Przelozenia w mostach Y61

Patrol, Pickup, Terrano, Navara, Pathfinder

Moderator: Kosiarz

Kuba
Posty: 227
Rejestracja: śr lip 31, 2002 1:00 am
Lokalizacja: Warszawa
Kontaktowanie:

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Kuba » pn gru 14, 2009 4:30 pm

4.375 wystepowalo w Y61 z ZD30 z manualna skrzynia, ale tylko w krotkich autach i tylko do polowy 2004 roku. Pozniej wylacznie ze skrzynia automatyczna.

Przelozenie 4.625 rowniez wystepowalo ze skrzynia manualna, ale dla odmiany wylacznie w autach dlugich.

Pozdrawiam
Kuba

Awatar użytkownika
mike133
 
 
Posty: 167
Rejestracja: sob lis 17, 2007 10:29 pm
Lokalizacja: Wawa

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: mike133 » pn gru 14, 2009 9:22 pm

Endur pisze:Karamba !!! :)11
To jak to jest naprawde ?
Skąd mam wiedzieć jakie są u mnie - rozebrać i zobaczyć czy iść do wróżki ?
Jest jakiś dokument stwierdzający fakt występowania przełożenia 4.375 w Y61 3.0 manual ?
Nissan jest pod tym względem nieprzewidywalny :( Tylko rozebranie gwarantuje Ci pewność.
GR 4,2d '97

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Harley » wt gru 15, 2009 3:29 pm

Endur pisze:Karamba !!! :)11
To jak to jest naprawde ?
Skąd mam wiedzieć jakie są u mnie - rozebrać i zobaczyć czy iść do wróżki ?
Jest jakiś dokument stwierdzający fakt występowania przełożenia 4.375 w Y61 3.0 manual ?

niestety , polecam przy okazji wymiany oleju zajrzeć np. do tylnego dyfra
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
mike133
 
 
Posty: 167
Rejestracja: sob lis 17, 2007 10:29 pm
Lokalizacja: Wawa

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: mike133 » wt gru 15, 2009 4:12 pm

Harley pisze:
Endur pisze:Karamba !!! :)11
To jak to jest naprawde ?
Skąd mam wiedzieć jakie są u mnie - rozebrać i zobaczyć czy iść do wróżki ?
Jest jakiś dokument stwierdzający fakt występowania przełożenia 4.375 w Y61 3.0 manual ?

niestety , polecam przy okazji wymiany oleju zajrzeć np. do tylnego dyfra
Na wyciągnięciu półosi i główki raczej się to skończy... Czy ktoś zna inną metodę?
GR 4,2d '97

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Harley » wt gru 15, 2009 4:33 pm

no żeby wyjąć dyfer to musisz półosie wyciągnąć. A dopiero na dyfrze zobaczysz opis lub policzysz zęby.
Inna sprawa to konkretniej napisz po co ci informacja o tych przełożeniach. Bo jak tylko dla wiedzy to daj sobie spokój.
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Endur
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 5
Rejestracja: ndz gru 13, 2009 11:10 pm
Lokalizacja: małopolska

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Endur » śr gru 16, 2009 9:04 am

Wyjaśniam jeszcze raz.
Mam Patrola Y61 z 2002r wersja długa (silnik 3.0 z manualną skrzynią) po założeniu opon 33" jakby się trochę męczy.
Po płaskim jeszcze się można przyzwyczaić ale z przyczepą, podjazdy i w terenie kiepsko.
Zainteresowałem się zmianą przełożeń z 4,11 na 4.375 ale podobno takie już mogę mieć u siebie fabrycznie.
Chciałbym z powodów oczywistych uniknąć sytuacji zakupu niewłaściwych przełożeń.

Podobno w wersjach z 4.375 występują inne przełożenia w skrzyniach biegów. Czy nie lepiej więc zainteresować się zmianą skrzyni (ok 2000 zł) ?

Pozdrawiam wszystkich
Patrol Y60 2.8 TD , 33" + 2"
Navara D40 2,5 dCi , 33"
Patrol Y61 3.0 Di , 33"

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Harley » śr gru 16, 2009 9:24 am

No więc jeszcze raz .... Jeśli chcesz aby auto się nie męczyło jeżdżąc z przyczepą ( bo na 33' na pewno bez przyczepy nie będziesz odczuwał różnicy, bez dodatkowego obciążenia) , nastaw się na zakup przełożeń 4,625 czyli dyfrów od 2,8 (same główki - są kompatybilne także z y60). W sumie będzie to najtańszy i najmniej myślę obciążający zakup, a zyskasz moc nie dużo tracąc na prędkościach max. Wystarczy rozebrać jeden - najlepiej chyba tylny dyfer ,żeby się przekonać jakie masz przełożenia. Jeśli jest to 4,11, w co chyba wątpię, no ale jak piszą koledzy jest to możliwe, to ewentualna zmiana będzie solidnie odczuwalna . Autko stanie się silne jak tur ( mówię o założeniu 4,625) a jeśli okaże się ,że masz 4,375 różnica okażę się mniej odczuwalna ale na pewno wystarczająca. W pewnym sensie jeśli chcesz poprawić mobilność z przyczepą to nie masz wyjścia. Nie wiem czemu myślisz o zmianie skrzyni biegów, bo akurat ten układ ma wiele innych elementów jakie są już ze sobą zgrane fabrycznie , więc akurat do tej części napędu sięgałbym na końcu.
Jeśli od razu nastawisz się na zmianę dyfrów , zyskujesz łatwą możliwość przetestowania odczuć. A mianowicie możesz sobie założyć tylko tylny dyfer. I tak zmontowany most wsadzić do auta. Jeśli masz sprzęgiełka manulne z pozycją 4x2 - bez auto, to na 4x2 podpiąć przyczepę i przejechać trochę kilometrów. Różnicę powinieneś odczuć od razu. Jeśli wszystko spasuje podmienić główkę w przednim moście i sprawa załatwiona. Jeśli nie będziesz zadowolony , możesz powrócić w łatwy sposób do fabrycznej sytuacji.
Jeśli zostaną Ci przełożenia 4,375 sprzedasz je komuś co ma motor 4,2 i buduje wyprawówkę na 33', a jesli masz 4,11 zyskasz futurystyczne przyciski do papieru na biurko.
Eny kueszczyns ??
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Endur
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 5
Rejestracja: ndz gru 13, 2009 11:10 pm
Lokalizacja: małopolska

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Endur » śr gru 16, 2009 10:19 am

No nie śmiałbym zadawać dodatkowych pytań po takiej wypasionej odpowiedzi :)
Wielkie dzięki za ubranie wszystkiego w jedną całość.
Patrol Y60 2.8 TD , 33" + 2"
Navara D40 2,5 dCi , 33"
Patrol Y61 3.0 Di , 33"

Awatar użytkownika
mike133
 
 
Posty: 167
Rejestracja: sob lis 17, 2007 10:29 pm
Lokalizacja: Wawa

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: mike133 » śr gru 16, 2009 7:38 pm

Harley pisze: ...nastaw się na zakup przełożeń 4,625 czyli dyfrów od 2,8 (same główki - są kompatybilne także z y60).
Uwaga: nie musi być plug'n'play, bo w Y61 montowane były mosty H230 [mały] i H260 [duży], a w Y60 tylko H230. Mechanizmy obu mostów nie są kompatybilne!
Harley pisze: ... Jeśli jest to 4,11, w co chyba wątpię, no ale jak piszą koledzy jest to możliwe, to ewentualna zmiana będzie solidnie odczuwalna.
Moje doświadczenie wskazuje na to, że szansa znalezienia 4,11 w 3.0 manual jest największa. 4,625 zwiększy moment obrotowy na kołach bez dwóch zdań, lecz należy liczyć się ze zwiększeniem prędkości obrotowej silnika przy przelotach, a ten silnik tego nie lubi.

Endur, musisz sobie odpowiedzieć na pytanie czy po zwiększeniu rozmiaru opon chcesz doprowadzić napęd do standardowego zachowania [w zależności od tego co masz: przekładka z 4,11 na 4,375 lub przekładka z 4,375 na 4,625], czy skrócić przełożenie [wtedy przekładka z 4,11 na 4,625 lub przekładka z 4,375 na 4,88 lub inny jeszcze krótszy zestaw].
GR 4,2d '97

Awatar użytkownika
mike133
 
 
Posty: 167
Rejestracja: sob lis 17, 2007 10:29 pm
Lokalizacja: Wawa

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: mike133 » śr gru 16, 2009 7:45 pm

Endur pisze:Podobno w wersjach z 4.375 występują inne przełożenia w skrzyniach biegów. Czy nie lepiej więc zainteresować się zmianą skrzyni (ok 2000 zł)?
Hehe, to dopiero byłaby zabawa w: "jaka to skrzynia?" - Familiada przy tym to pikuś ;)
Odpuść zabawę ze skrzynią, wszystkie Twoje problemy rozwiąże zmiana przełożeń głównych :)2
GR 4,2d '97

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Harley » śr gru 16, 2009 7:49 pm

mike133 pisze:
Harley pisze: ...nastaw się na zakup przełożeń 4,625 czyli dyfrów od 2,8 (same główki - są kompatybilne także z y60).
Uwaga: nie musi być plug'n'play, bo w Y61 montowane były mosty H230 [mały] i H260 [duży], a w Y60 tylko H230. Mechanizmy obu mostów nie są kompatybilne!
Nie bardzo wiem o czym piszesz. Dyfry są takie same- różnica jest w półosiach i elementach zwrotnic, hamulcach i przede wszystkim w szerokościach, ale DYFRY i PRZEŁOŻENIA są kompatybilne, więc nie mieszaj . A jeśli wiesz coś czego ja nie wiem to poproszę o sprostowanie. Mnie w każdym razie jeżdżą główki (mechanizmy) z jednego w drugim i jakoś nie widzę aby coś nie pasowało.
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
mike133
 
 
Posty: 167
Rejestracja: sob lis 17, 2007 10:29 pm
Lokalizacja: Wawa

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: mike133 » śr gru 16, 2009 8:05 pm

Harley pisze:
mike133 pisze:
Harley pisze: ...nastaw się na zakup przełożeń 4,625 czyli dyfrów od 2,8 (same główki - są kompatybilne także z y60).
Uwaga: nie musi być plug'n'play, bo w Y61 montowane były mosty H230 [mały] i H260 [duży], a w Y60 tylko H230. Mechanizmy obu mostów nie są kompatybilne!
Nie bardzo wiem o czym piszesz. Dyfry są takie same- różnica jest w półosiach i elementach zwrotnic, hamulcach i przede wszystkim w szerokościach, ale DYFRY i PRZEŁOŻENIA są kompatybilne, więc nie mieszaj . A jeśli wiesz coś czego ja nie wiem to poproszę o sprostowanie. Mnie w każdym razie jeżdżą główki (mechanizmy) z jednego w drugim i jakoś nie widzę aby coś nie pasowało.
Ja wyprostowałem, Ty namieszałeś. Miałeś farta, że w Twoim wypadku pasowały. Wczytaj się uważnie: w Y61 były montowane dwa [różne mechanicznie i wymiarami] rodzaje mostów: H230 i H260. Liczby przy H oznaczają średnicę głównego talerza w mm. Im młodszy egzemplarz Y61 tym większa szansa znaleznienia H260, a co za tym idzie mniejsza szansa, że podejdą główki z Y60, który to ma most H230. Zagadnienie dotyczy wyłącznie tyłu.
GR 4,2d '97

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Harley » śr gru 16, 2009 8:09 pm

A jaka jest różnica w średnicy talerza?? Czy masz to gdzieś widoczne w jakimś manualu ?? Jeśli tak jest to przepraszam, ale ... musisz być tego pewien , bo na razie mam rozebranych kilka mostów na stole i wszystkie mają akurat średnicę koła 240 mm , nie słyszałem by w jakimś było coś innego. Wg tego co piszesz średnica talerza powinna być 230 lub 260 mm, a takiego nie mam w żadnym z posiadanych mostów. Myślę,że coś Ci się pokręciło i lepiej nie pisać rzeczy , których się nie jest pewnym. Ja rozmawiałem z bardziej ode mnie zorientowanymi kolegami i jakoś nikt mi nie powiedział by kiedykolwiek miał problem z dopasowaniem talerzy, a co za tym idzie całych dyfrów.
Sam piszesz jakąś niedorzeczność ,że dotyczy to tylko mostów tylnych , a przecież wielkość tych obu dyfrów musi być równa(talerzy) (przedniego i tylnego) , mimo ,że akurat w Patrolach różnica polega jedynie na prawo i lewoskrętności zębów w talerzu i ataku.
Czy masz coś na poparcie swojej tezy ??

Aha i jeszcze jedno.
Szukając dyfrów lub mostów do podmiany najlepiej jest od razu kupować od jednego samochodu, ale to już chyba w tym wypadku oczywista oczywistość. Mimo tego najlepiej zawsze sprawdzić (czyli rozebrać do dyfra) przed założeniem.

P.S. Nie wiem czy te wartości 230 i 260 nie dotyczą czasem długości półosi , bo różnica jest właśnie coś ok 30 mm po każdej stronie, a całe mosty różnią się w całości o ok 6 cm.
Ostatnio zmieniony śr gru 16, 2009 8:23 pm przez Harley, łącznie zmieniany 1 raz.
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
mike133
 
 
Posty: 167
Rejestracja: sob lis 17, 2007 10:29 pm
Lokalizacja: Wawa

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: mike133 » śr gru 16, 2009 8:21 pm

Harley pisze:A jaka jest różnica w średnicy talerza?? Czy masz to gdzieś widoczne w jakimś manualu ?? Jeśli tak jest to przepraszam, ale ... musisz być tego pewien , bo na razie mam rozebranych kilka mostów na stole i wszystkie mają akurat średnicę koła 240 mm , nie słyszałem by w jakimś było coś innego.
Rozbierzesz jeszcze kilka i wreszcie trafisz :wink: A na serio, to jestem pewien, bo mam oba mosty.

Co do manuala, czy komputerowego systemu części zamiennych Nissana, to szczegółów Ci nie podam, bo nie mam doń dostępu. Jak masz, to szukaj po VINie nowszych egzemplarzy, ale możesz nie znaleźć, bo system, nie wiadomo dlaczego, krosuje mosty H260 na most H230 :-? Doświadczyłem tego na własnej skórze zakupując po VINie uszczelkę pod główkę do H260, a system uparcie wywalał uszczelkę do H230. Mimo próby kilku numerów VIN modeli z H260, system cały czas wyrzucał części do mostu H230. Mają jakiś błąd i finalnie uszczelkę musiałem dorobić.

Z ciekawostek mogę dodać, że most H260 ma dłuższą główkę o około 5cm, więc jeśli ktoś będzie chciał kiedykolwiek zamienić H230 na H260, to musi liczyć się ze skróceniem wału. Uwaga, mogą być także różnice w rozstawie śrub na flanszy od strony wału!
GR 4,2d '97

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Harley » śr gru 16, 2009 8:25 pm

A w jakim aucie miałeś ten niby H260 ?? Chodzi mi o motor , skrzynię i rocznik ??
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Harley » śr gru 16, 2009 8:28 pm

No to można powiedzieć ,że finalnie , jeśli nawet jest tak jak piszesz, wystarczy zmierzyć zewnętrzne wymiary główki i jeśli zewnętrznie będzie taka sama to i w środku nie będzie problemu.
Czy teraz dobrze ??
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
mike133
 
 
Posty: 167
Rejestracja: sob lis 17, 2007 10:29 pm
Lokalizacja: Wawa

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: mike133 » śr gru 16, 2009 8:32 pm

Harley pisze:A w jakim aucie miałeś ten niby H260 ?? Chodzi mi o motor , skrzynię i rocznik ??
Y61, rocznik zapewne 2003-2004 [100% pewności nie mam], 3.0, automat.
GR 4,2d '97

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Harley » śr gru 16, 2009 8:34 pm

a masz te oba mosty na autach czy może na stole ??
fajnie by było jakbyś miał możliwość piknięcia fotki jak te oba mosty leżą koło siebie, albo te oba dyfry jeszcze lepiej.
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
mike133
 
 
Posty: 167
Rejestracja: sob lis 17, 2007 10:29 pm
Lokalizacja: Wawa

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: mike133 » śr gru 16, 2009 8:34 pm

Harley pisze:No to można powiedzieć ,że finalnie , jeśli nawet jest tak jak piszesz, wystarczy zmierzyć zewnętrzne wymiary główki i jeśli zewnętrznie będzie taka sama to i w środku nie będzie problemu.
Czy teraz dobrze ??
Dokładnie tak, jeśli wymiary są zgodne, to będzie pasować :)2 Nawet bez wyciągania główki da się to stwierdzić, bo H260 jest odpowiednio większy.
GR 4,2d '97

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Harley » śr gru 16, 2009 8:37 pm

Aha , jeśłi chodzi o ścisłość. Kupiłem niedawno komplet mostów z y61 2001 , które były szersze od tych wąskich z Y60 a dyfry - (fabryka uszczelka, mosty po bardzo niskich przebiegach), były identiko dyfry a szerokości mostów różne. Zaczynam się zastanawiać, czy nie trafiło Ci sie jakieś auto z motanymi od czegoś innego dyframi. W końcu , może się okaże ,że można od czegoś jeszcze dopasować?
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
mike133
 
 
Posty: 167
Rejestracja: sob lis 17, 2007 10:29 pm
Lokalizacja: Wawa

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: mike133 » śr gru 16, 2009 8:40 pm

Harley pisze:a masz te oba mosty na autach czy może na stole ??
fajnie by było jakbyś miał możliwość piknięcia fotki jak te oba mosty leżą koło siebie, albo te oba dyfry jeszcze lepiej.
Fura w warsztacie: H260 jeszcze na aucie czeka na demontaż, H230 leży obok i czeka na instalację. Jak będę miał możliwość, to zrobię foto.
GR 4,2d '97

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Harley » śr gru 16, 2009 9:29 pm

no to rozumiem,że i wały wtedy są różne ale i tylny i przedni zapewne także no bo jak mogą być inne talerze z przodu i z tyłu . Dziwne coś mi to jest
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
mike133
 
 
Posty: 167
Rejestracja: sob lis 17, 2007 10:29 pm
Lokalizacja: Wawa

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: mike133 » śr gru 16, 2009 9:42 pm

Harley pisze:no to rozumiem,że i wały wtedy są różne ale i tylny i przedni zapewne także no bo jak mogą być inne talerze z przodu i z tyłu . Dziwne coś mi to jest
Napisałeś tak, że ciężko zrozumieć :cry:
GR 4,2d '97

Awatar użytkownika
Harley
 
 
Posty: 1394
Rejestracja: ndz gru 16, 2007 8:53 pm
Lokalizacja: spod Poznania

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: Harley » śr gru 16, 2009 10:17 pm

Sorry, może trochę skrótowo.
Chodzi mi o to ,że jeśli jest inna budowa dyfra tylnego mostu a główka dłuższa o 5cm od "zwykłej" , co za tym idzie , jest krótszy wał.
Jeśli tak, to skoro przełożenia tylnego mostu są na talerzu większym niż normalnie to i zapewne w przednim moście no bo jak utrzymać przełożenie na różnej wielkości talerzy. Jeśli tak to i główka mostu przedniego pewnie także jest większa. Powinno to spowodować,że wał przedni też jest zapewne krótszy.
Czy dobrze rozumuję ??

A jeśli tak, to wyszłoby na to ,że i inne wały masz w tym gracie .

Co to za pojazd w takim razie :)9
Patrol Long Safari 4,2 D
Patrol Short BRU(td)US 4,2
Patrol Comfort TB42
Patrol y61 3,0TD mercedes

Awatar użytkownika
N2O
 
 
Posty: 11864
Rejestracja: ndz gru 18, 2005 3:35 pm
Lokalizacja: Truskaw (k. Warszawy)

Re: Przelozenia w mostach Y61

Post autor: N2O » śr gru 16, 2009 10:24 pm

Źle rozumujesz, średnica koła talerzowego nie ma związku z przełożeniem.
A to że mosty Y61 są szersze jest oczywiste, główki mają wymienne.
:)21
RR 2.5 DSE, Nissan Patrol 160 SD33T, Suzi LJ80
GG: 3215824
http://picasaweb.google.com/paweldabster

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nissan”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości