GAZ 69 z silnikiem 250GD

gaz 69, 67, 63 itd...

Moderator: Student

marcin.rafalski
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 13
Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm

GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: marcin.rafalski » czw lis 12, 2020 4:48 pm

Witam wszystkich,
Kupiłem niedokończony projekt GAZa 69 z silnikiem G250GD.
To dokładnie GAZ 69 (1973r) z silnikiem od Gelendy 250GD, 5 cylindrów, diesel (bez turbo), 2.5L, 90KM, wraz z oryginalną Mercedes-owską skrzynią biegów (5 biegów), reduktor GAZ 69, mosty UAZa na tarczach (szybkie przełożenia 37/8), wspomaganie kierownicy i hamulców, nadwozie przerobione na dwoje dużych drzwi, dużo blachy aluminiowej ryflowanej, itp.
Auto ma być w teren: częściej łatwy, czasem trudny. Ale do tego terenu trzeba jeszcze dojechać asfaltem.
Silnik ma 40 tyś km przebiegu, jest wyciągnięty z Gelendy wojskowej z Austrii (może wolf, nie wiem), przebieg potwierdzony książką wojskową, stan uważam za idealny. Pali od strzała, absolutnie nie dymi ładnie się wkręca, a jak się nagrzeje - pracuje nadspodziewanie miękko i jak dla mnie cicho.
Skrzynia biegów też chodzi idealnie.
Po dokończeniu prac i wyjechaniu na asfalt - auto bez włączonego reduktora jedzie najchętniej 65km/h (na maksa, jak silnik dokręcony jest do oporu 93km/h, ale to nie jest absolutnie do jazdy na dłuższą metę), w terenie na reduktorze na 5-tym biegu: 45km/h ... i tu zaczyna się mój problem ...

Wpakowałem już w auto 25 tyś (wyciągarka, fotele kubełkowe, pasy, etc.) i generalnie chcę je dokończyć na wysokim poziomie i zatrzymać na wieki (w latach 90-tych jeździłem w RMPST jako pilot, teraz trochę późno, ale chcę zrealizować marzenia o własnym GAZ-ie).

Pozwalam sobie napisać ten post, bo po pierwsze przeczytałem wszystkie 16-cie zakładek dotyczące tematu silnika Mercedesa w GAZie i nie znalazłem tam mojego silnika (250GD), a po drugie mam kilka pytań, do fachowców, które również nie zostały tam zadane.
A mianowicie:
1. Czy jest sens wymieniać skrzynię biegów na skrzynię biegów z osobowego W124 250D? Pytanie argumentuję tym, że być może skrzynia biegów w osobówce miała dłuższe przełożenia niż w terenowym G. Piszę być może - bo nie wiem. Być może skrzynia z terenowego G nie miała na piątym biegu przełożenia 1:1 i wówczas skrzynia osobowa może spowodować wzrost Vmax? Ponownie pytam, bo nie wiem. Ewentualnie czy jest jakakolwiek skrzynia biegów, która mogłaby pasować do tego silnika i mieć np. "nadbieg" (przy nowych silniczkach, które mają małą pojemność, zdarzają się takie "cuda"; mogła by mieć nawet 6 przełożeń, oby GAZ jechał plus/minus 100km/h)? Może jakaś skrzynia z dostawczego Mercedesa?
/w tym miejscu dygresja: jak to jest, że G250GD z dokładnie tym samym silnikiem i skrzynią ma w katalogu Vmax: 123 km/h ... to przełożenia odpowiednio w reduktorze i mostach w Gelendzie muszą być niemiłosiernie "wysokie"???/
2. Czy jeśli wszystko powyższe nie zadziała - jest ktoś, kto przerobi /może ktoś kto ma jakieś doświadczenie/ przełożenie w reduktorze GAZa na szybsze? Podejrzewam, że nikt się w to nie bawił /z reguły jak czytałem to w UAZie robią niższe/, ale w sytuacji, w której ja się znalazłem, dużo łatwiej jest wyjąć reduktor i go rozebrać, niż wymieniać silnik ze skrzynią biegów ...
Teoretycznie jest to możliwe - po analizie rysunków technicznych reduktora GAZa należało by wykonać parę kół zębatych, dających nieco inne przełożenie (+30% szybsze, na obu przełożeniach) i takich, które jeszcze zmieszczą się w obudowie reduktora. A może inny reduktor (od G - nie bo kręci przednim wałem napędowym w odwrotną stronę niż w GAZie).

Będę bardzo wdzięczny za pomoc i rzeczowe wypowiedzi w powyższym temacie.
Marcin

Awatar użytkownika
jradek
 
 
Posty: 15385
Rejestracja: wt lip 26, 2011 8:41 pm
Lokalizacja: Grodzisk Maz/DE

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: jradek » czw lis 12, 2020 5:04 pm

Może zmień mosty na szybsze?
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.

Awatar użytkownika
bert
 
 
Posty: 15542
Rejestracja: wt paź 24, 2006 12:50 am
Lokalizacja: north-west
Kontaktowanie:

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: bert » czw lis 12, 2020 5:20 pm

potem złóż wysokie opony
ludzie brną w wojny prowadzeni metodami wypróbowanymi przy sprzedaży podpasek i proszku do prania

Awatar użytkownika
Misiek Cypr
 
 
Posty: 13258
Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: Misiek Cypr » czw lis 12, 2020 8:49 pm

Masz przelozenie mostow 4.65, to nie jest szybki most. Sa przelozenia od zuka, z szybszym przelozeniem. Reduktor gaza nie jest 1.0, tylko 1.1 na szosowym przelozeniu.

5 bieg, nie powinno byc wielkiej roznicy, moze byc nadbieg, ale lekki. Natomiast skrzynie moga sie roznic przelozeniami nizszych biegow.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044

Awatar użytkownika
jradek
 
 
Posty: 15385
Rejestracja: wt lip 26, 2011 8:41 pm
Lokalizacja: Grodzisk Maz/DE

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: jradek » czw lis 12, 2020 10:03 pm

Mosty od beny, a silnik diesla.
Hmmm
Nie moglo sie zgrac.
Moze da sie wstawic dyfry od lublina?
Tam byla Andoria, wiec powinno byc lepiej.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.

marcin.rafalski
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 13
Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: marcin.rafalski » czw lis 12, 2020 10:09 pm

A przełożenia od Żuka to jakie są: ile zębów na wałku atakującym i ile na kole talerzowym?
Ktoś już to montował do mostów UAZa?
Działa to, zęby się nie urywają/łamią, wszystko wytrzymuje bez problemu?
Rozumiem, że wałek i koło z mostu tylnego Żuka x 2szt do obu mostów UAZa.
O ile to przyspieszy auto?
Koła mam 31 cali.

Awatar użytkownika
jradek
 
 
Posty: 15385
Rejestracja: wt lip 26, 2011 8:41 pm
Lokalizacja: Grodzisk Maz/DE

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: jradek » pt lis 13, 2020 6:23 am

Czy my wyglądamy jak książka serwisowa?
Lublin w wersji 3,5T miał 4 satelity w dyfrze.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.

Awatar użytkownika
tasior
Posty: 320
Rejestracja: pt lut 15, 2008 3:40 pm
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontaktowanie:

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: tasior » pt lis 13, 2020 7:59 am

to przełożenie , które teraz masz w mostach to jest szybsze przełożenie, uaz , gaz ma standardowe przełożenie 5,125(41\8),żuk ,nysa ,tarpan w mostach starego typu czyli dzielonych przełożenie:
5,125(41\8), 4.55(41\9) , 4,1(41\10)
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d

Awatar użytkownika
Misiek Cypr
 
 
Posty: 13258
Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: Misiek Cypr » pt lis 13, 2020 9:03 am

jradek pisze:
czw lis 12, 2020 10:03 pm
Mosty od beny, a silnik diesla.
Hmmm
Nie moglo sie zgrac.
Moze da sie wstawic dyfry od lublina?
Tam byla Andoria, wiec powinno byc lepiej.
Radku, silnik Zuka krecil się 4600rpm, silnik od GD250 dość podobnie, wszystko byłoby OK, gdyby nie fakt, że po drodze jest reduktor, gubiący jeszcze 10% w pozycji drogowej.

Czyli przelozenie zuka 4.1 by pomoglo. Z tego co kolega mowil, zapodal do Uaza, silnik GD300, czyli stara 3 litrowa beczke diesla, do tego dolozyl te najszybsze przelozenia od Zuka i jezdzilo OK. Ale tez nie gubilo 10% na reduktorze, bo Uaz ma bezpośredni naped drogowy. Było to 25 lat temu, to nie bardzo pamiętam, ale mowil ze te przelozenia dzialaly plug and play w Uazie.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044

marcin.rafalski
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 13
Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: marcin.rafalski » pt lis 13, 2020 9:31 am

Ok. Dzięki za info.
Szukam zatem koła i ataku (41/10), 4,1 od żuka, Nysy, Tarpana, Lublina.
Czy ktoś pomoże to gdzieś kupić?
Czy można jakoś policzyć ile to przyspieszy auto w km/h?

Awatar użytkownika
Didymos
Posty: 2164
Rejestracja: sob kwie 24, 2004 3:30 pm
Lokalizacja: Węgrów

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: Didymos » pt lis 13, 2020 9:50 am

Te najszybsze przełożenia (4,1), to były bodaj od tarpana z traktorowym perkinsem, w żuku niczego ciekawego nie było tj. standard warszawy - 41/8 albo 41/9.
W każdym razie, gdyby udało się zdobyć przekładnie 4,1, to różnica w v-max powinna się cokolwiek poprawić, wymiana reduktora to już trochę grubsza rzeźba, ale też gazikowy reduktor to żadna rewelacja.

marcin.rafalski
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 13
Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: marcin.rafalski » pt lis 13, 2020 11:02 am

Nie wiem, czy to tak można oszacować, ale jeśli teraz mam "szybkie mosty" UAZa i to jest przełożenie 4,65, a te najszybsze z tarpana z silnikiem perkinsa to 4,1 - to różnica na przełożeniu jest 12%. Tym samym jeśli teraz jedzie powiedźmy 70 km/h to z proporcji +12% będzie jechał 78km/h ?

Awatar użytkownika
jradek
 
 
Posty: 15385
Rejestracja: wt lip 26, 2011 8:41 pm
Lokalizacja: Grodzisk Maz/DE

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: jradek » pt lis 13, 2020 11:17 am

Misiek Cypr pisze:
pt lis 13, 2020 9:03 am
jradek pisze:
czw lis 12, 2020 10:03 pm
Mosty od beny, a silnik diesla.
Hmmm
Nie moglo sie zgrac.
Moze da sie wstawic dyfry od lublina?
Tam byla Andoria, wiec powinno byc lepiej.
Radku, silnik Zuka krecil się 4600rpm, silnik od GD250 dość podobnie, wszystko byłoby OK, gdyby nie fakt, że po drodze jest reduktor, gubiący jeszcze 10% w pozycji drogowej.

Czyli przelozenie zuka 4.1 by pomoglo. Z tego co kolega mowil, zapodal do Uaza, silnik GD300, czyli stara 3 litrowa beczke diesla, do tego dolozyl te najszybsze przelozenia od Zuka i jezdzilo OK. Ale tez nie gubilo 10% na reduktorze, bo Uaz ma bezpośredni naped drogowy. Było to 25 lat temu, to nie bardzo pamiętam, ale mowil ze te przelozenia dzialaly plug and play w Uazie.
Nieustannie mnie zaskakujesz.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.

Awatar użytkownika
tasior
Posty: 320
Rejestracja: pt lut 15, 2008 3:40 pm
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontaktowanie:

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: tasior » pt lis 13, 2020 4:06 pm

tarpan honker z silnikiem Iveco 2,5td miał przełożenie w mostach 4,1 i przełożenie drogowe w reduktorze 1,14 (gaz 1,15)
osiągał prędkość maksymalną podaną przez producenta 115 km/h
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d

marcin.rafalski
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 13
Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: marcin.rafalski » pt lis 13, 2020 4:29 pm

Ale atak i koło od Honkera pasują do mostów UAZa ?

Awatar użytkownika
tasior
Posty: 320
Rejestracja: pt lut 15, 2008 3:40 pm
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontaktowanie:

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: tasior » pt lis 13, 2020 7:54 pm

tak jeśli jest to most starego typu czyli mostów dzielonych to są przełożenia najpierw były stosowane w tarpanie
z silnikiem pekinsa tylko występują na tylny most ,w honkerze założone w przednim moście obracają się w przeciwną stronę niż w stronę w którą zostały zaprojektowane do jazdy do przodu
w honkerach z silnikiem Iveco przełożenie 5 biegu wynosi 1 do 1
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d

marcin.rafalski
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 13
Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: marcin.rafalski » pt lis 13, 2020 9:29 pm

Sorki, bo nie rozumiem ...
Jakich mam szukać zestawów, aby pasowały do mostów UAZa?
Most dzielony to jaki?
Jak to obracają sie w przeciwną stronę?

Awatar użytkownika
Misiek Cypr
 
 
Posty: 13258
Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: Misiek Cypr » pt lis 13, 2020 9:32 pm

jradek pisze:
pt lis 13, 2020 11:17 am


Nieustannie mnie zaskakujesz.
Ja jestem w stanie cie czyms zaskoczyc?

Acha, z tym GD300, czyli czysta danka, to moj kolega Filon, we trojke ten silnik na pake Uaza zapakowalismy, plecy bolaly. Gdybym wiedzial ile wazy, w zyciu bym sie za podmianke nie bral. Silnik od Uaza wazyl mniej niz ja teraz. Wszystko z krzyza, ale wspomagalismy sie lina i deska. :)21
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044

Awatar użytkownika
tasior
Posty: 320
Rejestracja: pt lut 15, 2008 3:40 pm
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontaktowanie:

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: tasior » pt lis 13, 2020 10:21 pm

Most dzielony to most , w którym pochwa mostu składa się z dwóch części i są skręcane razem
koła zębate mostu projektuje się tak żeby czasie jazdy do przodu pracowały cicho i z małymi oporami
jeśli porównasz koła zębate przedniego i tylnego mostu to zęby kół to mają inny kształ
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d

Awatar użytkownika
Misiek Cypr
 
 
Posty: 13258
Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
Lokalizacja: Gdynia

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: Misiek Cypr » pt lis 13, 2020 10:29 pm

Oczywiscie, ale Uaz, ktory ma sprzegielka, tego przedniego mostu uzywa nieczesto, wiec jakos to jezdzilo. W Honkerze, pewnie by sie szybko skonczylo. Teorie popieram praktyka, bo w Uazie, nigdy nam sie nie chcialo przodu zapinac, bo trzeba bylo wysiadac i sie pobrudzic, klucz, dekielek, te sprawy.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044

Awatar użytkownika
tasior
Posty: 320
Rejestracja: pt lut 15, 2008 3:40 pm
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontaktowanie:

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: tasior » pt lis 13, 2020 10:36 pm

w honkerze jeszcze nie padł mi przedni most tylko pracuje głośniej bo się obraca w przeciwną stronę
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d

Awatar użytkownika
tasior
Posty: 320
Rejestracja: pt lut 15, 2008 3:40 pm
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontaktowanie:

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: tasior » pt lis 13, 2020 10:44 pm

Jak to obracają sie w przeciwną stronę?
koła zębate przedniego mostu obracają się w przeciwną stronę niż koła zębate tylnego mostu
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d

marcin.rafalski
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 13
Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: marcin.rafalski » pt lis 13, 2020 11:01 pm

Panowie dzięki serdeczne - wracacie mi wiarę, że to co robię/buduję ma sens ...
że auto będzie chociaż 90km/h jechało ...
Czyli reasumując szukam wałka i koła od mostów honkera z silnikem 2,5td z Iveco (ewentualnie Perkins) o przełożeniu 4,10 (41/10) ...
Tylko gdzie to kupić ?
Najchętniej nowe - może nie być super tanio, ma być ...

Awatar użytkownika
tasior
Posty: 320
Rejestracja: pt lut 15, 2008 3:40 pm
Lokalizacja: Sosnowiec
Kontaktowanie:

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: tasior » sob lis 14, 2020 7:16 am

w opisie aukcji jest napisane że ma przełożenie 41\10
[https://www.olx.pl/oferta/walek-atakuja ... H9Ivb.html]
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d

Awatar użytkownika
jradek
 
 
Posty: 15385
Rejestracja: wt lip 26, 2011 8:41 pm
Lokalizacja: Grodzisk Maz/DE

Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD

Post autor: jradek » sob lis 14, 2020 8:09 am

Mozesz tez kupic mosty od Geli.

Albo
BMW ma szybkie mosty. Mozna trafic 2,6-2,7.

Tylko spawania duzo.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.

ODPOWIEDZ

Wróć do „Gaz”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości