Wstęgi na wyprawach.
Moderator: Albert_N
Wstęgi na wyprawach.
Witam, stoję przed problemem kupna radyjka do auta wyprawowego. Dla tego mam pytanie do doświadczonych kolegów, którzy uczestniczyli w wyprawach na terenie Europy, Azji i Afryki.
Czy podczas ekspedycji mieliście powód lub konieczniść pracy na wstęgach (SSB)?
Czy ze wzgledu na miejsce wyprawy, korzystaliście z "innych" czterdziestek ?
Odpowiedzi na te pytania, będą podstawą do wybrania przezemnie radyjka.
Z góry dziękuję za pomoc.
PS
Antena zamontowana na środku dachu President Alabama
Radio albo President Jackson albo Johnson
Czy podczas ekspedycji mieliście powód lub konieczniść pracy na wstęgach (SSB)?
Czy ze wzgledu na miejsce wyprawy, korzystaliście z "innych" czterdziestek ?
Odpowiedzi na te pytania, będą podstawą do wybrania przezemnie radyjka.
Z góry dziękuję za pomoc.
PS
Antena zamontowana na środku dachu President Alabama
Radio albo President Jackson albo Johnson
Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Re: Wstęgi na wyprawach.
Ale po co ?
Jeśli myślisz, że SSB na 27MHz w sposób cudowny umożliwi robienie DX QSO przy braku propagacji, to już tak nie myśl.
A na pewno nie na mobilowej antence.
Pomijając nielegalność pracy SSB/CB w niektórych krajach.
Telefon sobie zabierz
Jeśli myślisz, że SSB na 27MHz w sposób cudowny umożliwi robienie DX QSO przy braku propagacji, to już tak nie myśl.
A na pewno nie na mobilowej antence.
Pomijając nielegalność pracy SSB/CB w niektórych krajach.
Telefon sobie zabierz

VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Wstęgi na wyprawach.
W 90-tych latach zrobilem z mobila wszystkie kontynenty, z Nową Zelandią, Filipinami i Himalajami włącznie. Nie napisałeś, kiedy jedziesz. W najbliższym czasie nie pogadasz, ale za rok - who knows
. Nie traktuj tego jak telefonu, ale zabawa i satysfakcja gwarantowana.

XJ 2,1 TD '93
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...
Re: Wstęgi na wyprawach.
Dzięki serdeczne za info,
Rozumiem, więc, że jeżeli nie zamierzam, bawić się w łączności DXowe to nie ma powodów na wyprawie posiadania radyjka ze wstęgami.
Trochę ciekawych wiedomości o zakresach i sposobach komunikacji w OR:
"http://4xforum.com/?showcontent&global[_id]=78"
Rozumiem, więc, że jeżeli nie zamierzam, bawić się w łączności DXowe to nie ma powodów na wyprawie posiadania radyjka ze wstęgami.
Trochę ciekawych wiedomości o zakresach i sposobach komunikacji w OR:
"http://4xforum.com/?showcontent&global[_id]=78"
Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Re: Wstęgi na wyprawach.
Pytanie jest takie: czy chodzi o zabawę, czy o zapewnienie pewnej i stałej łączności z kim się chce ?
Bo łączność w miarę pewna na 27 MHz jest na fali przyziemnej, w granicach kilku -kilkunastu km, w zależności od warunków terenowych, anten i zakłóceń.
SSB niewiele na tych dystansach pomaga.
Jeśli chodzi natomiast o zabawę, to oczywiście można robić łączności CB na dystansach wielu tysięcy km, ale tylko wtedy, jak warunki propagacyjne na danej trasie są korzystne.
Ale czy będą korzystne ? - to tak jak prognoza pogody, nie musi się sprawdzić.
Na dystansach DX, SSB jest ofc. o wiele bardziej skuteczne, ale przy dobrej propagacji nawet przy 4W i AM też DX-y da się robić
Czyli - jak ktoś chce się pobawić i nie szkoda mu kasy na CB radio z SSB - nie widzę przeszkód.
73 and DX !

Bo łączność w miarę pewna na 27 MHz jest na fali przyziemnej, w granicach kilku -kilkunastu km, w zależności od warunków terenowych, anten i zakłóceń.
SSB niewiele na tych dystansach pomaga.
Jeśli chodzi natomiast o zabawę, to oczywiście można robić łączności CB na dystansach wielu tysięcy km, ale tylko wtedy, jak warunki propagacyjne na danej trasie są korzystne.
Ale czy będą korzystne ? - to tak jak prognoza pogody, nie musi się sprawdzić.
Na dystansach DX, SSB jest ofc. o wiele bardziej skuteczne, ale przy dobrej propagacji nawet przy 4W i AM też DX-y da się robić

Czyli - jak ktoś chce się pobawić i nie szkoda mu kasy na CB radio z SSB - nie widzę przeszkód.
73 and DX !

VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Wstęgi na wyprawach.
GrzechoS bardzo fajna strona
. Teraz tylko zdecyduj, gdzie jedziesz,a radio samo się narzuci 


XJ 2,1 TD '93
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...
Re: Wstęgi na wyprawach.
Dzieki za zajęcie się tematem.
Rozumiem, że poza hobby/zabawą łączność DXowa na wyprawie nie wnosi dodatkowej wartości (np. bezpieczeństwo), dla tego zakładam proste radyko z dobrą anteną.

Rozumiem, że poza hobby/zabawą łączność DXowa na wyprawie nie wnosi dodatkowej wartości (np. bezpieczeństwo), dla tego zakładam proste radyko z dobrą anteną.
Zobacz, fajne też tam są różnego rodzaju filmiki, np. jak dobrać na wyprawę GPS czy lodówkęGregor887 pisze:GrzechoS bardzo fajna strona. Teraz tylko zdecyduj, gdzie jedziesz,a radio samo się narzuci

Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Re: Wstęgi na wyprawach.
No i OK.GrzechoS pisze:Dzieki za zajęcie się tematem.
Rozumiem, że poza hobby/zabawą łączność DXowa na wyprawie nie wnosi dodatkowej wartości (np. bezpieczeństwo), dla tego zakładam proste radyko z dobrą anteną.
Trudno mówić o zwiększeniu bezpieczeństwa dzięki uzyskaniu teoretycznej możliwości przypadkowego zrobienia łączności na dystansie paru tys. km.
Poza tym - jak pisałem wyżej - SSB na CB jest w wielu krajach nielegalne.
No i żeby zrobić 2-way QSO na SSB, to ten z drugiej strony też musi mieć radio z SSB

VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Wstęgi na wyprawach.
Grześ, bierz starego Jacksona z 5 x 40 ch, jak będziesz jechał na wyprawę to Ci pożyczę (nawet na dłużej) Boeinga (747 ...
)

Nadal ześwirowany...
- kosa20
- Posty: 2324
- Rejestracja: czw gru 07, 2006 11:10 pm
- Lokalizacja: piaseczno/góra kalwaria
- Kontaktowanie:
Re: Wstęgi na wyprawach.
dopałka 100W ?
Gdyby była awaria i potrzeba nagła powiększenia zasięgu nadawania... z tym, że weź poprawkę, że Ciebie będą ew. słyszeli daleko, ale Ty nadal będziesz słyszał w takim zasięgu jak poprzednio
Gdyby była awaria i potrzeba nagła powiększenia zasięgu nadawania... z tym, że weź poprawkę, że Ciebie będą ew. słyszeli daleko, ale Ty nadal będziesz słyszał w takim zasięgu jak poprzednio

Re: Wstęgi na wyprawach.
Kosa, tam od razu "dopałka" - nie lepiej powiedzieć zewnętrzny wzmiacniacz mocy 1:10?
jak masz radio 500mW to moc Ci rośnie tylko do 5W 
Ale jak już dwa albo 3 auta mają to samo to już zasięg wzrasta


Ale jak już dwa albo 3 auta mają to samo to już zasięg wzrasta

Nadal ześwirowany...
- kosa20
- Posty: 2324
- Rejestracja: czw gru 07, 2006 11:10 pm
- Lokalizacja: piaseczno/góra kalwaria
- Kontaktowanie:
Re: Wstęgi na wyprawach.
semantyka, PanieKlamer pisze:Kosa, tam od razu "dopałka" - nie lepiej powiedzieć zewnętrzny wzmiacniacz mocy 1:10?jak masz radio 500mW to moc Ci rośnie tylko do 5W
Ale jak już dwa albo 3 auta mają to samo to już zasięg wzrasta


Re: Wstęgi na wyprawach.
A mnie się zdarzyło. Uwaliło mi się auto daleko od domu. Tubylców na radiu zero de negatiwo. Zawołałem koleżankę we Francyi, ona zrobiła kusoA.F. pisze:No i OK.GrzechoS pisze:Dzieki za zajęcie się tematem.
Rozumiem, że poza hobby/zabawą łączność DXowa na wyprawie nie wnosi dodatkowej wartości (np. bezpieczeństwo), dla tego zakładam proste radyko z dobrą anteną.
Trudno mówić o zwiększeniu bezpieczeństwa dzięki uzyskaniu teoretycznej możliwości przypadkowego zrobienia łączności na dystansie paru tys. km.
Poza tym - jak pisałem wyżej - SSB na CB jest w wielu krajach nielegalne.
No i żeby zrobić 2-way QSO na SSB, to ten z drugiej strony też musi mieć radio z SSB


XJ 2,1 TD '93
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...
Re: Wstęgi na wyprawach.
Jeżeli chodzi o SSB i wzmacniacz: jeżdżąc grupą dookoła komina wystarczy ręczniak i trzy kanały w AM. Na wyprawie - od przybytku... 

XJ 2,1 TD '93
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...
Re: Wstęgi na wyprawach.
Ale ja nie mówię, że to niemożliwe.Gregor887 pisze:A mnie się zdarzyło. Uwaliło mi się auto daleko od domu. Tubylców na radiu zero de negatiwo. Zawołałem koleżankę we Francyi, ona zrobiła kusoA.F. pisze:No i OK.GrzechoS pisze:Dzieki za zajęcie się tematem.
Rozumiem, że poza hobby/zabawą łączność DXowa na wyprawie nie wnosi dodatkowej wartości (np. bezpieczeństwo), dla tego zakładam proste radyko z dobrą anteną.
Trudno mówić o zwiększeniu bezpieczeństwa dzięki uzyskaniu teoretycznej możliwości przypadkowego zrobienia łączności na dystansie paru tys. km.
Poza tym - jak pisałem wyżej - SSB na CB jest w wielu krajach nielegalne.
No i żeby zrobić 2-way QSO na SSB, to ten z drugiej strony też musi mieć radio z SSBz kumplem z Pabianic, ten zadzwonił do mnie do domu, żona wykonała parę telefonów i laweta przyjechała.
Ale to było dawno temu, dziś nie ma tylu życzliwych na radiu - no i są komórki.
Tylko spróbuj to QSO powtórzyć

VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Wstęgi na wyprawach.
wszystko zależy od tego gdzie szukasz - nie musi być główna czterdziestka - kiedyś był most Mazursko-Warszawski wspierany przez kolegów z Francji, gdzie właśnie z mobila zaliczyłem południową Francję i przekazałem pilne informacje na telefon do Warszawy. SSB ma tę swoją zaletę, że radja w SSB mają większą moc niż w AMie czy FMie i to czyni wstęgi bardziej praktycznym rozwiązaniem.
Zgodzę się, że dziś bardziej rozsądnym rozwiązaniem jest ...telefon satelitarny
Zgodzę się, że dziś bardziej rozsądnym rozwiązaniem jest ...telefon satelitarny
Nadal ześwirowany...
Re: Wstęgi na wyprawach.
A.F.
Wtedy Nadia i Piotr byli młodymi ludźmi, dziś pewnie wnuki bujają
.
Wiem, o co chodzi. Nie można zakładać, że warunki będą wtedy, kiedy my chcemy. Ale SSB to kolejna możliwość kontaktu, którą warto mieć. A różnica w cenie radia nie jest aż tak znacząca.

Wtedy Nadia i Piotr byli młodymi ludźmi, dziś pewnie wnuki bujają

Wiem, o co chodzi. Nie można zakładać, że warunki będą wtedy, kiedy my chcemy. Ale SSB to kolejna możliwość kontaktu, którą warto mieć. A różnica w cenie radia nie jest aż tak znacząca.
XJ 2,1 TD '93
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...
zabudowy, kratki bezpieczeństwa, zderzaki, bagażniki...
Re: Wstęgi na wyprawach.
Jest taka zależność mocy Wy od anteny: Zwiększenie 10x mocy nadawania da podobny rezultat co podniesienie anteny o metr w górę. Wiec może pomyśl o jakimś maszcie teleskopowym (oczywiście na postoju)kosa20 pisze:dopałka 100W ?
---
Feroza '96 +opony z białymi paskami
Feroza '96 +opony z białymi paskami
Re: Wstęgi na wyprawach.
tak, a zwiększenie mocy dziesięciokrotnie podnosi poziom odbioru o 1.S. tylko to wszystko teoria - a w praktyce z jakiegoś powodu DXmeni na 27.555 MHz używają 100W a niektórzy krótkofalowcy z Rosji używają dopałek po 6,5...kW - przecież łatwiej by było podnieść antenę o parę metrów
Nadal ześwirowany...
Re: Wstęgi na wyprawach.
VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Wstęgi na wyprawach.
Grześ, dzisiaj dopiero przeczytałem tego posta, a dwa dni temu po przeczytaniu wcześniejszych informacji sprzedałem Jacksona II (nie ten stary ale Jackson).Klamer pisze:Grześ, bierz starego Jacksona z 5 x 40 ch, jak będziesz jechał na wyprawę to Ci pożyczę (nawet na dłużej) Boeinga (747 ... )

Finał jest taki:
- radyjko Johnson II
- mała dopałeczka
- antena 1,5m Alabama i w zapasie bacik 0,7m Missouri
Po obejrzeniu dokładnym autka (Parch Y61 Long) miałem zagwozdkę, gdzie umieścić antenę. Nie jestem przekonany do bardzo popularnego miejsca jakim jest przedni zderzak czy uchwyt tylnego koła, myślę, że SWR też tak uważa


Ostatnio zmieniony czw gru 03, 2009 1:45 pm przez GrzechoS, łącznie zmieniany 1 raz.
Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Re: Wstęgi na wyprawach.
A, co do bezpieczeństwa, to na dach jeszcze idzie 60cm antena GSM 9dB i w zapasie mam ręczniaka Yeasu VX7 o dużej ilości dostępnych częstotliwości taknadawczych jak i odbiorczych 

Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Re: Wstęgi na wyprawach.
No, na pewno lepiej dla SWR byłoby zrobić dziurę w środku dachu
Wtedy można uzyskać SWR=1 i dookólną charakterystykę anteny.
Ale:
- nawet przy SWR=2 straty mocy są bez znaczenia ( ok. 10% )
- komu potrzebna jest idealnie dookólna charakterystyka

Wtedy można uzyskać SWR=1 i dookólną charakterystykę anteny.
Ale:
- nawet przy SWR=2 straty mocy są bez znaczenia ( ok. 10% )
- komu potrzebna jest idealnie dookólna charakterystyka

VW T4 syncro, 2.4D, long 

Re: Wstęgi na wyprawach.
Ale jeżeli może być to komu przeszkadzaA.F. pisze:- komu potrzebna jest idealnie dookólna charakterystyka

Lepiej mieć spokój niż rację. 
Parchol Y61 LONG 2,8TDi

Parchol Y61 LONG 2,8TDi
Re: Wstęgi na wyprawach.
Nie przeszkadza, ale bez dziury w dachu trudno to uzyskać 

VW T4 syncro, 2.4D, long 

Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości