Wstęgi na wyprawach.

radia, anteny, dodatki, strojenie, wybór itp.

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
GrzechoS
Posty: 371
Rejestracja: wt paź 13, 2009 7:39 pm
Lokalizacja: Okolice Góry Kalwarii

Wstęgi na wyprawach.

Post autor: GrzechoS » śr lis 25, 2009 11:26 am

Witam, stoję przed problemem kupna radyjka do auta wyprawowego. Dla tego mam pytanie do doświadczonych kolegów, którzy uczestniczyli w wyprawach na terenie Europy, Azji i Afryki.

Czy podczas ekspedycji mieliście powód lub konieczniść pracy na wstęgach (SSB)?

Czy ze wzgledu na miejsce wyprawy, korzystaliście z "innych" czterdziestek ?

Odpowiedzi na te pytania, będą podstawą do wybrania przezemnie radyjka.
Z góry dziękuję za pomoc.

PS
Antena zamontowana na środku dachu President Alabama
Radio albo President Jackson albo Johnson
Lepiej mieć spokój niż rację. 8)
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: A.F. » śr lis 25, 2009 6:36 pm

Ale po co ?
Jeśli myślisz, że SSB na 27MHz w sposób cudowny umożliwi robienie DX QSO przy braku propagacji, to już tak nie myśl.
A na pewno nie na mobilowej antence.
Pomijając nielegalność pracy SSB/CB w niektórych krajach.
Telefon sobie zabierz :)21
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Gregor887
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 85
Rejestracja: pt lut 29, 2008 1:53 pm
Lokalizacja: Łódź

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: Gregor887 » czw lis 26, 2009 1:22 am

W 90-tych latach zrobilem z mobila wszystkie kontynenty, z Nową Zelandią, Filipinami i Himalajami włącznie. Nie napisałeś, kiedy jedziesz. W najbliższym czasie nie pogadasz, ale za rok - who knows :wink: . Nie traktuj tego jak telefonu, ale zabawa i satysfakcja gwarantowana.
XJ 2,1 TD '93
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...

Awatar użytkownika
GrzechoS
Posty: 371
Rejestracja: wt paź 13, 2009 7:39 pm
Lokalizacja: Okolice Góry Kalwarii

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: GrzechoS » czw lis 26, 2009 7:02 am

Dzięki serdeczne za info,
Rozumiem, więc, że jeżeli nie zamierzam, bawić się w łączności DXowe to nie ma powodów na wyprawie posiadania radyjka ze wstęgami.

Trochę ciekawych wiedomości o zakresach i sposobach komunikacji w OR:

"http://4xforum.com/?showcontent&global[_id]=78"
Lepiej mieć spokój niż rację. 8)
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: A.F. » czw lis 26, 2009 7:49 am

Pytanie jest takie: czy chodzi o zabawę, czy o zapewnienie pewnej i stałej łączności z kim się chce ?
Bo łączność w miarę pewna na 27 MHz jest na fali przyziemnej, w granicach kilku -kilkunastu km, w zależności od warunków terenowych, anten i zakłóceń.
SSB niewiele na tych dystansach pomaga.
Jeśli chodzi natomiast o zabawę, to oczywiście można robić łączności CB na dystansach wielu tysięcy km, ale tylko wtedy, jak warunki propagacyjne na danej trasie są korzystne.
Ale czy będą korzystne ? - to tak jak prognoza pogody, nie musi się sprawdzić.
Na dystansach DX, SSB jest ofc. o wiele bardziej skuteczne, ale przy dobrej propagacji nawet przy 4W i AM też DX-y da się robić :wink:
Czyli - jak ktoś chce się pobawić i nie szkoda mu kasy na CB radio z SSB - nie widzę przeszkód.
73 and DX !
:)21
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Gregor887
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 85
Rejestracja: pt lut 29, 2008 1:53 pm
Lokalizacja: Łódź

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: Gregor887 » czw lis 26, 2009 8:31 am

GrzechoS bardzo fajna strona :)2 . Teraz tylko zdecyduj, gdzie jedziesz,a radio samo się narzuci :)21
XJ 2,1 TD '93
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...

Awatar użytkownika
GrzechoS
Posty: 371
Rejestracja: wt paź 13, 2009 7:39 pm
Lokalizacja: Okolice Góry Kalwarii

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: GrzechoS » czw lis 26, 2009 1:02 pm

Dzieki za zajęcie się tematem.

Rozumiem, że poza hobby/zabawą łączność DXowa na wyprawie nie wnosi dodatkowej wartości (np. bezpieczeństwo), dla tego zakładam proste radyko z dobrą anteną.
Gregor887 pisze:GrzechoS bardzo fajna strona :)2 . Teraz tylko zdecyduj, gdzie jedziesz,a radio samo się narzuci :)21
Zobacz, fajne też tam są różnego rodzaju filmiki, np. jak dobrać na wyprawę GPS czy lodówkę :)21
Lepiej mieć spokój niż rację. 8)
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: A.F. » czw lis 26, 2009 1:32 pm

GrzechoS pisze:Dzieki za zajęcie się tematem.
Rozumiem, że poza hobby/zabawą łączność DXowa na wyprawie nie wnosi dodatkowej wartości (np. bezpieczeństwo), dla tego zakładam proste radyko z dobrą anteną.
No i OK.
Trudno mówić o zwiększeniu bezpieczeństwa dzięki uzyskaniu teoretycznej możliwości przypadkowego zrobienia łączności na dystansie paru tys. km.
Poza tym - jak pisałem wyżej - SSB na CB jest w wielu krajach nielegalne.
No i żeby zrobić 2-way QSO na SSB, to ten z drugiej strony też musi mieć radio z SSB :)21
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
Klamer
Posty: 1927
Rejestracja: śr mar 13, 2002 1:00 am
Lokalizacja: POWSIN

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: Klamer » wt gru 01, 2009 12:39 pm

Grześ, bierz starego Jacksona z 5 x 40 ch, jak będziesz jechał na wyprawę to Ci pożyczę (nawet na dłużej) Boeinga (747 ... :roll: )
Nadal ześwirowany...

Awatar użytkownika
kosa20
Posty: 2324
Rejestracja: czw gru 07, 2006 11:10 pm
Lokalizacja: piaseczno/góra kalwaria
Kontaktowanie:

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: kosa20 » wt gru 01, 2009 12:44 pm

dopałka 100W ?
Gdyby była awaria i potrzeba nagła powiększenia zasięgu nadawania... z tym, że weź poprawkę, że Ciebie będą ew. słyszeli daleko, ale Ty nadal będziesz słyszał w takim zasięgu jak poprzednio ;)

Awatar użytkownika
Klamer
Posty: 1927
Rejestracja: śr mar 13, 2002 1:00 am
Lokalizacja: POWSIN

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: Klamer » wt gru 01, 2009 12:53 pm

Kosa, tam od razu "dopałka" - nie lepiej powiedzieć zewnętrzny wzmiacniacz mocy 1:10? ;) jak masz radio 500mW to moc Ci rośnie tylko do 5W ;)
Ale jak już dwa albo 3 auta mają to samo to już zasięg wzrasta ;)
Nadal ześwirowany...

Awatar użytkownika
kosa20
Posty: 2324
Rejestracja: czw gru 07, 2006 11:10 pm
Lokalizacja: piaseczno/góra kalwaria
Kontaktowanie:

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: kosa20 » wt gru 01, 2009 1:07 pm

Klamer pisze:Kosa, tam od razu "dopałka" - nie lepiej powiedzieć zewnętrzny wzmiacniacz mocy 1:10? ;) jak masz radio 500mW to moc Ci rośnie tylko do 5W ;)
Ale jak już dwa albo 3 auta mają to samo to już zasięg wzrasta ;)
semantyka, Panie :) w każdym razie działa i w grupie się przydaje, zwłaszcza jak ktoś robi za "zwiadowcę" a i awaryjnie pozwala wołać o pomoc, pod warunkiem, że jest kogo wołać ;)

Gregor887
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 85
Rejestracja: pt lut 29, 2008 1:53 pm
Lokalizacja: Łódź

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: Gregor887 » wt gru 01, 2009 2:25 pm

A.F. pisze:
GrzechoS pisze:Dzieki za zajęcie się tematem.
Rozumiem, że poza hobby/zabawą łączność DXowa na wyprawie nie wnosi dodatkowej wartości (np. bezpieczeństwo), dla tego zakładam proste radyko z dobrą anteną.
No i OK.
Trudno mówić o zwiększeniu bezpieczeństwa dzięki uzyskaniu teoretycznej możliwości przypadkowego zrobienia łączności na dystansie paru tys. km.
Poza tym - jak pisałem wyżej - SSB na CB jest w wielu krajach nielegalne.
No i żeby zrobić 2-way QSO na SSB, to ten z drugiej strony też musi mieć radio z SSB :)21
A mnie się zdarzyło. Uwaliło mi się auto daleko od domu. Tubylców na radiu zero de negatiwo. Zawołałem koleżankę we Francyi, ona zrobiła kuso :wink: z kumplem z Pabianic, ten zadzwonił do mnie do domu, żona wykonała parę telefonów i laweta przyjechała. :D Ale to było dawno temu, dziś nie ma tylu życzliwych na radiu - no i są komórki.
XJ 2,1 TD '93
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...

Gregor887
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 85
Rejestracja: pt lut 29, 2008 1:53 pm
Lokalizacja: Łódź

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: Gregor887 » wt gru 01, 2009 2:31 pm

Jeżeli chodzi o SSB i wzmacniacz: jeżdżąc grupą dookoła komina wystarczy ręczniak i trzy kanały w AM. Na wyprawie - od przybytku... :wink:
XJ 2,1 TD '93
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: A.F. » wt gru 01, 2009 2:40 pm

Gregor887 pisze:
A.F. pisze:
GrzechoS pisze:Dzieki za zajęcie się tematem.
Rozumiem, że poza hobby/zabawą łączność DXowa na wyprawie nie wnosi dodatkowej wartości (np. bezpieczeństwo), dla tego zakładam proste radyko z dobrą anteną.
No i OK.
Trudno mówić o zwiększeniu bezpieczeństwa dzięki uzyskaniu teoretycznej możliwości przypadkowego zrobienia łączności na dystansie paru tys. km.
Poza tym - jak pisałem wyżej - SSB na CB jest w wielu krajach nielegalne.
No i żeby zrobić 2-way QSO na SSB, to ten z drugiej strony też musi mieć radio z SSB :)21
A mnie się zdarzyło. Uwaliło mi się auto daleko od domu. Tubylców na radiu zero de negatiwo. Zawołałem koleżankę we Francyi, ona zrobiła kuso :wink: z kumplem z Pabianic, ten zadzwonił do mnie do domu, żona wykonała parę telefonów i laweta przyjechała. :D Ale to było dawno temu, dziś nie ma tylu życzliwych na radiu - no i są komórki.
Ale ja nie mówię, że to niemożliwe.
Tylko spróbuj to QSO powtórzyć :)21
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
Klamer
Posty: 1927
Rejestracja: śr mar 13, 2002 1:00 am
Lokalizacja: POWSIN

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: Klamer » wt gru 01, 2009 3:03 pm

wszystko zależy od tego gdzie szukasz - nie musi być główna czterdziestka - kiedyś był most Mazursko-Warszawski wspierany przez kolegów z Francji, gdzie właśnie z mobila zaliczyłem południową Francję i przekazałem pilne informacje na telefon do Warszawy. SSB ma tę swoją zaletę, że radja w SSB mają większą moc niż w AMie czy FMie i to czyni wstęgi bardziej praktycznym rozwiązaniem.
Zgodzę się, że dziś bardziej rozsądnym rozwiązaniem jest ...telefon satelitarny
Nadal ześwirowany...

Gregor887
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 85
Rejestracja: pt lut 29, 2008 1:53 pm
Lokalizacja: Łódź

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: Gregor887 » wt gru 01, 2009 3:11 pm

A.F. :)2
Wtedy Nadia i Piotr byli młodymi ludźmi, dziś pewnie wnuki bujają :lol: .
Wiem, o co chodzi. Nie można zakładać, że warunki będą wtedy, kiedy my chcemy. Ale SSB to kolejna możliwość kontaktu, którą warto mieć. A różnica w cenie radia nie jest aż tak znacząca.
XJ 2,1 TD '93
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...

Awatar użytkownika
yarkom
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 61
Rejestracja: pn wrz 15, 2008 7:45 am

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: yarkom » śr gru 02, 2009 10:34 pm

kosa20 pisze:dopałka 100W ?
Jest taka zależność mocy Wy od anteny: Zwiększenie 10x mocy nadawania da podobny rezultat co podniesienie anteny o metr w górę. Wiec może pomyśl o jakimś maszcie teleskopowym (oczywiście na postoju)
---
Feroza '96 +opony z białymi paskami

Awatar użytkownika
Klamer
Posty: 1927
Rejestracja: śr mar 13, 2002 1:00 am
Lokalizacja: POWSIN

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: Klamer » śr gru 02, 2009 10:55 pm

tak, a zwiększenie mocy dziesięciokrotnie podnosi poziom odbioru o 1.S. tylko to wszystko teoria - a w praktyce z jakiegoś powodu DXmeni na 27.555 MHz używają 100W a niektórzy krótkofalowcy z Rosji używają dopałek po 6,5...kW - przecież łatwiej by było podnieść antenę o parę metrów
Nadal ześwirowany...

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: A.F. » czw gru 03, 2009 7:35 am

Fanom dużych mocy na falach krótkich polecam:
http://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Woodpecker
:)21
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
GrzechoS
Posty: 371
Rejestracja: wt paź 13, 2009 7:39 pm
Lokalizacja: Okolice Góry Kalwarii

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: GrzechoS » czw gru 03, 2009 11:04 am

Klamer pisze:Grześ, bierz starego Jacksona z 5 x 40 ch, jak będziesz jechał na wyprawę to Ci pożyczę (nawet na dłużej) Boeinga (747 ... )
Grześ, dzisiaj dopiero przeczytałem tego posta, a dwa dni temu po przeczytaniu wcześniejszych informacji sprzedałem Jacksona II (nie ten stary ale Jackson). :)11

Finał jest taki:
- radyjko Johnson II
- mała dopałeczka
- antena 1,5m Alabama i w zapasie bacik 0,7m Missouri
Po obejrzeniu dokładnym autka (Parch Y61 Long) miałem zagwozdkę, gdzie umieścić antenę. Nie jestem przekonany do bardzo popularnego miejsca jakim jest przedni zderzak czy uchwyt tylnego koła, myślę, że SWR też tak uważa :D . Dla tego zdecydowałem się na dach. Ponieważ jednak na dachu mam/będzie bagażnik wyprawowy i będzie w zależności od wyprawy różnie pakowany, antenę mocuję na magnesie. Tu oczywiście zostanę pewnie ukrzyżowany przez CB praktyków, że antenka powinna mieć bezpośredni kontakt z masą czyli powinna być zamontowana na stałe – trudno. Zakupiłem duży solidny magnes i mogę postawić teraz antenę gdzie mi się podoba, długość kabla reguluje trytka :D . Sztywna stercząca cewka chroniona jest przez bagażnik. Tak to wygląda oczami teoretyka. Dodam jedynie, że auto nie będzie jeździć po parkingach podziemnych, a używane będzie tylko do wypraw.
Ostatnio zmieniony czw gru 03, 2009 1:45 pm przez GrzechoS, łącznie zmieniany 1 raz.
Lepiej mieć spokój niż rację. 8)
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Awatar użytkownika
GrzechoS
Posty: 371
Rejestracja: wt paź 13, 2009 7:39 pm
Lokalizacja: Okolice Góry Kalwarii

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: GrzechoS » czw gru 03, 2009 11:09 am

A, co do bezpieczeństwa, to na dach jeszcze idzie 60cm antena GSM 9dB i w zapasie mam ręczniaka Yeasu VX7 o dużej ilości dostępnych częstotliwości taknadawczych jak i odbiorczych :wink:
Lepiej mieć spokój niż rację. 8)
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: A.F. » czw gru 03, 2009 11:16 am

No, na pewno lepiej dla SWR byłoby zrobić dziurę w środku dachu :)21
Wtedy można uzyskać SWR=1 i dookólną charakterystykę anteny.
Ale:
- nawet przy SWR=2 straty mocy są bez znaczenia ( ok. 10% )
- komu potrzebna jest idealnie dookólna charakterystyka ??
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

Awatar użytkownika
GrzechoS
Posty: 371
Rejestracja: wt paź 13, 2009 7:39 pm
Lokalizacja: Okolice Góry Kalwarii

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: GrzechoS » czw gru 03, 2009 11:40 am

A.F. pisze:- komu potrzebna jest idealnie dookólna charakterystyka ??
Ale jeżeli może być to komu przeszkadza ??
Lepiej mieć spokój niż rację. 8)
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Awatar użytkownika
A.F.
 
 
Posty: 4203
Rejestracja: śr sie 16, 2006 8:31 am
Lokalizacja: Jura

Re: Wstęgi na wyprawach.

Post autor: A.F. » czw gru 03, 2009 1:28 pm

Nie przeszkadza, ale bez dziury w dachu trudno to uzyskać :)21
VW T4 syncro, 2.4D, long :)13

ODPOWIEDZ

Wróć do „CB radio”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości