szybkie pytanie-szybka odpowiedz

wszystko o niwce

Moderator: Albert_N

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: p0mian » pn lut 09, 2015 8:22 am

Jak to jest z blokadą międzyosiową na śniegu? Wiem, że nie można jeździć z tym po asfalcie ale jeśli asfalt jest całkowicie pokryty sporą warstwą śniegu to jechać bez czy lepiej zapiąć blokadę, czy też bezpieczniej bez blokady?

p.s. wczoraj wyciągnąłem z rowu pierwszą osobówkę :D
niva challenge accepted

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 2115
Rejestracja: wt cze 04, 2002 1:00 am
Lokalizacja: kiedyś UĆ, teraz Końskie, 51_12,932'N 20_30,277'E

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: Wojtek » pn lut 09, 2015 10:27 am

Blokada międzyosiowa spina Ci na stałe, jak nazwa wskazuje, obie osie - na "sztywno". Masz wówczas większe szanse na zapewnienie trakcji na którejś z osi. Jeśli jedna z osi ma przyczepność, jedziesz do przodu. Przy rozpiętej blokadzie jeśli tylko jedno koło ma poślizg, cała para idzie w to koło i stoisz.
"Większe" terenówki w reguły mają w ten sposób dopinany przód - w normalnych warunkach napęd jest tylko na tył, zapięcie 4x4 powoduje sztywne dołączenie przodu (nie wdając się w więcej szczegółów). W warunkach zimowych, przy prawdopodobieństwie utraty przyczepności, zapinamy napęd na sztywno, rozpinamy na nawierzchni dającej przyczepność (na czarnym) z uwagi na tzw. "moce krążące".
Generalnie: NISSAN

..jeszcze tylko parę wiosen, jeszcze parę przygód z losem..

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 2115
Rejestracja: wt cze 04, 2002 1:00 am
Lokalizacja: kiedyś UĆ, teraz Końskie, 51_12,932'N 20_30,277'E

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: Wojtek » pn lut 09, 2015 11:54 am

Prośba do ADMINA :
możesz otworzyć "szybkie pytanie-szybka odpowiedz 2" a ten zamknąć ? Tu jest 150 stron i coraz częściej mam kłopoty z otworzeniem - wywala mi error.
Generalnie: NISSAN

..jeszcze tylko parę wiosen, jeszcze parę przygód z losem..

Awatar użytkownika
cerber67
Posty: 625
Rejestracja: pn mar 30, 2009 10:10 pm
Lokalizacja: Toruń

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: cerber67 » pn lut 09, 2015 2:56 pm

górni$ pisze:Kilka pytań odnośnie zawiesznia...

Ostatnio zauważyłem, że rozjechała się zbieżność z przodu. Auto prowadzi się normalnie, żadnych luzów w zawieszeniu itd... Macie pomysły co to może być? Buda się rozjechała? :o


Tylne drążki reakcyjne....W Jacarsie pojawiły się nowe gumy, zna ktoś ich jakość?
http://jacars.pl/tulejki-drazka-reakcyj ... -5826.html
http://jacars.pl/tulejki-drazka-reakcyj ... p-799.html
Czy nie cackać się i montować polibusze? Jacarsowe czy któreś z Olkusza?
U mnie zbieżność rozjechała się po większej walce w błocie/glinie. Patrząc od przodu koła stały jak narty w czasie lotu Małysza. Wciągarka pracowała a koła się rozkraczały. Okazało się, że tulejki regulacyjne drążków nieco "popuściły". Po ich zdjęciu widoczne były ślady ścięcia na kilku zwojach gwintu. Końcówki zrobione ze stali a tulejki z gównolitu.
No chyba, że walnąłeś w coś drążkiem środkowym i się zrobił banan, a koła się rozkraczyły.
Niva `88 1.6 zagazowana

fazer
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 31
Rejestracja: śr cze 04, 2014 9:02 pm

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: fazer » pn lut 09, 2015 3:40 pm

Cześć. Dałem nivkę takiemu jednemu co ma mało w głowie ale dużo w mięśniach i najnormalniej w świecie złamał lewarek biegów skrzyni 5. Wystaje trochę złamanego knota .Czy miał ktoś z Was taką przygodę ,czy ktoś z Was spawał złamany lewarek? Czy warto to spawać ? bo nie wiem czy jest to żelazo czy jakiś stop ,zastanawiam się czy elektrodą dam radę. Część lewarka którą nasuwa się na ten złamany szpikulec mam całą nie uszkodzoną.Pzdr

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: p0mian » pn lut 09, 2015 5:00 pm

od góry powinno się dać odkręcić całą tą podstawkę/wspornik, zewnętrznymi śrubami: tak jak tu: http://www.ladaniva.co.uk/baxter/resour ... xTopUp.htm
Następnie można wyjąć z podstawki tę złamaną ośkę z kulką rozkręcając podstawkę tymi wewnętrznymi śrubami opisanymi pod linkiem jako "nie dotykać".

Będę wdzięczny jeśli ktoś potwierdzi w/w informacje bo ja to rozkładałem to w skrzyni polonezowskiej ale wygląda podobnie.

Po wyjęciu można się pobawić w spawanie i sprawdzić czy się da :). U mnie na oko to wyglądało jak twarda stal...
Może da się właśnie od poloneza to dopasować ze szrotu?
niva challenge accepted

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 2115
Rejestracja: wt cze 04, 2002 1:00 am
Lokalizacja: kiedyś UĆ, teraz Końskie, 51_12,932'N 20_30,277'E

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: Wojtek » pn lut 09, 2015 5:14 pm

Da się spawać, gazowo. Trzeba to robić "z głową". Po spawaniu niech stygnie powoli, jak przestanie świecić, studzić w oleju.
Ja wyginałem lewarek od Patrola, taka była potrzeba. Pierwszy wystudziłem za szybko, przehartowałem i złamał mi się w ferworze walki w błocie. Drugi giąłem rozsądniej a pierwszy pospawałem "na zapas". Da się go używać.
Generalnie: NISSAN

..jeszcze tylko parę wiosen, jeszcze parę przygód z losem..

fazer
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 31
Rejestracja: śr cze 04, 2014 9:02 pm

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: fazer » pn lut 09, 2015 5:54 pm

Ok, dzięki za podpowiedzi, niestety mam tylko elektrodę. Trudno ...wysupłałem 45 zeta i dałem zarobić człowiekowi z Białegostoku. Już zaniósł to ustrojstwo w całości na pocztę :) Trochę pech bo akurat śniegu nawaliło i chce się jeździć :) Pozdrawiam

górni$
Posty: 651
Rejestracja: sob wrz 22, 2012 4:47 pm
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: górni$ » pn lut 09, 2015 6:53 pm

cerber67 pisze:
górni$ pisze:Kilka pytań odnośnie zawiesznia...

Ostatnio zauważyłem, że rozjechała się zbieżność z przodu. Auto prowadzi się normalnie, żadnych luzów w zawieszeniu itd... Macie pomysły co to może być? Buda się rozjechała? :o


Tylne drążki reakcyjne....W Jacarsie pojawiły się nowe gumy, zna ktoś ich jakość?
http://jacars.pl/tulejki-drazka-reakcyj ... -5826.html
http://jacars.pl/tulejki-drazka-reakcyj ... p-799.html
Czy nie cackać się i montować polibusze? Jacarsowe czy któreś z Olkusza?
U mnie zbieżność rozjechała się po większej walce w błocie/glinie. Patrząc od przodu koła stały jak narty w czasie lotu Małysza. Wciągarka pracowała a koła się rozkraczały. Okazało się, że tulejki regulacyjne drążków nieco "popuściły". Po ich zdjęciu widoczne były ślady ścięcia na kilku zwojach gwintu. Końcówki zrobione ze stali a tulejki z gównolitu.
No chyba, że walnąłeś w coś drążkiem środkowym i się zrobił banan, a koła się rozkraczyły.
Dziury żadnej nie było, szarpania też nie...
Mógłbyś pokazać na jakimś obrazku o czym mówisz?

A o gumach/polibuszach ktoś coś powie? :) Jak Wy radzicie sobie z tylnymi drążkami?


edyta:
Mowa o łączniku drążka kierowniczego z końcówką?

Awatar użytkownika
cerber67
Posty: 625
Rejestracja: pn mar 30, 2009 10:10 pm
Lokalizacja: Toruń

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: cerber67 » pn lut 09, 2015 9:41 pm

Tak. chodzi o ten łącznik. Regulujesz nim zbieżność.

Obrazek
Ten w palcach mechanika wygląda na solidny. Ja kupiłem w Jacar-sie i to jakaś taka delikatna nagwintowana tulejka była.

Co do polibuszy, to akurat pozostaję przy gumach. Wymiana jest prosta. Najtrudniejsze jest odkręcenie drążków, ale jak skręcisz na pastę to następnym razem jest łatwe.
Do wymiany tulejek wystarczy trochę smaru dla poślizgu, prasa, kulka przegubu i ... i to już.
Niva `88 1.6 zagazowana

górni$
Posty: 651
Rejestracja: sob wrz 22, 2012 4:47 pm
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: górni$ » wt lut 10, 2015 11:08 pm

cerber67 pisze:Tak. chodzi o ten łącznik. Regulujesz nim zbieżność.

Obrazek
Ten w palcach mechanika wygląda na solidny. Ja kupiłem w Jacar-sie i to jakaś taka delikatna nagwintowana tulejka była.

Co do polibuszy, to akurat pozostaję przy gumach. Wymiana jest prosta. Najtrudniejsze jest odkręcenie drążków, ale jak skręcisz na pastę to następnym razem jest łatwe.
Do wymiany tulejek wystarczy trochę smaru dla poślizgu, prasa, kulka przegubu i ... i to już.
Pięknie dziękuję za poradę. Rozkręcę te tulejki, choć na mój rozum kiedy koła się rozchodzą to drążek wychodzi z tulejki co łatwo poznać "czystym" gwintem... :roll:

A tył... Guma to guma, ale jak mam wymieniać co kilka miesięcy to jakoś odechciewa mi się radzieckiej techniki... Jedna to nawet wycieczki na geometrię nie wytrzymała :D Myślałem, że oryginalna guma w nowych drążkach wytrzyma dłużej, ale nic z tego.

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 2115
Rejestracja: wt cze 04, 2002 1:00 am
Lokalizacja: kiedyś UĆ, teraz Końskie, 51_12,932'N 20_30,277'E

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: Wojtek » śr lut 11, 2015 8:18 am

Nurtuje mnie pytanie...
Czy ktoś spotkał się z "fabrycznym", "zza wschodniej granicy" PTO na wyjściu reduktora ?
Kiedyś kombinowałem, projekt zarzucony z powodu przejścia na inny "wymiar 4x4". Teraz wracam ponieważ stosuję Nivoski reduktor do mojego nowego autka.

Trochę szukania - znalazłem coś takiego na estońskim forum, z tłumaczenia wygląda że PTO z Finlandii :
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... 1/zf2u.jpg
Tylko, to podpięte pod skrzynię a ja potrzebuję pod reduktor
Generalnie: NISSAN

..jeszcze tylko parę wiosen, jeszcze parę przygód z losem..

Janusz73
 
 
Posty: 1227
Rejestracja: pt sty 06, 2012 9:13 pm

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: Janusz73 » czw lut 12, 2015 4:38 am

Górni$ coś robisz nie tak.Ja tulejki gumowo-stalowe lub same gumy ostatecznie dokręcam na obciążonym samochodzie i dzięki temu mają długą żywotność.

Awatar użytkownika
cerber67
Posty: 625
Rejestracja: pn mar 30, 2009 10:10 pm
Lokalizacja: Toruń

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: cerber67 » czw lut 12, 2015 2:42 pm

No zawsze poduchy trzeba obciążyć, "wybujać" i dopiero dokręcić. Mi kiedyś fachowiec typu "będzie Pan zadowolony", dokręcił tulejki na wahaczach. Nie wytrzymały nawet opuszczenia samochodu z podnośnika.
Niva `88 1.6 zagazowana

Awatar użytkownika
escorciarz
Posty: 377
Rejestracja: pn mar 07, 2011 11:35 am
Kontaktowanie:

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: escorciarz » czw lut 12, 2015 9:34 pm

Wojtek pisze:Nurtuje mnie pytanie...
Czy ktoś spotkał się z "fabrycznym", "zza wschodniej granicy" PTO na wyjściu reduktora ?
Kiedyś kombinowałem, projekt zarzucony z powodu przejścia na inny "wymiar 4x4". Teraz wracam ponieważ stosuję Nivoski reduktor do mojego nowego autka.

Trochę szukania - znalazłem coś takiego na estońskim forum, z tłumaczenia wygląda że PTO z Finlandii :
http://imagizer.imageshack.us/v2/800x60 ... 1/zf2u.jpg
Tylko, to podpięte pod skrzynię a ja potrzebuję pod reduktor
Może tutaj znajdziesz coś ciekawego:
http://www.niva-club.net/viewtopic.php?f=168&t=3528
http://vse-4x4.ru/index.php?topic=125151.0

Awatar użytkownika
ama74
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 50
Rejestracja: pn lut 17, 2014 12:19 pm
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: ama74 » czw lut 12, 2015 10:11 pm

Sypiecie tymi linkami że aż miło :)2 może jakiś temat z linkownią ?
Niva 2121 '79
Volvo 245 Polar

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 2115
Rejestracja: wt cze 04, 2002 1:00 am
Lokalizacja: kiedyś UĆ, teraz Końskie, 51_12,932'N 20_30,277'E

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: Wojtek » pt lut 13, 2015 10:38 am

eskorciarz - dzięki :)2
Napęd od wału silnika - tak jest w Luazie amfibii - ale moce przenoszone nie duże jak na windę.

Już się porozglądałem po garażu, trochę podumałem po nockach i jest wyznaczony kierunek :D
Da się (dobry tokarz !!!) umieścić zespół blokady międzyosiowego mechanizmu różnicowego na wyjściu pierwszego wału reduktora. Roboty od zaj...nia, ale do ogarnięcia. W oryginale - na Nivce - napęd będzie szedł do tyłu, ale akurat u mnie do przodu.
Trzeba :
1. zaspawać od wewnątrz w pokrywie tylnej reduktora kanałek olejowy między pierwszym i drugim wałkiem,
2. splanować tą pokrywę po stronie zewnętrznej na pierwszym wałku do wysokości ok 5-6 mm (na poziomie gniazd śrub mocujących pokrywę,
dorobić płytkę - około 10-15mm - zakrywającą splanowaną część,
3. do płytki dołożyć zespół sterowania blokadą - centrowanie położenia na dorobionym wałku według łożysk,
3. przedłużyć pierwszy wałek - nakręcić na istniejącą gwintowaną końcówkę dotoczony pręt i ospawać żeby się nie odkręcał,
4. na przedłużony wałek nałożyć (na wpust, wielowypust) odciętą z mechanizmu różnicowego zębatkę sprzęgła blokady - oczywiście nie da się bez dodatkowej obróbki... - i skręcić wałek
5. dobrać odległości i skrócić odpowiednio wałek wychodzący w oryginale z mechanizmu różnicowego na blokadę.
Zaletą tego jest napęd niezależny od trakcji, gotowe elementy "pod ręką"...
Myślę, że nie trzeba robić prowadzenia (dodatkowego łożyskowania) wałków względem siebie - do przemyślenia jeszcze.

I jak ?
Generalnie: NISSAN

..jeszcze tylko parę wiosen, jeszcze parę przygód z losem..

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 2115
Rejestracja: wt cze 04, 2002 1:00 am
Lokalizacja: kiedyś UĆ, teraz Końskie, 51_12,932'N 20_30,277'E

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: Wojtek » pt lut 13, 2015 10:39 am

Jest jeszcze inna opcja - właśnie o tym pomyślałem. Wyprowadzić w tym miejscu tylko flanszę na wał, dopiero dalej PTO z jednoczesnym odwracaniem obrotów lewo-prawo. Tak mam teraz u siebie, zaletą jest zwijanie/rozwijanie liny na każdym biegu do "5"włącznie.
Generalnie: NISSAN

..jeszcze tylko parę wiosen, jeszcze parę przygód z losem..

górni$
Posty: 651
Rejestracja: sob wrz 22, 2012 4:47 pm
Lokalizacja: Łódź
Kontaktowanie:

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: górni$ » sob lut 14, 2015 1:18 pm

Janusz73 pisze:Górni$ coś robisz nie tak.Ja tulejki gumowo-stalowe lub same gumy ostatecznie dokręcam na obciążonym samochodzie i dzięki temu mają długą żywotność.
cerber67 pisze:No zawsze poduchy trzeba obciążyć, "wybujać" i dopiero dokręcić. Mi kiedyś fachowiec typu "będzie Pan zadowolony", dokręcił tulejki na wahaczach. Nie wytrzymały nawet opuszczenia samochodu z podnośnika.
Tyle, że u mnie występuje odwieczny problem tulei gumowych na tylnych drążkach-kościach.
Wymieniane zawsze na kanale, bez podnoszenia więc problem nieobciążonego zawieszenia przy dokręcaniu odpada.

Przedni jeden wahacz robiłem raz i prawie 2 lata spokoju.


Własnie, jakoś niedługo miną 2 lata z Nivą...

Awatar użytkownika
escorciarz
Posty: 377
Rejestracja: pn mar 07, 2011 11:35 am
Kontaktowanie:

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: escorciarz » sob lut 14, 2015 9:54 pm

Przy obecnym kursie rubla komplet polibuszy na tył kosztuje 50 zł.

fazer
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 31
Rejestracja: śr cze 04, 2014 9:02 pm

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: fazer » ndz lut 15, 2015 8:43 pm

Cześć, wymieniłem złamany lewarek biegów w swojej nivce i wyszedł nagle nowy problem. Mocny łomot "metal o metal" z tyłu raczej lewa strona za każdym razem jak koło wpadnie w dzure lub na mniejszych nierównościach , taki sam łomot przy każdorazowym mocniejszym dodaniu gazu i nagłym popuszczeniu , od tego momentu przy dodawania gazu i ujmowaniu tył dość mocno "pływa" .... od czego zacząć poszukiwania ? oglądałem na drodze gumy tuleje drążków wzdłużnych wyglądają ok... ale pewnie wizualnie nie da się na szybko zdiagnozować. :-? ehh

Awatar użytkownika
Wojtek
Posty: 2115
Rejestracja: wt cze 04, 2002 1:00 am
Lokalizacja: kiedyś UĆ, teraz Końskie, 51_12,932'N 20_30,277'E

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: Wojtek » pn lut 16, 2015 6:26 am

Łyżka do opon (jeśli jeszcze wiesz co to jest :)21 ) lub tzw. "brecha" - wsuwasz w każde mocowanie drążka, także każdego, i naciskasz. Jeśli Ci któreś połączenie wyraźnie luźniej pracuje, to masz miejsce do wymiany tulei - no, chyba, że wszystkie (10 punktów) są luźne...
Może też być, miałem to u siebie, wygnite mocowanie drążka do budy - wówczas migomat :)2
Generalnie: NISSAN

..jeszcze tylko parę wiosen, jeszcze parę przygód z losem..

Awatar użytkownika
p0mian
 
 
Posty: 224
Rejestracja: ndz lis 09, 2014 5:42 pm
Lokalizacja: Wielkopolska - Jarocin
Kontaktowanie:

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: p0mian » sob lut 21, 2015 5:53 pm

Jak kupować reflektory to z hydrokorektorem czy bez? Pokrętło mam ale oczywiście nie działa i chyba używać tego nie będę ale może warto?
niva challenge accepted

Gringo777
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 99
Rejestracja: pn maja 12, 2008 8:46 pm

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: Gringo777 » pn lut 23, 2015 10:14 pm

Mam pytanie ,jeśli można ,to bym prosił o odpowiedź.Czy Nivy miały fabrycznie założone plastikowe ochronne nadkola,jeśli tak,to czy zawsze czy od jakiegoś roku produkcji?Pytam dlatego,bo jestem akurat na etapie zakupu i widzę ,że niektóre to mają ,a niektóre nie. Czy może być tak,że część sprzedających je po prostu pozdejmowała,bo się przykładowo połamały i zniszczyły ,czy jak ?

Awatar użytkownika
ama74
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 50
Rejestracja: pn lut 17, 2014 12:19 pm
Lokalizacja: Gdańsk
Kontaktowanie:

Re: szybkie pytanie-szybka odpowiedz

Post autor: ama74 » pn lut 23, 2015 10:49 pm

Nigdy fabrycznie ich nie montowano , chyba że w opcji dodatkowej :) Raczej zbędny bajer ,w terenie na wykrzyżu ocierasz o nie .
http://www.carwallpapers.cc/wp/lada/niv ... 00-002.jpg
http://www.otomotivsitesi.com/files/upl ... b9afc0.jpg
Niva 2121 '79
Volvo 245 Polar

ODPOWIEDZ

Wróć do „Łada Niva”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości