Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
Moderator: Albert_N
Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
Witam
Problem dotyczy Nivki 1.7 mpi.
Wskazówka od temperatury cieczy chłodzącej prawie dochodzi do czerwonego pola, a wentylatory nie uruchamiają się.
Komputer nie pokazuje błędów związanych z układem chłodzenia.
- Wentylatory sprawne (podpięte bezpośrednio pod akumulator chodzą)
- Przewody od przekaźników do wentylatorów OK
- Przekaźniki sprawdzone (wstawiane zamiast przekaźnika pompy paliwa, auto odpala i chodzi)
- Do przekaźników dochodzi 12 V
- Bezpieczniki OK
- Czujnik temperatury ? (zwarcie dwóch przewodów od niego na włączonym zapłonie nie uruchamia wentylatorów)
Co jeszcze i jak można sprawdzić?
Z góry dzięki.
Pozdrawiam
Problem dotyczy Nivki 1.7 mpi.
Wskazówka od temperatury cieczy chłodzącej prawie dochodzi do czerwonego pola, a wentylatory nie uruchamiają się.
Komputer nie pokazuje błędów związanych z układem chłodzenia.
- Wentylatory sprawne (podpięte bezpośrednio pod akumulator chodzą)
- Przewody od przekaźników do wentylatorów OK
- Przekaźniki sprawdzone (wstawiane zamiast przekaźnika pompy paliwa, auto odpala i chodzi)
- Do przekaźników dochodzi 12 V
- Bezpieczniki OK
- Czujnik temperatury ? (zwarcie dwóch przewodów od niego na włączonym zapłonie nie uruchamia wentylatorów)
Co jeszcze i jak można sprawdzić?
Z góry dzięki.
Pozdrawiam
Re: Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
A przewody od czujnika do przekaźnika 

VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
Schemat twierdzi, że nie ma bezpośredniego połączenia czujnik - przekaźnik.
Przewody z czujnika idą do komputera.
Przewody z czujnika idą do komputera.
Re: Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
Jeśli to ten schemat:
http://www.niva-faq.msk.ru/tehnika/elek ... 214_20.gif
to problem w czujniku temperatury cieczy ( nr 3 ) albo w sterowniku ( 22 ).
Wentylator powinien się włączyć po podaniu +12 na styk 86 przekażnika 70.
Zwieranie styków czujnika nie musi uruchamiać wentylatorów, bo to czujnik termistorowy, a nie bimetal. Może natomiast uszkodzić moduł 22.
Na dole tej strony piszą, że od 2003 była zmiana schematu - każdy wentylator ma swój przekaźnik i bezpiecznik.
Żeby wszyscy tak elegancko schematy rysowali ....
http://www.niva-faq.msk.ru/tehnika/elek ... 214_20.gif
to problem w czujniku temperatury cieczy ( nr 3 ) albo w sterowniku ( 22 ).
Wentylator powinien się włączyć po podaniu +12 na styk 86 przekażnika 70.
Zwieranie styków czujnika nie musi uruchamiać wentylatorów, bo to czujnik termistorowy, a nie bimetal. Może natomiast uszkodzić moduł 22.
Na dole tej strony piszą, że od 2003 była zmiana schematu - każdy wentylator ma swój przekaźnik i bezpiecznik.
Żeby wszyscy tak elegancko schematy rysowali ....

VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
Heyka.
Generalnie wentylatory powinny właczać się przy temp 105st. a wyłączać przy 101st. Może po prostu wskaźnik źle Ci pokazuje, a temperatura silnika jest taka, że komputer nie stwierdził konieczności włączenia wetylatorów
Można to w MPI sprawdzić po prostu jak silnik jest jeszcze zimny, wystarczy odłączyć złącze tego dwustykowego czujnika temperatury (przy czujniku przepustnicy). Z tego co zauważyłem u siebie, powinny włączyć się wiatraki i zacząć pracować na maxa. Co prawda jest to trochę dziwne, bo termistor NTC powinien zmniejszać swoją oporność ze wzrostem temperatury, ale tutaj akurat wypięcie czujnika (duża rezystancja) włącza te nieszczęsne wiatraki przy zimnym motorze. Nie przypuszczam jednak aby to był jakiś błąd - po prostu do poprawnej interpretacji komputer korzysta z pewnego przedziału rezystancji i bardzo być może zwarcie traktowane nie jest jako sygnał wartościowy z punktu widzenia sterowania wentylatorami.
Na elektrodzie kiedyś czytałem, że można testowo wymusić w aucie włączanie wentylatorów poprzez wstawienie zamiast tego termistora peerka ok 2,2koma i nieco ponizej 900 omów powinien włączać wentylatory - co prawda dyskusja dotyczyła innego auta, więc próg zadziałania będzie na pewno inny, ale może to być na przykład 1,2koma lub 600 omów. To tak do potestowania. Jeśli nie zadziała, to nie pozostaje nic innego jak sprawdzić czy sygnały dochodzą bezpośrednio do styków komputerka i czy na jego wyjściu do sterowania przekaźnikiem wiatraków coś się dzieje.
Piszę o tym, bo może po prostu silnik osiąga normalną temperaturę pracy, tylko wskaźnik pokazuje głupoty
Jeśli by tak było to należy zainteresować się tym drugim czujnikiem (jednoprzewodowym) - po lewej stronie bloku silnika (patrząc z kabiny)
Pozdroofki
IdeL
Generalnie wentylatory powinny właczać się przy temp 105st. a wyłączać przy 101st. Może po prostu wskaźnik źle Ci pokazuje, a temperatura silnika jest taka, że komputer nie stwierdził konieczności włączenia wetylatorów

Na elektrodzie kiedyś czytałem, że można testowo wymusić w aucie włączanie wentylatorów poprzez wstawienie zamiast tego termistora peerka ok 2,2koma i nieco ponizej 900 omów powinien włączać wentylatory - co prawda dyskusja dotyczyła innego auta, więc próg zadziałania będzie na pewno inny, ale może to być na przykład 1,2koma lub 600 omów. To tak do potestowania. Jeśli nie zadziała, to nie pozostaje nic innego jak sprawdzić czy sygnały dochodzą bezpośrednio do styków komputerka i czy na jego wyjściu do sterowania przekaźnikiem wiatraków coś się dzieje.
Piszę o tym, bo może po prostu silnik osiąga normalną temperaturę pracy, tylko wskaźnik pokazuje głupoty


Pozdroofki
IdeL
Pozdroofki
IdeL
IdeL
Re: Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
wyjmujesz czujnik i wkładasz do garnka z gotującą wodą
i wiesz czy dobre masz wskazania - powinno być 100st
chyba, że w tych waszych wynalazkach nie można wyjąc czujnika
i wiesz czy dobre masz wskazania - powinno być 100st
chyba, że w tych waszych wynalazkach nie można wyjąc czujnika

Re: Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
Też dobra metoda tyle, że bardziej inwazyjnaJarekK pisze:wyjmujesz czujnik i wkładasz do garnka z gotującą wodą
i wiesz czy dobre masz wskazania - powinno być 100st
chyba, że w tych waszych wynalazkach nie można wyjąc czujnika

rezystancja powinna maleć ze wzrostem temperatury

Pozdroofki
IdeL
Pozdroofki
IdeL
IdeL
Re: Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
Problem się rozwiązał sam
Po sprawdzeniu całego układu od wiatraków, przejść na przewodach, przekaźników, zabawach ze wstawianiem oporników zamiast czujnika, dalej nie wiem co było powodem.
Podejrzewam komputer, któremu mógł pomóc twardy reset w postaci wymontowania go z samochodu.
Teraz wiatraki chodzą i wskazówka od temperatury utrzymuje się mniej więcej w połowie pomiędzy 90 a czerwonym polem (podczas awarii dochodziła do czerwonego pola).
Niby radziecka myśl techniczna a działa jak Windows
Dla potomności parametry czujników Nivowych: http://www.niva-faq.msk.ru/tehnika/elek ... h/niva.htm
Z autopsji i odczytów z laptopa podpiętego do auta wychodzi, że moje wentylatory startują już przy 98 stopniach. (sprawdzone po cudownym samo naprawieniu)
Dzięki za wszystkie porady.

Po sprawdzeniu całego układu od wiatraków, przejść na przewodach, przekaźników, zabawach ze wstawianiem oporników zamiast czujnika, dalej nie wiem co było powodem.
Podejrzewam komputer, któremu mógł pomóc twardy reset w postaci wymontowania go z samochodu.
Teraz wiatraki chodzą i wskazówka od temperatury utrzymuje się mniej więcej w połowie pomiędzy 90 a czerwonym polem (podczas awarii dochodziła do czerwonego pola).
Niby radziecka myśl techniczna a działa jak Windows

Dla potomności parametry czujników Nivowych: http://www.niva-faq.msk.ru/tehnika/elek ... h/niva.htm
Z autopsji i odczytów z laptopa podpiętego do auta wychodzi, że moje wentylatory startują już przy 98 stopniach. (sprawdzone po cudownym samo naprawieniu)
Dzięki za wszystkie porady.
Re: Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
Jaka tam radziecka. Komputer Boscha, pewnie ten sam Bill G. pisał pod niego softa..Wojo-P pisze:Niby radziecka myśl techniczna a działa jak Windows![]()

Re: Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
To nie reset. Złącze pewnie od komputra nie łączy
. Metodą wyłączenia i włączenia przetarłeś styki złącza. Jeżdżę ładziochą niecały rok, ale już zdążyłem się przyzwyczaić do tych ich "żywych" konektorów. Zaczęło sie od nowej tylnej lampy stop, która od nowości wymagała "przecierania" złącza. Czym oni to pokrywają

Pozdroofki
IdeL





Pozdroofki
IdeL
Pozdroofki
IdeL
IdeL
- galeziat
-
- Posty: 169
- Rejestracja: śr mar 09, 2005 3:18 pm
- Lokalizacja: Gorczyca (20 km na N-E od Augustowa)
- Kontaktowanie:
Re: Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
Nie chciałbyś wiedzieć....IdeL pisze: Czym oni to pokrywają![]()
![]()
![]()
Łajka i Łada są nie do zdarcia
http://www.sosnowymlodnik.webpark.pl
http://www.sosnowymlodnik.webpark.pl
Re: Przegrzewa się, wentylatory nie działają - 1.7 mpi
pewnie biorą od tego samego dostawcy co LRIdeL pisze:To nie reset. Złącze pewnie od komputra nie łączy. Metodą wyłączenia i włączenia przetarłeś styki złącza. Jeżdżę ładziochą niecały rok, ale już zdążyłem się przyzwyczaić do tych ich "żywych" konektorów. Zaczęło sie od nowej tylnej lampy stop, która od nowości wymagała "przecierania" złącza. Czym oni to pokrywają
![]()
![]()
![]()
Pozdroofki
IdeL

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości