
Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Moderator: Mroczny
Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Jak w temacie jaki rozkład napedu posiada rav 4 czy jest to 50/50 czy inaczej 

Nie mam jeepa
samurai 


Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Twoja Rav4? Ma cenrtaldyfer, na każdy kole możesz mieć od 0%-100% siły napędowej. W wersji z manualem masz blokadę co daje 50/50.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
jradek pisze:Twoja Rav4? Ma cenrtaldyfer, na każdy kole możesz mieć od 0%-100% siły napędowej. W wersji z manualem masz blokadę co daje 50/50.
tak moja, chodzi mi jak jade po normalnej drodze jak rozkłada sie naped na przód i tył

Nie mam jeepa
samurai 


Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Teoretycznie tak jak obciążenie, czyli pustym autem 35-40 na 60-65. Im mniejsza siła docisku tym większa siła napędowa paradoksalnie. Zawdzięczamy to przekładni planetarnej, którą nazywamy dyferencjałem. Dzięki rzeczonemu możemy skręcać, więc chyba nie jest taki zły.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Bzdura.jradek pisze:Teoretycznie tak jak obciążenie, czyli pustym autem 35-40 na 60-65. Im mniejsza siła docisku tym większa siła napędowa paradoksalnie. Zawdzięczamy to przekładni planetarnej, którą nazywamy dyferencjałem. Dzięki rzeczonemu możemy skręcać, więc chyba nie jest taki zły.
Sorki - ale powielasz stereotyp - najwyraźniej bez znajomosci działania tych mechanizmów.
Ravka (jedynka) ma trzy dyferencjały otwarte, czyli bez układów zwiększających tarcie, które mogło by różnicować wartość przenoszonego momentu między osiami/kołami. Zatem moment obrotowy jest rozkładany doskonale równo, na wszystkie cztery koła - i wynosi dokładnie tyle - ile przyczepność najsłabszego z nich. W przypadku gdy sumaryczna przyczepność kół (z zachowaniem warunku równości monmentu na kazdym z nich) jest większa niż moment silnika mnożony przez przekładnię - wówczas moment na każdym z kół wynosi dokładnie 25% momentu silnika. Tak jest dopóki mechanizm centralny pozostaje otwarty (i osiowe mechanizmy również).
Po zapodaniu blokady centralnej moment nie rozkłada się 50/50, jak się powszechnie ludkom zdaje - w takim przypadku nie ma zupełnie kontroli nad tym, ile odzie na przednia lub tylną oś - i w zależności od warunków na daną oś może iść od 0 do 100% momentu. Fizyki jednak nie da sie oszukać - więc SUMA rozkładu momentów zawsze jest 100%. Czyli jak - w danym ułamku sekundy - na przód idzie 10% - to na tył 90%. Lub odwrotnie. Ale ta proporcja nie jest w żaden sposób stała - zależy od chwilowej przyczepności kół na danej osi. ponieważ jednak między kołami mamy nadal otwarte mechanizmy różnicowe - to nadal nie ma opcji przeniesienia na pojedyncze koło 100% momentu silnika. W odróżnieniu jednak od układu z otwartym dyfrem centralnym - nie ma tak, że na wszystkich kołach jest tyle, co na najsłabszym. Najsłabsze limituje jedynie jedną oś - i o tyle obniża moment przekazywany na drugą oś.
Przykładowo - jeżeli silnik (pomijając przekładnie) generuje 100Nm - a przednie (jedno) koło złapie poślizg przy 20Nm - to na tył może iść 60Nm (jedno koło przednie 20 - to i druge też 20 - razem 40Nm). Na tył - ale nie na każde koło tylne. Sumarycznie na oba. O ile zdołaja tyle przenieść. Bo to, że silnik wygeneruje 100Nm wcale nie oznacza - że napęd musi tyle przenieść. Widać to doskonale zima na lodzie ...

w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Sumaryczny moment obrotowy na kołach wynosi tyle ile mu zadamy z silnika, a nie tyle ile jest z przyczepności kół. Moment obrotowy zachowuje się trochę tak jak prąd w opornikach połączonych równolegle, idzie tam gdzie mu najłatwiej. Dlatego mamy (rav4 1) blokadę centraldyfra, żeby na jedno koło nie trafiło do 100% momentu, tylko, żeby w skrajnej sytuacji (po zapięciu blokady) na jedno koło osi przedniej trafiało 50% (a właściwie do 50%) i na jedno koło osi tylnej trafiało drugie 50% (również do 50%) momentu silnika razy przekładnia. Przód samochodu nieobciążonego jest cięższy, więc na tył trafia więcej momentu, co widać w momencie gdy generowany przez silnik moment obrotowy przekroczy przyczepność kół. Zaczyna buksować tyle koło, a po zapięciu blokady przednie po przekątnej do tego tylnego co już straciło przyczepność.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Dlaczego akurat po przekątnej?
Cóż ty za teorię opracowałeś?
Cóż ty za teorię opracowałeś?
grzechu
LR Discovery II TeDePińć
LR Discovery II TeDePińć
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Jeżeli nie po przekątnej to znaczy, że auto stoi jednym bokiem na lodzie, lub leży na boku. Po przekątnej jest zazwyczaj i nazywamy to wykrzyż.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Wiesz co...jradek pisze:Jeżeli nie po przekątnej to znaczy, że auto stoi jednym bokiem na lodzie, lub leży na boku. Po przekątnej jest zazwyczaj i nazywamy to wykrzyż.
Może już nie nie pisz nic w tym temacie.

grzechu
LR Discovery II TeDePińć
LR Discovery II TeDePińć
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
kretynjradek pisze:Jeżeli nie po przekątnej to znaczy, że auto stoi jednym bokiem na lodzie, lub leży na boku. Po przekątnej jest zazwyczaj i nazywamy to wykrzyż.

Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Czy ja cię obrażam?klucz13 pisze:kretynjradek pisze:Jeżeli nie po przekątnej to znaczy, że auto stoi jednym bokiem na lodzie, lub leży na boku. Po przekątnej jest zazwyczaj i nazywamy to wykrzyż.
Napisz proszę Wielki Znawco Napędów jak to jest z tym napędem.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
- Wowos
-
- Posty: 6938
- Rejestracja: ndz wrz 21, 2008 11:57 am
- Lokalizacja: Gdańsk / Nowy Sącz
- Kontaktowanie:
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Pomniejszony o opór napędu.jradek pisze:Sumaryczny moment obrotowy na kołach wynosi tyle ile mu zadamy z silnika
y60 autobus, czerwony.
-
-
- Posty: 16166
- Rejestracja: pt lut 22, 2008 9:53 pm
- Lokalizacja: w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Naprawdę - zalecem poczytać troche - jest od cholery fachowej literatury w temacie. Powielanie legend opowiadanych na forach ... takie własnie daje wyniki
W układzie napędowym są dwa warunki brzegowe, ograniczajce moment w napędzie:
1 - moment generowany przez silnik
2 - moment wynikający z przyczepności kół do gleby.
Napęd przeniesie ZAWSZE MNIEJSZĄ wartość z tych dwóch. Opory przekładni tu pomijam.
W układzie otwartym całkowicie, czyli z trzema mechanizmami różnicowymi, wystarczy uślizg jednego koła - i auto nie jedzie. Ale moment w napędzie to 4x wartość tego ślizgającego sie koła - na każde tyle samo. To właśnie te układy nazywa się systemami 50/50. Mechanizm różnicowy bowiem zawsze rozkłada w nich moment po równo. Ale, ponieważ to co wyżej - zawsze mniejsza z wartości brzegowych - to jak auto ma jedno kółko na lodzie - 50% z zera - to nadal zero
To samo dotyczy układów o zwiększonym tarciu, jak mechanizmy torsena. To, że będzie to mechanizm typu 30.70 wcale nie oznacza - że zawsze w taki sposób zróżnicuje moment z silnika
Bo znowu limitem są koła. Nie oznacza to też, i tu większość ludków myli temat całkowicie - że jadąć na wprost, po czarnym, i bez poślizgu kół - taki układ różnicuje stopień przekazywania momentu. Niczego nie różnicuje.
Np. J12 ma międzyosiowy torsen. Ale jadąc na wprost, po czarnym i bez poślizgu kół jest moment przekazywany ... po równo. Dokładnie tyle samo na przód i na tył. Bo mechanizm żeby zaczął działać - musi wirować. A przy jednakowej prędkości obu wałów - ten mechanizm stoi - i rozkłada moment równiutko. Zaczyna działać - jak jedna z osi wpada w poślizg. Wówczas różnica w prędkości wałów przedniego i tylnego wymusza zadziałanie torsena - ale skoro mamy już poślizg - to oznacza że nie przenosimy pełnej mocy na koła - bo limitem znowu jest przyczepność (już zerwana). Ale - w przeciwieństwie do układu otwartego - torsen zwiększa moment na tej przyczepnej - w porównaniu do tej zerwanej. W proporcji powiedzmy 30/70. Co z kolei oznacza, że jak przednia powiedzmy oś zawiśnie w powietrzu - to tylna - niestety - tez przestanie jechać. Bo to nadal jest układ otwarty - i mimo że ma zwiększone tarcie - to 70% z zera - to nadal zero
W praktyce coś tam jest wtedy przekazywane - ale niewiele, zwykle za mało żeby auto ruszyło.
Dopiero blokady 100% są w stanie puścić cały moment z silnika na pojedyncze koło - ale też pod warunkiem, że przyczepność tego koła zdoła tyle przenieść. Jak wszystkie cztery koła są na lodzie - to auto, z blokadami czy bez - i tak nigdzie nie jedzie
Opcją pośrednią są mechanizmy LSD, z płytkami ciernymi lub wiskozą. Te mechanizmy bowiem są w stanie zablokować układ różnicowy całkowicie - tak jak blokada 100% (o ile są w pełni sprawne) ale działaja po pierwsze samoczynnie - a po drugie ze zwłoką czasową, potrzebna na ich rozgrzanie. No i rozpinają sie również samoczynnie, poza kontrolą usera.

W układzie napędowym są dwa warunki brzegowe, ograniczajce moment w napędzie:
1 - moment generowany przez silnik
2 - moment wynikający z przyczepności kół do gleby.
Napęd przeniesie ZAWSZE MNIEJSZĄ wartość z tych dwóch. Opory przekładni tu pomijam.
W układzie otwartym całkowicie, czyli z trzema mechanizmami różnicowymi, wystarczy uślizg jednego koła - i auto nie jedzie. Ale moment w napędzie to 4x wartość tego ślizgającego sie koła - na każde tyle samo. To właśnie te układy nazywa się systemami 50/50. Mechanizm różnicowy bowiem zawsze rozkłada w nich moment po równo. Ale, ponieważ to co wyżej - zawsze mniejsza z wartości brzegowych - to jak auto ma jedno kółko na lodzie - 50% z zera - to nadal zero

To samo dotyczy układów o zwiększonym tarciu, jak mechanizmy torsena. To, że będzie to mechanizm typu 30.70 wcale nie oznacza - że zawsze w taki sposób zróżnicuje moment z silnika

Np. J12 ma międzyosiowy torsen. Ale jadąc na wprost, po czarnym i bez poślizgu kół jest moment przekazywany ... po równo. Dokładnie tyle samo na przód i na tył. Bo mechanizm żeby zaczął działać - musi wirować. A przy jednakowej prędkości obu wałów - ten mechanizm stoi - i rozkłada moment równiutko. Zaczyna działać - jak jedna z osi wpada w poślizg. Wówczas różnica w prędkości wałów przedniego i tylnego wymusza zadziałanie torsena - ale skoro mamy już poślizg - to oznacza że nie przenosimy pełnej mocy na koła - bo limitem znowu jest przyczepność (już zerwana). Ale - w przeciwieństwie do układu otwartego - torsen zwiększa moment na tej przyczepnej - w porównaniu do tej zerwanej. W proporcji powiedzmy 30/70. Co z kolei oznacza, że jak przednia powiedzmy oś zawiśnie w powietrzu - to tylna - niestety - tez przestanie jechać. Bo to nadal jest układ otwarty - i mimo że ma zwiększone tarcie - to 70% z zera - to nadal zero

Dopiero blokady 100% są w stanie puścić cały moment z silnika na pojedyncze koło - ale też pod warunkiem, że przyczepność tego koła zdoła tyle przenieść. Jak wszystkie cztery koła są na lodzie - to auto, z blokadami czy bez - i tak nigdzie nie jedzie

Opcją pośrednią są mechanizmy LSD, z płytkami ciernymi lub wiskozą. Te mechanizmy bowiem są w stanie zablokować układ różnicowy całkowicie - tak jak blokada 100% (o ile są w pełni sprawne) ale działaja po pierwsze samoczynnie - a po drugie ze zwłoką czasową, potrzebna na ich rozgrzanie. No i rozpinają sie również samoczynnie, poza kontrolą usera.
w sprawach technicznych - rokfor32@wp.pl
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
OK rokfor, przyznaję Ty masz rację.
Dzięki za wytłumaczenie.
Dzięki za wytłumaczenie.
Jako dżentelmen upijam się po 18-stej.
- apede
-
- Posty: 3873
- Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
- Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
- Kontaktowanie:
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Bo łatwo pomylić moment i moc. Najprościej: napęd 2WD, jedno koło na asfalcie drugie na mokrym lodzie, otwarty dyfer. Wiadomo - jedno koło buksuje, drugie ani drgnie
Czyli:
* moment przenoszony przez koło na lodzie jest prawie zerowy (wynika z tarcia guma - lód z wodą)
* ale moc poprzez otwarty dyfer idzie w buksujące koło - stojące nie przenosi mocy (bo stoi, nie ma mocy bez ruchu) a w buksującym moc to moment x obroty; a że moment prawie zero to obroty chca dążyć do nieskończoności

* moment przenoszony przez koło na lodzie jest prawie zerowy (wynika z tarcia guma - lód z wodą)
* ale moc poprzez otwarty dyfer idzie w buksujące koło - stojące nie przenosi mocy (bo stoi, nie ma mocy bez ruchu) a w buksującym moc to moment x obroty; a że moment prawie zero to obroty chca dążyć do nieskończoności

loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Dziekuje wszystkim za sensowne odpowiedzi
teraz zaczynam kumac jak to jest z tym 4x4 i rozkładem napedu 


Nie mam jeepa
samurai 


- apede
-
- Posty: 3873
- Rejestracja: ndz maja 15, 2005 10:23 pm
- Lokalizacja: miasto 9 zajezdni
- Kontaktowanie:
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??

Czyli przy otwartych dyfrach moc szuka ujścia drogą najmniejszego oporu (jak prąd w obwodzie czy płyn w rurach), a trakcja na każdym kole i tak nie przekroczy cierności.
Dlatego nawet Tatra 12x12 bez blokad nie pojedzie z jednym kołem w powietrzu

loppujen lopuksi suzuki neliveto
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
https://www.flickr.com/photos/apede22
Bareja wieszczem narodowym...
- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Jak tak ladnie sie rozpisujecie na temat podzialu napedu, to mu jeszcze wytlumaczcie, co to jest wykrzyz. Bo jesli nie, to go zjedza, a Radek dobry chlop i szkoda by go bylo 

Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Rokfor tez nie ma do konca racji, bo torsen i lsd przenosza jednak troche momentu na strone bez uslizgu, ale nie 100 procent...jradek pisze:OK rokfor, przyznaję Ty masz rację.
Dzięki za wytłumaczenie.
Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Misiek Cypr pisze:co to jest wykrzyz.


- Misiek Cypr
-
- Posty: 13258
- Rejestracja: wt sie 21, 2007 4:06 pm
- Lokalizacja: Gdynia
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Szacuneczek, za taki wykrzyz 

Obecnie park maszyn nie zawiera 4x4
513549044
513549044
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Ja chciałem zamówić do Hondy wykrzyż, ale nie mieli do sedanów. Można od chaczbaka podobno, ale czeba gumy jakieś zmienić. A ja nie zmieniam gum, płuczę i zakładam na lewą stronę.
Nie trzymam Kobiet w domu...
erpe_roman
Za tęczowym mostem: Ranger, Fiorino, Hąda, Pajero, Frontera, Sintra
erpe_roman
Za tęczowym mostem: Ranger, Fiorino, Hąda, Pajero, Frontera, Sintra
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
Już zaczynałem wielbić Rokfora za świetne wytłumaczenie, ale obawiam się, że przy Torsenie nie był do końca ścisły. Otóż są mechanizmy różnicowe niesymetryczne, które w stabilnej pracy, bez poślizgu, rozdzielają moment na osie niesymetrycznie. Wyobraźmy sobie że samochód pcha dwóch ludzi - dziecko i dorosły - jedna osoba pcha przednią oś, a druga tylną. I to jest właśnie to 60:40 czy 70:30. Dzięki temu przy dynamicznej jeździe koła skrętne są mniej obciążone siłą napędową. Takie rozwiązania są, realizują je niektóre torseny i miałem to w swoim aucie. Czym innym jest multiplikacja momentu przez układ torsen w przypadku poślizu - wówczas mechanizm zwielokratnia moment przenoszony na oś mającą przyczepność nawet trzykrotnie. Oczywiście trzy razy nic, to nadal nic, dlatego w takim układzie wprowadza się jeszcze dodatkowe tarcie wewnętrzne (tylko w niektórych rozwiązaniach) a bez niego fantastycznie skuteczna jest kontrola trakcji przez hamulce.
Była Alfa 4x4, było Pajero, są Ssangyong i Subaru
Re: Jaki rozkład napedu rav 4 ??
nie obrażam tylko stwierdzam faktjradek pisze:Czy ja cię obrażam?klucz13 pisze:kretynjradek pisze:Jeżeli nie po przekątnej to znaczy, że auto stoi jednym bokiem na lodzie, lub leży na boku. Po przekątnej jest zazwyczaj i nazywamy to wykrzyż.
Napisz proszę Wielki Znawco Napędów jak to jest z tym napędem.
Zacznij ludzi traktować tak samo jak oni ciebie a od razu poczują się obrażeni i dostaną ataku furii
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość