GAZ 69 z silnikiem 250GD
Moderator: Student
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 13
- Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm
GAZ 69 z silnikiem 250GD
Witam wszystkich,
Kupiłem niedokończony projekt GAZa 69 z silnikiem G250GD.
To dokładnie GAZ 69 (1973r) z silnikiem od Gelendy 250GD, 5 cylindrów, diesel (bez turbo), 2.5L, 90KM, wraz z oryginalną Mercedes-owską skrzynią biegów (5 biegów), reduktor GAZ 69, mosty UAZa na tarczach (szybkie przełożenia 37/8), wspomaganie kierownicy i hamulców, nadwozie przerobione na dwoje dużych drzwi, dużo blachy aluminiowej ryflowanej, itp.
Auto ma być w teren: częściej łatwy, czasem trudny. Ale do tego terenu trzeba jeszcze dojechać asfaltem.
Silnik ma 40 tyś km przebiegu, jest wyciągnięty z Gelendy wojskowej z Austrii (może wolf, nie wiem), przebieg potwierdzony książką wojskową, stan uważam za idealny. Pali od strzała, absolutnie nie dymi ładnie się wkręca, a jak się nagrzeje - pracuje nadspodziewanie miękko i jak dla mnie cicho.
Skrzynia biegów też chodzi idealnie.
Po dokończeniu prac i wyjechaniu na asfalt - auto bez włączonego reduktora jedzie najchętniej 65km/h (na maksa, jak silnik dokręcony jest do oporu 93km/h, ale to nie jest absolutnie do jazdy na dłuższą metę), w terenie na reduktorze na 5-tym biegu: 45km/h ... i tu zaczyna się mój problem ...
Wpakowałem już w auto 25 tyś (wyciągarka, fotele kubełkowe, pasy, etc.) i generalnie chcę je dokończyć na wysokim poziomie i zatrzymać na wieki (w latach 90-tych jeździłem w RMPST jako pilot, teraz trochę późno, ale chcę zrealizować marzenia o własnym GAZ-ie).
Pozwalam sobie napisać ten post, bo po pierwsze przeczytałem wszystkie 16-cie zakładek dotyczące tematu silnika Mercedesa w GAZie i nie znalazłem tam mojego silnika (250GD), a po drugie mam kilka pytań, do fachowców, które również nie zostały tam zadane.
A mianowicie:
1. Czy jest sens wymieniać skrzynię biegów na skrzynię biegów z osobowego W124 250D? Pytanie argumentuję tym, że być może skrzynia biegów w osobówce miała dłuższe przełożenia niż w terenowym G. Piszę być może - bo nie wiem. Być może skrzynia z terenowego G nie miała na piątym biegu przełożenia 1:1 i wówczas skrzynia osobowa może spowodować wzrost Vmax? Ponownie pytam, bo nie wiem. Ewentualnie czy jest jakakolwiek skrzynia biegów, która mogłaby pasować do tego silnika i mieć np. "nadbieg" (przy nowych silniczkach, które mają małą pojemność, zdarzają się takie "cuda"; mogła by mieć nawet 6 przełożeń, oby GAZ jechał plus/minus 100km/h)? Może jakaś skrzynia z dostawczego Mercedesa?
/w tym miejscu dygresja: jak to jest, że G250GD z dokładnie tym samym silnikiem i skrzynią ma w katalogu Vmax: 123 km/h ... to przełożenia odpowiednio w reduktorze i mostach w Gelendzie muszą być niemiłosiernie "wysokie"???/
2. Czy jeśli wszystko powyższe nie zadziała - jest ktoś, kto przerobi /może ktoś kto ma jakieś doświadczenie/ przełożenie w reduktorze GAZa na szybsze? Podejrzewam, że nikt się w to nie bawił /z reguły jak czytałem to w UAZie robią niższe/, ale w sytuacji, w której ja się znalazłem, dużo łatwiej jest wyjąć reduktor i go rozebrać, niż wymieniać silnik ze skrzynią biegów ...
Teoretycznie jest to możliwe - po analizie rysunków technicznych reduktora GAZa należało by wykonać parę kół zębatych, dających nieco inne przełożenie (+30% szybsze, na obu przełożeniach) i takich, które jeszcze zmieszczą się w obudowie reduktora. A może inny reduktor (od G - nie bo kręci przednim wałem napędowym w odwrotną stronę niż w GAZie).
Będę bardzo wdzięczny za pomoc i rzeczowe wypowiedzi w powyższym temacie.
Marcin
Kupiłem niedokończony projekt GAZa 69 z silnikiem G250GD.
To dokładnie GAZ 69 (1973r) z silnikiem od Gelendy 250GD, 5 cylindrów, diesel (bez turbo), 2.5L, 90KM, wraz z oryginalną Mercedes-owską skrzynią biegów (5 biegów), reduktor GAZ 69, mosty UAZa na tarczach (szybkie przełożenia 37/8), wspomaganie kierownicy i hamulców, nadwozie przerobione na dwoje dużych drzwi, dużo blachy aluminiowej ryflowanej, itp.
Auto ma być w teren: częściej łatwy, czasem trudny. Ale do tego terenu trzeba jeszcze dojechać asfaltem.
Silnik ma 40 tyś km przebiegu, jest wyciągnięty z Gelendy wojskowej z Austrii (może wolf, nie wiem), przebieg potwierdzony książką wojskową, stan uważam za idealny. Pali od strzała, absolutnie nie dymi ładnie się wkręca, a jak się nagrzeje - pracuje nadspodziewanie miękko i jak dla mnie cicho.
Skrzynia biegów też chodzi idealnie.
Po dokończeniu prac i wyjechaniu na asfalt - auto bez włączonego reduktora jedzie najchętniej 65km/h (na maksa, jak silnik dokręcony jest do oporu 93km/h, ale to nie jest absolutnie do jazdy na dłuższą metę), w terenie na reduktorze na 5-tym biegu: 45km/h ... i tu zaczyna się mój problem ...
Wpakowałem już w auto 25 tyś (wyciągarka, fotele kubełkowe, pasy, etc.) i generalnie chcę je dokończyć na wysokim poziomie i zatrzymać na wieki (w latach 90-tych jeździłem w RMPST jako pilot, teraz trochę późno, ale chcę zrealizować marzenia o własnym GAZ-ie).
Pozwalam sobie napisać ten post, bo po pierwsze przeczytałem wszystkie 16-cie zakładek dotyczące tematu silnika Mercedesa w GAZie i nie znalazłem tam mojego silnika (250GD), a po drugie mam kilka pytań, do fachowców, które również nie zostały tam zadane.
A mianowicie:
1. Czy jest sens wymieniać skrzynię biegów na skrzynię biegów z osobowego W124 250D? Pytanie argumentuję tym, że być może skrzynia biegów w osobówce miała dłuższe przełożenia niż w terenowym G. Piszę być może - bo nie wiem. Być może skrzynia z terenowego G nie miała na piątym biegu przełożenia 1:1 i wówczas skrzynia osobowa może spowodować wzrost Vmax? Ponownie pytam, bo nie wiem. Ewentualnie czy jest jakakolwiek skrzynia biegów, która mogłaby pasować do tego silnika i mieć np. "nadbieg" (przy nowych silniczkach, które mają małą pojemność, zdarzają się takie "cuda"; mogła by mieć nawet 6 przełożeń, oby GAZ jechał plus/minus 100km/h)? Może jakaś skrzynia z dostawczego Mercedesa?
/w tym miejscu dygresja: jak to jest, że G250GD z dokładnie tym samym silnikiem i skrzynią ma w katalogu Vmax: 123 km/h ... to przełożenia odpowiednio w reduktorze i mostach w Gelendzie muszą być niemiłosiernie "wysokie"???/
2. Czy jeśli wszystko powyższe nie zadziała - jest ktoś, kto przerobi /może ktoś kto ma jakieś doświadczenie/ przełożenie w reduktorze GAZa na szybsze? Podejrzewam, że nikt się w to nie bawił /z reguły jak czytałem to w UAZie robią niższe/, ale w sytuacji, w której ja się znalazłem, dużo łatwiej jest wyjąć reduktor i go rozebrać, niż wymieniać silnik ze skrzynią biegów ...
Teoretycznie jest to możliwe - po analizie rysunków technicznych reduktora GAZa należało by wykonać parę kół zębatych, dających nieco inne przełożenie (+30% szybsze, na obu przełożeniach) i takich, które jeszcze zmieszczą się w obudowie reduktora. A może inny reduktor (od G - nie bo kręci przednim wałem napędowym w odwrotną stronę niż w GAZie).
Będę bardzo wdzięczny za pomoc i rzeczowe wypowiedzi w powyższym temacie.
Marcin
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
potem złóż wysokie opony
ludzie brną w wojny prowadzeni metodami wypróbowanymi przy sprzedaży podpasek i proszku do prania
- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Masz przelozenie mostow 4.65, to nie jest szybki most. Sa przelozenia od zuka, z szybszym przelozeniem. Reduktor gaza nie jest 1.0, tylko 1.1 na szosowym przelozeniu.
5 bieg, nie powinno byc wielkiej roznicy, moze byc nadbieg, ale lekki. Natomiast skrzynie moga sie roznic przelozeniami nizszych biegow.
5 bieg, nie powinno byc wielkiej roznicy, moze byc nadbieg, ale lekki. Natomiast skrzynie moga sie roznic przelozeniami nizszych biegow.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Mosty od beny, a silnik diesla.
Hmmm
Nie moglo sie zgrac.
Moze da sie wstawic dyfry od lublina?
Tam byla Andoria, wiec powinno byc lepiej.
Hmmm
Nie moglo sie zgrac.
Moze da sie wstawic dyfry od lublina?
Tam byla Andoria, wiec powinno byc lepiej.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 13
- Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
A przełożenia od Żuka to jakie są: ile zębów na wałku atakującym i ile na kole talerzowym?
Ktoś już to montował do mostów UAZa?
Działa to, zęby się nie urywają/łamią, wszystko wytrzymuje bez problemu?
Rozumiem, że wałek i koło z mostu tylnego Żuka x 2szt do obu mostów UAZa.
O ile to przyspieszy auto?
Koła mam 31 cali.
Ktoś już to montował do mostów UAZa?
Działa to, zęby się nie urywają/łamią, wszystko wytrzymuje bez problemu?
Rozumiem, że wałek i koło z mostu tylnego Żuka x 2szt do obu mostów UAZa.
O ile to przyspieszy auto?
Koła mam 31 cali.
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Czy my wyglądamy jak książka serwisowa?
Lublin w wersji 3,5T miał 4 satelity w dyfrze.
Lublin w wersji 3,5T miał 4 satelity w dyfrze.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
to przełożenie , które teraz masz w mostach to jest szybsze przełożenie, uaz , gaz ma standardowe przełożenie 5,125(41\8),żuk ,nysa ,tarpan w mostach starego typu czyli dzielonych przełożenie:
5,125(41\8), 4.55(41\9) , 4,1(41\10)
5,125(41\8), 4.55(41\9) , 4,1(41\10)
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d
Tarpan Honker 2.5d
- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Radku, silnik Zuka krecil się 4600rpm, silnik od GD250 dość podobnie, wszystko byłoby OK, gdyby nie fakt, że po drodze jest reduktor, gubiący jeszcze 10% w pozycji drogowej.
Czyli przelozenie zuka 4.1 by pomoglo. Z tego co kolega mowil, zapodal do Uaza, silnik GD300, czyli stara 3 litrowa beczke diesla, do tego dolozyl te najszybsze przelozenia od Zuka i jezdzilo OK. Ale tez nie gubilo 10% na reduktorze, bo Uaz ma bezpośredni naped drogowy. Było to 25 lat temu, to nie bardzo pamiętam, ale mowil ze te przelozenia dzialaly plug and play w Uazie.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 13
- Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Ok. Dzięki za info.
Szukam zatem koła i ataku (41/10), 4,1 od żuka, Nysy, Tarpana, Lublina.
Czy ktoś pomoże to gdzieś kupić?
Czy można jakoś policzyć ile to przyspieszy auto w km/h?
Szukam zatem koła i ataku (41/10), 4,1 od żuka, Nysy, Tarpana, Lublina.
Czy ktoś pomoże to gdzieś kupić?
Czy można jakoś policzyć ile to przyspieszy auto w km/h?
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Te najszybsze przełożenia (4,1), to były bodaj od tarpana z traktorowym perkinsem, w żuku niczego ciekawego nie było tj. standard warszawy - 41/8 albo 41/9.
W każdym razie, gdyby udało się zdobyć przekładnie 4,1, to różnica w v-max powinna się cokolwiek poprawić, wymiana reduktora to już trochę grubsza rzeźba, ale też gazikowy reduktor to żadna rewelacja.
W każdym razie, gdyby udało się zdobyć przekładnie 4,1, to różnica w v-max powinna się cokolwiek poprawić, wymiana reduktora to już trochę grubsza rzeźba, ale też gazikowy reduktor to żadna rewelacja.
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 13
- Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Nie wiem, czy to tak można oszacować, ale jeśli teraz mam "szybkie mosty" UAZa i to jest przełożenie 4,65, a te najszybsze z tarpana z silnikiem perkinsa to 4,1 - to różnica na przełożeniu jest 12%. Tym samym jeśli teraz jedzie powiedźmy 70 km/h to z proporcji +12% będzie jechał 78km/h ?
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Nieustannie mnie zaskakujesz.Misiek Cypr pisze: ↑pt lis 13, 2020 9:03 amRadku, silnik Zuka krecil się 4600rpm, silnik od GD250 dość podobnie, wszystko byłoby OK, gdyby nie fakt, że po drodze jest reduktor, gubiący jeszcze 10% w pozycji drogowej.
Czyli przelozenie zuka 4.1 by pomoglo. Z tego co kolega mowil, zapodal do Uaza, silnik GD300, czyli stara 3 litrowa beczke diesla, do tego dolozyl te najszybsze przelozenia od Zuka i jezdzilo OK. Ale tez nie gubilo 10% na reduktorze, bo Uaz ma bezpośredni naped drogowy. Było to 25 lat temu, to nie bardzo pamiętam, ale mowil ze te przelozenia dzialaly plug and play w Uazie.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
tarpan honker z silnikiem Iveco 2,5td miał przełożenie w mostach 4,1 i przełożenie drogowe w reduktorze 1,14 (gaz 1,15)
osiągał prędkość maksymalną podaną przez producenta 115 km/h
osiągał prędkość maksymalną podaną przez producenta 115 km/h
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d
Tarpan Honker 2.5d
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 13
- Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Ale atak i koło od Honkera pasują do mostów UAZa ?
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
tak jeśli jest to most starego typu czyli mostów dzielonych to są przełożenia najpierw były stosowane w tarpanie
z silnikiem pekinsa tylko występują na tylny most ,w honkerze założone w przednim moście obracają się w przeciwną stronę niż w stronę w którą zostały zaprojektowane do jazdy do przodu
w honkerach z silnikiem Iveco przełożenie 5 biegu wynosi 1 do 1
z silnikiem pekinsa tylko występują na tylny most ,w honkerze założone w przednim moście obracają się w przeciwną stronę niż w stronę w którą zostały zaprojektowane do jazdy do przodu
w honkerach z silnikiem Iveco przełożenie 5 biegu wynosi 1 do 1
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d
Tarpan Honker 2.5d
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 13
- Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Sorki, bo nie rozumiem ...
Jakich mam szukać zestawów, aby pasowały do mostów UAZa?
Most dzielony to jaki?
Jak to obracają sie w przeciwną stronę?
Jakich mam szukać zestawów, aby pasowały do mostów UAZa?
Most dzielony to jaki?
Jak to obracają sie w przeciwną stronę?
- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Ja jestem w stanie cie czyms zaskoczyc?
Acha, z tym GD300, czyli czysta danka, to moj kolega Filon, we trojke ten silnik na pake Uaza zapakowalismy, plecy bolaly. Gdybym wiedzial ile wazy, w zyciu bym sie za podmianke nie bral. Silnik od Uaza wazyl mniej niz ja teraz. Wszystko z krzyza, ale wspomagalismy sie lina i deska.

Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Most dzielony to most , w którym pochwa mostu składa się z dwóch części i są skręcane razem
koła zębate mostu projektuje się tak żeby czasie jazdy do przodu pracowały cicho i z małymi oporami
jeśli porównasz koła zębate przedniego i tylnego mostu to zęby kół to mają inny kształ
koła zębate mostu projektuje się tak żeby czasie jazdy do przodu pracowały cicho i z małymi oporami
jeśli porównasz koła zębate przedniego i tylnego mostu to zęby kół to mają inny kształ
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d
Tarpan Honker 2.5d
- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Oczywiscie, ale Uaz, ktory ma sprzegielka, tego przedniego mostu uzywa nieczesto, wiec jakos to jezdzilo. W Honkerze, pewnie by sie szybko skonczylo. Teorie popieram praktyka, bo w Uazie, nigdy nam sie nie chcialo przodu zapinac, bo trzeba bylo wysiadac i sie pobrudzic, klucz, dekielek, te sprawy.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
w honkerze jeszcze nie padł mi przedni most tylko pracuje głośniej bo się obraca w przeciwną stronę
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d
Tarpan Honker 2.5d
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
koła zębate przedniego mostu obracają się w przeciwną stronę niż koła zębate tylnego mostuJak to obracają sie w przeciwną stronę?
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d
Tarpan Honker 2.5d
-
- jestem tu nowy...
- Posty: 13
- Rejestracja: śr lis 11, 2020 10:05 pm
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Panowie dzięki serdeczne - wracacie mi wiarę, że to co robię/buduję ma sens ...
że auto będzie chociaż 90km/h jechało ...
Czyli reasumując szukam wałka i koła od mostów honkera z silnikem 2,5td z Iveco (ewentualnie Perkins) o przełożeniu 4,10 (41/10) ...
Tylko gdzie to kupić ?
Najchętniej nowe - może nie być super tanio, ma być ...
że auto będzie chociaż 90km/h jechało ...
Czyli reasumując szukam wałka i koła od mostów honkera z silnikem 2,5td z Iveco (ewentualnie Perkins) o przełożeniu 4,10 (41/10) ...
Tylko gdzie to kupić ?
Najchętniej nowe - może nie być super tanio, ma być ...
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
w opisie aukcji jest napisane że ma przełożenie 41\10
[https://www.olx.pl/oferta/walek-atakuja ... H9Ivb.html]
[https://www.olx.pl/oferta/walek-atakuja ... H9Ivb.html]
Aro 243d 2.5D
Tarpan Honker 2.5d
Tarpan Honker 2.5d
Re: GAZ 69 z silnikiem 250GD
Mozesz tez kupic mosty od Geli.
Albo
BMW ma szybkie mosty. Mozna trafic 2,6-2,7.
Tylko spawania duzo.
Albo
BMW ma szybkie mosty. Mozna trafic 2,6-2,7.
Tylko spawania duzo.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości