Onwa Turbo - bezpiecznik oraz kilka pytan

radia, anteny, dodatki, strojenie, wybór itp.

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
Hagis
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 63
Rejestracja: ndz sty 08, 2006 5:35 pm
Lokalizacja: Lubaczów - Podkarpacie

Onwa Turbo - bezpiecznik oraz kilka pytan

Post autor: Hagis » pn lut 27, 2006 2:09 pm

Witam

Znalazlem w pracy jakies stare radyjko ONWA Turbo z antena LEMM z przegubem.dlugosci ok 1,2-1,5m.
Radio ma wylamana wtyczke do mikrofonu, co wlasnie mam zamiar naprawiac. Pytanie:
1. Jaki bezpiecznik ma byc na kablu od CB bo jest gniazdo ale bezpiecznika brak
2. Czy antena wymaga strojenia z radiem i jak sie to robi - czy jesli antena pracowala wczesniej z tym radiem to bedzie juz zestrojona?
3. Jak moge zamontowac ta antene do samochodu - mam relingi to moze jakos do tego relingu - czy moge sobie zrobic takie mocowanie sam czy musi byc ono jakies specjalne?
4 jesli to nie problem to jakie kolorki kabli do jakich pinow we wtyczce gruchy maja byc 1-5

pozdrawiam
Hagis
PAJERO GLS '95 2800 Turbo Intercooler
...bo moj podpis byl za dlugi...

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Post autor: Niva'94 » pn lut 27, 2006 3:02 pm

Ad. 1
Tak ze 2A starczy
Ad. 2
Wymaga strojenia. Opisy strojenia były już podane na forum.
Ad. 3
Nie znam Twojego pojazdu. Ważne jest dobre połączenie "masy" anteny z "masą" pojazdu.
Ad. 4
Cytat z forum Elektroda.pl:

"onwa turbo z pamięci :
1-masa
2-mikrofon
3-TX
4-przełącznik kanałów
5-RX
Przewód do przełączania kanałów zwierany do masy przyciskiem przełącza kanał w dół, zwierany przez opornik bodajże 2k2 do linii TX przełącza kanał do góry. "

Awatar użytkownika
Hagis
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 63
Rejestracja: ndz sty 08, 2006 5:35 pm
Lokalizacja: Lubaczów - Podkarpacie

Post autor: Hagis » pn lut 27, 2006 4:04 pm

Dziekuje Ci Niva'94 bardzo serdecznie za wyczerpujaca odpowiedz. Nie spodziewalem sie tak blyskawicznego odzewu. Stokrotne Dziekuje.

Gniazdo juz naprawilem, kable polutowalem, teraz musze pomyslec nad jakims montazem.

Czy moge przestestowac zestaw "tak na szybko" - podlaczyc radio do zapalniczki, podpiac antene i sprawdzic czy dziala? tylko w sumie nie wiem z kim mialbym sie porozumiec :)
PAJERO GLS '95 2800 Turbo Intercooler
...bo moj podpis byl za dlugi...

Awatar użytkownika
Hagis
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 63
Rejestracja: ndz sty 08, 2006 5:35 pm
Lokalizacja: Lubaczów - Podkarpacie

Post autor: Hagis » pn lut 27, 2006 4:04 pm

Dziekuje Ci Niva'94 bardzo serdecznie za wyczerpujaca odpowiedz. Nie spodziewalem sie tak blyskawicznego odzewu. Stokrotne Dziekuje.

Gniazdo juz naprawilem, kable polutowalem, teraz musze pomyslec nad jakims montazem.

Czy moge przestestowac zestaw "tak na szybko" - podlaczyc radio do zapalniczki, podpiac antene i sprawdzic czy dziala? tylko w sumie nie wiem z kim mialbym sie porozumiec :)
PAJERO GLS '95 2800 Turbo Intercooler
...bo moj podpis byl za dlugi...

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Post autor: Niva'94 » pn lut 27, 2006 5:11 pm

Najłatwiej by było sprawdzić radio podpinając je pod antenę już zestrojoną, na przykład u jakiegoś znajomego w samochodzie. Jak będzie OK, to pozostaje Ci je tylko zamontować w Twoim samochodzie wraz z anteną, którą trzeba odpowiednio dostroić. Jak nigdy tego nie robiłeś to poszukaj jakiegoś fachowca w okolicy. Za parę groszy (lub za przysłowiowe dwa browary) doprowadzi Ci antenę do porządku.
Tak na szybkiego to raczej zalecałbym sprawdzenie tylko na odbiorze. Podłącz pod gniazdo zapalniczki (tylko nie pomyl biegunowości), podłącz pod antenę, ustaw kanał 19, przełącz rodzaj modulacji na AM, pokrętło "SQUELCH" przekręć w lewo do oporu, pokrętło głośności tak do połowy i posłuchaj co dzieje się w eterze. Z nadawaniem to się wstrzymaj do czasu upewnienia się o poprawności zestrojenia anteny.

Awatar użytkownika
Hagis
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 63
Rejestracja: ndz sty 08, 2006 5:35 pm
Lokalizacja: Lubaczów - Podkarpacie

Post autor: Hagis » pn lut 27, 2006 7:03 pm

No wiec radio podlaczone. Antena zamocowana do relingu ale juz przy samym montazu okazalo sie ze raczej nie jest on polaczony galwanicznie z samochodem (rurka kreci sie plastikowych gniazdach). Jutro sprubuje jakims kabelkiem do karoserii polaczyc to bedzie wiadomo czu to to .
A jak znajde jakiegos magika od CB to na pewno go zatrudnie.

Antene mam Lemm Colt chyba cos takiego: http://www.allegro.pl/item88008361_lemm ... ratis.html

Teraz jescze takie male pytanko - czy do takiej antenki mozna dokupic podstawe magnetyczna i jak takie cos moze sie sprawowac- jednak zawsze bylby to sprzet przenosny :)?

Jeszcze raz Dziekuje Ci za pomoc NIVA'94


Hagis
PAJERO GLS '95 2800 Turbo Intercooler
...bo moj podpis byl za dlugi...

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Post autor: Niva'94 » wt lut 28, 2006 9:38 am

Co do podstawek magnetycznych - myślę że jakąś odpowiednią dobierzesz.
http://www.allegro.pl/search.php?string ... agnetyczna
Ale tu uwaga - w lesie można stracić tylną szybę jak się przez jakieś krzaczory będziesz przeciskał zapomniawszy zdjąć antenę z dachu.

Awatar użytkownika
Hagis
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 63
Rejestracja: ndz sty 08, 2006 5:35 pm
Lokalizacja: Lubaczów - Podkarpacie

Post autor: Hagis » wt lut 28, 2006 4:06 pm

Niva'94 pisze: Ad. 4
Cytat z forum Elektroda.pl:

"onwa turbo z pamięci :
1-masa
2-mikrofon
3-TX
4-przełącznik kanałów
5-RX
Przewód do przełączania kanałów zwierany do masy przyciskiem przełącza kanał w dół, zwierany przez opornik bodajże 2k2 do linii TX przełącza kanał do góry. "
Pamiec czasmi jest ulotna :) szczegolnie bez zasilania :)

prawidlowe podlaczenie:
1- masa
2- przelacznik kanalow
3- TX
4- Mikrofon
5- RX
reszta jak zacytowales - mialem mozliwosc porownania z drugim radiem

W kazdym badz razie dziekuje za pomoc.

Co do podstawy to zdaje sobie sprawe z zagrozenia ale jest to wyjatkowo proste i skuteczne rozwiazanie - gdzies wyczytalem ze im wieksza tym lepsza - 15 cm bedzie chyba ok?

Hagis
PAJERO GLS '95 2800 Turbo Intercooler
...bo moj podpis byl za dlugi...

Niva'94
 
 
Posty: 1098
Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków

Post autor: Niva'94 » pt mar 03, 2006 3:13 pm

Widzę Hagis że także na Elektrodzie się produkujesz.
Problem Twój można też spróbować rozwiązać montując antenę CB w miejsce zdemontowanej anteny radiowej (o ile nie będziesz musiał rozebrać pół samochodu aby ją wymontować). Dodatkowo wtedy będziesz musiał zastosować tzw. duplekser, który pozwoli do jednej anteny podłączyć CB-radio i normalne radio samochodowe. Wygląda to ustrojstwo tak:
http://www.allegro.pl/item88625672_spli ... rwis_.html
Jednak ma to pewne wady - antena CB nie bardzo pracuje w paśmie radiofonicznym 88 - 108 MHz, tak więc może się okazać że nie będziesz mógł na radiu samochodowym złapać "słabszych" stacji. Poza tym te dupleksery "chińskie" za 30 zł to lipa. Tłumienie w paśmie przepustowym spore, w paśmie zaporowym kiepskie. Ktoś kiedś na Allego sprzedawał takie z Radmoru - solidna robota godna polecenia.

Awatar użytkownika
Hagis
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 63
Rejestracja: ndz sty 08, 2006 5:35 pm
Lokalizacja: Lubaczów - Podkarpacie

Post autor: Hagis » pt mar 03, 2006 7:47 pm

No jest to jakies rozwiazanie ale...
antenke mam wlasnei solidnei zabudowana i do tego automatyczna :|
Slaby odbior stacji o slabym sygnale w moich warunkach odbioru oznacza praktycznie zero odbioru (no moze przesadzam - RadioM dziala na samych sluchawkach :))

Coraz bardziej sklaniam sie do zakupu tej podstawy magnetycznej. Chociaz ktos na elektrodzie napisal ze te anteny (lemm colt) sa raczej wymagajace co do warunkow pracy. mam dylemat -moze odpuscic sobie ta antene a zanabyc jakas inna - z wbudowana podstawa fabrycznie - tylko znowu szkoda posiadanej anteny.

ech... zachcialo sie CB ...

dzisiaj podlaczylem radyjko i zmasowalem wtyczke anteny z masa samochodu kabelkiem z krokodylkamu - cos nawet uslyszalem :) ale to taka prowizora ktora chyba nie ma prawa dzialac, szczegolnie bez dostrojenia anteny.

Hagis
PAJERO GLS '95 2800 Turbo Intercooler
...bo moj podpis byl za dlugi...

Tbanderas
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 94
Rejestracja: ndz lut 05, 2006 11:33 am
Lokalizacja: Oświęcim-Katowice
Kontaktowanie:

Post autor: Tbanderas » sob mar 04, 2006 2:13 am

ja kupiłem taką małą antenke z magnesen w sklepie fauwert (odpowiednik norauto ) wygląda jak do komórki ma ze 30 cm wysokości działa zajefajnie ,ma przegub więc mżna ją położyć i niewystaje ponad relingi kosztuje 120 pln
scorpion racing najbardziej śmieciowe zawieszenie na jakim jeździłem

ODPOWIEDZ

Wróć do „CB radio”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość