Onwa Turbo - bezpiecznik oraz kilka pytan
Moderator: Albert_N
- Hagis
- jestem tu nowy...
- Posty: 63
- Rejestracja: ndz sty 08, 2006 5:35 pm
- Lokalizacja: Lubaczów - Podkarpacie
Onwa Turbo - bezpiecznik oraz kilka pytan
Witam
Znalazlem w pracy jakies stare radyjko ONWA Turbo z antena LEMM z przegubem.dlugosci ok 1,2-1,5m.
Radio ma wylamana wtyczke do mikrofonu, co wlasnie mam zamiar naprawiac. Pytanie:
1. Jaki bezpiecznik ma byc na kablu od CB bo jest gniazdo ale bezpiecznika brak
2. Czy antena wymaga strojenia z radiem i jak sie to robi - czy jesli antena pracowala wczesniej z tym radiem to bedzie juz zestrojona?
3. Jak moge zamontowac ta antene do samochodu - mam relingi to moze jakos do tego relingu - czy moge sobie zrobic takie mocowanie sam czy musi byc ono jakies specjalne?
4 jesli to nie problem to jakie kolorki kabli do jakich pinow we wtyczce gruchy maja byc 1-5
pozdrawiam
Hagis
Znalazlem w pracy jakies stare radyjko ONWA Turbo z antena LEMM z przegubem.dlugosci ok 1,2-1,5m.
Radio ma wylamana wtyczke do mikrofonu, co wlasnie mam zamiar naprawiac. Pytanie:
1. Jaki bezpiecznik ma byc na kablu od CB bo jest gniazdo ale bezpiecznika brak
2. Czy antena wymaga strojenia z radiem i jak sie to robi - czy jesli antena pracowala wczesniej z tym radiem to bedzie juz zestrojona?
3. Jak moge zamontowac ta antene do samochodu - mam relingi to moze jakos do tego relingu - czy moge sobie zrobic takie mocowanie sam czy musi byc ono jakies specjalne?
4 jesli to nie problem to jakie kolorki kabli do jakich pinow we wtyczce gruchy maja byc 1-5
pozdrawiam
Hagis
PAJERO GLS '95 2800 Turbo Intercooler
...bo moj podpis byl za dlugi...
...bo moj podpis byl za dlugi...
-
-
- Posty: 1098
- Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
- Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków
Ad. 1
Tak ze 2A starczy
Ad. 2
Wymaga strojenia. Opisy strojenia były już podane na forum.
Ad. 3
Nie znam Twojego pojazdu. Ważne jest dobre połączenie "masy" anteny z "masą" pojazdu.
Ad. 4
Cytat z forum Elektroda.pl:
"onwa turbo z pamięci :
1-masa
2-mikrofon
3-TX
4-przełącznik kanałów
5-RX
Przewód do przełączania kanałów zwierany do masy przyciskiem przełącza kanał w dół, zwierany przez opornik bodajże 2k2 do linii TX przełącza kanał do góry. "
Tak ze 2A starczy
Ad. 2
Wymaga strojenia. Opisy strojenia były już podane na forum.
Ad. 3
Nie znam Twojego pojazdu. Ważne jest dobre połączenie "masy" anteny z "masą" pojazdu.
Ad. 4
Cytat z forum Elektroda.pl:
"onwa turbo z pamięci :
1-masa
2-mikrofon
3-TX
4-przełącznik kanałów
5-RX
Przewód do przełączania kanałów zwierany do masy przyciskiem przełącza kanał w dół, zwierany przez opornik bodajże 2k2 do linii TX przełącza kanał do góry. "
- Hagis
- jestem tu nowy...
- Posty: 63
- Rejestracja: ndz sty 08, 2006 5:35 pm
- Lokalizacja: Lubaczów - Podkarpacie
Dziekuje Ci Niva'94 bardzo serdecznie za wyczerpujaca odpowiedz. Nie spodziewalem sie tak blyskawicznego odzewu. Stokrotne Dziekuje.
Gniazdo juz naprawilem, kable polutowalem, teraz musze pomyslec nad jakims montazem.
Czy moge przestestowac zestaw "tak na szybko" - podlaczyc radio do zapalniczki, podpiac antene i sprawdzic czy dziala? tylko w sumie nie wiem z kim mialbym sie porozumiec
Gniazdo juz naprawilem, kable polutowalem, teraz musze pomyslec nad jakims montazem.
Czy moge przestestowac zestaw "tak na szybko" - podlaczyc radio do zapalniczki, podpiac antene i sprawdzic czy dziala? tylko w sumie nie wiem z kim mialbym sie porozumiec

PAJERO GLS '95 2800 Turbo Intercooler
...bo moj podpis byl za dlugi...
...bo moj podpis byl za dlugi...
- Hagis
- jestem tu nowy...
- Posty: 63
- Rejestracja: ndz sty 08, 2006 5:35 pm
- Lokalizacja: Lubaczów - Podkarpacie
Dziekuje Ci Niva'94 bardzo serdecznie za wyczerpujaca odpowiedz. Nie spodziewalem sie tak blyskawicznego odzewu. Stokrotne Dziekuje.
Gniazdo juz naprawilem, kable polutowalem, teraz musze pomyslec nad jakims montazem.
Czy moge przestestowac zestaw "tak na szybko" - podlaczyc radio do zapalniczki, podpiac antene i sprawdzic czy dziala? tylko w sumie nie wiem z kim mialbym sie porozumiec
Gniazdo juz naprawilem, kable polutowalem, teraz musze pomyslec nad jakims montazem.
Czy moge przestestowac zestaw "tak na szybko" - podlaczyc radio do zapalniczki, podpiac antene i sprawdzic czy dziala? tylko w sumie nie wiem z kim mialbym sie porozumiec

PAJERO GLS '95 2800 Turbo Intercooler
...bo moj podpis byl za dlugi...
...bo moj podpis byl za dlugi...
-
-
- Posty: 1098
- Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
- Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków
Najłatwiej by było sprawdzić radio podpinając je pod antenę już zestrojoną, na przykład u jakiegoś znajomego w samochodzie. Jak będzie OK, to pozostaje Ci je tylko zamontować w Twoim samochodzie wraz z anteną, którą trzeba odpowiednio dostroić. Jak nigdy tego nie robiłeś to poszukaj jakiegoś fachowca w okolicy. Za parę groszy (lub za przysłowiowe dwa browary) doprowadzi Ci antenę do porządku.
Tak na szybkiego to raczej zalecałbym sprawdzenie tylko na odbiorze. Podłącz pod gniazdo zapalniczki (tylko nie pomyl biegunowości), podłącz pod antenę, ustaw kanał 19, przełącz rodzaj modulacji na AM, pokrętło "SQUELCH" przekręć w lewo do oporu, pokrętło głośności tak do połowy i posłuchaj co dzieje się w eterze. Z nadawaniem to się wstrzymaj do czasu upewnienia się o poprawności zestrojenia anteny.
Tak na szybkiego to raczej zalecałbym sprawdzenie tylko na odbiorze. Podłącz pod gniazdo zapalniczki (tylko nie pomyl biegunowości), podłącz pod antenę, ustaw kanał 19, przełącz rodzaj modulacji na AM, pokrętło "SQUELCH" przekręć w lewo do oporu, pokrętło głośności tak do połowy i posłuchaj co dzieje się w eterze. Z nadawaniem to się wstrzymaj do czasu upewnienia się o poprawności zestrojenia anteny.
- Hagis
- jestem tu nowy...
- Posty: 63
- Rejestracja: ndz sty 08, 2006 5:35 pm
- Lokalizacja: Lubaczów - Podkarpacie
No wiec radio podlaczone. Antena zamocowana do relingu ale juz przy samym montazu okazalo sie ze raczej nie jest on polaczony galwanicznie z samochodem (rurka kreci sie plastikowych gniazdach). Jutro sprubuje jakims kabelkiem do karoserii polaczyc to bedzie wiadomo czu to to .
A jak znajde jakiegos magika od CB to na pewno go zatrudnie.
Antene mam Lemm Colt chyba cos takiego: http://www.allegro.pl/item88008361_lemm ... ratis.html
Teraz jescze takie male pytanko - czy do takiej antenki mozna dokupic podstawe magnetyczna i jak takie cos moze sie sprawowac- jednak zawsze bylby to sprzet przenosny
?
Jeszcze raz Dziekuje Ci za pomoc NIVA'94
Hagis
A jak znajde jakiegos magika od CB to na pewno go zatrudnie.
Antene mam Lemm Colt chyba cos takiego: http://www.allegro.pl/item88008361_lemm ... ratis.html
Teraz jescze takie male pytanko - czy do takiej antenki mozna dokupic podstawe magnetyczna i jak takie cos moze sie sprawowac- jednak zawsze bylby to sprzet przenosny

Jeszcze raz Dziekuje Ci za pomoc NIVA'94
Hagis
PAJERO GLS '95 2800 Turbo Intercooler
...bo moj podpis byl za dlugi...
...bo moj podpis byl za dlugi...
-
-
- Posty: 1098
- Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
- Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków
Co do podstawek magnetycznych - myślę że jakąś odpowiednią dobierzesz.
http://www.allegro.pl/search.php?string ... agnetyczna
Ale tu uwaga - w lesie można stracić tylną szybę jak się przez jakieś krzaczory będziesz przeciskał zapomniawszy zdjąć antenę z dachu.
http://www.allegro.pl/search.php?string ... agnetyczna
Ale tu uwaga - w lesie można stracić tylną szybę jak się przez jakieś krzaczory będziesz przeciskał zapomniawszy zdjąć antenę z dachu.
- Hagis
- jestem tu nowy...
- Posty: 63
- Rejestracja: ndz sty 08, 2006 5:35 pm
- Lokalizacja: Lubaczów - Podkarpacie
Pamiec czasmi jest ulotnaNiva'94 pisze: Ad. 4
Cytat z forum Elektroda.pl:
"onwa turbo z pamięci :
1-masa
2-mikrofon
3-TX
4-przełącznik kanałów
5-RX
Przewód do przełączania kanałów zwierany do masy przyciskiem przełącza kanał w dół, zwierany przez opornik bodajże 2k2 do linii TX przełącza kanał do góry. "


prawidlowe podlaczenie:
1- masa
2- przelacznik kanalow
3- TX
4- Mikrofon
5- RX
reszta jak zacytowales - mialem mozliwosc porownania z drugim radiem
W kazdym badz razie dziekuje za pomoc.
Co do podstawy to zdaje sobie sprawe z zagrozenia ale jest to wyjatkowo proste i skuteczne rozwiazanie - gdzies wyczytalem ze im wieksza tym lepsza - 15 cm bedzie chyba ok?
Hagis
PAJERO GLS '95 2800 Turbo Intercooler
...bo moj podpis byl za dlugi...
...bo moj podpis byl za dlugi...
-
-
- Posty: 1098
- Rejestracja: pn sie 23, 2004 11:18 am
- Lokalizacja: Warszawa/Mińsk Mazowiecki/Łuków
Widzę Hagis że także na Elektrodzie się produkujesz.
Problem Twój można też spróbować rozwiązać montując antenę CB w miejsce zdemontowanej anteny radiowej (o ile nie będziesz musiał rozebrać pół samochodu aby ją wymontować). Dodatkowo wtedy będziesz musiał zastosować tzw. duplekser, który pozwoli do jednej anteny podłączyć CB-radio i normalne radio samochodowe. Wygląda to ustrojstwo tak:
http://www.allegro.pl/item88625672_spli ... rwis_.html
Jednak ma to pewne wady - antena CB nie bardzo pracuje w paśmie radiofonicznym 88 - 108 MHz, tak więc może się okazać że nie będziesz mógł na radiu samochodowym złapać "słabszych" stacji. Poza tym te dupleksery "chińskie" za 30 zł to lipa. Tłumienie w paśmie przepustowym spore, w paśmie zaporowym kiepskie. Ktoś kiedś na Allego sprzedawał takie z Radmoru - solidna robota godna polecenia.
Problem Twój można też spróbować rozwiązać montując antenę CB w miejsce zdemontowanej anteny radiowej (o ile nie będziesz musiał rozebrać pół samochodu aby ją wymontować). Dodatkowo wtedy będziesz musiał zastosować tzw. duplekser, który pozwoli do jednej anteny podłączyć CB-radio i normalne radio samochodowe. Wygląda to ustrojstwo tak:
http://www.allegro.pl/item88625672_spli ... rwis_.html
Jednak ma to pewne wady - antena CB nie bardzo pracuje w paśmie radiofonicznym 88 - 108 MHz, tak więc może się okazać że nie będziesz mógł na radiu samochodowym złapać "słabszych" stacji. Poza tym te dupleksery "chińskie" za 30 zł to lipa. Tłumienie w paśmie przepustowym spore, w paśmie zaporowym kiepskie. Ktoś kiedś na Allego sprzedawał takie z Radmoru - solidna robota godna polecenia.
- Hagis
- jestem tu nowy...
- Posty: 63
- Rejestracja: ndz sty 08, 2006 5:35 pm
- Lokalizacja: Lubaczów - Podkarpacie
No jest to jakies rozwiazanie ale...
antenke mam wlasnei solidnei zabudowana i do tego automatyczna :|
Slaby odbior stacji o slabym sygnale w moich warunkach odbioru oznacza praktycznie zero odbioru (no moze przesadzam - RadioM dziala na samych sluchawkach
)
Coraz bardziej sklaniam sie do zakupu tej podstawy magnetycznej. Chociaz ktos na elektrodzie napisal ze te anteny (lemm colt) sa raczej wymagajace co do warunkow pracy. mam dylemat -moze odpuscic sobie ta antene a zanabyc jakas inna - z wbudowana podstawa fabrycznie - tylko znowu szkoda posiadanej anteny.
ech... zachcialo sie CB ...
dzisiaj podlaczylem radyjko i zmasowalem wtyczke anteny z masa samochodu kabelkiem z krokodylkamu - cos nawet uslyszalem
ale to taka prowizora ktora chyba nie ma prawa dzialac, szczegolnie bez dostrojenia anteny.
Hagis
antenke mam wlasnei solidnei zabudowana i do tego automatyczna :|
Slaby odbior stacji o slabym sygnale w moich warunkach odbioru oznacza praktycznie zero odbioru (no moze przesadzam - RadioM dziala na samych sluchawkach

Coraz bardziej sklaniam sie do zakupu tej podstawy magnetycznej. Chociaz ktos na elektrodzie napisal ze te anteny (lemm colt) sa raczej wymagajace co do warunkow pracy. mam dylemat -moze odpuscic sobie ta antene a zanabyc jakas inna - z wbudowana podstawa fabrycznie - tylko znowu szkoda posiadanej anteny.
ech... zachcialo sie CB ...
dzisiaj podlaczylem radyjko i zmasowalem wtyczke anteny z masa samochodu kabelkiem z krokodylkamu - cos nawet uslyszalem

Hagis
PAJERO GLS '95 2800 Turbo Intercooler
...bo moj podpis byl za dlugi...
...bo moj podpis byl za dlugi...
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości