korektor siły hamowania y61 2.8

Patrol, Pickup, Terrano, Navara, Pathfinder

Moderator: Kosiarz

Awatar użytkownika
Marcin 260R
 
 
Posty: 100
Rejestracja: wt sty 08, 2008 7:24 pm
Lokalizacja: Bystra

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: Marcin 260R » czw lip 02, 2009 10:32 am

ernil pisze:Na moje to korektor sprawia, że oś odciążona "hamulcuje mniej".
raczej na odwrót

Awatar użytkownika
ernil
 
 
Posty: 13146
Rejestracja: pn maja 15, 2006 12:34 pm

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: ernil » czw lip 02, 2009 12:35 pm

Może moja logika jest błędna, ale jakoś nie przemawia do mnie Twoja argumentacja... Jeśli odciążysz oś tylną jednocześnie zwiększając siłę hamowania na niej to bardzo szybko zablokujesz koła. A tego raczej chcieliśmy uniknąć, prawda? Więc wnioskuję, że wraz z odciążeniem osi tylnej korektor "zmniejsza" siłę hamulców do niej przykręconych. Odwrotnie - jeśli oś tylna jest dociążona (w sensie, że w położeniu zero) to korektor umożliwia swobodny przepływ płynu hamulcowego nie ograniczając siły hamowania na tej osi.
Trzeba chyba będzie rozrysować siły, to wszystko stanie się jasne :)21
Kwestia jaka pozostaje, to czy korektor czasem nie ogranicza siły zawsze, w niewielkim stopniu, nawet w położeniu "otwarty".
Przy lifcie, dużych kołach itp wszystko się dość drastycznie zmienia. Rozwiązaniem może być montaż regulowanego korektora.
XTZ 750
Outback EJ25 MT

Awatar użytkownika
Didymos
Posty: 2164
Rejestracja: sob kwie 24, 2004 3:30 pm
Lokalizacja: Węgrów

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: Didymos » czw lip 02, 2009 8:10 pm

Ernil ma rację - korektor służy właśnie temu, żeby uniknąć przy hamowaniu blokowania kół tylnej osi, co byłoby oczywiście niebezpieczne, poza tym w przypadku załadowania auta zwiększa siłę hamowania tyłu. Kto nie wie wierzy niech koniecznie przejedzie się motocyklem i sprawdzi czy przy ostrym hamowaniu przodem, równie ostre wciśnięcie tylnego hebla dociąży tylne koło, czy też je zablokuje.
SJ416
Tam, gdzie nie ma wolności, nie ma ani praw, ani obowiązków - N. B.

Awatar użytkownika
KarolZG
 
 
Posty: 1081
Rejestracja: ndz lip 29, 2007 6:04 pm
Lokalizacja: Polska

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: KarolZG » ndz lis 22, 2009 6:32 pm

Witam, zna ktoś z kolegów schemat podłączenia przewodów hamulcowych do korektora siły hamowania w GR Y60 ?
Ostatnio zmieniony ndz lis 22, 2009 6:50 pm przez KarolZG, łącznie zmieniany 1 raz.
Samurai 1.3->Patrol GR Y60 2.8 ->Suzuki Jimny 1.3

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: Marcin-Kraków » ndz lis 22, 2009 6:44 pm

Obrazek
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

Awatar użytkownika
KarolZG
 
 
Posty: 1081
Rejestracja: ndz lip 29, 2007 6:04 pm
Lokalizacja: Polska

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: KarolZG » ndz lis 22, 2009 10:40 pm

Bardzo dziękuję Panie Kolego .

Korektor podłączony jak należy .
Kiedyś po odkreceniu haka holowniczego z tyłu auto poszło w górę o kolejne 2 cm , sam lift na sprężynach to 5 cm , do tego niemłoda sprężyna na korektorze skłoniły mnie do usunięcia jej i wykonania regulacji siły hamowania " na motylek " , gdyż obecnie auto hamuje 90% przodem a 10% tyłem przy nowych szczękach i klockach .
Korektor wyregulowany motylkiem ma swoje zalety ale i wadę - nie będzie korekcji siły w zalezności od obciążenia bagażnika i całego tyłu auta ,ale przy wzmocnionych sprezynach ustawienie "średnie" będzie chyba nienajgorszym rozwiązaniem .

Śrube ograniczającą skok dźwigni korektora zastąpiłem szpilką + na niej motylek . Metoda prób i błędów wyregulowałem ukłąd tak by koła tylne hamowały maxymalnie mocno ale bez blokowania się . Dalsza korekta już na stacji diagnostycznej 60% do70% na przód , 30%do40% na tył ?
Samurai 1.3->Patrol GR Y60 2.8 ->Suzuki Jimny 1.3

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: Marcin-Kraków » ndz lis 22, 2009 11:06 pm

Kurde, po co Ty kolego za kazdym razem chcesz tak kombinowac. Dlaczego nie moze byc tak, jak to sobie (jak sadze madrzejsi) konstruktorzy wyliczyli i wymyslili. Za kazdym razej jak cos motasz, musisz to zrobic inaczej, po swojemu, a przy okazji wywazasz otwarte drzwi.
Wystarczylo ustawic sprezyne tak jak ma byc na dlugosc, zgodnie z danymi katalogowymi i zakladajac ze korektor ci dziala, masz z glowy. Tak jak zostalo policzone.

Blokade do przodu, probujesz kombinowac, cudowac. Wez kup gotowa , jaka jest na calym swiecie i bedziesz mial z glowy. A Ty nie. Znow kmiisz jakby tu cos przykutwic, oszukac.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

Awatar użytkownika
KarolZG
 
 
Posty: 1081
Rejestracja: ndz lip 29, 2007 6:04 pm
Lokalizacja: Polska

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: KarolZG » ndz lis 22, 2009 11:32 pm

Bo widzisz to nie jest z konieczności , a raczej z potrzeby duchownej ciągłego uczenia się na własnych błędach . Gotową... przecież to pójście na łatwiznę :)3 , ale myślę ,że masz rację . Przez te swoje wynalazki sporo dobrze działających rzeczy popsułem chcąc je ulepszyć :D .
Samurai 1.3->Patrol GR Y60 2.8 ->Suzuki Jimny 1.3

szary
a ja nie chce mieć gwiazdek
Posty: 1935
Rejestracja: ndz sty 25, 2004 1:52 pm

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: szary » pn lis 23, 2009 10:30 am

No i jak tam ? - będą jeszcze ze dwie strony w temacie korektora ? :)23
8 matizów i mały wacek
www.szary-racing.pl

Awatar użytkownika
chera
Posty: 1549
Rejestracja: sob wrz 09, 2006 7:42 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: chera » pn lis 23, 2009 10:55 am

wojtek_kom pisze:
chera pisze: Przy gwałtownym hamowaniu brak korektora wywoła tendencję do blokowania tyłu co ABS odbierze jako poślizg i ograniczy siłę hamowania również na przód.
Przy 100 km/h, 2 tonach masy i mokrej drodze możesz być zdziwiony dłuuuuuugością drogi hamowania....
A ja całe życie myślałem że korektor działa inaczej... :)21 i nie ma nic wspólnego z ABS-em :)23
I jakie to uczucie żyć tak długo w błędzie.... ? :)21

P : Jakie jest zadanie korektora ?
O : Przeciwdziałać blokowaniu tylnej osi, odciążanej przy hamowaniu
P : Jak działa ABS ?
O : Mierzy prędkości obrotowe kół i jeżeli w trakcie hamowania wystąpi różnica na którymś kole obniża w sposób nieliniowy ciśnienie w układzie hamulcowym przeciwdziałając blokowaniu kół ( w starej generacji ABSy działają na cały układ hamulcowy a nie wybiórczo na koło które jest blokowane )
P : Co powoduje brak korektora ?
O : Tendencję do blokowania tylnej osi
P : Jak zachowa się ABS przy blokującej się tylnej osi ?
O : Odczyta to jako poślizg i zmniejszy siłę hamowania na wszystkie koła...
P : Jak wpłynie to na drogę hamowania...
O : Znacząco :)21

Zasada ta działa w przypadku starych systemów (takich jak w Y60) w nowszych autach, gdzie zastosowano 4-ro kanałowy ABS, działa on wybiórczo tylko na koło które nie ma przyczepności. W takich samochodach nie stosuje się korektora bo ta funkcja jest przejęta przez ABS, tendencja do blokowania tyłu jest korygowana przez zmianę ciśnienia tylko na tylnej osi.

No.

:)21

Awatar użytkownika
ap4x4
 
 
Posty: 1258
Rejestracja: śr mar 02, 2005 3:54 pm
Lokalizacja: Legionowo

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: ap4x4 » pn lis 23, 2009 3:49 pm

chera pisze: Zasada ta działa w przypadku starych systemów (takich jak w Y60) w nowszych autach, gdzie zastosowano 4-ro kanałowy ABS, działa on wybiórczo tylko na koło które nie ma przyczepności. W takich samochodach nie stosuje się korektora bo ta funkcja jest przejęta przez ABS, tendencja do blokowania tyłu jest korygowana przez zmianę ciśnienia tylko na tylnej osi.
No.
:o :o :o
Adaś Ty jakiś Inżynier jesteś ?
Może i trochę wolniej ale zawsze do celu.
SUPER Y61 3.0 DIT SUPER

Awatar użytkownika
chera
Posty: 1549
Rejestracja: sob wrz 09, 2006 7:42 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: chera » pn lis 23, 2009 3:55 pm

ap4x4 pisze:
chera pisze: Zasada ta działa w przypadku starych systemów (takich jak w Y60) w nowszych autach, gdzie zastosowano 4-ro kanałowy ABS, działa on wybiórczo tylko na koło które nie ma przyczepności. W takich samochodach nie stosuje się korektora bo ta funkcja jest przejęta przez ABS, tendencja do blokowania tyłu jest korygowana przez zmianę ciśnienia tylko na tylnej osi.
No.
:o :o :o
Adaś Ty jakiś Inżynier jesteś ?

Tia......

Absolwent WSTG.... 8)

Awatar użytkownika
AHB
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 96
Rejestracja: pn cze 15, 2009 9:48 am
Lokalizacja: Kaszuby, Żuławy
Kontaktowanie:

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: AHB » pn lis 23, 2009 3:57 pm

LSD pisze:
ArchAdaM pisze:Wiesz co,
z czym jak z czym, ale z hamulcami to ja bym raczej nie kombinował... To są 2 tony żelastwa, rozpędzonego czasem dobrze ponad 100km/h.
Jak masz lift 2" lub więcej, to stanowczo lepiej nie mieć korektora niż mieć.
Przy lifcie i bez przeróbek korektora tylko koła prakrycznie nie hamują.
Zainteresowało mnie to... masz tak zrobione? tzn bez korektora? jest OK? Tył nie chamuje za mocno? Jestem po wymianie tarcz przód i tył i po stopniu docierania się widzę że tył prawie mi nie chamuje, nie byłem jeszcze na rolkach, żeby sprawdzić jak to wygląda procentowo ale planuję niewielki lift... upiekłbym dwie pieczenie na jednym rożnie...
NIVA ---> GR Y60 ---> LC LJ70

Awatar użytkownika
ap4x4
 
 
Posty: 1258
Rejestracja: śr mar 02, 2005 3:54 pm
Lokalizacja: Legionowo

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: ap4x4 » pn lis 23, 2009 3:58 pm

chera pisze: Tia......
Absolwent WSTG.... 8)
:)21
Myślałem że FSO Żerań :)21
Może i trochę wolniej ale zawsze do celu.
SUPER Y61 3.0 DIT SUPER

Awatar użytkownika
chera
Posty: 1549
Rejestracja: sob wrz 09, 2006 7:42 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: chera » pn lis 23, 2009 4:02 pm

ap4x4 pisze: Myślałem że FSO Żerań :)21
:)20
szary pisze:No i jak tam ? - będą jeszcze ze dwie strony w temacie korektora ? :)23

:)21

Nomen omen... Chyba się na to zanosi... :)23

Awatar użytkownika
Marcin-Kraków
     
     
Posty: 5559
Rejestracja: pn lip 28, 2003 2:28 pm
Lokalizacja: Kraków
Kontaktowanie:

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: Marcin-Kraków » pn lis 23, 2009 7:25 pm

chera pisze:W takich samochodach nie stosuje się korektora bo ta funkcja jest przejęta przez ABS, tendencja do blokowania tyłu jest korygowana przez zmianę ciśnienia tylko na tylnej osi.
No nie do konca. :)
Musisz jescze rozwinac swe rozwazania, o cos co sie nazywa zawor proporcjonalny :)21
Bo to nie abs rozdziela odpowiedni procentowy rozdzial sily na osie.
Y60 +4'' 34'' SS LTB -> Y61 +2'' 35'' KL-71 :)21 - w trakcie motania

Awatar użytkownika
chera
Posty: 1549
Rejestracja: sob wrz 09, 2006 7:42 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: chera » pn lis 23, 2009 8:02 pm

Marcin-Kraków pisze: Musisz jescze rozwinac swe rozwazania, o cos co sie nazywa zawor proporcjonalny :)21
Zgoda, trochę uprościłem....

Generalnie zasada działania zaworu jest taka sama w układach mechanicznych jak i elektronicznych...

Przy tradycyjnym korektorze ograniczanie ciśnienia w tylnej części układu jest sterowane przez wychylenie dźwigni zaworu, zależne od wychylenia nadwozia.
W układzie elektronicznym sam zawór jest w większości przypadków zintegrowany z pompą ABS ( systemy Boscha ) i sterowanie ciśnieniem odbywa się za pomocą zmiany natężenia prądu dopływającego do zaworu. Kontroluje to wszystko i tak sterownik ABS na podstawie otrzymywanych impulsów, więc można w sumie stwierdzić, ABS kontroluje rozkład sił... :)21

Awatar użytkownika
LSD
 
 
Posty: 3109
Rejestracja: sob kwie 10, 2004 12:21 pm
Lokalizacja: Szczecin / Poznań
Kontaktowanie:

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: LSD » pn lis 23, 2009 9:50 pm

chera pisze: Tia......

Absolwent WSTG.... 8)
To może wyjaśnisz mi, bo nadal nie qmam...
Po co do korektora dochodzi dodatkowo przewód, który wychodzi z części pompy odpowiedzialnej za przednią oś? Czy taki korektor "porównuje ciśnienie" w obu układach ??
Safari "Gucio" 4,2D
Patrol "Żuber" 4,2TDI SGX
Patrol L60 "Dziadek" 4,0

Awatar użytkownika
chera
Posty: 1549
Rejestracja: sob wrz 09, 2006 7:42 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: chera » wt lis 24, 2009 5:43 pm

chera pisze: Tia......

Absolwent WSTG.... 8)
:)20

No dobra....
Nie ma takiej uczelni jak WSTG , jest to stary żart.... Dawno temu byłem w Wawie na imprezie dla nadętych dzieciaków jeszcze bardziej nadętych rodziców... Rozmowa zeszła na tematy uczelni... I każdy z towarzystwa wymieniał SGH, SGGW itd.... Ja w pewnym momencie zapytany o szkołę odpowiedziałem WSTG*.... Towarzystwo pokiwało z aprobatą głowami i kontynuowało konwersację... Dopiero po dobrej pół godzinie jeden z facetów podszedł i zapytał : "Przepraszam, że tak pytam wprost, ale czy możesz mi powiedzieć gdzie jest siedziba Twojej uczelni.... ?" :)21
Studiowałem prawo na UŁ, ale na swoje usprawiedliwienie mam to, że od dziecka interesuję się mechaniką... :wink:

Z problematyką układów hamulcowych zetknąłem się kilka lat temu podczas swapa zespołu napędowego S8 do A6 i z uwagi na osiągi auta oraz niezbędne informacje dla tiptronica układ hamulcowy musiał być również zaadoptowany... Wymagało to dogłębnej analizy działania systemu.


* Wyższa Szkoła Tańca Góralskiego

:)20



LSD pisze:
To może wyjaśnisz mi, bo nadal nie qmam...
Po co do korektora dochodzi dodatkowo przewód, który wychodzi z części pompy odpowiedzialnej za przednią oś? Czy taki korektor "porównuje ciśnienie" w obu układach ??
Do końca nie jestem przekonany. Takie rozwiązanie nie występuje w każdym układzie... Stawiałbym, że jest to by-pass wyrównujący ciśnienie... Sam zawór proporcjonalny nie porównuje ciśnienia, działa na zasadzie ograniczania ciśnienia wyjściowego liniowo w zależności od wartości sygnału sterującego. W zaworach sterowanych mechanicznie jest to zmiana wychylenia dźwigni, w elektronicznych zmiana natężenia prądu.....

Awatar użytkownika
montero
 
 
Posty: 8978
Rejestracja: wt sie 10, 2004 10:51 pm
Lokalizacja: Wawa

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: montero » śr lis 25, 2009 12:30 am

Hmmmmmm... tutaj też znowu ZM czyli Zaawansowane Motactwo.Czy nie można tu gdzieś poczytać o normalnych ,prawidłowo zaprojektownych ,samochodach 4x9 ??? :)9
https://www.youtube.com/watch?v=f_4R5xrpqt4
"Autoktóreniepływajestjakłódkabezskrzydeł"

Awatar użytkownika
chera
Posty: 1549
Rejestracja: sob wrz 09, 2006 7:42 pm
Lokalizacja: Warszawa

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: chera » śr lis 25, 2009 3:43 pm

montero pisze:Hmmmmmm... tutaj też znowu ZM czyli Zaawansowane Motactwo.Czy nie można tu gdzieś poczytać o normalnych ,prawidłowo zaprojektownych ,samochodach 4x9 ??? :)9

Można.... :)2
W 'Auto Świecie' albo w 'Brawo Girl'...

:)21

Awatar użytkownika
azorek
jestem tu nowy...
jestem tu nowy...
Posty: 45
Rejestracja: wt kwie 03, 2007 2:25 pm
Lokalizacja: okolice Wolsztyna

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: azorek » pn kwie 04, 2011 3:19 pm

Ktoś się orientuje czy korektor z Y61 pasuje do Y60 ?
Patrol Y60 LONG
Nissan 720 pick-up w rozsypce.

Awatar użytkownika
NUREK MAV
Posty: 1935
Rejestracja: pt lut 05, 2010 11:32 am
Lokalizacja: 3 M
Kontaktowanie:

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: NUREK MAV » pt lip 29, 2011 4:41 pm

Czy ktoś z posiadaczy patrola Y61 wyjaśnić do czego służy śruba na korektorze siły hamowania i jeśli tktoś ma to niech podrzuci fotkę korektora bez liftu jak ma ktoś przerobiny to z liftem 3". Własnie zauważyłem,że z pod tej śrubki kapie mi płyn i nie wiem o co kaman... :cry:
Najpierw do bólu,a później nie ma,że boli - NIEPRZEMAKALNI
Fotki

Awatar użytkownika
zagaj1
 
 
Posty: 2716
Rejestracja: pn sie 24, 2009 9:37 pm
Lokalizacja: Przasnysz / Olsztyn

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: zagaj1 » pt lip 29, 2011 6:40 pm

Też nie wiem jak wyglądał kolektor przed liftem, a właściwie w jakiej był pozycji :) i odnoszę wrażenie że mam troche gorsze hamulce po lifcie, czyżby to z winy że kolektor się przestawił po lifcie ?? A co do twojego wycieku Nurku, to najwyraźniej padł ci ten kolektor skoro cieknie, pod to śrubką o której myślę że ty myślisz to chyba jest tłoczek ... :) A fotkę wrzucałem na 32 stronię wątku - Nie wiesz gdzie pytać ... to luknij może coś ci pomoże :wink:
Patrol Y61 Long ZD30DTi &Seicento& KTM LC4 640SM
Dziadostwa nie rób, skręć drutem...! :)21

Awatar użytkownika
ernil
 
 
Posty: 13146
Rejestracja: pn maja 15, 2006 12:34 pm

Re: korektor siły hamowania y61 2.8

Post autor: ernil » pt lip 29, 2011 6:51 pm

Kolektor to może być zbiorczy. Hamulcowy mamy korektor :)21
Po lifcie powinieneś dokonać korekcji korektora :wink:
Ewentualnie wyrzucić, bo raczej nie działa poprawnie z uwagi na wiek i zastąpić korektorem regulowanym (wersja "profi") lub np. korektorkami na przewody, bodajże w oplu występują. Takie beczułki, można je wkręcić w pompę albo dać gdzieś po drodze na przewodach.
XTZ 750
Outback EJ25 MT

ODPOWIEDZ

Wróć do „Nissan”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 2 gości