, i 1.9 tony przyczepka, nie dam głowy
Ale oczywiscie nasz ukochany kraj... olał to i wydał wlasne zarządzenie w ktorym w przepisach szczegółowych pisze ze jesli przyczepa ma hamulec najazdowy to legal moze holowac 0.7 x masa wlasna holownika /rozmawiamy o osobowkach, wiec taki jest wspolczynnik/
z tego wychodzi ze legal tym volvem moge holować przyczepe 1260kg dmc
ale wystarczy wyjechac poza granice tego kraju mlekiem i miodem płynącego, zeby juz móc zapinac dmc przyczepy zgodne z wpisem w dowodzie czyli 1.9 tony....
na szczescie, policjant tez człowiek i pewne rzeczy interpertują zgodnie ze zdrowym rozsądkiem a nie przestarzałym przepisem. I tak, mnie przynajmniej, do tej pory nie scigali za to ze tymze volvem holowałem przyczepki 1.6 tony DMC /lawety akurat/ mimo ze kontroli kilka było. Za to czepiali sie wtedy i prosili o winetke za kazdym razem
: pn sty 14, 2008 2:24 pm
autor: TomaszRT
Krecik pisze:Ale oczywiscie nasz ukochany kraj... olał to i wydał wlasne zarządzenie w ktorym w przepisach szczegółowych pisze ze jesli przyczepa ma hamulec najazdowy to legal moze holowac 0.7 x masa wlasna holownika /rozmawiamy o osobowkach, wiec taki jest wspolczynnik/
A inne typy pojazdów jakie mają współczynniki ? Masz gdzieś link do tego ?
: pn sty 14, 2008 2:28 pm
autor: Krecik
samochod ciezarowy - nie cięzarowopodobny tylko cięzarowy - > 3.5 tony DMC przyczepy moze byc bodajże o 40% wieksze od DMC holownika czy jakos podobnie
a przy ciagnikach siodłowych to juz wogole jest meksyk bo DMC ciągnika to 18 ton, a holować może 'konstrukcyjnie' kilka razy więcej
szukaj tego w warunkach technicznych pojazdów, jest takie rozporządzenie
nie pamietam adresu ale przez wyszukiwarke sejmową znajdziesz
: pn sty 14, 2008 2:32 pm
autor: liverpool
OK doczytałem w przepisach i odnośnie 3,5 t macie rację,

: pn sty 14, 2008 2:34 pm
autor: Krecik
na forum NORCOM - diagnostów - pojawia sie taka tabelka
i chyba nadal jest aktualna
pozwolę sobie zacytować
http://www.norcom.com.pl/nowe_forum/vie ... php?t=4175

: pn sty 14, 2008 2:34 pm
autor: Krecik
liverpool pisze:OK doczytałem w przepisach i odnośnie 3,5 t macie rację,

dobra dobra mały cwaniaczku
a teraz dawaj rozwiązanie tira z przyczepą na kategorii B

: pn sty 14, 2008 3:25 pm
autor: Marcin-Kraków
Przyklejamy
I mam nadzieje ze kazdy nastepny temat tego typu bedzie tuaj odsylany.
Oczywiscie o ile za chwile, znow cos na gorze nie wymysla i nie zmieni sie caly kodeks

: pn sty 14, 2008 5:43 pm
autor: Balu-Balu
nie zapomnijcie kupić winetki
Możesz rozwinąć bo z tego co wiem to winieta obowiązuje prowadzących działalność gospodarczą.

Jeśli jedziesz z kempingiem i zestaw ma tak jak piszesz >3,5 to kupujesz winietkę??
: pn sty 14, 2008 5:46 pm
autor: Krecik
Balu-Balu pisze:nie zapomnijcie kupić winetki
Możesz rozwinąć bo z tego co wiem to winieta obowiązuje prowadzących działalność gospodarczą.

Jeśli jedziesz z kempingiem i zestaw ma tak jak piszesz >3,5 to kupujesz winietkę??
interpretacje przepisów są różne różniaste
najbezpieczeniejsza jest ta przyjmująca że wszystko co ponad 3.5 tony - ma mieć winetke przy przemieszczaniu sie po tym czyms co sie nazywa 'droga krajowa' (po wojewódzkich mozna bez winnetu)
opłaty drogowe są okreslone w kilku przepisach i rozporządzeniach, z jednego wynika ze niby nie musimy jesli nie prowadzimy niczego związanego z firmą transportową, ale z wytycznych GDDKiA wychodzi ze jednak jest odwrotnie.
Raz mnie zatrzymali - nic nie chcieli
Drugi raz - winetka
Trzeci - winetka
itd itp
: wt sty 15, 2008 9:58 am
autor: Adamo
Balu-Balu pisze:nie zapomnijcie kupić winetki
Możesz rozwinąć bo z tego co wiem to winieta obowiązuje prowadzących działalność gospodarczą.

Jeśli jedziesz z kempingiem i zestaw ma tak jak piszesz >3,5 to kupujesz winietkę??
To dobrze wiesz

: wt sty 15, 2008 10:21 am
autor: Balu-Balu
ale z wytycznych GDDKiA wychodzi ze jednak jest odwrotnie.
GDDKiA nie jest wykładnią przepisów

: wt sty 15, 2008 10:22 am
autor: Balu-Balu
Jeśli jedziesz z kempingiem i zestaw ma tak jak piszesz >3,5 to kupujesz winietkę
Niw odpowiedziałeś mi na to pytanie?